Visa fullständig version : Raka kroppen
krille93
2011-07-07, 20:33
Har lagt upp en likadan tråd på body men där är inte lika många medlemmar :smash: Hur många rakar kroppen här? *cupid* Jag har ångest över att jag har hår på magen och bröstet men har inte vågrat raka av det för tror att det bara kommer bli värre då, any thoughts? *drool*
bort med de, hår är äckligt
Gabriel174
2011-07-07, 20:35
Har lagt upp en likadan tråd på body men där är inte lika många medlemmar :smash: Hur många rakar kroppen här? *cupid* Jag har ångest över att jag har hår på magen och bröstet men har inte vågrat raka av det för tror att det bara kommer bli värre då, any thoughts? *drool*
kolla dagsformstråden brah :)
Vill du se ut som en liten pojk? Raka bort. Vill du se ut som en man? Ha kvar.
krille93
2011-07-07, 20:35
Vaxa!
växer det långsammare då? och hur ofta behöver man göra det då? :em:
krille93
2011-07-07, 20:36
kolla dagsformstråden brah :)
Jaa, det jag menar, ingen har ju fan hår *gah!*
Gabriel174
2011-07-07, 20:36
växer det långsammare då? och hur ofta behöver man göra det då? :em:
ja och individuellt.
Raka såklart, ingen flicka som vill smeka ditt håriga svettiga bröst eller mage. Dessutom är det mycket fräschare och snyggare!
Raka på bara om du vill! Men varför tror du att det skulle bli värre utav att du rakar det?
krille93
2011-07-07, 20:40
Raka på bara om du vill! Men varför tror du att det skulle bli värre utav att du rakar det?
Håret växer snabbare och håret som växer ut blir grövre än det jag redan har på kroppen ? :(
http://news.slnutrition.com/wp-content/uploads/2011/04/1.jpg
mattilainen
2011-07-07, 20:41
rakar magen, bröstet, det mesta under armarna, i ansiktet, ibland på triceps (Dont know why), ländryggen (har inget på resten av ryggen).
Jag har gött håra armar och ben så dom klipper jag faktiskt ibland när jag orkar och tgänker på det med sax :=) GAY? YES SIR! Kalla mig vad du vill, jag är dock snyggare ;)
Håret växer snabbare och håret som växer ut blir grövre än det jag redan har på kroppen ? :(
Myt, men vem bryr sig? Har du väl börjar raka dig så slutar du inte ;)
Det är en myt. Raka på du om du vill. Eller köp en trimmer och nöj dig med att trimma.
Fredrik_S
2011-07-07, 20:45
Hårets tillväxt påverkas inte på något vis över huvud taget av rakning. Det är en gammal myt som kommer ifrån att håren växer ut jämnlånga precis efter rakningen och därför kan se ut som om dom är flera och tätare en stund, men det försvinner efter ett tag om man inte rakar.
Är man orakad tappar man hår i ojämnt förlopp och vissa hår är då väldigt korta och vissa långa, vilket medför att det ser ut som det inte är lika tätt.
Jag rakar allt på mage bröst rygg axlar och överarmar, har tät svart turkhårväxt på hela kroppen
Det är sjukt fult med hår på kroppen och speciellt äckligt med långa fjun på bröst och mage, extremt sällan modeller har det nuförtiden.
krille93
2011-07-07, 20:50
Hårets tillväxt påverkas inte på något vis över huvud taget av rakning. Det är en gammal myt som kommer ifrån att håren växer ut jämnlånga precis efter rakningen och därför kan se ut som om dom är flera och tätare en stund, men det försvinner efter ett tag om man inte rakar.
Är man orakad tappar man hår i ojämnt förlopp och vissa hår är då väldigt korta och vissa långa, vilket medför att det ser ut som det inte är lika tätt.
Jag rakar allt på mage bröst rygg axlar och överarmar, har tät svart turkhårväxt på hela kroppen
Hur ofta behöver du raka?? Och ser det inte dumt ut om du efter ett tag inte har rakat dig alls, så blir det en massa svarta stixiga hårstrån ? *cupid*
Blackened57
2011-07-07, 20:58
Äh raka på!
Jag rakar bringan och armhålorna. Tjejerna tycker bara det är fräscht och ser snyggare ut då man ser muskler tydligare. (Samt slipper som andas in armhålehår i näsan medans dem sover :D)
krille93
2011-07-07, 21:04
Äh raka på!
