Visa fullständig version : Vill se vältränad ut, hur mycket måste jag gå ner?
Har spelat mycket badminton, men i stort sett aldrig styrketränat annat än med kroppsvikt. För första gången i mitt liv har jag påbörjat en medveten viktminskning och har nu efter fem veckor tappat sex kg. Min fråga är säkert svår att svara på, men hur mycket tror ni att jag behöver gå ner ytterligare för att uppfattas som hyffsat vältränad? Utgå inte ifrån kroppsbyggarideal, utan snarare "Svensson på stranden".
Vikt 83kg
Ålder 28
Midjemått ca 94cm ( tycker det är otroligt svårt att mäta. Hur avslappnad ska man vara?! Om jag totalt släpper ut magen så kan man ju "skjuta ut" hela magsäcken så att man ser gravid ut, men jag har mätt som jag är efter en normal utandning).
Biceps 38-39cm
Bröst 103cm
Bf var då jag började deffen ca 18% enligt en sådan där halvrisig maskin som man står på och håller i två handtag. Enligt samma maskin hade jag 65% muskelmassa.
Sorry för rackiga bilder!
Tacksam för svar, och måste säga att det är inspirerande att ha hittat hit till kolo! :)
http://i.imgur.com/JRfaN.jpg
http://i.imgur.com/r0cL9.jpg
http://i.imgur.com/nrrbj.jpg
http://i.imgur.com/JKAzP.jpg
Ett par till.
http://i.imgur.com/j3gdv.jpg
http://i.imgur.com/Z2AiI.jpg
Tyvärr ser det inte ut som du har så mycket muskelmassa.
Jag skulle satsat på styrketräningen närmsta tiden och inte att deffa.
Men det är bara min åsikt.
Om du inte styrketränat innan så har du bra förutsättningar att lägga på dig muskler och förhoppningsvis tappa fett också. Men att bara satsa på deffning ser jag ingen vits med.
Om du inte styrketränat innan så har du bra förutsättningar att lägga på dig muskler och förhoppningsvis tappa fett också. Men att bara satsa på deffning ser jag ingen vits med.
Min preliminära plan var att tappa 5kg till. Min förhoppning var att detta skulle få bort en hel del av det sista flänbet runt midjan så att man typ ser smal ut i t-shirt som sitter åt lite/kommer ner lite i klädsize. Planen var att därefter ligga på balansintag ett tag, för att sedan eventuellt bygga lite. Låter det helt idiotiskt?
Med vältränad menar jag nog inte muskulös, utan snarare att jag inte längre vill se lönnfet ut.
Stort tack för snabb feedback!
Langster
2011-07-12, 07:50
Tyvärr måste du gå ned över 10 kg för att se vältränad ut.
Eddie Vedder
2011-07-12, 07:51
tyvärr måste du gå ned över 10 kg för att se vältränad ut.
+1
Att se vältränad ut och att se smal ut är inte samma sak i min värld :)
Fortsätt lyfta bara, resultaten kommer men det tar tid.
Ok, bara köra på 5-10 v ytterligare då. :) Samt gneta på med kroppsviktsstyrketräning och bra proteinintag. Har nämligen ingen möjlighet att träna på gym just nu.
Aja, bra med input. Fänks!
Uppskattningsvis runt 70kg blir nog en bra "svennis" vikt
Om du går upp i muskler så blir ju din bf% automatiskt lägre med.
Även om du skulle lägga på dig fett samtidigt så din bf% håller sig samma så ser ju personer med mer muskler bättre ut på en hög bf% än personer utan.
Iaf enligt mig.
Fredrik_S
2011-07-13, 09:27
Jag tror tyvärr det är helt omöligt att bli av med fettet och få ett fint resultat utan riktig styrketräning.
Du behöver nog banta 10-15kg och en del av det kommer vara muskler om inte tillräcklig styrketräning utförs.
Fettet kring magen kommer nog fortfarande vara kvar, vilket kommer resultera i en smal fysik med fett kvar kring magpartiet.
Styrketräning är nog tyvärr ett absolut måste. Har du inte möjlighet till gym så forska ordentligt på youtube och google efter bra och tunga upplägg där du använder kroppen med enkla redskap i hemmet. varierande former av Dips Handstående och Chins kommer man väldigt långt med för överkroppens alla muskler.
