Visa fullständig version : Måste man bulka för att bygga muskler?
Goldstandard
2011-07-06, 17:15
Hej! Just nu är jag nöjd med hur jag ser ut fettmässigt, dock så vill jag ha större muskler och undrar om att bulka bara är onödigt, kan man äta nyttigt och samtidigt bygga muskler?
Äter just nu så här:
Frukost: Whey protein shake, med en banan
30 min senare: Ägg 4 ägg vitor, och 1 äggula,
Lunch: Något med protein och långsamma kolhydrater
Mellanmål: Grovtbröd med jordnötssmör som inte innehåller några transfetter utan istället omega 3.
Middag:Något med protein och långsamma kolhydrater
Innan sängdags: någon gång ibland lite keso bara för att ha lite byggstenar :)
Hur låter det? kommer jag kunna bygga med det här? ge mig tips! Vill som sagt inte bli fet men vill ändå öka mycket i muskler!
Den ända snabba kolhydraten jag äter är som sagt bara en banan!
/Peace
Sheogorath
2011-07-06, 17:23
Muskelmassa väger och har du lågt kroppsfett är det i praktiken mycket svårt att över, säg, en veckas tid stå stilla i vikt och ändå lägga på sig muskelmassa. Du måste gå upp i vikt. Alltså måste du äta tillräckligt för att göra det. Det handlar inte om "nyttigt" eller "onyttigt" utan om mängden energi maten ger kontra hur mycket du förbrukar. Men en bra sammansatt kost ger bättre förutsättningar för att det blir muskler och inte fett av vikten du går upp.
Hej! Just nu är jag nöjd med hur jag ser ut fettmässigt, dock så vill jag ha större muskler och undrar om att bulka bara är onödigt, kan man äta nyttigt och samtidigt bygga muskler?
Äter just nu så här:
Frukost: Whey protein shake, med en banan
30 min senare: Ägg 4 ägg vitor, och 1 äggula,
Lunch: Något med protein och långsamma kolhydrater
Mellanmål: Grovtbröd med jordnötssmör som inte innehåller några transfetter utan istället omega 3.
Middag:Något med protein och långsamma kolhydrater
Innan sängdags: någon gång ibland lite keso bara för att ha lite byggstenar :)
Hur låter det? kommer jag kunna bygga med det här? ge mig tips! Vill som sagt inte bli fet men vill ändå öka mycket i muskler!
Den ända snabba kolhydraten jag äter är som sagt bara en banan!
/Peace
Ja, du kan behålla samma "fettprocent" (med det tolkar jag att du inte vill bli tjockare än vad du är idag) och ändå gå upp i muskelmassa. Du kommer givetvis att gå upp i vikt....
Men vad faan är det där för tattig frukost? :smash:
Sheogorath
2011-07-06, 17:27
Ja, du kan behålla samma "fettprocent" (med det tolkar jag att du inte vill bli tjockare än vad du är idag) och ändå gå upp i muskelmassa. Du kommer givetvis att gå upp i vikt....
Är han tattig för att han inte äter gröt eller fil med flingor eller vad menar du?
Är han tattig för att han inte äter gröt eller fil med flingor eller vad menar du?
Jag har aldrig sagt att trådskaparen är tattig...
Nej, men han står ju sig inte tillräckligt på den frukosten. Ja, gröt är ett fantastiskt alternativ, men det passar inte alla. Men jag själv hade mått riktigt uselt om jag ätit som trådskaparen.
Sheogorath
2011-07-06, 17:35
Jag har aldrig sagt att trådskaparen är tattig...
Nej, men han står ju sig inte tillräckligt på den frukosten. Ja, gröt är ett fantastiskt alternativ, men det passar inte alla. Men jag själv hade mått riktigt uselt om jag ätit som trådskaparen.
Jag med. Hade rasat i vikt. Men alla djur är inte skapade lika i Guds hage. Trivs han med den kosten och nått sina resultat hittills är det väl en jättebra grund att bygga på. Mer mat för att gå upp i vikt, mindre mat för att gå ner. :)
Sedan förstår jag inte meningen med att dricka en shake på morgonen när man kan få ut samma sak genom att äta riktig mat. Jag dricker shake endast efter jag tränar, ser det som ett tillskott till maten, inte ett substitut till den.
Efter träning är det bra med en del snabbare kolhydrater för att musklerna skall kunna återhämta sig bra och växa.