Jag rakar bringan och armhålorna. Tjejerna tycker bara det är fräscht och ser snyggare ut då man ser muskler tydligare. (Samt slipper som andas in armhålehår i näsan medans dem sover :D)
haha ;) men hur ooftta? :O blir det allt oftare och oftare? ja menar liksom, vi hade alla inget skägg i ansiktet en gång i tiden, då var det små fjun typ som man rakade bort som har blivit allt grövre och grövre? am i wrong? :smash:
Fredrik_S
2011-07-07, 21:04
Hur ofta behöver du raka?? Och ser det inte dumt ut om du efter ett tag inte har rakat dig alls, så blir det en massa svarta stixiga hårstrån ? *cupid*
ofta, jo det gör det, och det ser dummare och dummare ut för varje dag som går, riktigt vidrigt med hår på kroppen...
Fredrik_S
2011-07-07, 21:05
haha ;) men hur ooftta? :O blir det allt oftare och oftare? ja menar liksom, vi hade alla inget skägg i ansiktet en gång i tiden, då var det små fjun typ som man rakade bort som har blivit allt grövre och grövre? am i wrong? :smash:
Ja du har helt fel... Det har INTEGNETING att göra med rakningen. Anledningen att fjunen blev skägg är pga att du blev äldere. Samma om du nu får mer hår efter ett tag på bröstet, om det nu nyligen har kommit.
Det går inte att raka fram mer hår. Myt myt myt fråga vilken läkare som helst....
krille93
2011-07-07, 21:08
ofta, jo det gör det, och det ser dummare och dummare ut för varje dag som går, riktigt vidrigt med hår på kroppen...
Ja du har helt fel... Det har INTEGNETING att göra med rakningen. Anledningen att fjunen blev skägg är pga att du blev äldere. Samma om du nu får mer hår efter ett tag på bröstet, om det nu nyligen har kommit.
Det går inte att raka fram mer hår. Myt myt myt fråga vilken läkare som helst....
Varför har ditt blivit stixigare då? Eller skulle det blivit det iallafall? *gah!* Sry men har ångest over detta haha :em:
antar att det va " jo det gör det" som du svarade på när jag frågade om det blivit stixigare? D:
Fredrik_S
2011-07-07, 21:12
Varför har ditt blivit stixigare då? Eller skulle det blivit det iallafall? *gah!* Sry men har ångest over detta haha :em:
Nej jag svarade på att det är stixigt när det är kort, alltså efter någon dag eller två om man inte rakar igen, inte att det blivit stixgare med åren...
Och jo det är extremt jobbigt att behöva raka precis hela överkroppen och ryggen väldigt ofta, får använda galge med rakhyvel på för att klara av ryggen....
eh va? det är tjockt svart hår, det är stixigt av naturen när det är superkort.. det har det varit sen 10 år tillbaka, jag rakade mig inte förr när jag var runt 21, det har inte blivit tätare eller stixigare eller hårdare sen dess..
Du kan raka dig om du vill testa, påverkar inte din hårväxt på något sätt. Vet inte hur jag ska få dig att tro på det, men det är en otroligt korkad och gammal myt som saknar helt förankring i någonting i forskarvärlden, hårsäckarna finns där och kan inte påverkas helt enkelt..
Blackened57
2011-07-07, 21:14
Nja fjunen blev inte grövre men däremot utvecklades fjunen till hårstrån. Simpel ekvation.
Jag rakar bringan varannan dag och armhålorna varje kväll när jag duschar.
Raka på bara. Det värsta som kan hända är att det växer ut igen?
krille93
2011-07-07, 21:20
Nja fjunen blev inte grövre men däremot utvecklades fjunen till hårstrån. Simpel ekvation.
Jag rakar bringan varannan dag och armhålorna varje kväll när jag duschar.
Raka på bara. Det värsta som kan hända är att det växer ut igen?
Jo det vet jag mycket väl, men gjorde det 1 gång på nedre delen av magen, och nu när det växt ut är det svartare och grövre än det som jag har på reseten av kroppen, är rädd för att om man drar bort det som jag inte rakat än att det kommer bli så också. Det som har växt ut nu kanske hade växt ut iallafall men då hade hårtstråna varit dubbelt så långa. De kan väll också bara växa till en viss gräns?