Eftersom du inte styrketränar lär du inte ha särskilt mycket muskler så du kommer nog inte se ut att vara i form förrän du ligger runt 20 i bmi, dvs du måste gå ner 20kg i vikt.
Ja nej om du inte tänkt styrketräna så lär det ta en jäkla tid innan du ser vältränad ut.
Där är väldigt många inom olika sporter som är vältränade, har tränat många år, men de ser inte vältränade ut eftersom de aldrig styrketränar *. Vissa gör det ändå förstås men det beror på att de har extra lätt att bygga muskler och har ett kaloriintag som gör att de inte går upp så mycket att fettet döljer muskulaturen.
* Hade de börjat styrketräna hade de kunnat göra stora förändringar i sin kropps utseende på bara ett år.
Off topic, Fan bra ben måste ja säga!
Instämmer, galen vad :)
Flera svar jag missat, tackar!
Har fortsatt med kaloriunderskott, men försöker styrketräna med kroppsvikt en del. Har ett par utomhusgym i närheten, så brukar kombinera intensiv högpulslöpning med stopp för styrka. Testade för första gången idag sådana där gummiband. Positivt överraskat måste jag säga! Både som hjälp vid chins, men också tung träning för armarna. Är ju bara att korta bandet om man vill ha större motstånd.
Vem vet, kanske postar här igen om några månader, troligtvis bara om det gått bra och man blitt fit! ;)
Återigen, tack för bra svar. Har sweepat youtube. :)
Hoppas det går bra för dig. Upprepar dock igen att om du inte utsätter kroppen för tung belastning, så kommer styrketräningens effekt på muskelmassan att förr eller senare utebli, eftersom att du blir van vid den begränsade belastning du kan få med enbart kroppsvikten och "utegym".
Lychgate
2011-08-06, 09:54
plus ettar Sniggel. Du behöver köra tungt för att bygga muskler då det inte verkar finnas överdrivet mycket. Skulle säga 15-20kg för att se vältränad ut.
Ska tänka på det sniggel. Kanske får blir lite hantlar iaf att köpa hem...
Snart Thailand 3 mån, så då blir det hotellgym iallafall. :)
eYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY*rolleyes**rol leyes**rolleyes**rolleyes**rolleyes**rolleyes*
va?
Han har enorma vader i förhållande till låren..
Om du tycker det är bra ben med utropstecken så kanske du ska sluta discobygga.
Silencer
2011-08-08, 08:12
14kg
Fredrik_S
2011-08-08, 08:56
Tänk på att ett par månader är väldigt kort tid. Det ända man kan se på så kort tid är viktminskning. Muskelökning tar många många år.
Ska tänka på det sniggel. Kanske får blir lite hantlar iaf att köpa hem...
Snart Thailand 3 mån, så då blir det hotellgym iallafall. :)
Med risk för att låta dryg så kommer du inte så långt på hantlar, kanske överkroppen men inte så mycket mer än så.
Med risk för att låta dryg så kommer du inte så långt på hantlar, kanske överkroppen men inte så mycket mer än så.
Just nu kör jag alla basövningar för överkropp med hantlar, med undantag av chins, tycker det funkar bra. Sen kan man lägga in knäböj med hantlar för underkroppen.
Uppfattas inte alls som dryg. Jag har verkligen noll koll, så alla råd och tips uppskattas! Kläs tipsen i dryga eller ödmjuka kläder skiter jag faktiskt i. :)
Jag tror trots allt att från att inte ha några redskap alls så kommer hantlar vara en bra första investering. Jag är medveten om att bygga kropp är ett mångårigt projekt, och jag har inte intentionen att bli stor alls, utan från att alltid ha varit "ganska stark men lite överviktig" så vill jag kunna gå utan tröja varma sommardagar utan att få kramp i magen för att jag håller in den hela tiden. ;) Typ där ligger min målsättning. :)
/SK
Moe Lestor
2011-08-09, 17:01
Uppfattas inte alls som dryg. Jag har verkligen noll koll, så alla råd och tips uppskattas! Kläs tipsen i dryga eller ödmjuka kläder skiter jag faktiskt i. :)
Jag tror trots allt att från att inte ha några redskap alls så kommer hantlar vara en bra första investering. Jag är medveten om att bygga kropp är ett mångårigt projekt, och jag har inte intentionen att bli stor alls, utan från att alltid ha varit "ganska stark men lite överviktig" så vill jag kunna gå utan tröja varma sommardagar utan att få kramp i magen för att jag håller in den hela tiden. ;) Typ där ligger min målsättning. :)
/SK
När du blir vältränad kommer du gå runt och spänna magen hela tiden, mycket värre :(
synd att slänga ut sig det där....
