Logga in

Visa fullständig version : LCHF omställningsbesvär...

Majsan1986
2011-07-06, 09:46
Hej Svej!

Jag har sökt efter trådar om detta med just omställningsbesvären men inte hittat någon så jag hoppas att jag inte upprepar mig.. ber om ursäkt i förväg isåfall :)

Jag äter strikt LCHF sedan 2,5 veckor tillbaka och upplever fortfarande att jag är väldigt trött och tung i huvudet.. Vissa dagar på jobbet känns det som att jag ska somna sittandes och jag får liksom resa mig och gå ett varv eller dricka lite vatten för att inte just detta ska inträffa. Det är lite olika från dag till dag dock beroende på hur många timmar jag har sovit under natten. Nu undrar jag hur lång tid det tog för er andra som äter LCHF innan det vände och ni blev pigga igen. Jag förstår såklart att det är individuellt men lite erfarenheter (och pepp) hade uppskattats! Jag har varit en riktig godisråtta innan jag började med detta och ätit MYCKET socker.. kan detta göra att det tar extra lång tid för mig? Nu äter jag inget socker i någon form, skittråkigt, men skönt på samma gång :).

vicarious
2011-07-06, 09:48
Får du i dig mindre energi nu än tidigare? Går du ner i vikt? Du kanske helt enkelt bara har energibrist.

mikaelj
2011-07-06, 09:54
Det är säkerligen sämre för dig om du tdigare fått i dig väldigt mycket kolhydrater.

Se till att du får i dig tillräckligt med salter, genom t ex Seltin. Det är annars lätt att få vätskebrist.

Majsan1986
2011-07-06, 09:55
Jag vet inte riktigt.. Jag mäter inte mängder utan äter livsmedel med mindre än 5g kolhydrater per 100g tills jag blir mätt. Men visst kanske.. jag upplever att jag äter mycket mindre nu då jag är mindre hungrig och ofta mår lite illa av allt fett.. Kanske skulle ha lite bättre koll på vad man äter rent näringsmässigt då.

Majsan1986
2011-07-06, 09:56
Det är säkerligen sämre för dig om du tdigare fått i dig väldigt mycket kolhydrater.

Se till att du får i dig tillräckligt med salter, genom t ex Seltin. Det är annars lätt att få vätskebrist.

Okej, jag ska tänka på det! Tack för tipset!

Majsan1986
2011-07-06, 10:27
Får du i dig mindre energi nu än tidigare? Går du ner i vikt? Du kanske helt enkelt bara har energibrist.

Och ja jag har gått ner 3,7 kg på 2,5 veckor men det mesta är väl vätska?

mikaelj
2011-07-06, 10:31
Se om du hittar något matnyttigt i http://tinyurl.com/lchf-faq

Majsan1986
2011-07-06, 10:42
Se om du hittar något matnyttigt i http://tinyurl.com/lchf-faq

Oh vilken bra FAQ! Tackar! :thumbup:

begt
2011-07-06, 14:50
Jag var och fjällvandrade för några dagar och satte i mig en halv renkorv (den var nog ganska fet) b.la. Det mättade riktigt bra och var säkert bra för saltbalansen.

Tippar på att jag under flera dagar hade en förbränning som översteg 6000 kcal för jag gick ned lite drygt ett kg på en vecka och åt minst 4500 kcal om dagen. Det går åt tokmycket kalorier av att gå kanske i snitt 8 timmar om dagen i till stora delar obanad, mycket brant, och blockig terräng med 19 kg på ryggen. (Vägde 68 kg innan vandringen)

Majsan1986
2011-07-06, 18:10
Jag var och fjällvandrade för några dagar och satte i mig en halv renkorv (den var nog ganska fet) b.la. Det mättade riktigt bra och var säkert bra för saltbalansen.

Tippar på att jag under flera dagar hade en förbränning som översteg 6000 kcal för jag gick ned lite drygt ett kg på en vecka och åt minst 4500 kcal om dagen. Det går åt tokmycket kalorier av att gå kanske i snitt 8 timmar om dagen i till stora delar obanad, mycket brant, och blockig terräng med 19 kg på ryggen. (Vägde 68 kg innan vandringen)

Ja det som är bra (och ibland lite problematiskt) med LCHF är att den feta maten mättar otroligt bra. Tyvärr kan det nog vara så att jag har ätit för lite och det har nog bidragit till min trötthet. Jag får försöka att äta ett lite mål mat extra varje dag och så trotsade jag kostdoktorn och for till apoteket och innförskaffade en flaska Mivi Total (vitaminer) idag. Jag hoppas jag kan råda bot på denna trötthet nu.. :)

6000 kcal i förbränning om dagen är inte dumt, det skulle man ha alltid!:thumbup: Det ska bli intressant att se om jag lyckas tappa den fettvikt jag vill och dessutom bygga lite muskler på denna kost/diet.

