handdator

Visa fullständig version : Min hud har blivit överkänslig mot beröring, hjälp!

Madame
2011-07-07, 17:09
Jag har fått två områden på höger lår där det gör överdrivet ont med beröring.

Normalt sett är jag känslig för när någon tex stryker mig över huden, oavsett var på kroppen. En klassiker är när pojkvännen håller om mig och stryker med tummen lite framåtillbaka, aaaaaj! En strykning ok. Två på samma ställe, mjäää. Tre på samma ställe, börjar kännas obehagligt. Fyra strykningar, det gör ont sluta klappa *gah!*. Så jag har redan nån slags överkänslighet mot lätt beröring. Det går dock utmärkt att ta i mig och klämma osv, men upprepat klappande känns som ont skav.

På senare tid upplever jag att detta har blivit värre. Det har även dykt upp först ett, och nu två områden, på höger lår som är extremt känsliga. Det gör lite ont när byxan rör sig emot. Om jag är stilla gör det inte ont men områdena känns liksom av hela tiden.

Vad är detta för nåt? Lider inte jättemycket av det (än) men jag funderar på om det kan vara tecken på något annat som kanske inte står rätt till. Även att det förvärrats gör mig fundersam.

Tacksam för input! (utöver tips att gå till läkaren, will do, men tar ju ett tag innan man har tid).

Kabuto
2011-07-07, 17:16
Jag kan inte alls hjälpa men jag tycker också att det blir jobbigt om någon stryker för repetitivt på mig, ganska fort också. Men det tar inte direkt ont utan det blir en jobbig känsla. Så får alltid säga åt dom att på mer än ett ställe.. Skumt..

Vunnis
2011-07-07, 17:27
http://www.ted.com/talks/elliot_krane_the_mystery_of_chronic_pain.html :(

martikainen
2011-07-07, 17:28
Jag kontrar med att jag har en kvadrat på 10cm på skinkan som jag knappt har känsel i :D

Sheogorath
2011-07-07, 17:30
Det kan vara flera saker, t.ex. Meralgia paraesthetica eller en rotpåverkan i ländryggen från någon av de övre ländkotorna ("ischias" fast involverande andra nervtrådar än de som bidrar till ischiadicus-nerven). Fenomenet i sig kallas för hyperestesi ("överkänslighet" kort och gott) och kommer av någon slags påverkan på sensoriska nervtrådar. Man kan också få brännade känsla, avdomnad känsla, smärta osv beroende på vilken typ av nervtråd som blir involverad (och heter då något annat, t.ex. parestesi för domningar). Du gör nog vettigare att söka sjukgymnast direkt eftersom de i regel är mer kompetenta än allmänläkare när det kommer till att diffa de här sakerna. Visst kan läkaren du råkar träffa vara en gammal neurolog eller bara ha ett specialintresse för neurologi men då ska du ju ha tur. Distrikssjukgymnaster jobbar med sådant här på dagligbasis. :)

mikaelj
2011-07-07, 17:38
Trist. :-/

Biverkning av din medicin?

Madame
2011-07-07, 18:03
http://www.ted.com/talks/elliot_krane_the_mystery_of_chronic_pain.html :(

Intressant! det är inte lika illa för mig som för flickan han berättade om, men det var en väldigt bra liknelse med fjädern och blåslampan! Det känns som att mitt lår blir slightly flame:at lite titt som tätt.

Det kan vara flera saker, t.ex. Meralgia paraesthetica eller en rotpåverkan i ländryggen från någon av de övre ländkotorna ("ischias" fast involverande andra nervtrådar än de som bidrar till ischiadicus-nerven). Fenomenet i sig kallas för hyperestesi ("överkänslighet" kort och gott) och kommer av någon slags påverkan på sensoriska nervtrådar. Man kan också få brännade känsla, avdomnad känsla, smärta osv beroende på vilken typ av nervtråd som blir involverad (och heter då något annat, t.ex. parestesi för domningar). Du gör nog vettigare att söka sjukgymnast direkt eftersom de i regel är mer kompetenta än allmänläkare när det kommer till att diffa de här sakerna. Visst kan läkaren du råkar träffa vara en gammal neurolog eller bara ha ett specialintresse för neurologi men då ska du ju ha tur. Distrikssjukgymnaster jobbar med sådant här på dagligbasis. :)

Oh, ålrajt!
Sjukgymnast då, har du kanske rentav någon att rekommendera i malmö?