det verkar som ts inte trivs i sin kropp och då är det kanske inte så opitmalt för honom att träna på samma vikt. då resultater kommer ta låång tid.
Så bästa för honom är kanske att gå ner i vikt och sedan lägga på sig så mkt muskler som möjligt.
Sen svar till ts... Om du kan försöka styrketräna bara 2 tillfälen i veckan.. å köra
bänk, marklyft, knäböj å lite chins. dom övningarna är bra nog. du behöver inte vara på gymet sålänge..
Jag menar visst du kanske skulle få bäst resultat genom att köra ordentligt med gym och mkt protein.
Men om du jämför inge gym och viktnedgång med lite gym och viktnedgång så kommer det bli STOR skillnad på slutresultatet. Musklerna måste få en anledning att finnas kvar.
Därför bör du använda dom. Bättre att du går till gymmet å kör 20 min marklyft å lite bänk än inget alls.
Sedan tror jag 70 kg är en bra vikt att satsa på.
Har kämpat på med diet, cardio och en del styrka, dock utan redskap. Sista två veckorna har det varit svårt att vara lika strikt med dieten, då familjen kommit hem igen, men jag har iaf legat på underskott. Alla i min omgivning har givit mig komplimanger för viktnedgången, så mycket av det jag velat uppnå har jag redan fått bekräftat att jag lyckats med.
Jag tror att jag har lyckats hitta en del övningar som faktiskt funkar utan att vara på gym. Jag kan använda mina gummiband på ett sådant sätt att jag verkligen mattar ut muskeln med 8-12 reps, vad gäller biceps och triceps, likaså ett par bröstövningar. Om jag lyckas med detta så måste det väl "ta"? Benen är svårare att träna bra hemma. Det får räcka med löpning och badminton just nu tror jag.
Dessutom så klarar jag knappt mer än 3x4 på chins när jag gör dem under hårt löppass på utegymmet. Ibland kanske det är bra att vara svag till att börja med? ;)
Aja, har bara börjat. More to come! :)
http://img15.imageshack.us/img15/3157/spnn.jpg
Lägger bilden som en jämförelse istället. Ca 4 veckor mellan bilderna.
http://img594.imageshack.us/img594/903/jmfr.png
Bra jobbat, fortsätt kämpa!
Bra jobbat, fortsätt kämpa!
Tackar! :)
Ok, ny fråga. Har precis börjat köra på ett hotellgym här i Thailand och kommer nog köra ca 5 pass i veckan året ut. Om jag inte nödvändigtvis vill få mer muskler, utan förhoppningsvis behålla det mesta av det jag har, samt få fram ett skönjbart fyr-/sexpack, är det görligt under den här tiden? Bör jag ligga på energiunderskott eller balans? Har ju en hel del fläbb att ta av, men som jag förstått det så är det i stort sett omöjligt att bygga muskler på underskott, bara typ behålla så mycket som möjligt, eller?
Avslutningsvis, allmänna råd till mitt fortsatta tränande? Kommer nog ha möjlighet att fortsätta träna på gym även nästa år då mina förutsättningar ändrats en smula!
Inte mycket som hänt sedan tidigare bilder jag vet, men här kommer några dagsaktuella ändå. Vill någon uppskatta bf är det också tillåtet. ;)
http://i.imgur.com/S4BHS.jpg
http://i.imgur.com/Lrz5U.jpg
Tycker det har börjat strama upp sig tydligt!