MrBulk
2011-07-06, 18:13
Hej Svej!

Nu undrar jag hur lång tid det tog för er andra som äter LCHF innan det vände och ni blev pigga igen.
Jag märker ingen skillnad om jag äter LCHF eller kolhydratsmat. Ibland kan det går en halv till 3/4 dag innan jag äter något och även då med LCHF så märker jag ingen trötthet överhuvudtaget eller pigghet om jag äter något kolhydratsrikt.

Majsan1986
2011-07-06, 18:17
Jag märker ingen skillnad om jag äter LCHF eller kolhydratsmat. Ibland kan det går en halv till 3/4 dag innan jag äter något och även då med LCHF så märker jag ingen trötthet överhuvudtaget eller pigghet om jag äter något kolhydratsrikt.

okej.. antar att det är väldigt olika. Men äter du mycket socker annars när du inte äter LCHF?

hertzman
2011-07-06, 19:02
Om det inte funkar för dig så varför inte skita i det?

Majsan1986
2011-07-06, 19:13
Om det inte funkar för dig så varför inte skita i det?

Bortsett från tröttheten funkar det kanon.. hittails iaf. Har ju inte hållit på så länge så lite mer tid får jag nog ge det innan jag ger upp...

hertzman
2011-07-06, 19:21
Bortsett från tröttheten funkar det kanon.. hittails iaf. Har ju inte hållit på så länge så lite mer tid får jag nog ge det innan jag ger upp...

Jag förstår bara inte varför du inte äter kolhydrater om du upplever dig som trött och seg utan dem? Minska lite på fettintaget och ät kolhydrater motsvarande samma energimängd.

Majsan1986
2011-07-06, 19:23
Jag förstår bara inte varför du inte äter kolhydrater om du upplever dig som trött och seg utan dem? Minska lite på fettintaget och ät kolhydrater motsvarande samma energimängd.

Ja men det är ju meningen att det ska gå över.. *gah!* Fast det är klart, det är väl inte för alla... Men jag ska ge det lite mer tid och om det inte vänder inom en vecka så får jag nog öka på kolisarna lite iaf...

hertzman
2011-07-06, 19:30
Ja men det är ju meningen att det ska gå över.. *gah!* Fast det är klart, det är väl inte för alla... Men jag ska ge det lite mer tid och om det inte vänder inom en vecka så får jag nog öka på kolisarna lite iaf...

Det verkar onekligen vara individuellt. Det är inget måste att äta LCHF för att gå ner i vikt, i slutändan är det ändå energiintaget som är det viktiga. Trivs man med LCHF så ska man givetvis köra på det, men om man inte gör det finns det heller ingen anledning att fortsätta. Bättre då att öka upp kolhydraterna.

OneManArmy
2011-07-06, 20:34
Tog mig ungefär en månad innan tröttheten försvann helt, är väldigt individuellt det där

Majsan1986
2011-07-06, 20:42
Det verkar onekligen vara individuellt. Det är inget måste att äta LCHF för att gå ner i vikt, i slutändan är det ändå energiintaget som är det viktiga. Trivs man med LCHF så ska man givetvis köra på det, men om man inte gör det finns det heller ingen anledning att fortsätta. Bättre då att öka upp kolhydraterna.

Mjo.. det har du rätt i..

Majsan1986
2011-07-06, 20:43
Tog mig ungefär en månad innan tröttheten försvann helt, är väldigt individuellt det där

Okej! Skönt att höra att det kan ta lång tid och ändå försvinna!!:thumbup:

mikaelj
2011-07-06, 20:53
Jag var inte trött överhuvudtaget, men då sänkte jag gradvis under ungefär ett år kolhydratintaget.

Majsan1986
2011-07-06, 21:17
Jag var inte trött överhuvudtaget, men då sänkte jag gradvis under ungefär ett år kolhydratintaget.

Det var nog ett smart drag! :)

MrBulk
2011-07-07, 08:07
okej.. antar att det är väldigt olika. Men äter du mycket socker annars när du inte äter LCHF?

Jag äter "alltid" lågkolhydrat och gjort det ett tag men jag tillåter att göra undantag som tex nån gång köpa mig en påse godis, igår åt jag ganska mycket glass, när jag äter på en resturang kan jag äta friterad potatis om jag tycker den är god och om jag är sugen, jag kan även ibland äta hela hamburgaren på TexasBurger inkl. brödet.

Annars äter jag ganska strikt LCHF fast med 30% protein och gör något undantag nån gång i veckan, ibland kan det ta 2 veckor emellan jag äter något kolhydratrikt men som sagt så märker jag ingen skillnad alls.

Det kanske är så att du har vant din kropp med förhöjt blodsocker så när du har normalt så tror din kropp att du ligger lågt.

