handdator

Visa fullständig version : Vad 17 ska det bli av mig?

Spartansk
2011-07-06, 14:17
Det här är tråden där vi reder ut vad jag ska bli när jag bli stor, alltså vad jag ska arbeta med. Njaa, riktigt så höga förväntningar har jag inte på en forumtråd. Men det vore kul med massor infallsvinklar, åsikter och funderingar.

MINA STYRKOR

Uttrycka mig i skrift. Jag är bra på att lägga orden så att en text flyter på väl. Något som styrker detta är att jag fick ganska bra respons i novelltråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=164909) som jag lade upp för ett tag sedan.

Stavning. Rättstavning var nog mitt bästa ämne i skolan, innan man slutade med det, efter sjätte klass. Jag sätter det här som en egen kategori, eftersom jag tror att jag är ännu bättre på det här än förra punkten.

De båda sistnämnda styrkorna har dock försämrats märkbart på senare år. Jag skyller på att jag inte går i skolan längre, och läser för mycket slarvig skrift på Internet.

Uttrycka mig i bild. Jag är bra på att få fram känslor och stämningar i bildform, vilket även det styrks av kommentarerna i en av mina trådar, Painttråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=164051).

Snäll. I wouldn't hurt a fly. Tror jag skulle varit lämplig för ett vårdyrke, om det inte vore för mina svagheter, som kommer här:

MINA SVAGHETER

Dåliga ledaregenskaper. Jag är väldigt dålig på att styra en grupp eller övertala någon att göra någonting. Ledarjobb är nog inget för mig, likaså jobb som går ut på att huta åt folk, som vakt eller polis.

Dysterkvist. Jag har en tendens att må allmänt dåligt, vara nere, känna ångest o s v. Jobb som går ut på att peppa folk är nog därför inget jag bör ägna mig åt.

Virrig. Jag skulle tappat bort mitt eget huvud för länge sedan om det inte satt fast. Jag är kass på att hålla överblick över situationer. Detta gör mig olämplig för en mängd jobb, allt från flygledare till servitör och bartender.

Detta är alltså mina egna bedömningar.
Vi kan nöja oss där så länge.

Öhm, kör hårt.

Rikard Jansson
2011-07-06, 14:19
Författare/illustratör (stavning?) /måla tavlor? :)

Juxta
2011-07-06, 14:21
Copy.

fiskebulle
2011-07-06, 14:21
Vad sysslar du med just nu?

Akerhage
2011-07-06, 14:22
Webdesigner, något inom marknadsföring, serietecknare.

PRound
2011-07-06, 14:22
Du ska hålla på med det som gör dig lycklig(are).

Lurch
2011-07-06, 14:25
rörmokare !

Spartansk
2011-07-06, 14:28
Författare/illustratör (stavning?) /måla tavlor? :)

Författare hade varit mitt drömyrke, om jag bara fick inspiration tillräcklig ofta (vilket jag alltså inte får nu). Illustratör/tavelmålare är lite för "jobbigt", då kan jag nästan lika gärna ta ett enklare "skitjobb. :)

Vad sysslar du med just nu?

Just precis nu arbetslös, annars hoppar jag mellan olika "skitjobb"; var telefonintervjuare senast.

Webdesigner, något inom marknadsföring, serietecknare.

Webdesigner låter kul. Designa hemsidor och sånt? Är det bra marknad för det? Måste man inte vara sjukt duktig?

Du ska hålla på med det som gör dig lycklig(are).

Det är ju det jag inte vet vad det är. :em:

Angel
2011-07-06, 14:28
Arbetsterapeut inom någon rehabverksamhet där man jobbar med konstprojekt tror jag skulle passa dig.

C.E.J.
2011-07-06, 14:29
Får mig att tänka på: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=153732

edit: Antar att du saknar formell utbildning eftersom du inte nämner något om det?

Ademius
2011-07-06, 14:29
Det här är tråden där vi reder ut vad jag ska bli när jag bli stor, alltså vad jag ska arbeta med. Njaa, riktigt så höga förväntningar har jag inte på en forumtråd. Men det vore kul med massor infallsvinklar, åsikter och funderingar.

MINA STYRKOR

Uttrycka mig i skrift. Jag är bra på att lägga orden så att en text flyter på väl. Något som styrker detta är att jag fick ganska bra respons i novelltråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=164909) som jag lade upp för ett tag sedan.

Stavning. Rättstavning var nog mitt bästa ämne i skolan, innan man slutade med det, efter sjätte klass. Jag sätter det här som en egen kategori, eftersom jag tror att jag är ännu bättre på det här än förra punkten.

Uttrycka mig i bild. Jag är bra på att få fram känslor och stämningar i bildform, vilket även det styrks av kommentarerna i en av mina trådar, Painttråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=164051).
Grafiskt arbete inom Reklam, PR? Copywriter?

Spartansk
2011-07-06, 14:30
rörmokare !

Som Einstein sa efter att atombomben uppfunnits: "Hade jag fått leva om mitt liv hade jag blivit rörmokare".

beckman88
2011-07-06, 14:31
Jobba på bethesda softworks och designa världar i all evighet!

Angel
Grafiskt arbete inom Reklam, PR? Copywriter?

Verkligen? Har en kompis som är det och de kräver dels att man har bra ledaregenskaper/kan ta kunder osv, sen är det stressigt, mycket jobb osv. Tycker alltid han är deprimerad/stressad. Tror trådstartaren skulle behöva ett mera strukturerat jobb.

Akerhage
barnboksförfattare kanske du kan börja med, kan ju inte vara sååå jävla svårt liksom!
wj5r9atKMLQ

PRound
2011-07-06, 14:33

Finns det inget i ditt liv som gör dig lycklig? Då vore du död för längesedan.

Ademius
2011-07-06, 14:34
Verkligen? Har en kompis som är det och de kräver dels att man har bra ledaregenskaper/kan ta kunder osv, sen är det stressigt, mycket jobb osv. Tycker alltid han är deprimerad/stressad. Tror trådstartaren skulle behöva ett mera strukturerat jobb. Vilket av dem? Att jobba med det grafiska eller vara copywriter? Jag är inte så insatt i själva jobbet, tänkte bara på att Spartansk verkar ha talang för att uttrycka sig i bild och skrift.

Spartansk
2011-07-06, 14:37
Finns det inget i ditt liv som gör dig lycklig? Då vore du död för längesedan.

