Visa fullständig version : Att förlora en hund
sundvall
2011-07-09, 19:37
Damn, var 10 år sen sist jag förlorade en hund, då var jag bara 14 och vi hade haft hunden i stort sett hela mitt liv, gjorde förbannat ont och trodde inte att det skulle kännas lika mycket när man är "vuxen", ye right. Vår hund insjuknade i onsdagskväll, verkade väldigt trött så jag blev lite orolig, i torsdags spydde hon och ville bara ligga stilla hela tiden, i fredags måsta vi bära henne ut och in ur hundgården när hon skulle göra ifrån sig, hon kunde knappt stå på benen längre. Imorse när vi vaknade hade hon bajsat och kissat på sig samt spytt, så vi ringde veterinären. Han konstaterade snabbt att det var livmodersinflammation och med tanke på hundens relativt höga ålder (8år) var det bästa att avliva henne då en operation troligtvis skulle vara för påfrestande i hennes tillstånd.
En stund senare ligger hon där, livlös, ens bästa vän i nästan tio år, sjukt många minnen tillsammans och nu är hon bara borta. Känns ruttet tungt nu iallafall, hoppas sorgperioden inte håller i sig allt för länge för man fungerar ju knappt normalt nu.
Ehm, kände bara för att skriva av mig, många känner säkert igen sig i känslan, trala happy saturday!
// internet emo
en hund är en del av familjen.
tillåt dig att sörja
Kände exakt som dig när vi förlorade vår förra hund, hade henne i 15 år. Fy fan..kommer väl ihåg när jag hörde skottet. Men även om det känns helt sjukt jävligt i början så kommer man över det så pass fort att man nästan skäms.
Har varit tvungen att se tre fyrbenta vänners livslåga släckas. Det är tungt. Känner med dig Sundvall!
Spelar ingen roll om man är ung eller gammal man älskar dom iaf! Klart man blir ledsen, beklagar.
Fan vad jobbigt, vet hur det är. :(
Hundar är fan det bästa som finns, especially på filmer. Fan vad ledsen man blir om nån dör. :(
Som tur är, lever min fortfarande. Vet inte hur bra jag skulle ta det idag.
They're just like a lil familymember that's been with us for 10+ years, shared our joys, happiness and sadness.
Of course they will be missed and the loss will always be emotional.
Nothing to be ashamed of Sundsvall.
Vår familjehund är 10 år gammal så han kommer att dö inom några år, förmodligen. Följde med min mormor när hon avlivade sin 15-åriga labrador när jag själv var 15 år... Någonting som jag tyckte var fruktansvärt jobbigt då. Både för mig själv men speciellt för mormor. Vill inte ens fundera på hur jag kommer att känna när det väl händer. Håller med ovanstående, hundar är det bästa som finns!
Fru_Flisa
2011-07-09, 22:10
Jag är ledsen. Jag känner igen det med att inte fungera, själv fick jag sjukskriva mig från jobbet flera dagar, bara grät flera dagar. Nu var det 4-5 år sedan och min lilla älskling somnade in, det var smärtfritt vilket nog gör det lite lättare när man tänker tillbaka.
Man glömer aldrig en familjemedlem och trogen följeslagare. Hundar är speciella också eftersom de är flockdjur och de är de bästa som finns. Men life goes on!
Carolinew
2011-07-09, 22:22
Jag blir mer ledsen när djur jag haft hand om dör än när människor i min närhet dör. Det säger nog en hel del...
Tajming, tände precis ett ljus för min hund som gick bort för exakt ett år sedan.
Beklagar sundsvall!
Upptaget
2011-07-10, 00:58
Beklagar verkligen!!!
Vi skaffade en katt när jag var 2 år och han var tvungen att avlivas när jag var 20 år gammal, blev jag arg/ledsen när farsan kom hem en dag och sa att min katt "Tusse" avlivades pga cancer, och han lämnades kvar hos veterinären på en jäkla djurkyrkogård där han säkert bara skickas ned i backen utan omsorg?
Beklagar sorgen. Vad var det för ras?