Trist. :-/

Biverkning av din medicin?

Ingen aning. Har alltid haft det här med att strykningar övergår lätt till skav. Sen har jag läst att sådan medicin ev kan användas som bot mot hyperestesi..(?) så det känns långsökt om den skulle vara boven.

Sheogorath
2011-07-07, 18:07
Oh, ålrajt!
Sjukgymnast då, har du kanske rentav någon att rekommendera i malmö?

Vilken vårdenhet/vårdcentral tillhör du?

lirberr
2011-07-07, 18:08
Jag får det på ryggen och huvudet ibland, sjukt jobbigt (tror vi tänker på samma sak)

Madame
2011-07-07, 18:09
Vilken vårdenhet/vårdcentral tillhör du?

har just nu min huskläkare på capio men tänkte nog byta till granen :)

Sheogorath
2011-07-07, 18:11

Dom har kompetenta sjukgymnaster på Granen!

Madame
2011-07-07, 18:13
Dom har kompetenta sjukgymnaster på Granen!

Bra! tackar! :)

Trance
2011-07-07, 18:37
Fast problemet med sjukgymnaster är ju att de, precis som Sheogorath precis gjorde, enbart diagnosticerar utifrån sin egen kunskap och värld de arbetar i.

Jobbigt om man har vitamin b12-brist och man bara går till en sjukgymnast...

Information om neuropatisk smärta:
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1607

C h r i s
2011-07-07, 18:43
Jag har fått två områden på höger lår där det gör överdrivet ont med beröring. Normalt sett är jag känslig för när någon tex stryker mig över huden, oavsett var på kroppen.

Har tyvärr inga tips, men det låter otroligt irriterande minst sagt. Speciellt när jag sitter här solbränd som tusan och ojjar mig. :D Hur är det med kläder, väskor med axelband osv.?

Sheogorath
2011-07-07, 18:53
Fast problemet med sjukgymnaster är ju att de, precis som Sheogorath precis gjorde, enbart diagnosticerar utifrån sin egen kunskap och värld de arbetar i.

Jobbigt om man har vitamin b12-brist och man bara går till en sjukgymnast...

Information om neuropatisk smärta:
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1607

En bra sjukgymnast ska naturligtvis kunna skicka vidare om problemet, vilket det än må vara, visar sig kommer från någon annanstans än rörelse-stödje-apparaten (eller är av en psykogen natur som är lämplig att behandla med sjukgymnastiska metoder, tillämpad avslappning etc). Man ska kunna identifiera vilka verktyg som fattas i lådan. Det gäller ALLA vårdgivare.

Angel
2011-07-07, 19:53

Capio, hehe, vad konstigt det kändes att läsa det ordet på Kolo. Jag andas och lever Capio varje dag.

Trance
2011-07-07, 20:15
En bra sjukgymnast ska naturligtvis kunna skicka vidare om problemet, vilket det än må vara, visar sig kommer från någon annanstans än rörelse-stödje-apparaten (eller är av en psykogen natur som är lämplig att behandla med sjukgymnastiska metoder, tillämpad avslappning etc). Man ska kunna identifiera vilka verktyg som fattas i lådan. Det gäller ALLA vårdgivare.

Visst är det så. Men det är nog därför jag skulle gå till en allmänläkare först som är van att slussa vidare folk efter de uppenbara sakerna är uteslutna (vitaminbrister, diabetes etc).