Nej? Man dör inte av olycklighet?

Sen var jag lyckligare när jag var liten, men då var livet mer uppstyrt (man hade skola, föräldrarna bestämde allt, fler polare bodde hemma, lägre krav etc), och jag var mer kreativ, hade ofta inspiration till att rita, t ex.

Nitrometan
2011-07-06, 14:38
Författare hade varit mitt drömyrke, om jag bara fick inspiration tillräcklig ofta (vilket jag alltså inte får nu).

Två författare som jag har pratat med säger att det inte är inspiration som krävs utan disciplin. Att sätta sig och skriva i fyra timmar. När man skriver kommer orden. Säger de iaf.

hurril
2011-07-06, 14:43
Ninja!

Angel
Tycker fortfarande mitt förslag var bra och realistiskt.

Akerhage
Jag har skrivit en fantasybok på 90 datorskrivna A4-sidor, var jävligt roligt, sen om den blev bra eller inte vet ej fan. Men samtidigt som man skrev så kom man på massor. Var riktigt roligt att skriva, och man hade alltid saker att tänka på ifall man hade tråkigt!

PRound
2011-07-06, 14:46
Nej? Man dör inte av olycklighet?

Sen var jag lyckligare när jag var liten, men då var livet mer uppstyrt (man hade skola, föräldrarna bestämde allt, fler polare bodde hemma, lägre krav etc), och jag var mer kreativ, hade ofta inspiration till att rita, t ex.

Nej, men meningen med livet är att expandera lyckan. Att man dör var att ta i, men förstår du vad jag menar?

Spartansk
2011-07-06, 14:47
Två författare som jag har pratat med säger att det inte är inspiration som krävs utan disciplin. Att sätta sig och skriva i fyra timmar. När man skriver kommer orden. Säger de iaf.

Så först skriver man bara vad som helst? "Det ligger en grön duk på bordet"; "I morse gick jag på toa", o s v? Och så kommer man igång sedan?

Om detta stämmer är det tammetusan ett av de bästa råd jag någonsin fått. Jag ska testa detta och om jag ger ut en bok lovar jag att tacka "användaren Nitrometan på Kolozzeum forum" i Tack-delen.

Spartansk
2011-07-06, 14:49
Nej, men meningen med livet är att expandera lyckan. Att man dör var att ta i, men förstår du vad jag menar?

Du menar väl helt enkelt att livet inte blir så gött? Ptja, det är väl lite där jag är nu... Men det är ju det jag/vi ska ändra på. :)

Juxta
2011-07-06, 14:51
Du svarade inte på att arbeta som copywriter. Vad tror du om det?

PRound
2011-07-06, 14:53
Du menar väl helt enkelt att livet inte blir så gött? Ptja, det är väl lite där jag är nu... Men det är ju det jag/vi ska ändra på. :)

Så skulle man kunna säga. Men jag menar mer att livet inte har någon grund om man inte är lycklig :)

Ja, precis!

Spartansk
2011-07-06, 14:57
Du svarade inte på att arbeta som copywriter. Vad tror du om det?

Oj, förlåt! Jag fick väldigt många tips där i början, missade lite. :)

Efter att snabbt ha kollat på copywriter verkar det faktiskt passa mig som handen i handsken. Att sitta och hitta på reklamer verkar vara en sjukt kul arbetsuppgift. Men med tanke på det Angel skrev är jag lite mer tveksam. Jag skulle som sagt vilja ha en mer strukturerad tillvaro.

Spartansk
2011-07-06, 15:01
Får mig att tänka på: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=153732

edit: Antar att du saknar formell utbildning eftersom du inte nämner något om det?

Som du säger saknar jag formell utbildning. Jag har påbörjat lite kurser och utbildningar här och var, men alltid hoppat av.

Jag läser lite i den där tråden, och han får bland annat tipset att bara hoppa på någon utbildning och sedan köra. Detta är inte något som jag skulle kunna göra; jag har prövat, och det är helt enkelt för jobbigt för mig att plugga något som jag inte tycker är kul. Jag har inte disciplin eller koncentrationsförmåga nog.

Juxta
2011-07-06, 15:03
Oj, förlåt! Jag fick väldigt många tips där i början, missade lite. :)

Efter att snabbt ha kollat på copywriter verkar det faktiskt passa mig som handen i handsken. Att sitta och hitta på reklamer verkar vara en sjukt kul arbetsuppgift. Men med tanke på det Angel skrev är jag lite mer tveksam. Jag skulle som sagt vilja ha en mer strukturerad tillvaro.

Mja, jag tror det beror på var du jobbar. Jag har en polare som jobbar som copy och han kör väldigt strukturerat. Får in ett specifikt jobb och hittar på texten till den.

snej
2011-07-06, 15:05
Ät mycket frukt och satsa på Mr Olympia

C.E.J.
2011-07-06, 15:10
Som du säger saknar jag formell utbildning. Jag har påbörjat lite kurser och utbildningar här och var, men alltid hoppat av.

Jag läser lite i den där tråden, och han får bland annat tipset att bara hoppa på någon utbildning och sedan köra. Detta är inte något som jag skulle kunna göra; jag har prövat, och det är helt enkelt för jobbigt för mig att plugga något som jag inte tycker är kul. Jag har inte disciplin eller koncentrationsförmåga nog.

At some point måste man dock ha nåt sätt att försörja sig på. Du skrev att författare vore ett drömyrke, men det är inget "yrke/sysselsättning" (inkomstbringande aktivitet) förrän du blivit publicerad och fått många böcker sålda. Tills dess - och det brukar dröja - måste du ha nån sorts inkomst, tillräckligt stor för att kunna unna dig saker tills du får nån sorts konstnärlig breakthrough.

Vidare, ang utbildning. Jag tror inte Exdiaq fick tipset att plugga nåt han tycker är tråkigt, utan att tvinga sig själv att välja ett ämne av alla dem som han är intresserad av. Du själv skulle kunna plugga nåt i stil med litt./konstvetenskap, inte för att det leder till en trygg arbetssituation efteråt, men du får csn-pengar iaf, och det är slappt så du kan skriva/måla under tiden.

Spartansk
2011-07-06, 15:28
At some point måste man dock ha nåt sätt att försörja sig på. Du skrev att författare vore ett drömyrke, men det är inget "yrke/sysselsättning" (inkomstbringande aktivitet) förrän du blivit publicerad och fått många böcker sålda. Tills dess - och det brukar dröja - måste du ha nån sorts inkomst, tillräckligt stor för att kunna unna dig saker tills du får nån sorts konstnärlig breakthrough.

