Logga in

Visa fullständig version : Kostschema

wikkan
2011-07-11, 23:29
Hej, är 19år och har deffat ett tag nu och känner att det börjar gå lite segt nu på sistonde och känner därmed att jag måste införa ett matschema och frågan är då om mitt upplägg funkar?

Först och främst lite kort om min träning så ni kan få en inblick på hur jag ligger till på ett ungefär:

Har deffat från 90kg till 80kg sen mars tills nu.

längd: 1,80
vikt: 80kg

bänkpress: 2reps på 100 som bäst (under min nuvarande vikt)
marklyft: 170kg (nuvarande vikt)

Mitt livsmål med min träning är att komma upp i en vikt på runt 90kg med en fettprocent på kanske 10% ;) och målet med min nuvarande deff är att få bort de som jag har kvar på magen som inte verkar vilja släppa ;/

Tränar 4-5 dagar i veckan och passen varar runt 1tim30min till 2timmar
och här är mitt matschema som jag funderar på!

Frukost

200g kyckling, 42g protein, 2g fett KCAL: 250
protein shake, 30g protein, KCAL: 152

Totalt: 72g protein
2g fett
KCAL: 402
Lunch

200g kyckling, 42g protein, 2g fett KCAL 250
halv liter mjölk, ca 17g protein, 25g kolhydrater, 7,5g fett KCAL: 225

Totalt: 59g protein
9,5g fett
25g kolhydrater
KCAL: 475

Mellanmål

100g ris/pasta, 16g protein, 78,5g kolhydrater, 5,5g fett KCAL: 325
aminoshake ca 40kcal?

Totalt: 16g protein
78,5g kolhydrater
5,5g fett
KCAL: 365

Efter pass

Gainer, 28g protein, 82g kolhydrater, fett 2,4g KCAL: 458

Middag

oftast kött ca 350g, ca 70g protein KCAL: 400
halv liter mjölk, ca 17g protein, 25g kolhydrater, 7,5g fett KCAL: 225

Totalt : 87g protein
25g kolhydrater
7,5g fett
KCAL: 625

TOTALT:

Protein : 262g, (aminosyror ej inräknade)
Kolhydrater : 210g

OBS! till pastan/riset ska jag även ha krossade tomater eller liknande för att det ska gå ner! ;)

vicarious
2011-07-12, 06:45
Totalt hur mycket kcal? Kaloriunderskott = viktnedgång. Du ser ut att ha gott om protein i din kost iaf.

Lite skumt dock att du har ris/pasta + aminosyror som mellanmål men äter kycklingen ensam till frukost och lunch :naughty:

Jag hade skippat gainer och mjölk. Flytande kalorier.

Mauriice
2011-07-12, 07:07
Jag hade skippat gainer och mjölk. Flytande kalorier.

Varför skippa mjölk? Gainer förstår jag, finns bättre sätt att spendera Kcal på. Men mjölk...Nädå, där hänger jag inte med. Och varför skulle det vara ett argument att säga "flytande Kcal"? Vad spelar det för roll?

Själv ler jag inombords när jag ser någon på Kolo som integrerar mjölk i sin deff/bulk.

Jag antar att du kör lättmjölk?

wikkan
2011-07-12, 10:43
oj glömde skriva totalt kcal intag, det är på 2325kcal, dock så har jag ingen aning på hur mycket jag bränner ;/ men genom att jag tränar så borde de vara högre än mitt intag.

ang min pasa+aminoshake, känner att jag vill ha lite kolhydrater i mig innan passet så man kan få lite bättre tryck :P

@Mauriice, jag varierar mellan lätt och mellan, skulle säga att det är 50 50, beror på vad mor min köper ! :D

fast ni både verkar vara överräns på att gainer ska bort iaf!

vicarious
2011-07-12, 11:08
Varför skippa mjölk? Gainer förstår jag, finns bättre sätt att spendera Kcal på. Men mjölk...Nädå, där hänger jag inte med. Och varför skulle det vara ett argument att säga "flytande Kcal"? Vad spelar det för roll?

Själv ler jag inombords när jag ser någon på Kolo som integrerar mjölk i sin deff/bulk.

Jag antar att du kör lättmjölk?

Vad tror du skillnaden är mellan gainer och mjölk?

Proteinet i gainer är mjölkprotein. Kolhydraterna stärkelse.