Men ja som sagt, är rädd för att det ska bli svartare och att man måste underhålla det *mini
Rakar med jämna mellanrum. Ni som säger 'behåll' för att det skulle vara manligt har antagligen ingen verkligen behåring själv.
/arab-Frodo
Men ja som sagt, är rädd för att det ska bli svartare och att man måste underhålla det *mini
OK. Alla måste inte raka sig bara för att det ser bättre ut.
Brukade raka mage och bröst. Men fick alltid rakfinnar på magen så jag var tvungen att sluta. Rakfinnar är äckligt. Kanska skulle göra laser på magen. Bröstet skulle jag kunna raka där blev det ju aldrig finnar, men då måste ju magen vara hårlös först annars ser det helt fördjävligt ut ;)
Herr Oberst
2011-07-07, 22:36
Jag får också rakfinnar på magen. Dessutom får jag inte bort håret ordentligt utan det blir en del stubb kvar, vilket långt ifrån ger en len känsla. Någon som har tips på detta?
Vax känns lite läskigt, men om någon har positiva erfarenheter av magvaxning med något speciellt vax som inte är svindyrt men ändå ger bra resultat?
Jag rakar när jag tycker det är för mycket helt enkelt. Gay or not? WHY THE FUARK BOTHER!?... Däremot har jag aldrig rakat benen. Känns som att där går gränsen för mig.
Gör som du vill. Att håret kommer bli stickigt får du räkna med, om du rakar alltså. Eller så vaxar du!
Kör med trimmer under armarna, sticks så förbannat efter man har rakat.. *gah!*
Rakar bröstet ibland, men frun blir vansinnig då.. Hon gillar att ha något att snurra fingrarna i. *grr27*
Nu på senare år har jag även börjat känna vinddragen på ryggen, *cry* så köpte en epilator.
Funkar ganska bra.
Fredrik_S
2011-07-08, 00:19
Vet inte hur många gånger jag ska säga det krille.. håret blir inte grövre av rakning det är en fysisk omöjlighet, det blir det dock av att du blir äldre och en möjlig inbillning just när håret är kort så ser det grövre ut
Det har alltså inte blivit så för du rakat... punkt...
klä inte på er kläder direkt framförallt inte kalsonger eller jeans då friktionen skapar rakfinnar vid nedre delen på magen
Vet inte hur många gånger jag ska säga det krille.. håret blir inte grövre av rakning det är en fysisk omöjlighet, det blir det dock av att du blir äldre och en möjlig inbillning just när håret är kort så ser det grövre ut
Det har alltså inte blivit så för du rakat... punkt...
klä inte på er kläder direkt framförallt inte kalsonger eller jeans då friktionen skapar rakfinnar vid nedre delen på magen
om jag rakar ballen så ska jag sitta på min datastol naken..? hur länge då?
om jag rakar ballen så ska jag sitta på min datastol naken..? hur länge då?
Du har nog inte kallinger som sitter och skaver som ett resårband gör vid magen så där kan du ta på dig dina boxers
Qudatullah Jamal
2011-07-08, 02:26
Det är sjukt fult med hår på kroppen och speciellt äckligt med långa fjun på bröst och mage
Nja, men nu är det ju inte alla av oss här på forumet som håller till i Pride-kretsar...
Suck. Vad har egentligen hänt med världen?
Läste f.ö. en artikel i modemagasinet ''King'' för nån månad sen, där det till och med sas att rakhysterin hade nåt orimliga proportioner och att kroppshåret faktiskt är tillbaka i vårat metrosexuella samhälle.
Tacka fan, hår är ju det mest naturliga som finns!
Läste f.ö. en artikel i modemagasinet ''King'' för nån månad sen, där det till och med sas att rakhysterin hade nåt orimliga proportioner och att kroppshåret faktiskt är tillbaka i vårat metrosexuella samhälle.
Likaså är fjärtar och andedräkt av skit, men man ser inga tillskyndare av de vidriga fenomenen. Paradox?
von huff
2011-07-08, 04:15
buhuu det är megagay att raka hela kroppen!!!
buhuu det är megagay att raka hela kroppen!!!