Vidare, ang utbildning. Jag tror inte Exdiaq fick tipset att plugga nåt han tycker är tråkigt, utan att tvinga sig själv att välja ett ämne av alla dem som han är intresserad av. Du själv skulle kunna plugga nåt i stil med litt./konstvetenskap, inte för att det leder till en trygg arbetssituation efteråt, men du får csn-pengar iaf, och det är slappt så du kan skriva/måla under tiden.

Good points.

Tiden som jag har kvar att få SCN-pengar för börjar tryta. Tror jag har tre år kvar. Får skriva fort. :-/

Stefan J
2011-07-06, 15:32

MINA STYRKOR

De båda sistnämnda styrkorna har dock försämrats märkbart på senare år. Jag skyller på att jag inte går i skolan längre, och läser för mycket slarvig skrift på Internet.

Snäll. I wouldn't hurt a fly. Tror jag skulle varit lämplig för ett vårdyrke, om det inte vore för mina svagheter, som kommer här:

MINA SVAGHETER

Dåliga ledaregenskaper. Jag är väldigt dålig på att styra en grupp eller övertala någon att göra någonting. Ledarjobb är nog inget för mig, likaså jobb som går ut på att huta åt folk, som vakt eller polis.

Dysterkvist. Jag har en tendens att må allmänt dåligt, vara nere, känna ångest o s v. Jobb som går ut på att peppa folk är nog därför inget jag bör ägna mig åt.

Virrig. Jag skulle tappat bort mitt eget huvud för länge sedan om det inte satt fast. Jag är kass på att hålla överblick över situationer. Detta gör mig olämplig för en mängd jobb, allt från flygledare till servitör och bartender.

Detta är alltså mina egna bedömningar.
Vi kan nöja oss där så länge.

Öhm, kör hårt.

Barnboksförfattare!

Akerhage
2011-07-06, 15:35
Barnboksförfattare!

Ja eller hur, har ju redan sagt det, men noll respons på detta!

Spartansk
2011-07-06, 15:36
Barnboksförfattare!

Ja eller hur, har ju redan sagt det, men noll respons på detta!

Haha, sorry igen!

Jag får väl som sagt sätta mig ner och bara skriva. På en barnbok. :)

Akerhage
2011-07-06, 15:38
Får du ju rita och vara barnslig med, och skriva lite dumheter, låter väl perfekt? =)

C.E.J.
2011-07-06, 15:41
Ang det där som Nitrometan skrev, det betyder ju inte att du skriver ner random blaha, men att du skriver ner alla idéer, och sen förkastar dem, omprövar dem, osv. "Börje var en sliten kriminalare vid våldsroteln..." *knöglar ihop och kastar* "Jonathan hade alltid gillat blod, ända sedan han var liten..." *knöglar ihop och kastar* Du behöver "put in some work" helt enkelt, en 500 sidors "stora svenska romanen" kommer inte dyka upp ur ingenting.

Spartansk
2011-07-06, 15:41
Får du ju rita och vara barnslig med, och skriva lite dumheter, låter väl perfekt? =)

Som sagt, ett drömyrke! :cool:

Loke
2011-07-06, 15:42
Jag tyker du låter som klippt och skuren för att jobba på bruket som alla andra.

Eddie Vedder
2011-07-06, 15:46

+1

De som lever som författare har ju sålt böcker och har avlönade kontrakt av sina förlag att skriva. Det Spartansk är duktig på verkar vara frilansande uppgifter, typ som jag.

Han är duktig både på att skriva och illustrera men ingen lär ANSTÄLLA honom till det. Jag är ju inte anställd av BODY Magazine till exempel, jag anlitas ju bara som skribent. Jag tror säkert att Spartansks skills i att illustrera kan bli något som ger honom en inkomst, duktiga personer förtjänar det. Men då får han nog starta eget och ragga intressenter.

Spartansk
2011-07-06, 15:47
Ang det där som Nitrometan skrev, det betyder ju inte att du skriver ner random blaha, men att du skriver ner alla idéer, och sen förkastar dem, omprövar dem, osv. "Börje var en sliten kriminalare vid våldsroteln..." *knöglar ihop och kastar* "Jonathan hade alltid gillat blod, ända sedan han var liten..." *knöglar ihop och kastar* Du behöver "put in some work" helt enkelt, en 500 sidors "stora svenska romanen" kommer inte dyka upp ur ingenting.

Jo, men det var ungefär så jag föreställde mig. Man bara matar på, sen rätt vad det är kommer hjärnan på något bra, sen matar man på lite till... Och i slutändan slänger man 95 % av allt som plitats ner.

Jag tyker du låter som klippt och skuren för att jobba på bruket som alla andra.

Kan lätt tänka mig nåt knegarjobb i många år framöver, men man behöver ju tamejsjuttsingen erfarenhet/utbildning/kontakter/ligga med chefen för minsta lilla fabriksuppgift numera.

Akerhage
2011-07-06, 15:54
Kan lätt tänka mig nåt knegarjobb i många år framöver, men man behöver ju tamejsjuttsingen erfarenhet/utbildning/kontakter/ligga med chefen för minsta lilla fabriksuppgift numera.

Är ju bara att hitta ett jobb med en snygg chef då, så är det ju inte så jobbigt att fixa jobb!

Ademius
2011-07-06, 15:57
Kan lätt tänka mig nåt knegarjobb i många år framöver, men man behöver ju tamejsjuttsingen erfarenhet/utbildning/kontakter/ligga med chefen för minsta lilla fabriksuppgift numera. Skulle inte rekommendera knegarjobb som inte är intellektuellt stimulerande. Jag blir helt förstörd av sådana jobb. Jag slutar tänka och blir alldeles död inombords. Då menar jag extremt monotont arbete. Visst det kan ju funka en tid, men risken finns att man blir arbetsskadad (bara gör utan att reflektera om något) och bara jobbar.

Skulle heller inte rekommendera att ta mer studielån för att plugga något som inte leder någonstans. Du vill inte bränna den möjligheten om du skulle vilja plugga något senare. Plus att det är onödigt att belåna sig för något som inte ger något. Försök hitta vad du vill göra istället. Frilans kan ju funka, men det gäller att kunna ta för sig ordentligt och slå sig fram och vara duktig på att bygga kontaktnät skulle jag tro (utan att vara så värst insatt).