Vad du har för bf vet jag inte om jag vågar gissa men om det plockas bort 5 kg till så borde detaljer börja framträda snabbare och snabbare för varje kg. Kan kanske räcka med 5 kg till för att få ett fyr- eller sexpack beroende på hur pass tydligt du vill det ska vara (obs, gissning!).
Bra framsteg måste jag säga, kämpa på!
Ok, så fortsätta på underskott i 6-8v till och lyfta samtidigt kan vara en bra ide då i guess? Jag kör cardio varje pass och siktar på 400-500 kcal förbränning medels detta. Fortsätta med det och sedan plocka bort cardio när jag kanske nått 74kg och då istället ligga på balans och fortsätta med styrka enbart. Funkis?
Tack för feedback!
Kanske lite narcissistisk bump, men vill gärna ha lite input på hur ni skulle bygga vidare på denna kropp efter att 5-6kg till tappats. Är som tidigare nämnts helt novis och känner att jag är rädd för att skada mig. Tenderar att bli bänkpress varje pass, likaså biceps curls med hantel, lite rodd och sådan där maskin där man drar ner en stång med två handtag mot nacken. Ensidig träning antar jag, och ben vet jag är eftersatt, men jag tycker mig få bra benträning i badmintonen.
Tacksam för allmänna hålla i handen-råd. :)
Fishtank
2011-10-15, 15:29
Läs nybörjarjartråden
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
mangemani
2011-10-15, 15:35
vill du se vältränad ut så får du nog först och främst lägga på dig mer muskler.
inge elakt menat, men du behöver nog lite mer muskler för att se vältränad ut.
StampChamp
2011-10-15, 15:38
vill du se vältränad ut så får du nog först och främst lägga på dig mer muskler.
inge elakt menat, men du behöver nog lite mer muskler för att se vältränad ut.
Fast i den formen han var i tidigare var det nog en bättre ide att deffa ner sig, finns bara fördelar med en deff om man behöver det :) Många gör misstaget att börja bulka från en bulkig form, sedan har dom 20kg att deffa bort.. bättre att börja från ett bra utgångsläge när det gäller sin bf!
mangemani
2011-10-15, 15:49
Fast i den formen han var i tidigare var det nog en bättre ide att deffa ner sig, finns bara fördelar med en deff om man behöver det :) Många gör misstaget att börja bulka från en bulkig form, sedan har dom 20kg att deffa bort.. bättre att börja från ett bra utgångsläge när det gäller sin bf!
jo jo sant, men trodde han inte att om han gick ner i vikt så skulle han se mer vältränad ut? tänkte på namnet på tråden:)
Jokester
2011-10-15, 16:04
jo jo sant, men trodde han inte att om han gick ner i vikt så skulle han se mer vältränad ut? tänkte på namnet på tråden:)
+1
Om TS vill bli smal bör han deffa. Vill han se vältränad ut får han nog ta och lägga på sig lite muskler.
Den eviga frågan "när är man vältränad"?
Jag tycker du ska bulka! (Inte grisbulka dock, du är i thailand, beach24/7 där borta)
mangemani
2011-10-15, 16:15
vet ej vad som anses vara vältränat i andras ögon, kan ju bara gå efter vad man själv tycker är vältränat och det där(bulkad eller deffad) stämmer iaf inte överens med min syn på vad vältränad är, därför rådet om att han kanske borde lägga på sig mer muskler.
Tack ska ni ha! Jag tror att jag skulle må bäst av att komma till ett utgångsläge där jag hellre ser smal än fet ut, för att därifrån börja bygga. Jag ska läsa nybörjardelen, visste inte att en sådan fanns. Ha det gott och lycka till i er strävan mot era mål!
Jag tycker du ska köra mer styrketräning då det är det lättaste sättet att få en snyggare kropp. Kondition kan bygga muskler till viss del fast det tar längre tid och då måste du även köra kondition för överkroppen till ex boxning, hopprep, rodd, bergsklättrning(kanske inte kondition direkt)
Men tycker man ser rätt bra skillnad så kör på och dra in några helkropps övningar så blir det finemang. Kör hårt
Vill du bara se vältränad ut eller vara vältränad?
Vill du bara se vältränad ut eller vara vältränad?