Men till frågan:
Det jag egentligen ville ha sagt är att bara man äter bra och varierat så kommer man långt.
Ditt upplägg är i stort sett bra och det kommer säkert fungera bra om du känner att det passar dig. Men man skall inte tvinga sig att äta endast ägg på morgonen bara för att man vill bygga utan att gå upp i fettprocent. Det är onödigt att göra livet än jobbigare för sig själv.
Men lycka till och kör hårt!
Goldstandard
2011-07-06, 17:47
kan tillägga att jag har gått ner 36 kilo senaste året ;) dock så äter jag nu för tiden som en HÄST ;) älskar mat! näringsvärdigt sätt så är min frukost inte tattig! oftast så slänger jag in en dl havregrynsgröt beror helt på hur hungrig jag är och om jag tränar den dagen!
Kille? längd & vikt? bara nyfiken :P
Efter träning är det bra med en del snabbare kolhydrater för att musklerna skall kunna återhämta sig bra och växa.
Please give me your source!
Goldstandard
2011-07-06, 19:33
Kille
1.68 Cm
Vikt 63-65
Ålder: 15 snart 16
Goldstandard
2011-07-06, 19:50
Har läst på en hel del om bulkning nu och har även hört att man inte behöver bli fet när man bulkar!
Om man äter nyttig mat fax ändå ett kaloriöverskott så blir man inte "Grovt" fet.
Jag ska äta mycket:
Kyckling, Kött, Ägg,nötter som protein källa
Fullkorns pasta, Brunris,Fullkorns bröd Som kolhydratskälla
Fet: Olivolja, Äggula,jordnötssmör
Vitaminer: Grönsaker,Frukt
Kosttillskott: Proteinpulver, och kreatin
Kan tillägga att snabbmat skulle jag aldrig äta. T..ex donken och pizzor och sånt.
Nej nyttigt och mycket ska det vara.. tack och hej lever pastej!
Om du äter som en häst nu, vad åt du då som när du gick upp de där 36 kilona?
Det stämmer inte, du kan bli precis lika fet på de sakerna som på pizza. Sen är det såklart bra att äta "nyttigt", framför allt proteinrikt om du tränar, men det är inget fel på att ta en pizza eller gå till donken ibland under bulk om man tycker det är gott.
Man behöver inte bli fet av bulk. Det _ska_ man inte bli (om man har en sund definition av fet :)). Hur mycket fett du lägger på dig beror på hur stort överskott man har, samt gener (och såklart kosten och träningen). Dock lägger de flesta på sig fett också, men det behöver ju inte innebära att man blir fet. När man inte vill ha mer fett deffar man.
sealmask
2011-07-06, 23:13
jag tycker att ordet "bulka" tolkas fel av folk ibland. Vissa anser att det är viktigt att ligga 500-1000kcal över vad deras kropps dagliga förbrukning vilket innebär ca. 0,5-1kg fett+ varje vecka!
Jag har varit i samma sits som dig för inte alls länge sedan, förra sommaren vid juni vägde jag 64kg och var ca 180cm lång, då jag vägde 14kg tyngre 4 månader innan, alltså i februari förra året.
När jag var klar med bantningen hade jag planerat att börja bygga som jag började med i september, då de polare jag hade sa till mig att jag skulle bulka nu och äta som en häst. Men jag som innan varit fet har lättare att gå upp i vikt, och det gjorde jag. Bulkade och tränade hårt fram till 15 mars detta året, då jag vägde 74-75kg. Jag hade blivit mycket starkade och fått resultat men också blivit lite goare runt midjan :) Min plan va att ligga på 2500-2700kcal varje dag men jag gjorde lite felräkningar märker jag nu efter, låg nog snarare på 2700-3300kcal som är för mycket som jag märkte :P 15 mars inledde jag en deff inför sommaren, blev klar 18 Juni detta året, väger nu 68kg, mer rippad än förra sommaren(64kg) och 4kg tyngre. Så alltså drygt 4kg muskler från sep2010-mars2011(6månader). Jag deffade 3 månader, om jag hade varit bättre på att hålla koll på mitt energiintag så kanske jag inte hade inte behövt deffa dessa 3 månader och kanske haft extra 2kg musker i nuläget.
Om jag hade varit du, som jag nästan är, 16år, lätt att gå upp i vikt etc. Så hade jag prövat ligga på 2000kcal-2300kcal, känn efter själv om du tycker det är för lite.