Spartansk
2011-07-06, 16:04
Skulle inte rekommendera knegarjobb som inte är intellektuellt stimulerande. Jag blir helt förstörd av sådana jobb. Jag slutar tänka och blir alldeles död inombords. Då menar jag extremt monotont arbete. Visst det kan ju funka en tid, men risken finns att man blir arbetsskadad (bara gör utan att reflektera om något) och bara jobbar.

Av erfarenhet vet jag att tråkiga knegarjobb kan bli riktigt roliga, om man har möjlighet att prata med roliga arbetskamrater under tiden. Jag jobbade ett tag med att sitta vid ett bord och tillverka kretskort, då upplevde jag detta.

Om man inte får prata med arbetskamrater gör det all skillnad i världen. Telefonförsäljare klarade jag t ex bara två dagar...

det gäller att kunna ta för sig ordentligt och slå sig fram och vara duktig på att bygga kontaktnät skulle jag tro (utan att vara så värst insatt).

Tyvärr är en annan av mina svagheter att jag är riktigt dålig på att sälja mig själv/ta för mig/bygga kontaktnät, etc. Tyvärr, för det verkar nästan vara ett krav för "konstnärsyrken" i dag.

Eddie Vedder
2011-07-06, 16:05
Tyvärr, för det verkar nästan vara ett krav för "konstnärsyrken" i dag.

Då får du se till att synas. Vet inte om du missade mitt inlägg men så var det ju för mig. Inte har jag utbildat mig till författare eller journalist och inte har jag haft några kontakter. Men att jag kan skriva har jag ju visat efter sjuka mängder av gratistimmar. Och kanske betalar det sig till slut.

Det är ju fördelen med internet idag. Man kan se till att synas om man bara vill, kontakterna måste inte finnas där före.

Spartansk
2011-07-06, 16:07
Då får du se till att synas. Vet inte om du missade mitt inlägg men så var det ju för mig. Inte har jag utbildat mig till författare eller journalist och inte har jag haft några kontakter. Men att jag kan skriva har jag ju visat efter sjuka mängder av gratistimmar. Och kanske betalar det sig till slut.

Jo, jag såg det. Tack för tipset. :)

Ja, just det, du har ju gett ut en bok! Hur gjorde du och Guddi egentligen, rent praktiskt? Skrev ni hela boken först, och skickade runt till förlag? Visade ni bloggen för förlagen..?

Eddie Vedder
2011-07-06, 16:10
Jo, jag såg det. Tack för tipset. :)

Ja, just det, du har ju gett ut en bok! Hur gjorde du och Guddi egentligen, rent praktiskt? Skrev ni hela boken först, och skickade runt till förlag? Visade ni bloggen för förlagen..?

Jag kontaktade förlagschefen och hörde mig för vad de har för framtidsplaner helt enkelt. Det var enbart för min egen skull. Jag presenterade mig och sa vad jag ville i framtiden. Då kom det här med skrivande upp och jag ville ha med mig Jacob.

Då bestämde vi att vi skulle skriva boken, vi skrev kontrakt och sedan var det bara att köra och hinna klart före deadline. Och att vi fick möjligheten att göra det var ju naturligtvis för att vi kunde visa upp det vi redan skrivit gratis på bloggen.

G_lund
2011-07-06, 16:37
-Gör en hemsida där du har tutorials för paint, allt från streckgubbar till isbjörnar som surfar på eldslågor.

-Serietecknare har någon redan sagt, men det tror jag verkligen att du skulle passa som:)

Jokester
2011-07-06, 16:56
Råna en bank/värdetransport. Går det bra har du pengar så du klarar dig och kan göra vad du vill. Går det illa får du massor av tid till att träna och vässa formen!

V.N
2011-07-06, 18:43
In på 99 designs & håva in pengarna!

mattepatte
2011-07-06, 18:50
Känner igen mig som fAAAAAAAAAAAAAA444444NNN!!!!!!!111

Lycka till med att hitta ett bra jobb! You deserve it!

Loke
2011-07-06, 19:10
Skulle inte rekommendera knegarjobb som inte är intellektuellt stimulerande. Jag blir helt förstörd av sådana jobb. Jag slutar tänka och blir alldeles död inombords. Då menar jag extremt monotont arbete. Visst det kan ju funka en tid, men risken finns att man blir arbetsskadad (bara gör utan att reflektera om något) och bara jobbar.

Folk är olika, vissa gillar faktiskt monotona arbeten... Att jag föreslår det i den här tråden är lite för att trolla folk som tycker att man absolut måste jobba med sin hobby/sin främsta talang, hur värdelös den än må vara. Men det är också för att många av de som jag känner som trivs med knegarjobb är folk som har väldigt starka, kreativa intressen vid sidan om.

Jag tror jag har lite svårt för de typiska knegarställena för att jag lätt blir väldigt engagerad i produktionen. Då stör man sig på dumma chefer och meningslösa arbetsuppgifter för lätt, och då pallar man inte. Är man lagom ointresserad och egentligen bara anstränger sig för att slippa anstränga sig senare så funkar man ibland bättre.

Ademius
2011-07-06, 19:23
Folk är olika, vissa gillar faktiskt monotona arbeten... Att jag föreslår det i den här tråden är lite för att trolla folk som tycker att man absolut måste jobba med sin hobby/sin främsta talang, hur värdelös den än må vara. Men det är också för att många av de som jag känner som trivs med knegarjobb är folk som har väldigt starka, kreativa intressen vid sidan om.

Jag tror jag har lite svårt för de typiska knegarställena för att jag lätt blir väldigt engagerad i produktionen. Då stör man sig på dumma chefer och meningslösa arbetsuppgifter för lätt, och då pallar man inte. Är man lagom ointresserad och egentligen bara anstränger sig för att slippa anstränga sig senare så funkar man ibland bättre. Jag förstår faktiskt inte hur folk står ut med sådant som inte ger något. Visst att ha spännande intressen på sidan om, men att stå 40 timmar i veckan och göra något helt värdelöst? I längden? Det finns ju mer givande jobb som inte kräver så mycket? Det kanske beror på hur man ser på jobb överhuvudtaget? Är jobbet bara ett jobb för att försörja sig eller är det något mer än så? Jag vill i längden ha något som både är intellektuellt stimulerande och som känns meningsfullt.