Homofob? :cool:
dmjardell
2011-07-08, 07:17
Rakar själv magen och bröstet, skulle vilja raka benen som BB men det känns gay. Rakade kukområdet förut när jag var yngre men nu ansar jag bara.
Fredrik_S
2011-07-08, 07:34
Nja, men nu är det ju inte alla av oss här på forumet som håller till i Pride-kretsar...
Suck. Vad har egentligen hänt med världen?
mmm så mysigt med hår under armarna en redig buske på könet och hår på benen på tjejerna.. det är ju bara naturligt eller hur?
Lövbiffen
2011-07-08, 09:13
Ett tips är annars att införskaffa en bodygroomer, a.k.a. en trimmer. Det besparar dig en massa tid och resultatet blir riktigt bra måste jag säga.
Det fungerar perfekt på buken, under armarna, nackhåret (om du har sådant), däremot så blir ju resultatet mellan benen inte lika bra, om än väldigt ändå. Du kan ju köra på med trimmern för det mesta och spara bladet till speciella tillfällen! :D
Kan säga att man undviker de "rak-finnar" som Fredrik_S nämner om du använder trimmer. Jag råkar själv ut för dem om jag rakar buken, men inte om trimmer används.
mmm så mysigt med hår under armarna en redig buske på könet och hår på benen på tjejerna.. det är ju bara naturligt eller hur?
Dårå? :D
Ett tips är annars att införskaffa en bodygroomer, a.k.a. en trimmer. Det besparar dig en massa tid och resultatet blir riktigt bra måste jag säga.
Det fungerar perfekt på buken, under armarna, nackhåret (om du har sådant), däremot så blir ju resultatet mellan benen inte lika bra, om än väldigt ändå. Du kan ju köra på med trimmern för det mesta och spara bladet till speciella tillfällen! :D
Kan säga att man undviker de "rak-finnar" som Fredrik_S nämner om du använder trimmer. Jag råkar själv ut för dem om jag rakar buken, men inte om trimmer används.
Sån där har jag oxå haft, den är skitsmidig att använda på kroppen, tyvärr har den pajjat... *cry*
Nån som vet om det finns nån liknande som man kan använda på skallen oxå (0-10mm typ)? Eller skulle det funka bra att använda en sån man använder på skallen på kroppen? Tveksam till det, dom brukar ju inte va så smidiga direkt...
Herr Oberst
2011-07-08, 10:00
Hur fint och slätt blir det med en bodygroomer då?
Läste någon annanstans att en ladyshave är kung på nästan hela kroppen
+1
Har stora problem med rakfinnar över hela kroppen. Har en trimmer som jag kör med på kroppen, men är ju en vanlig trimmer. Så blir ju stubbigt och äckligt. Rakar endast om jag ska på nått shoot. Får även problem när jag kör veet strips el vax. Hår som växer fel osv osv.. *gah!*
Lövbiffen
2011-07-08, 10:17
Sån där har jag oxå haft, den är skitsmidig att använda på kroppen, tyvärr har den pajjat... *cry*
Nån som vet om det finns nån liknande som man kan använda på skallen oxå (0-10mm typ)? Eller skulle det funka bra att använda en sån man använder på skallen på kroppen? Tveksam till det, dom brukar ju inte va så smidiga direkt...
När man trimmar sig på vissa ställen skulle jag nog aldrig tänka mig att använda ett osmidigt "verktyg"!
Min trimmer pajade också, men jag lyckades laga den. Vad heter den du hade, har du den kvar så kanske du kan fixa den på samma sätt som jag gjorde.
Resultatet blir riktigt bra, dock så använder jag inte några av de medföljande plast-"skydden" som skall avgöra vilken längd det skall bli på håret. Det går mycket bättre att komma närmare och trimma bra om dessa "skydd" inte används, däremot så måste man vara försiktig så att man inte trycker trimmern mot huden, speciellt på vissa känsliga delar!
+1
Har stora problem med rakfinnar över hela kroppen. Har en trimmer som jag kör med på kroppen, men är ju en vanlig trimmer. Så blir ju stubbigt och äckligt. Rakar endast om jag ska på nått shoot. Får även problem när jag kör veet strips el vax. Hår som växer fel osv osv.. *gah!*
Använd en trimmer som är till för kroppen och gör så som jag skrev till Herr Oberst, det fungerar riktigt bra!