En kort sammanfattning, bulkar du för mycket, kan innebära en deff som segar ner ditt byggande, håll koll på energiintaget och bygg hela tiden istället :)
Hoppas att jag var till nån nytta!
sealmask
2011-07-06, 23:20
Måste säga att precis påbörjat en bulk igår :p och detta är ingen grisbulk då jag lägger på mig, det är en sån jag råder dig att göra. Jag kom hem från en utlandsresa som var 18juni-3juli. Jag är 16 fyller 17, Vikt: 68kg längd: 180cm. liggger på 2000-2400kcal och 150-250gram protein varje dag, tränar 5 ggr i veckan.
Stanna rippad och bygga året om är vad min plan är!
Fredrik_S
2011-07-07, 00:29
Om du äter som en häst bör du undvika allt som heter något med fullkorn då du då kommer få i dig på tok för mycket fibrer. Låt fibrerna och vitaminer och sånt komma fårn grönsaker och låt kolhydratkällerna vara rena vita och fina.
Eddie Vedder
2011-07-07, 08:37
Nej nyttigt och mycket ska det vara.. tack och hej lever pastej!
Ja leverpastej är gott och nyttigt, har också börjat äta mer av det på sista tiden. :) Iofs äter jag en del av det du anser att man inte ska äta också. Inga grisätardagar men lite godis eller glass blir det flera gånger i veckan. Och "skräpmat" då och då.
I övrigt är det rätt som du säger, "bulk" är inte ett tokätande för att bli så fet som möjligt utan helt enkelt mer än man förbrukar i syfte att öka i muskelmassa så mycket som möjligt.
http://traningslara.se/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/
Ja leverpastej är gott och nyttigt, har också börjat äta mer av det på sista tiden. :)
Hört många nämna risker med nitrit, kan erkänna att jag tänker på det ibland. Varierar det mycket mellan de olika pastejsorterna?
Eddie Vedder
2011-07-07, 10:25
Hört många nämna risker med nitrit, kan erkänna att jag tänker på det ibland. Varierar det mycket mellan de olika pastejsorterna?
Om det varierar vet inte jag. Ingrediensförteckningen anger inte mängder. Är du rädd för E250 så undvik. Tror du att du kan äta det då och då så ät. Jag väljer det sistnämnda, äter även skinka, korv och bacon till exempel.
lorithas
2011-07-07, 11:01
Jag kolar hellre ett par ar for tidigt an slutar ata bacon tbh..
Mina två äggmackor till frukost är det jag står mig i särklass bäst på jämfört med flingor, fil, gröt osv (den "standardiserade" svenska frukosten). Nu hade jag iofs inte plockat bort gulan ur äggen.
har du varit överviktig så bör du inte bulka i den bemärkelsen som koloiter gärna läser in i det.
personligen ser jag bulk som en period av målmedveten viktuppgång i syfte att lägga på mig muskler och öka styrka. sen om det är 1kg i månaden eller 1kg i veckan beror helt på. att ligga helt still i vikt ger mig ingenting
har du varit överviktig så bör du inte bulka i den bemärkelsen som koloiter gärna läser in i det.
personligen ser jag bulk som en period av målmedveten viktuppgång i syfte att lägga på mig muskler och öka styrka. sen om det är 1kg i månaden eller 1kg i veckan beror helt på. att ligga helt still i vikt ger mig ingenting
Att ligga still är sjukt tråkigt, upp eller ner olika snabbt är det som gäller för mig. Känns som man inte kommer nånvart annars.
exevision
2011-07-07, 11:52
jag tycker att ordet "bulka" tolkas fel av folk ibland. Vissa anser att det är viktigt att ligga 500-1000kcal över vad deras kropps dagliga förbrukning vilket innebär ca. 0,5-1kg fett+ varje vecka!
Lustigt att du bara bygger fett med ditt överskott.
Han avrundade 40 gram muskler nedåt =)
proteinsynthesis
2011-07-07, 12:14
Om det varierar vet inte jag. Ingrediensförteckningen anger inte mängder. Är du rädd för E250 så undvik. Tror du att du kan äta det då och då så ät. Jag väljer det sistnämnda, äter även skinka, korv och bacon till exempel.
Leverpastej med smörgåsgurka är sjukt gott! Pga allt detta prat "måste" jag nu gå ner till affären .... ack :)
Både vad gäller nitrit, aspartam och liknande ämnen så äter jag det ibland. Men visst har jag påverkats av diverse studier.
exevision
2011-07-07, 13:08
Han avrundade 40 gram muskler nedåt =)
Jo, men det är väll ändå så att bygga massa tar mer energi än att bli av med det, även fett?