Spartansk
2011-07-06, 19:28
-Gör en hemsida där du har tutorials för paint, allt från streckgubbar till isbjörnar som surfar på eldslågor.

-Serietecknare har någon redan sagt, men det tror jag verkligen att du skulle passa som:)

Jag känner en viss aversion mot serietecknande, eftersom det verkar så drygt. Jag tycker det är segt att rita en gubbe en gång, tänk då att rita den 100 gånger! Men om jag fick ett manus som verkligen fångade mitt intresse så skulle jag nog kunna känna att arbetet var värt mödan!

Råna en bank/värdetransport. Går det bra har du pengar så du klarar dig och kan göra vad du vill. Går det illa får du massor av tid till att träna och vässa formen!

Jag listade "snäll" som en styrka i startinlägget, det är väl snarare en svaghet här. ;)

In på 99 designs & håva in pengarna!

Internet var lite för slött för den hemsidan här, men jag lyckades utröna att det var nåt ställe där man kunde lägga upp sina verk och kanske tjäna en slant? Tack för tipset!

Känner igen mig som fAAAAAAAAAAAAAA444444NNN!!!!!!!111

Lycka till med att hitta ett bra jobb! You deserve it!

Thanks brah!

Jag tror jag har lite svårt för de typiska knegarställena för att jag lätt blir väldigt engagerad i produktionen. Då stör man sig på dumma chefer och meningslösa arbetsuppgifter för lätt, och då pallar man inte. Är man lagom ointresserad och egentligen bara anstränger sig för att slippa anstränga sig senare så funkar man ibland bättre.

Jag är bekant med den förstnämnda typen, men hör själv helt klart till den sistnämnda.

Nitrometan
2011-07-06, 19:36
Loke: du har en poäng.

Jag känner en konstnär, målar bra, ställer ut, säljer en del. Han jobbar som brevbärare också. :thumbup:

V.N
2011-07-06, 19:36
Internet var lite för slött för den hemsidan här, men jag lyckades utröna att det var nåt ställe där man kunde lägga upp sina verk och kanske tjäna en slant? Tack för tipset!

Företag frågar efter designer till nya hemsidor, visitkort, loggor osv, så får man vara med & tävla med andra genom att lägga upp sina förslag, man får ofta ganska hårda riktlinjer :)

Robbelibob
2011-07-06, 20:21
Jag har exakt samma svagheter som ts:) Jag är i samma båt också. Själv skulle jag vara nöjd om jag fick jobba med vadsomhelst kreativt.

Barnboksförfattare säger jag också, hjälper gärna till:)

Intressant med novell tråden, den hade jag missat.

C.E.J.
2011-07-06, 20:26
Jag förstår faktiskt inte hur folk står ut med sådant som inte ger något. Visst att ha spännande intressen på sidan om, men att stå 40 timmar i veckan och göra något helt värdelöst? I längden? Det finns ju mer givande jobb som inte kräver så mycket? Det kanske beror på hur man ser på jobb överhuvudtaget? Är jobbet bara ett jobb för att försörja sig eller är det något mer än så? Jag vill i längden ha något som både är intellektuellt stimulerande och som känns meningsfullt.

Ofta gör arbetskamraterna att det är värt det.

filmjölk
2011-07-06, 22:32
Underskötare (det heter så ffs) på ett Hospice. Det är ett mycket givande yrke. Skulle passa dig fint tror jag.

Ademius
2011-07-06, 22:33
Ofta gör arbetskamraterna att det är värt det. Människor som i längden jobbar med sådana arbeten är inte människor jag vill umgås med. Det brukar enligt min erfarenhet säga något om personer som i längden jobbar kvar på sådana jobb. Att helt sakna ambitioner och eget driv gör en inte till en så spännande person. Oavsett hur trevliga, "sköna" eller vad nu personerna kan vara. Jag kan förstå om man "nöjer sig" med ett jobb som man inte direkt gör karriär på, men som är väldigt givande. Det jag inte förstår mig på är jobb som är varken eller. Alltså att i längden enbart ha rena försörjningsjobb som man inte ens uppskattar. Då pratar vi också om extremt monotona arbeten som inte är intellektuellt stimulerande.

Vi snackar alltså inte om att jobba ett eller ett par år här. Det jag pratar om är att i längden vara kvar på ett sådant jobb. Temporärt funkar ju vilket skitjobb som helst i princip.

C.E.J.
2011-07-06, 22:39
Jag har så begränsad arbetslivserfarenhet, men har svårt att föreställa mig nåt jobb är 100% otillfredställande. Men, spontant håller jag med dig, har väl tänkt så för det mesta jag också, men nu förstår jag bättre dem som har ett jobb för att ha råd med sin hobby. Funderade själv på att "bli sån", men ska försöka få jobba med min hobby istället, för att jag personligen vill ha det så :)

StampChamp
2011-07-07, 00:48
Fixa bara ett simpel arbete som du kan tänka dig att jobba med ett tag, få lite rutiner och få igång kassaflödet så man kan ägna sig åt det man tycker är kul och har råd att göra saker.

Så länge man trivs med sitt arbete spelar det ingen roll vad det är, man behöver inte ha extremt höga ambitioner.

hallar
2011-07-07, 04:54
Har läst igenom tråden som jag ser det har du två alternativ:

1. Utbilda dig inom något där du kan använda dina talanger.

2. Jobba och starta eget företag vid sidan om. Där du skriver din barnbok eller vad du nu kan tänkas vilja göra för något. Pengar behöver man ju fortfarande tills du slår igenom.

Onigiri
2011-07-07, 07:35
In i äldrevården med dig, de gamla kan med sin tacksamhet få ens mörkare dagar att bli hur bra som helst. Tycker du kan ge det en chans! Du lär knappast bli dystrare av det.

Nitrometan
2011-07-07, 07:48
Ofta gör arbetskamraterna att det är värt det.

Jag har så begränsad arbetslivserfarenhet, men har svårt att föreställa mig nåt jobb är 100% otillfredställande.

Nu blir jag förvirrad. Om det nedre påståendet stämmer; hur kan du då göra den första utfästelsen?

stahlberg
2011-07-07, 09:25
Jag tycker trådstartaren har en negativ självbild. De starka sidor han beskriver är huvudsakligen färdigheter, kopplade till prestationsförmågan, medan de svaga sidorna är egenskaper, kopplade till personligheten. Dessutom är snällhet en positiv egenskap bara om den innebär att man faktiskt är snäll, men snällhet är en negativ egenskap om man med snällhet menar eftergivenhet.