Novaindex
2011-07-10, 07:50
Beklagar sorgen.. Vet hur det är och sörja måste man verkligen få göra för det gör verkligen ont.. det är ens familjemedlem och även om man vet att man bara har dom på lån ett par år så gör det lika ont ändå:cryout:
Min senaste hund dog 26nov -09 å blev överkörd av en lastbil .. och överlevde, men hade fruktansvärt ont.. hemsk syn när min vita hund var blodig.. Fick ta henne till vet och sa direkt att dom måste ta bort henne så dom fick söva hon redan i bilen för hon hade så ont o sedan fick hon sista sprutan inne.. bar in henne i mina armar. Hon hade då ett ben helt av som hängde i skinnet och hela ena sidan av bogen va lös .. usch.. hemskt ..
O därefter fick ja lära känna sambons 2 hundar som va 13 år o dog i feb 2010 med en veckas mellanrum..
Det tar hååårt och man måste sörja.. saknar ofta fortfarande min hund men jag vet att jag gav henne ett bra liv även om hon bara han bli ca 2år innan hon rymde och blev påkörd.. Jag vet att hon var en lycklig hund och hon va min bästa vän. Är glad för den tiden vi fick tillsammans :) Ingen kommer kunna ersätta henne.. men så snart ekonomin o tiden håller så blir det en ny hund.. Klarar mig inte utan djur o det har gått djur i alla möjliga former som kommit o gått i mitt liv o kommer alltid att göra än hur ont det sen gör att mista dom
Ta hand om dig o tillåt dig att gråta o sörja..
von huff
2011-07-10, 08:18
Jag tar det nog knappast så hårt som många andra, jag vet att vår hund lever kanske 4-5 år till och har haft den inställningen redan från början att den inte blir så gammal och att den kan gå bort vilken dag som helst men tungt är det...
Inte för att vara en jävla idiot nu, men varför väntade ni med att åka till veterinären tills på lördag?
i fredags måsta vi bära henne ut och in ur hundgården när hon skulle göra ifrån sig, hon kunde knappt stå på benen längre.
Beklagar sorgen, har själv hund och kan föreställa mig hur det känns.
sundvall
2011-07-10, 12:07
Inte för att vara en jävla idiot nu, men varför väntade ni med att åka till veterinären tills på lördag?
Beklagar sorgen, har själv hund och kan föreställa mig hur det känns.
Det gick upp och ner, fast än hon verkade väldigt trött på onsdagen så piggnade hon till rätt fint på torsdag, för att sedan på kvällen bli seg igen, fredag var ungefär samma sak, det var sent på fredagskväll hon hade problem med att gå ut i hundgården, det var då vi bestämde att ta henne till veterinären dagen efter såvida hon inte hade gjort en total omvändning då.
sundvall
2011-07-10, 12:08
Beklagar sorgen. Vad var det för ras?
Gråhund :)
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/162850_1744942790530_1447578201_31848864_217971_n. jpg
Bävar inför den dagen. Min hund är tack och lov bara dryga 2 år.
Beklagar sorgen. :(
StampChamp
2011-07-10, 12:32
Jag blir mer ledsen när djur jag haft hand om dör än när människor i min närhet dör. Det säger nog en hel del...
Så du blir mer ledsen om din hund går bort än tex dina föräldrar eller vad? Låter lite konstigt tycker jag.
Det var ett tag sen jag hade hund men när den gick bort blev man såklart väldigt ledsen, kanske därför jag inte har skaffat en ny? Känns bara konstigt att man "ersätter" hunden på nåt vis.
Enda nackdelen med att ha djur, vänner och familj är att man en dag kan förlora dom.
Enda nackdelen med att ha djur, vänner och familj är att man en dag kan förlora dom.
Och att du kan finna dem i säng med din käresta.
Gråhund :)
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/162850_1744942790530_1447578201_31848864_217971_n. jpg
Vet hur det känns, förlorade två gråhundar i höstas. Den yngsta trampade en älg ihjäl mitt under jakten. Den äldre dog någon vecka senare av ålder.
Carolinew
2011-07-10, 16:56
Så du blir mer ledsen om din hund går bort än tex dina föräldrar eller vad? Låter lite konstigt tycker jag.
Jag gillar djur bättre än människor helt enkelt. Min mormor är dock ett undantag, hon betyder massor för mig.
