Logga in

Visa fullständig version : Bra näringsinnehåll i Burgerking burgarna?

Liebe
2011-07-07, 23:24
Spontansurfade lite på nätet och kom på att det vore intressant att kolla näringsindex på hamburgarna som max, donken och BK tillhandahåller. Blev lite förvånad när det skiljde sig rätt bra i näringsindex i många av burgarna.

Titta på BK t.ex. och ta dubbel whopper och big king xxl. 45/57 gram protein per burgare jämfört med max där gi och grande deluxe umami 37/37 gram protein. Högt fettintag dock på BK burgarna. Donken låg på runt 27gram med sin BigMac.

Verkar väldigt smutt att direkt efter träning sänka en sådan här sak då och nån gång. Vad säger ni? Kör någon av er hamburgarmetoden?*flex*

Fredron
2011-07-08, 00:00
Jag kör pizza/hamburgare typ dagligen. Äter inte så ofta så perfekt med något där man kan ösa på ost och komma upp i 1500kcal på en måltid eller så.

Ronn
2011-07-08, 06:01
Spontansurfade lite på nätet och kom på att det vore intressant att kolla näringsindex på hamburgarna som max, donken och BK tillhandahåller. Blev lite förvånad när det skiljde sig rätt bra i näringsindex i många av burgarna.

Titta på BK t.ex. och ta dubbel whopper och big king xxl. 45/57 gram protein per burgare jämfört med max där gi och grande deluxe umami 37/37 gram protein. Högt fettintag dock på BK burgarna. Donken låg på runt 27gram med sin BigMac.

Verkar väldigt smutt att direkt efter träning sänka en sådan här sak då och nån gång. Vad säger ni? Kör någon av er hamburgarmetoden?*flex*

Inget fel på burgare, toppmåltid, pommes brukar va lite knepigare, mycket fett mycket energi men som allt om det passar in i dinna macros why not?

Langster
2011-07-08, 07:27
Jag har rätt ofta käkat på Burger King efter träningarna. Jag har blivit rätt fet också. :D

Fru_Flisa
2011-07-08, 08:04

Förstår inte riktigt vad 45/57 gram protein innebär, är det 45 eller 57 eller 45 av 57...?
Jag undrar också om de olika har samma vikt när detta näringsvärdet du noterat står per burgare och inte per 100g?

Direkt efter träning skulle jag nog hellre välja något annat. Två minus: mycket fett, lite kolhydrater.

vicarious
2011-07-08, 08:13
Förstår inte riktigt vad 45/57 gram protein innebär, är det 45 eller 57 eller 45 av 57...?
Jag undrar också om de olika har samma vikt när detta näringsvärdet du noterat står per burgare och inte per 100g?

Direkt efter träning skulle jag nog hellre välja något annat. Två minus: mycket fett, lite kolhydrater.

Det är två olika burgare. Dubbel Whopper = 45g protein. Big King XXL = 57g.

Max GI = 37g och Grand Deluxe Umami 37g.

Håller däremot med om det du säger angående att det finns betydligt bättre val direkt efter träningen, men ibland är det ju gott med burgare. Så länge det bara är ibland ser jag inget problem i det.

StarkaUlf
2011-07-08, 08:14

Han menar 45 gram för en double whopper och vice versa.

50 gram protein, 51 gram kolhydrater och 54 gram fett för en double whopper. 893 kcal. (41 gram protein i dom 2 burgarna, 9 gram protein i brödet)
Inte inräknat strips såklart.

Jo burgarna har olika vikt också.

daloatf
2011-07-08, 08:16
mMmm burgers *popcorn*

Eddie Vedder
2011-07-08, 08:27
Jag tycker ofta att "skräpmat" har en någorlunda okej näringsfördelning om man bara förutsätter att det äts i undantagsfall. Om det råkar bara en pizza med, låt säga, 40E% kolhydrater, 40E% fett och 20E% protein på 1600 kcal så är det kanske inte "opti" men samtidigt inget jag kommer dö av.

Det är väl snarare en fråga om att det inte är direkt toppråvaror och kanske lite väl mycket socker och salt till ganska dyra priser. Men helt klart kan de allra flesta då och då käka på pizzeria eller hamburgerhak utan problem. Den dagen jag är en deffande byggare på 100 kg som vill ha i mig 4 gram protein/kg kroppsvikt kommer jag leta efter protein/kalori som en galning och trycka torr kvarg och torsk men det känns inte som en direkt aktuell situation.

lirberr
2011-07-08, 12:24
Om du käkar en burgare (Big mac / max original / whopper), mellan pommes + mellan dricka blir det 1000 kcal och 30g protein, ganska exakt.

Tar du dubbelt kött blir det typ +20 g protein och +200 kcal

Liebe
2011-07-08, 15:53
Det är väl snarare en fråga om att det inte är direkt toppråvaror och kanske lite väl mycket socker och salt till ganska dyra priser. Men helt klart kan de allra flesta då och då käka på pizzeria eller hamburgerhak utan problem. Den dagen jag är en deffande byggare på 100 kg som vill ha i mig 4 gram protein/kg kroppsvikt kommer jag leta efter protein/kalori som en galning och trycka torr kvarg och torsk men det känns inte som en direkt aktuell situation.

Vad är det som gör att deras råvaror klassas som inte direkt topp?

Eddie Vedder
2011-07-08, 18:50
Vad är det som gör att deras råvaror klassas som inte direkt topp?

Det är ingen objektiv sanning, bara min åsikt.

Alkro
2011-07-08, 21:16
Jag gör ofta hemgjorda cheeseburgare, blir jävligt gott. Speciellt om man kan grilla.

Brukar ta 300-400g nötfärs och göra två burgare. Sen bara tillsätt salt och peppar. Grilla/rosta brödet. Sen två skivor ost på varje burgare. Lite inlagd gurk, ketchup och hamburgerdressing :)

Perfekt lunch! Blir väl typ 80g protein.

Crocker
2011-07-08, 21:21
Det är ingen objektiv sanning, bara min åsikt.
Jag är väldigt nyfiken, varför tycker du så?