Trådstartaren borde kanske börja med att försöka utveckla sin självbild. Du måste väl ha egenskaper som starka sidor, inte bara färdigheter? Dessutom borde du arbeta med din melankoliska läggning för att kunna se ljusare på tillvaron.

Som jag sagt i en annan tråd kan man inte förändra de grundläggande dragen i sin personlighet. Men visst borde trådstartaren försöka utveckla sig själv mentalt. Annars går många år förlorade på olyckans stig.

Som läget är nu behöver du - som du om jag minns rätt - fasta strukturer och någon som säger åt dig exakt vad du ska göra. Du skanar egen inspiration, motivation, initiativkraft, organisationsförmåga och du är trygg bara när någon annan besluter för din räkning. Skaffa ett arbete där någon ger order och du utför dem. Och försök under tiden utveckla dig mentalt.

C.E.J.
2011-07-07, 11:34
Nu blir jag förvirrad. Om det nedre påståendet stämmer; hur kan du då göra den första utfästelsen?

Begränsat =/= 0, samt inte forever alone.

Nitrometan
2011-07-07, 11:38
Självklart. Men om du hade jobbat på fem ställen till, eller känt folk som trivdes/vantrivdes på sina arbetsplatser. Eller inte bara dömde utifrån dina egna erfarenheter så kanske utfallet hade blivit ett annat. Kanske?

Jag bara tyckte det var ett ovanligt kategoriskt uttalande för att bygga på begränsad erfarenhet.

C.E.J.
2011-07-07, 11:42
Kanske. Jag skulle väl ha lagt till "sägs det", glömde att man måste vara så överjävligt precis på internet om man inte vill få mothugg för minsta lilla.

Nitrometan
2011-07-07, 12:04
Asch. Det var säkert bara jag som übertolkade det.

C.E.J.
2011-07-07, 21:29
Tyvärr är en annan av mina svagheter att jag är riktigt dålig på att sälja mig själv/ta för mig/bygga kontaktnät, etc.

Bor du Sthlmsområdet tycker jag du ska ta dig till Jan Matssons utställning på Galleri Mejan, start den 13:e, bekanta dig med herr Jan själv och övrigt folk som kommer dit, ypperligt tillfälle.

fiskebulle
2011-07-07, 22:05
Hur gammal är du Spartansk?

I övrigt så kan jag rekommendera att "göra säsong" - Alltså sök ett lågavlönat men roligt arbete inför vintern eller sommaren. Nu tänker säkert många, "men säsongare bara super och knarkar" - Well, vissa gör det. Det beror lite på vart man hamnar det positiva är att du träffar en massa nya människor, kanske finner lite inspiration samt massor med tid att tänka!

Detta är självfallet inte något som särskilt många gör hela livet, men det kan vara bra att fylla ut tiden med, tid att tänka som sagt. Also, man får ligga ganska mycket om man inte ser ut som en påse skridskor.

Nitrometan
2012-02-02, 10:56
Tyvärr är en annan av mina svagheter att jag är riktigt dålig på att sälja mig själv/ta för mig/bygga kontaktnät, etc. Tyvärr, för det verkar nästan vara ett krav för "konstnärsyrken" i dag.
Ah. Synd. Men du fick ett bra tips om en utställning. Testa!

Det tror jag kan vara en väg.

Sen finns det konstnärsgrupper, där folk målar och ställer ut tillsammans.

Några konstnärer kan leva på sitt målande/skapande. Inte så många, men möjligheten finns, släpp inte drömmen.

Titta t.ex. på Damien Hirst - han brukar kallas Englands rikaste nu levande konstnär. Och han är inte född rik direkt. http://en.wikipedia.org/wiki/Damien_Hirst

** bump kanske det är på sin plats att säga? **

JJOHANSSON
2012-02-02, 11:03

Vad har för intressen? :)

Ber om ursäkt ifall jag är puck2a, har inte läst igenom tråden.

Spartansk
2012-02-02, 12:04
Vad har för intressen? :)

Ber om ursäkt ifall jag är puck2a, har inte läst igenom tråden.

Zoologi; djur av alla de slag är intressanta.

Morty
2012-02-02, 12:05
Undrar vad som hänt, såhär ett halvår senare. Hur ser planerna ut, Spartansk?

Spartansk
2012-02-02, 12:09
Undrar vad som hänt, såhär ett halvår senare. Hur ser planerna ut, Spartansk?

Planerna är att jobba med "skitjobb" resten av livet samtidigt som jag ägnar mig åt konstprojekt på fritiden. Idealt hade jag velat ha ett halvtidsjobb och något billigt boende. En billig lägenhet är okej, men det hade varit ännu trevligare med en lättskött stuga, med tomt där man kan odla egna grönsaker, ha en flock höns, kanske gå ut i skogen och hitta mat (svamp, blåbär osv).

Becky
2012-02-02, 12:14
Jag skulle, om jag vore du, satsa på att försöka utveckla din sälj- och marknadsföringsförmåga. Jag gör det själv nämligen eftersom jag inser att min brist finns där, inte i min kunskap. För att bli framgångsrik inom det du vill syssla med (något kreativt) krävs det att kunna sälja sig själv. Det betyder inte att du ska bli en krängartyp, utan mer bara att kunna framföra dina kunskaper till rätt personer. Vill du syssla med konst krävs det att du skaffar någonstans att lägga upp dina alster (hemsida, blogg) och sen börjar marknadsföra dig. Jobben kommer tyvärr sällan gratis utan man måste ligga i. Dom bästa frilansarna är inte alltid dom som är bäst på det dom gör, dom är däremot bäst på att få andra att tro att dom är det...

Spartansk
2012-02-02, 12:16
Jag skulle, om jag vore du, satsa på att försöka utveckla din sälj- och marknadsföringsförmåga. Jag gör det själv nämligen eftersom jag inser att min brist finns där, inte i min kunskap. För att bli framgångsrik inom det du vill syssla med (något kreativt) krävs det att kunna sälja sig själv. Det betyder inte att du ska bli en krängartyp, utan mer bara att kunna framföra dina kunskaper till rätt personer. Vill du syssla med konst krävs det att du skaffar någonstans att lägga upp dina alster (hemsida, blogg) och sen börjar marknadsföra dig. Jobben kommer tyvärr sällan gratis utan man måste ligga i. Dom bästa frilansarna är inte alltid dom som är bäst på det dom gör, dom är däremot bäst på att få andra att tro att dom är det...