Nackdelen med flytande kalorier är att de mättar i regel sämre än fast föda. Ska man då deffa förstår du nog själv anledningen till att man hellre håller sig till fasta livsmedel än flytande. Jag skrev dessutom inte hur man ska göra, utan hur jag själv hade valt att göra.

oj glömde skriva totalt kcal intag, det är på 2325kcal, dock så har jag ingen aning på hur mycket jag bränner ;/ men genom att jag tränar så borde de vara högre än mitt intag.

ang min pasa+aminoshake, känner att jag vill ha lite kolhydrater i mig innan passet så man kan få lite bättre tryck :P

Om du tar lite ris/pasta innan du tränar är det högst tveksamt att det hinner passera magsäck, in i tarmar och tas upp i blodet innan det att du tränar. Bara en tanke..

wikkan
2011-07-12, 11:56
Om du tar lite ris/pasta innan du tränar är det högst tveksamt att det hinner passera magsäck, in i tarmar och tas upp i blodet innan det att du tränar. Bara en tanke..

Timar ju in det så jag käkar det 1-2 timmar innan då borde kroppen ha hunnit få det till energi

Mauriice
2011-07-12, 12:04
Vad tror du skillnaden är mellan gainer och mjölk?

Proteinet i gainer är mjölkprotein. Kolhydraterna stärkelse.

Nackdelen med flytande kalorier är att de mättar i regel sämre än fast föda. Ska man då deffa förstår du nog själv anledningen till att man hellre håller sig till fasta livsmedel än flytande. Jag skrev dessutom inte hur man ska göra, utan hur jag själv hade valt att göra.

Det förstår jag väl att det bara var allmänna rekommendationer från din sida. Hade just varit lite i överkant att säga åt någon hur den SKA göra...

Sett till Kcal/protein ration i mölk och gainer är det inte stor skillnad, sant! Men proteinet i gainers brukar väl vara rent vassle, och om jag inte misstar mig så är väl "mjölkprotein" 20% vassle och 80% kasein? Så att säga att det inte är någon skillnad mellan gainer/mjölk är väl att ta i (jag vet, du sade det inte rent ut, men man kan tolka det som det)...En gainer är ju väldigt "snabb" om man säger...Tycker då att man får mer kvalité från mjölk, som dessutom mättar något så fruktansvärt mycket bättre än gainer.

650 Kcal från mjölk mättar FÖR MIG precis lika bra som 650 Kcal från låt säga kyckling...Efter en liter mjölk måste jag nästan slå mig ner en sekund och vila, knocked out. Men jag förstår att den generella åsikten om mjölk är att det inte mättar lika bra som fast föda.

vicarious
2011-07-12, 12:10
Det förstår jag väl att det bara var allmänna rekommendationer från din sida. Hade just varit lite i överkant att säga åt någon hur den SKA göra...

Sett till Kcal/protein ration i mölk och gainer är det inte stor skillnad, sant! Men proteinet i gainers brukar väl vara rent vassle, och om jag inte misstar mig så är väl "mjölkprotein" 20% vassle och 80% kasein? Så att säga att det inte är någon skillnad mellan gainer/mjölk är väl att ta i (jag vet, du sade det inte rent ut, men man kan tolka det som det)...En gainer är ju väldigt "snabb" om man säger...Tycker då att man får mer kvalité från mjölk, som dessutom mättar något så fruktansvärt mycket bättre än gainer.

650 Kcal från mjölk mättar FÖR MIG precis lika bra som 650 Kcal från låt säga kyckling...Efter en liter mjölk måste jag nästan slå mig ner en sekund och vila, knocked out. Men jag förstår att den generella åsikten om mjölk är att det inte mättar lika bra som fast föda.

Min poäng var att både mjölk och gainer är flytande kalorier, exakt som jag skrev i första inlägget. Jag förstår inte vad poängen med din utläggning var.

Mauriice
2011-07-12, 12:18
Min poäng var att både mjölk och gainer är flytande kalorier, exakt som jag skrev i första inlägget. Jag förstår inte vad poängen med din utläggning var.

Inte mycket till poäng? Men jag missade inte din poäng heller. Man kan ju inte dra all flytande föda över en kant och påstå att "alla flytande Kcal" mätta lika dåligt /bra. Skillnad på grädde och Fun Light....Samma med mjölk och gainer.

Min "utläggning" var ju bara mina reaktioner till dina påståenden i ditt försat svar till mig, det går ju att se genom att blicka tillbaka lite i tråden! Menmen...

vicarious
2011-07-12, 12:25
Inte mycket till poäng? Men jag missade inte din poäng heller. Man kan ju inte dra all flytande föda över en kant och påstå att "alla flytande Kcal" mätta lika dåligt /bra. Skillnad på grädde och Fun Light....Samma med mjölk och gainer.

Det gjorde jag aldrig heller. Du misstolkar.

Mauriice
2011-07-12, 12:28
Ok;)

Huppi
2011-07-12, 12:41

Min "utläggning" var ju bara mina reaktioner till dina påståenden i ditt försat svar till mig, det går ju att se genom att blicka tillbaka lite i tråden! Menmen...

Ja 1dl grädde har ca 370 kcal tror jag.... Ska försöka dricka 370 kcal på Fun Light.. Ska berätta hur mätt jag blir på det om jag överlever! :Virro