Nu vill inte jag på något sätt säga ngt dumt om din veterinär, men 8 år är ingen jätteålder på en gråhund? Om den inte haft andra problem eller om man vet att livmodern hade spruckit och det var en jätteinfektion som redan försatt hunden i väldigt dåligt allmäntillstånd?
Jag har arbetat som narkossyrra på ett djursjukhus och sövt väldigt dåliga hundar som varit äldre än så, även om det varit stora raser. Men nu vet jag ju inte bakgrunden till just din hunds tillstånd. Ibland kan dom bli så dåliga att man inte söva eller ens kunna stabilisera dom innan operation. Det krävs dropp och premedicinering och en sköterska som kan söva en dålig hund..
Själv var jag tvungen att avliva en 3 år gammal rottisblanding. Fick honom när han var 11 månader gammal och tyvärr gick det inte att få bort problemet med att han var livrädd för främlingar och bet dom. MÅNGA timmars träning, hjälp från många runtomkring mm mm. Slutade med att alla var rädd för honom och det inte fanns något alternativ. Jag hade så dåligt samvete och kan nu, 2 år senare fortfarande känna skuld och sorg över hans själ. =/
Låt sorgen ta tid och plats. Det kommer att vara en berg och -dalbana ett tag framöver. Ljud, vanor, situationer, tiden man lagt ner på hunden, känslan av att man kanske skulle gjort något tidigare osv osv, låt det som sagt ta den tid det tar. Man kan inte påverka det som redan har hänt och försök komma ihåg allt det bra ni hade!! Det är fantasiska djur! Fantasiska vänner! Ovillkorlig kärlek och vänskap som man inte kan förklara för någon som inte haft djur.
Lyllos mig som får jobba med dom varje dag =)
(Du kan pma mig om det är något du undrar över, med operation eller nåt sånt, om du har några frågor..)
CharlieBB
2011-07-10, 19:50
Beklagar...:(
Har 3 hundar själv...vill inte ens tänka att dom ska lämmna oss en dag.
Helgon1: Jag tänkte samma sak, men ville inte säga något då TS har det tillräckligt jobbigt just nu. Hade det dock varit en stängd pyo som spruckit så hade man kunnat operera akut och sedan behandla peritoniten. Jag tänker mig mer att hunden kanske hade något annat medicinsk problem utöver pyon.
Samma här. Det räcker att spendera fem minuter på Flashback för att försäkras om mänsklighetens vidrighet. Hundar är oskyldiga, lojala och alltid glada att se en.
Morsans bordercollie dog av livmoderinflammation också. Sista dagen hon levde spelade jag fotboll med henne som vanligt (hon var helt sjukt säker med att springa och styra bollen samtidigt) dagen därpå ringer mor och säger att de ska avliva Cindy för hon en inflamerat livmoder som ej går att återställa. Tog det inte så hårt då jag inte växt upp med hunden men det kändes ändå väldigt tomt och ledsamt. Man skapar ändå en stark vänskap till djur väldigt snabbt..
Kommer nog ta det extremt hårt när den yngsta hunden försvinner. Han har jag varit med sedan dag ett.
Ut med all sorg bara bro, det gör bara mer ont att hålla det tillbaka.
Ett tips till de med hund som inte planerar att ta valpar på den. Kastrera. Eliminerar risken för pyometra samt minskar risken för juvertumörer om det görs inom tikens första två levnadsår.
sundvall
2011-07-10, 22:48
Nu vill inte jag på något sätt säga ngt dumt om din veterinär, men 8 år är ingen jätteålder på en gråhund? Om den inte haft andra problem eller om man vet att livmodern hade spruckit och det var en jätteinfektion som redan försatt hunden i väldigt dåligt allmäntillstånd?
Jag har arbetat som narkossyrra på ett djursjukhus och sövt väldigt dåliga hundar som varit äldre än så, även om det varit stora raser. Men nu vet jag ju inte bakgrunden till just din hunds tillstånd. Ibland kan dom bli så dåliga att man inte söva eller ens kunna stabilisera dom innan operation. Det krävs dropp och premedicinering och en sköterska som kan söva en dålig hund..