Hur utvecklar man den förmågan, då?

Becky
2012-02-02, 12:20

Jag har börjat läsa böcker. Om sälj. Och titta på hur andra gör och inspireras. Du känner säkert någon i din närhet som är duktig. Låtsas vara självsäker tills du blir det på riktigt. Det är skitläskigt att "outa" sig själv men det är enda sättet. Vågar man inte försöka kan man heller aldrig få ett ja...

Spartansk
2012-02-02, 12:27
Jag har börjat läsa böcker. Om sälj. Och titta på hur andra gör och inspireras. Du känner säkert någon i din närhet som är duktig. Låtsas vara självsäker tills du blir det på riktigt. Det är skitläskigt att "outa" sig själv men det är enda sättet. Vågar man inte försöka kan man heller aldrig få ett ja...

Aight, tack för tipset. Får se hur jag gör.

Vad gäller konsten tror jag egentligen att jag inte är tillräckligt profilerad för att sälja något. Det blir en seriestripp här, en novell där, ett kåseri där, osv. Spretigt och väldigt oregelbundet.

stolpskott
2012-02-02, 12:42

Jobba som telefonförsäljare i ett halvår. Nästan alla företag inom telemarketing har säljcoacher som utbildar dig på plats, under betald arbetstid. Det är skitbetalt fram tills man lär sig sälja, vilket går rätt fort, efter det kan man dra in rätt bra med pengar. Jag jobbade som försäljare i typ två veckor och mina säljar-skillz förbättrades avsevärt, så testa på det.

Spartansk
2012-02-02, 13:26
Jobba som telefonförsäljare i ett halvår. Nästan alla företag inom telemarketing har säljcoacher som utbildar dig på plats, under betald arbetstid. Det är skitbetalt fram tills man lär sig sälja, vilket går rätt fort, efter det kan man dra in rätt bra med pengar. Jag jobbade som försäljare i typ två veckor och mina säljar-skillz förbättrades avsevärt, så testa på det.

Jag har jobbat som det en gång. I två dagar, sedan sa jag upp mig för att jag mådde så dåligt. :D Men jag kan tänka mig att pröva det igen någon gång, faktiskt.

C.E.J.
2012-02-02, 13:37
Sedan denna tråden startades verkar du ju ha hittat en bra sysselsättning, härligt!

stolpskott
2012-02-02, 13:54
Jag har jobbat som det en gång. I två dagar, sedan sa jag upp mig för att jag mådde så dåligt. :D Men jag kan tänka mig att pröva det igen någon gång, faktiskt.

Jag slutade av samma orsak :D Jävla omoraliskt yrke.

Olegh
2012-02-02, 14:02
Har väldigt svårt att inte titta snett på säljare. I många fall kan man nästan tro att det står "lura folk" i deras arbetsbeskrivning. Visst, de fyller en funktion, men utan en riktigt bra produkt så kan man inte vara en reko säljare. Och det finns extremt många dåliga produkter.

stolpskott
2012-02-02, 14:05
Har väldigt svårt att inte titta snett på säljare. I många fall kan man nästan tro att det står "lura folk" i deras arbetsbeskrivning. Visst, de fyller en funktion, men utan en riktigt bra produkt så kan man inte vara en reko säljare. Och det finns extremt många dåliga produkter.

+1.

Det värsta är ändå att man även med bra produkter får lära sig att manipulera folk. Jag fick en 101 i hur man får människor att glömma bort att de inte har råd med varan jag sålde. Appliceras oftast på ensamstående mammor och pensionärer.

Osten80
2012-02-02, 14:10
Håll dig till att dänga kvinnor in i kaktusar, Spartansk. En helt klart mer reko och hedervärd sysselsättning än det de flesta säljare håller på med.

Morty
2012-02-02, 15:00
Planerna är att jobba med "skitjobb" resten av livet samtidigt som jag ägnar mig åt konstprojekt på fritiden. Idealt hade jag velat ha ett halvtidsjobb och något billigt boende. En billig lägenhet är okej, men det hade varit ännu trevligare med en lättskött stuga, med tomt där man kan odla egna grönsaker, ha en flock höns, kanske gå ut i skogen och hitta mat (svamp, blåbär osv).

Kan nog tänka mig att bo med dig, om du hittar en sådan stuga. Känner du till dumpsterdiving? Kolla trashwiki.

Aight
2012-02-02, 15:14
Inte läst hela tråden, men.. Webbdesigner? Känns ju som något som skulle kunna passa dig

Morty
2012-02-02, 15:26
Svensk Banksy tycker jag!

Spartansk
2012-02-02, 15:36
Kan nog tänka mig att bo med dig, om du hittar en sådan stuga. Känner du till dumpsterdiving? Kolla trashwiki.

Aldrig hört talas om något av de fetstilta faktiskt!
Eller vänta, är det såna som letar mat i containrar? Såg någon dokumentär om det...

Inte läst hela tråden, men.. Webbdesigner? Känns ju som något som skulle kunna passa dig

Ja, det kan vara något! Jag har tänkt förut att det kan vara kul att göra hemsidor.

Svensk Banksy tycker jag!

Haha, ja! Jag får ta och leta upp massa gamla citat jag gjort. *popcorn*

andeem
2012-02-02, 15:44
Jag var i en situation lite liknande din (eller den du planerar). Delade en snorbillig lägenhet med en polare, jobbade med skitjobb (sjukvårdsbiträde) på halvtid och tillbringade mycket tid med att träna, äta och sova. Och dricka pilsner.

Sedan gjorde jag högskoleprovet med mycket gott resultat, kom in på journalistlinjen, gjorde praktik på en tidning, fick sommarjobb, fick vikariat, fick fast jobb, fick nytt fast jobb o s v.

Sens moral? Kanske att det inte skadar att se till att komma in på en utbildning, det öppnar vägar. Att vara journalist, eller copy eller webbdesigner eller jurist eller whatnot, är ibland lika mycket skitjobb som att springa med bäcken till gamla tanter och farbröder, men det ger i alla fall bättre pröjs.

Och är man begåvad går det att få en sorts karriär trots att man är lat och oföretagsam.