Kan ju inte påstå att jag heller inte blivit påverkad av kunskapen om nitrit. "Levde" i princip på mackor med stoora mängder leverpastej en period i mitt liv.
Konsumtionen av bacon och annat med nitrit i är verkligen drastiskt sänkt. Kanske till 5-6 tillfällen om året.
Oj, det var hysat offtopic insåg jag nu :P
Goldstandard
2011-07-07, 14:13
Aja, tackar för alla svar! håller mig till ett överskott på kanske +300-500.
Dock så äter jag inte snabbmat pga. får väldigt fet hy, självmordstankar och annat äckligt :S
japp man måste bli stor o fet ;D
sealmask
2011-07-07, 14:49
Ett kilo fett på kroppen är cirka 7000kcal vad jag har läst, så om man ligger på ett energiöverskott på 1000kcal varje dag i en vecka(7dagar) så har du lagt på dig 7000kcal, med andra ord = 1kg fett! Jag sa inte hur mycket muskler jag la på mig, berättar bara hur mycket han kommer att öka i fett om han ligger på 500-1000kcal i överskott.
Rätta mig om jag har fel :)
King Grub
2011-07-07, 14:51
Ett kilo fett på kroppen är cirka 7000kcal vad jag har läst, så om man ligger på ett energiöverskott på 1000kcal varje dag i en vecka(7dagar) så har du lagt på dig 7000kcal, med andra ord = 1kg fett!
Rätta mig om jag har fel :)
Du har fel.
Kalorierna från överätningen bildar inte bara fett, utan även fettfri massa. En smal person med bara gener kan få viktökningar bestående av mer än 50% fettfri massa av överätning. I alla fall initialt.
nisse1976
2011-07-07, 20:15
Du har fel.
Kalorierna från överätningen bildar inte bara fett, utan även fettfri massa. En smal person med bara gener kan få viktökningar bestående av mer än 50% fettfri massa av överätning. I alla fall initialt.
Vad innebär det i praktiken?
3500 kalorier läggs som fett - Ca 0,5 kilo och hur mycket muskelmassa blir det?
En fråga till panelen när det gäller detta ämne.
Om vi säger att en person är viktstabil på 3000 kcal. Personen väljer att överäta 1000kcal om dagen.
x% av dessa kcal sätter sig på kroppen antingen som någon form av massa.
Men om jag minns rätt så finns det även en del som går åt annat. Eventuellt ökad termogenisk effekt etc. Finns det några bra studier hur stor denna del är vanligtvis, vad den består av och hur stor variationen är bland individer.
Läste något för längesedan men har glömt av det mesta.
En fråga till panelen när det gäller detta ämne.
Om vi säger att en person är viktstabil på 3000 kcal. Personen väljer att överäta 1000kcal om dagen.
x% av dessa kcal sätter sig på kroppen antingen som någon form av massa.
Men om jag minns rätt så finns det även en del som går åt annat. Eventuellt ökad termogenisk effekt etc. Finns det några bra studier hur stor denna del är vanligtvis, vad den består av och hur stor variationen är bland individer.
Läste något för längesedan men har glömt av det mesta.
Precis. Att öka sin kost med 1000 kcal resulterar nödvändigtvis inte i att man får ett kcalöverskott på 1000. Har också läst att vissa har lätt för att öka sin ämnesomsättning vid ökat kaloriintag pga av diverse faktorer. Förmodligen dessa personers erfarenheter som ligger till grund för när stollar skriker "kalori in kalori ut stämmer inte omg!" eftersom de inte tänker på att kalori ut kan öka av ökat kaloriintag.
Jag tror dessutom att en given individ har ett spann där kaloribalansen är vid givna vanor, exempelvis:
Plucke 75 kg tränar styrka 3 ggr i veckan, cyklar till plugget samt ICA, sitter framför datorn annars och festar/raggar brudar på lördagar.
Han är i kaloribalans om han får i sig 2800 - 3400 kcal (med nuvarande vanor) och han äter 3000 kcal i snitt. Hade han ökat sitt intag till 3300 hade han kanske presterat bättre på träningen, dock utan att gå upp i vikt.
Jag har tyvärr inga källor på detta utan detta är bara en hypotes jag har.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.