Sheogorath
2011-07-07, 20:33
Visst är det så. Men det är nog därför jag skulle gå till en allmänläkare först som är van att slussa vidare folk efter de uppenbara sakerna är uteslutna (vitaminbrister, diabetes etc).

Jo, jag förstod att det var vad du ville komma till. Många vårdcentraler jobbar INTE så, och här är anledningen: nästan alla patienter som ringer för att boka tid vill träffa en läkare (och göra det idag) men en mycket stor del behöver inte göra det eftersom deras problem inte bäst bedöms och behandlas av läkare. För att spara på läkartiderna, som det alltid är brist på triangeras en stor andel av patienterna till sjukgymnasterna som gör en första screening. Är det här muskeloskeletalt eller internmedicinskt? Bör man misstänka cancer? Etc. Först EFTER DET kan det bli aktuellt med en läkartid. Vi jobbar dagligen med den screening du talar om och jag vågar påstå att vi gör ett bra jobb. De flesta stannar hos oss som kan förväntas och belastar därför inte läkarna. Om det misstänks finnas allvarligare bakomliggande patologi eller om patienterna blivit feltriangerade (buksmärta som faktiskt kommer från bukhålan etc) så får de snabbt en tid till läkare. Feber och hosta etc hamnar självklart hos sjuksköterskorna eller läkarna direkt via telefonväxeln. Sådant som TS beskriver gör det definitivt inte.

Trance
2011-07-07, 21:12
Jo, jag förstod att det var vad du ville komma till. Många vårdcentraler jobbar INTE så, och här är anledningen: nästan alla patienter som ringer för att boka tid vill träffa en läkare (och göra det idag) men en mycket stor del behöver inte göra det eftersom deras problem inte bäst bedöms och behandlas av läkare. För att spara på läkartiderna, som det alltid är brist på triangeras en stor andel av patienterna till sjukgymnasterna som gör en första screening. Är det här muskeloskeletalt eller internmedicinskt? Bör man misstänka cancer? Etc. Först EFTER DET kan det bli aktuellt med en läkartid. Vi jobbar dagligen med den screening du talar om och jag vågar påstå att vi gör ett bra jobb. De flesta stannar hos oss som kan förväntas och belastar därför inte läkarna. Om det misstänks finnas allvarligare bakomliggande patologi eller om patienterna blivit feltriangerade (buksmärta som faktiskt kommer från bukhålan etc) så får de snabbt en tid till läkare. Feber och hosta etc hamnar självklart hos sjuksköterskorna eller läkarna direkt via telefonväxeln. Sådant som TS beskriver gör det definitivt inte.

Ok, det hade jag ingen aning om.

Angel
2011-07-07, 21:20
Får nog hålla med Sheo där. I många fall så försöker jag slussa patienterna till Sjg först, eftersom jag vet att läkaren kommer vilja ha en sjg-bedömning. Och om det visar sig att det inte är något en Sjg kan hjälpa till med så har läkaren ändå det underlaget för att kunna gå vidare. Tyvärr så känner patienterna att man försöker "mota bort" dem när man föreslår sjukgymnast i första hand och insisterar stark på att träffa en läkare, en del kan bli riktigt förbannade. Sedan träffar de läkaren som ändå inte kan säga mer än att de vill att de ska träffa en sjukgymnast.

Som jag upplevt det så är inte sjukgymnasterna några som "håller på sitt" generellt. Vi har ofta patienter som ringer och säger "min sjg vill att jag röntgar de, kollar de proverna osv". Ibland morrar läkarna lite men överlag så har läkare en rätt stor respekt för sjukgymnasternas bedömningar inom de områden de kan bäst. En nära vän till mig som är allmänläkare har uttryckt det som att hon inte kan en hundradel om vad de kan när det gäller deras område.

Angel
2011-07-07, 21:22
Nu ingår tyvärr inte sjukgymnasterna i Vårdvalet i Västa Götaland, som jag tror de gör i Skåne. Vad jag kan se så hade de bara gett fördelar om de hade gjort de.