Har inget behov av att kunna välta däck, och jag är redan nu i tillräckligt god form för att inte fysiken sätter hinder i mitt badmintonutövande, så egentligen är det i första hand utseendet jag vill förändra. Så länge jag är vältränad nog att inte gå sönder när jag sportar och inte går runt med ryggont eller dylikt så har jag inget behov av att bli väldigt mycket starkare.
[QUOTE=KrippaW;5161551] För första gången i mitt liv har jag påbörjat en medveten viktminskning och har nu efter fem veckor tappat sex kg.
Hur sjutton har du gått ner så mycket?
Vad har du ätit och tränat då?
StampChamp
2011-10-18, 11:05
[QUOTE=KrippaW;5161551] För första gången i mitt liv har jag påbörjat en medveten viktminskning och har nu efter fem veckor tappat sex kg.
Det är väl inte direkt unikt? Man tappar rätt mycket vätska i början.
[QUOTE=puman83;5357053]
Det är väl inte direkt unikt? Man tappar rätt mycket vätska i början.
Det var inte det jag frågade.:smash:
[QUOTE=StampChamp;5357058]
Det var inte det jag frågade.:smash:
du frågade hur sjutton han gått ner så mycket, så ja, det var det du frågade. förbättrar man sin kost och börjar motionera så brukar det rinna av en del vätska, utöver eventuell fett och muskelförlust då dvs.
[QUOTE=puman83;5357093]
du frågade hur sjutton han gått ner så mycket, så ja, det var det du frågade. förbättrar man sin kost och börjar motionera så brukar det rinna av en del vätska, utöver eventuell fett och muskelförlust då dvs.
Men..läs igen.
Det var i början av sommaren. Åt mycket kassler, kyckling, råkost och små portioner pasta/ris. Räknade kalorier och låg på 1000 kcal underskott per dygn. Tappade 9kg på 11 veckor.
De första bilderna i den här tråden är när jag redan hade gått ner typ 5kg, så skillnaden i vikt från första till senaste bilden är bara runt 3-4 kg. :)
Känner mig nöjd men min insats, även om jag har en bit kvar. Hur som så har jag gått från tjockis till normalbyggd iaf, imo.
EDIT: Tränade mest löpning, men också en del badminton.
[QUOTE=puman83;5357053]
Det var i början av sommaren. Åt mycket kassler, kyckling, råkost och små portioner pasta/ris. Räknade kalorier och låg på 1000 kcal underskott per dygn. Tappade 9kg på 11 veckor.
De första bilderna i den här tråden är när jag redan hade gått ner typ 5kg, så skillnaden i vikt från första till senaste bilden är bara runt 3-4 kg. :)
Känner mig nöjd men min insats, även om jag har en bit kvar. Hur som så har jag gått från tjockis till normalbyggd iaf, imo.
EDIT: Tränade mest löpning, men också en del badminton.
Holy moly! Bra jobbat. Jag har testat att ligga på 1000 kcal men då kan jag inte träna och det går inte, för träning är en del av mig.
[QUOTE=KrippaW;5365390]
Holy moly! Bra jobbat. Jag har testat att ligga på 1000 kcal men då kan jag inte träna och det går inte, för träning är en del av mig.
Så länge jag såg till att vara noga med mellanmål, typ ett ägg eller en burk tonfisk, så var jag inte ens hungrig efter den första veckan. Första veckan stod jag dock ett par kvällar och stekte vitkål när dagens kalorier var förbrukade. :)
obs att jag skrivit 1000kcal underskott, inte att jag låg på 1000kcal. :)
Postar bilder med jämna mellanrum för att dokumentera. Dont mind me. :)
http://i.imgur.com/tafEy.jpg
Nikodemus
2011-10-24, 19:48
hejja krippa starta en journal vettja :)
hejja krippa starta en journal vettja :)
Vet inte ens vad man skriver i en sådan. :)
Vet inte ens vad man skriver i en sådan. :)
Samma saker som här typ. Skriva vad man vill och dokumentera träning osv
Samma saker som här typ. Skriva vad man vill och dokumentera träning osv
Ok, kanske gör det då. Om inte annat så blir det vill bättre ordning med en journal än en "lös tråd" som denna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.