Själv var jag tvungen att avliva en 3 år gammal rottisblanding. Fick honom när han var 11 månader gammal och tyvärr gick det inte att få bort problemet med att han var livrädd för främlingar och bet dom. MÅNGA timmars träning, hjälp från många runtomkring mm mm. Slutade med att alla var rädd för honom och det inte fanns något alternativ. Jag hade så dåligt samvete och kan nu, 2 år senare fortfarande känna skuld och sorg över hans själ. =/
Låt sorgen ta tid och plats. Det kommer att vara en berg och -dalbana ett tag framöver. Ljud, vanor, situationer, tiden man lagt ner på hunden, känslan av att man kanske skulle gjort något tidigare osv osv, låt det som sagt ta den tid det tar. Man kan inte påverka det som redan har hänt och försök komma ihåg allt det bra ni hade!! Det är fantasiska djur! Fantasiska vänner! Ovillkorlig kärlek och vänskap som man inte kan förklara för någon som inte haft djur.
Lyllos mig som får jobba med dom varje dag =)
(Du kan pma mig om det är något du undrar över, med operation eller nåt sånt, om du har några frågor..)
Tack för inlägget.
Vet inte särskilt mkt om veterinären, har hört rykten om att just den kliniken inte är så bra, var dock svårt att få tag i en veterinär akut på en helg såhär ute på landet på en lördag, flera stycken vi ringde innan var på semester. Veterinären verkade dock helt ok, trevlig och omtänksam. Hunden var i väldigt dåligt tillstånd, bajsat på sig, spytt ner sig, kissat på sig och ville inte röra sig alls, hon märkte knappt veterinären, såg ut att bara vara vid halvt medvetande.
En sak som dock slog mig var att veterinären rekommenderade avlivning innan han ens sett henne, när vi beskrev symptomen (ej jag som ringde), dvs han rekommenderade det genom luren, vet inte men det känns lite skumt när en veterinär gör det utan att ens ha sett hunden.
Jaja saker och ting är som dom är, inte mycket att göra nu, sjukt tungt fortfarande iallafall, gah.
hanushans
2011-07-10, 23:17
Hemskt, förstår hur du känner dig :(
Tack för inlägget.
Vet inte särskilt mkt om veterinären, har hört rykten om att just den kliniken inte är så bra, var dock svårt att få tag i en veterinär akut på en helg såhär ute på landet på en lördag, flera stycken vi ringde innan var på semester. Veterinären verkade dock helt ok, trevlig och omtänksam. Hunden var i väldigt dåligt tillstånd, bajsat på sig, spytt ner sig, kissat på sig och ville inte röra sig alls, hon märkte knappt veterinären, såg ut att bara vara vid halvt medvetande.
En sak som dock slog mig var att veterinären rekommenderade avlivning innan han ens sett henne, när vi beskrev symptomen (ej jag som ringde), dvs han rekommenderade det genom luren, vet inte men det känns lite skumt när en veterinär gör det utan att ens ha sett hunden.
Jaja saker och ting är som dom är, inte mycket att göra nu, sjukt tungt fortfarande iallafall, gah.
Har ni fler hundar eller om ni skaffar en hund till i framtiden - gå till en annan veterinär.
sundvall
2011-07-11, 12:38
Har ni fler hundar eller om ni skaffar en hund till i framtiden - gå till en annan veterinär.
Du säger alltså att hennes liv hade kunnat gått att rädda?
hanushans
2011-07-11, 12:48
Ingen här kan ju veta något om hur sjuk din hund var.
Du måste lita på veterinären, jag tror nog inte att de skulle ha rekommenderat dig att avliva hunden om det fanns andra alternativ.
Du säger alltså att hennes liv hade kunnat gått att rädda?
Jag säger att en veterinär inte bör rekommendera avlivning över telefon utan att ha kollat på djuret, om så nu var fallet. Man kan ta upp avlivning som ett alternativ, men inte rekommendera det.
hanushans
2011-07-11, 13:01
Jag säger att en veterinär inte bör rekommendera avlivning över telefon utan att ha kollat på djuret, om så nu var fallet. Man kan ta upp avlivning som ett alternativ, men inte rekommendera det.
Nej, det har du rätt i. Men sen såg de ju hunden, så hon kunde säkert inte räddas.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.