Madame
2011-07-07, 21:50
Har tyvärr inga tips, men det låter otroligt irriterande minst sagt. Speciellt när jag sitter här solbränd som tusan och ojjar mig. :D Hur är det med kläder, väskor med axelband osv.?

det är lite olika, till vardags har jag inte problem av kläder. Kan tycka att det är ganska oskönt om jag bär på en axelremsväska och den skaver emot sidan när jag går, därför brukar jag hålla fast väskor så de inte hasar mot mig, eller ännu hellre ha en handhållen väska!. Samma med ryggsäckar, brukar kännas högst upp på rumpan/ryggslutet när jag går så då går jag med händerna å håller upp/undan den på olika vis för att variera skavet. Så har det dock alltid varit och är inget jag direkt lider av, det som blivit jobbigt nu är områdena på låret!

Idag hade jag ett par lösa byxor på mig och det var ingen höjdare. Först var det jobbigt att ha mobilen i den fickan så den tog jag ur. Senare skavde byxan emot ändå så byxtyget har jag fått hålla ut lite från benet via fickan om jag har gått nånstans. Tajta och hudnära byxor verkar funka bättre just nu, de sitter liksom kvar mot huden, blir inte lika mycket friktion!

Tack alla andra för era svar. kommer kontakta sjukgymnast på VC imorgon :)

Madame
2011-07-09, 18:34
hej hopp! *uppdate*

Tänkte ju kontakta sjukgymnast på VC igår, men de hade bara telefonsvarare och skulle ringa upp samma dag. Eftersom jag inte är nåbar per telefon på mitt jobb så blev det inget med det. Hursomhelst, gick ju bra att jobba och jag bestämde mig för att om det inte blir värre kunde jag hålla ut till måndag.

I morse hade det ömma spridit sig ytterligare och var över lag mycket ömmare. Kontaktade min jour-VC eftersom det började kännas akut. De upptäckte att jag hade några utslag över baksida lår (som inte jag själv sett) och trodde att det hela rörde sig om bältros utifrån min beskrivning och dessa, så nu har jag fått medc mot bältros. Aciclovir ranbaxy 800 mg :)

Återstår att se om det ger sig nu. De sa att utslagen går ner på en vecka, det ömma kan ta flera veckor innan det går över. Drygt som tusan eftersom det gör duktigt ont när byxan snuddar huden, vill att det ska försvinna nuuu! Men ändå 100 ggr bättre än att det skulle varit nån slags nervroblem från ländryggen eller det här ischias-liknande osv som sheo nämnde!

shadowfire
2011-07-09, 18:41
hehe, bältros, det borde man nästan ha kunnat ana på sätt o vis... håller tummarna för att du får en mild variant isf (inte ännu värre symptom om man säger så). Krya på dig madamen!

Kwon
2011-07-09, 18:52
Ouch madamski!

Hoppas nu att det försvinner nu på några veckor så du får njuta av sommaren som sig bör!

Skönt att det inte var nervproblem.

C h r i s
2011-07-09, 19:07
I morse hade det ömma spridit sig ytterligare och var över lag mycket ömmare. Kontaktade min jour-VC eftersom det började kännas akut. De upptäckte att jag hade några utslag över baksida lår (som inte jag själv sett) och trodde att det hela rörde sig om bältros utifrån min beskrivning och dessa, så nu har jag fått medc mot bältros. Aciclovir ranbaxy 800 mg :)

"Kul" att få reda på vad det var i alla fall, hoppas att det inte blir värre. Bältros är väl inte det trevligaste att ha, min bältros smärtade i drygt två månader men troligtvis fick jag någon värre variant, då jag även förlorade all känsel i området i över 2 år. Med medicin går det nog över snart. :)

Fatalist
2011-07-09, 19:46
Haha fan vad sjukt. Denna tråden påminde mig om att jag har haft bältros någon gång när jag var yngre. Har dock ingen aning om när eller hur det var, men jag var lätt över 12 år.

Så jävla läskigt :P