Duger alldeles utmärkt med random trimmer också - vilket är vad jag menade med att raka, ovan. Att raka med hyvel skulle ta sån jääävla tid så det gör jag väldigt sällan.
Jag rakar mig knappt längre, bara ansiktet numera plus ansar armhålor/kön så det är hyfsat kort. Jag rakade bla bröstet ibland när jag var yngre men jag orkade inte med, kändes för fåfängt, var jobbigt och jag tycker personligen att jag ser bättre ut med mitt naturliga kroppshår kvar (men det är dock inte någon matta precis) vilket även min tjej tycker.
Jag ska inte basha på er som vill raka sig osv, men om ni rakar er för tjejers skull så undrar jag hur många av er som verkligen gör rätt. Många av dom tjejer jag känner verkar inte alls gilla när killar rakar sig, inte så mycket pga hur det ser ut utan mer för att det anses lite för utseendefixerat/fåfängt.
Sen så måste jag säga att om man inte är i bra form (typ fredrik_s förstår jag om han vill raka fram rutorna) så vette fan om det ser så bra ut, typ om man är lite smålönnig ser det ju mest fånigt ut med en helrakad överkropp.
När man trimmar sig på vissa ställen skulle jag nog aldrig tänka mig att använda ett osmidigt "verktyg"!
Min trimmer pajade också, men jag lyckades laga den. Vad heter den du hade, har du den kvar så kanske du kan fixa den på samma sätt som jag gjorde.
Det var nån gammal vattentät philips, svart och blå. Tror inte jag kommer lyckas fixa det, det är nåt med on/off knappen som strular. Fick ta bort skyddet för knappen och pilla med nåt vasst för att få den att starta. Men ibland kunde den helt plötsligt börja gå mitt i natten å väcka upp mig :P
Men det finns nån ny modell i samma serie har jag sett som verkar najs, får nog bli en sån ist.
Men hade varit smidigt om man kunde få in både en sån och en för håret i samma, då den snart håller på att dö oxå.
Jag rakar allt, förutom ben och huvud. Dock funderar jag på att testa kort frisyr nu på sommaren.
+1
Kör bodygroomer till hela kroppen förutom ballen, den tar jag med hyveln. Blir bäst så.
Fredrik_S
2011-07-08, 11:07
3 jättviktiga tips för att slippa rakfinnar på kroppen är
1. rejält fuktigt i huden(dusha minst fem minuter så alla hår är mjuka)
2. Raka medhårs eller sidhårs (blir inte exakt lika slätt som mothårs, men mothårs kommer så djupt att det lättare kommer in bakterier)
3. Ta absolut inte på kläder efter rakningen på minst 20 minuter
3 jättviktiga tips för att slippa rakfinnar på kroppen är
1. rejält fuktigt i huden(dusha minst fem minuter så alla hår är mjuka)
2. Raka medhårs eller sidhårs (blir inte exakt lika slätt som mothårs, men mothårs kommer så djupt att det lättare kommer in bakterier)
3. Ta absolut inte på kläder efter rakningen på minst 20 minuter
Gör allt detta, duschar även i svinkallt vatten efter för att porerna ska stängas el va det nu ska va bra för haha. Får inga rakfinnar direkt. Men så fort jag sätter på mig kläder är jag fucked. Och då pratar vi kanske en dag efter.
Btw, tips på en bra body groomer som rakar så kort som möjligt och är bra?
Vill du se ut som en liten pojk? Raka bort. Vill du se ut som en man? Ha kvar.
Vissa av oss riktiga män måste raka för att kunna göra full rom i bänken.
För att inte tala om chinsen.
Lövbiffen
2011-07-08, 11:36
Det var nån gammal vattentät philips, svart och blå. Tror inte jag kommer lyckas fixa det, det är nåt med on/off knappen som strular. Fick ta bort skyddet för knappen och pilla med nåt vasst för att få den att starta. Men ibland kunde den helt plötsligt börja gå mitt i natten å väcka upp mig :P
Men det finns nån ny modell i samma serie har jag sett som verkar najs, får nog bli en sån ist.
Men hade varit smidigt om man kunde få in både en sån och en för håret i samma, då den snart håller på att dö oxå.