Spartansk
2012-02-02, 16:01
Sedan gjorde jag högskoleprovet med mycket gott resultat, kom in på journalistlinjen, gjorde praktik på en tidning, fick sommarjobb, fick vikariat, fick fast jobb, fick nytt fast jobb o s v.

Sens moral? Kanske att det inte skadar att se till att komma in på en utbildning, det öppnar vägar.

Jag påbörjade sjuksköterskeutbildningen en gång, men fick hoppa av i termin 2 pga att det gick kasst, så jag tänker mig mycket noga för innan jag (eventuellt) börjar plugga igen.

Morty
2012-02-02, 16:12
Aldrig hört talas om något av de fetstilta faktiskt!
Eller vänta, är det såna som letar mat i containrar? Såg någon dokumentär om det...

Bra sätt att spara pengar på. Det behöver inte bara vara mat.

andeem
2012-02-02, 16:26
Jag påbörjade sjuksköterskeutbildningen en gång, men fick hoppa av i termin 2 pga att det gick kasst, så jag tänker mig mycket noga för innan jag (eventuellt) börjar plugga igen.Det är klokt. Men sjuksköterska verkar inte riktigt vara dit dina intressen bär dig egentligen. Tänkte mer på en utbildning där du kan få utlopp för dina kreativa böjelser.

Spartansk
2012-02-02, 16:29
Det är klokt. Men sjuksköterska verkar inte riktigt vara dit dina intressen bär dig egentligen. Tänkte mer på en utbildning där du kan få utlopp för dina kreativa böjelser.

Är fortfarande väääldigt tveksam. Tänk om jag måste plugga inom något kunskapsområde inom något datorprogram som jag inte är intresserat av? Då kommer det inte gå.

andeem
2012-02-02, 16:36
Okidoki.

Vad sysslar du med nu? Hur trivs du med det? Är ämnet för trådstarten fortfarande aktuellt?

Spartansk
2012-02-02, 16:52
Okidoki.

Vad sysslar du med nu? Hur trivs du med det? Är ämnet för trådstarten fortfarande aktuellt?

Väntar på att ställningsbyggarjobbet ska köra igång igen i mars-april. Ska snart börja jobba som telefonintervjuare fram tills dess. Är alltså numera arbetslös.

Jag gillar inte något av jobben. Telefonintervjuare har jag jobbat som förut och det är mördande tråkigt. Ställningsbyggare är inte tråkigt på samma sätt, men det pajar kroppen. Mina händer domnade hela tiden medan jag jobbade med det, det gjorde ont i ryggen när jag bar grejer, och hörseln förstörs helt. Dessutom klarar jag inte av att lära mig de hundratals saker man måste lära sig, som namn på olika saker, hur man bygger en ställning, osv.

Nu är jag alltså arbetslös, vilket jag brukade hata, men för närvarande trivs ganska bra med, då jag har lite olika projekt på gång.

Jag antar att ämnet för trådstarten är aktuellt, men ämnet börjar dock kännas uttömt.

Osten80
2012-02-02, 16:58
Dessutom klarar jag inte av att lära mig de hundratals saker man måste lära sig, som namn på olika saker, hur man bygger en ställning, osv.

Sorry, men du verkar vara en sjuhelvetes ställingsbyggare. :laugh:

Spartansk
2012-02-02, 17:04
Sorry, men du verkar vara en sjuhelvetes ställingsbyggare. :laugh:

Fan omöjligt att lära sig ju! *gah!*

Becky
2012-02-02, 17:59
Är du kanske lite för bekväm? Det verkar som om du vill massa saker, men inte är beredd att ta stegen som krävs för att komma dit. Vill du bli webbdesigner t.ex? Ja, kolla runt på eventuella utbildningar, ladda ner t.ex en demoversion av dreamweaver, läs böcker om html och css och liknande och sett dig ner och prova att koda. Det finns många som vill jobba med det, därför är det viktigt att känna ett engagemang. Samma sak om du vill jobba med konst. Eller journalistik. Eller copywriter. Man måste vara beredd att kämpa lite. Annars får du väl harva runt på något jobb du tycker halvdant om, tjäna halvdant med pengar och vara bitter hela livet. *screwy*

Spartansk
2012-02-02, 18:35
Det verkar som om du vill massa saker

Nja, snarare att jag inte vill något...

Becky
2012-02-02, 18:38
Nja, snarare att jag inte vill något...

Då får du börja vilja! :whipped:

Spartansk
2012-02-02, 18:42
Då får du börja vilja! :whipped:

Mnjääh, tror jag satsar på att vara bitter istället.

Becky
2012-02-02, 18:50
Mnjääh, tror jag satsar på att vara bitter istället.

:D

Du kan ju vara bitter konstnär. Finns många såna.

burkmannen
2012-02-02, 18:54
Människor som i längden jobbar med sådana arbeten är inte människor jag vill umgås med. Det brukar enligt min erfarenhet säga något om personer som i längden jobbar kvar på sådana jobb. Att helt sakna ambitioner och eget driv gör en inte till en så spännande person. Oavsett hur trevliga, "sköna" eller vad nu personerna kan vara. Jag kan förstå om man "nöjer sig" med ett jobb som man inte direkt gör karriär på, men som är väldigt givande. Det jag inte förstår mig på är jobb som är varken eller. Alltså att i längden enbart ha rena försörjningsjobb som man inte ens uppskattar. Då pratar vi också om extremt monotona arbeten som inte är intellektuellt stimulerande.

Vi snackar alltså inte om att jobba ett eller ett par år här. Det jag pratar om är att i längden vara kvar på ett sådant jobb. Temporärt funkar ju vilket skitjobb som helst i princip.

Kanske för att man inte har något speciellt yrke som tilltalar en utan man lever för sin fritid? Varför studera på universitet om man inte finner det intressant och om man nu hittar något intressant så ger det ändå inte jobb?

Sett flera trådar där du säger samma sak. Du verkar ha ett väldigt starkt fokus på jobbet? Andra människor kanske är tvärtom. Fokus på fritiden medan jobbet är en nödvändighet för att kunna göra saker på fritiden och kunna betala räkningar och inget annat.

filmjölk
2012-02-02, 22:27
Lärarhögskolan då Spatte? Du kan bli bildlärare i gymnasiet eller högstadiet. Det är kreativt, och lär tilltala din begynnande gubbsjuka:/