Ah det låter som min faktiskt. Hade samma problem men jag lyckades lösa det. Det har inträffat två gånger, så till slut ger den väl upp dock.
Första gången plockade jag isär den, andra gången stack jag en nål genom gummit vid startknappen. Så det gick ju att lösa det relativt enkelt också. Däremot är det väl inte att rekommendera att använda den i duschen om man stuckit hål i den. Är den verkligen vattentät förresten, jag kommer inte ihåg att det stod så? :P
Pansartax
2011-07-08, 11:39
Hår är en odoga, förstår inte ens varför vi människor fortfarande har det 2011... Värme?
Bleker ni anus regelbundet med?
Lövbiffen
2011-07-08, 12:10
För att få bleka det du nämner på ett naturligt sätt, på någon annan, så går det nog lättare om du är någorlunda fräsch och inte ser ut som en gammal björn ;)
Jag är en rätt hårlös apa av naturen, vilket grämer mig oerhört. Så jag skulle vilja kapa tråden och vända på frågan: Hur i helvete skaffar man sig en riktigt silverback-hårig rygg? Har nämligen en teori att med håret kommer också muskelmassan. I övrigt anser jag att det enda man får raka som man är skallen... ;)
Fredrik_S
2011-07-08, 13:44
Jag är en rätt hårlös apa av naturen, vilket grämer mig oerhört. Så jag skulle vilja kapa tråden och vända på frågan: Hur i helvete skaffar man sig en riktigt silverback-hårig rygg? Har nämligen en teori att med håret kommer också muskelmassan. I övrigt anser jag att det enda man får raka som man är skallen... ;)
lär väl kunna stämma... alltså högre testohalt i kroppen ger mer hårväxt på kroppen och således lättare för muskler... men lär nog tyvärr inte funka att köra regoine eller nån sån hårprodukt på kroppen för att få mer hår och sen mer muskler ;)
Jag har använt någon ladyshave från Philips nu i många år med gott resultat. Görs det 1 gång i veckan funkar det bra, även om var 5e dag kanske vore mer optimalt för mig för att hålla håret nere på minimi-nivå.
Gillar man inte hår tar man bort det, orka fundera över om det är manligt eller inte. Min hårväxt är långt ifrån manlig i mina ögon, därför orkar jag inte med den. Sen att den döljer muskler gör inte saken bättre. ^^
Fredrik_S
2011-07-08, 14:52
vi kan inte generallisera hårväxt om vad för verktyg som funkar eller inte
För grovt svart hår är det hyvel som gäller annars är det sandpapper för flickorna.
Är det lite enstaka eller glest ljust hår går det utmärkt med lite trimning då och då.
Blackened57
2011-07-08, 15:33
Hahahaha, fy fan va random!
Veet wax strips, igår, pain, fucked idag.
http://img593.imageshack.us/img593/9600/012mcl.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/593/012mcl.jpg/)
Har inte använt den själv men en kompis som är ganska hårig använde någon kräm från Veet som han smeta på och duschade sedan bort efter några min och enligt honom fungerade den riktigt bra på bröstet och liknande.
Någon annan som också provat den och kan säga något?
Veet wax strips, igår, pain, fucked idag.
Blev exakt likadant för mig med veet strips, fanskapet försvann inte häller på typ 3v *gah!* Nu rakar jag bara och får inga utslag längre
Vad har ni för tips för att raka kropp/underliv etc så smidigt som möjligt, utan att få rakfinnar?
Tips på hyvel/krämer osv?
Lafayette
2018-12-27, 22:31
Ju vassare och dyrare hyvel desto bättre. Inte stressa utan hyvla lugnt så man inte irriterar huden, mot slutet tröttnar man och vill bara få det överstökat och då brukar det gå illa.
Använder själv inga krämer utan parfymfri vanlig lotion.
Tips på några specifika?
Särskilt över bröstet kommer rakfinnar. Också någon enstaka i underlivet då o då
Vanlig rakapparat (med trimmer så man får bort långa strån först).
https://www.elgiganten.se/product/personvard/rakapparat-och-trimmer/TT2040/philips-kroppstrimmer-bodygroom-tt2040
vad tror ni om denna?
https://www.elgiganten.se/product/personvard/rakapparat-och-trimmer/TT2040/philips-kroppstrimmer-bodygroom-tt2040
vad tror ni om denna?
bump
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.