Majsan1986
2011-07-07, 09:06
Jag äter "alltid" lågkolhydrat och gjort det ett tag men jag tillåter att göra undantag som tex nån gång köpa mig en påse godis, igår åt jag ganska mycket glass, när jag äter på en resturang kan jag äta friterad potatis om jag tycker den är god och om jag är sugen, jag kan även ibland äta hela hamburgaren på TexasBurger inkl. brödet.

Annars äter jag ganska strikt LCHF fast med 30% protein och gör något undantag nån gång i veckan, ibland kan det ta 2 veckor emellan jag äter något kolhydratrikt men som sagt så märker jag ingen skillnad alls.

Det kanske är så att du har vant din kropp med förhöjt blodsocker så när du har normalt så tror din kropp att du ligger lågt.

Antagligen är det så.. jag har haft ett extremt sockerberoende innan jag började med detta så det tar nog längre tid för min kropp att "stabiliseras". Det känns som en rimlig förklaring iaf! :)

Så som du lever och äter nu är så jag vill kunna äta i framtiden. Unna mig någon gång i veckan kanske om jag är sugen på något. Anledningen till att jag äter så strikt nu är att jag vill tappa några kg och bli av med just sötsuget (som redan är borta, tack och lov!).

hertzman
2011-07-07, 09:06

Va?

Majsan1986
2011-07-07, 09:09
Va?

Eller?? Haha! :D:Virro

mikaelj
2011-07-07, 09:12
Va?

Det låter väl helt rimligt?

Löpsko
2011-07-07, 10:19
har aldrig varit trött heller, känner bara av när ja är ute och springer de första veckorna, väggar varje pass typ, men sen går de över *slap*

hertzman
2011-07-07, 16:56
Det låter väl helt rimligt?

Meeeen... så fungerar det väl ändå inte riktigt. Så jag, som kolhydratsätare, går runt och har kroniskt högt blodsocker? Vi är alltså alla i riskzonen för diabetes. Det låter inget vidare. Lösningen är smör antar jag?

mikaelj
2011-07-07, 17:02
Meeeen... så fungerar det väl ändå inte riktigt. Så jag, som kolhydratsätare, går runt och har kroniskt högt blodsocker? Vi är alltså alla i riskzonen för diabetes. Det låter inget vidare. Lösningen är smör antar jag?

Vem har pratat något om högt? Men det kommer nästan garanterat att sjunka till en lägre ("precis lagom") nivå eftersom kroppen i större utsträckning själv reglerar blodsockernivån, snarare än att man gör det utifrån.

hertzman
2011-07-07, 17:10
Vem har pratat något om högt? Men det kommer nästan garanterat att sjunka till en lägre ("precis lagom") nivå eftersom kroppen i större utsträckning själv reglerar blodsockernivån, snarare än att man gör det utifrån.

Källa på det? Om man äter kolhydrater så reglerar inte kroppen själv blodsockret menar du?

Majsan1986
2011-07-07, 17:15

Japp! Det är ju därför LCHF är så rackarns bra serru! :naughty: Nej men allt är ju relativt såklart. En som äter mycket kolisar har ju självklart ett högre blodsocker och en högre produktion av insulin eftersom att kolhydraterna bryts ner till enkla sockerarter i kroppen. Lösningen? Att äta mindre kolhydrater såklart! ;)

mikaelj
2011-07-07, 17:23
När du äter kolhydrater höjs blodsockret från en normalnivå till en förhöjd nivå. Det är skadligt för kroppen att ha förhöjt blodsocker och därför pytsas insulin ut för att sänka den till korrekt nivå som inte längre är skadlig för kroppen. Du kommer ha många såna höjningar under dygnet. Det ger det transient förhöjda blodsockret som du får när du äter.

Vid ett lägre kolhydratintag används istället ketoner och fria fettsyror som energi och därför blir basnivån lägre eftersom mindre kolhydrater behövs.

Utöver att basnivån blir lägre med mindre/inga kolhydrater kommer du hålla en konstant normalnivå varför kroppen inte behöver pytsa ut lika mycket insulin för att sänka det förhöjda blodsockret till en normalnivå, eftersom den redan är där.

Majsan1986
2011-07-07, 17:24
Källa på det? Om man äter kolhydrater så reglerar inte kroppen själv blodsockret menar du?

[URL="http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d717665b9cb462221087123-hogt-blodsocker-riskfaktor-vid-akut-hjartinfarkt"[/URL]

http://www.ssdf.nu/tidningen/artikel.php?id=404

mikaelj
2011-07-07, 17:27
DOKTORNS HÖRNA: Behandla högt blodsocker rätt (http://www.ssdf.nu/tidningen/artikel.php?id=404)

Fixade länken.

hertzman
2011-07-07, 18:18
Fixade länken.

Insulinresistens? Jag är frisk. Att blodsockret tillfälligt höjs är för mig, som frisk, inte farligt. Pratar vi om diabetessjuka är det en annan sak.

Majsan1986
2011-07-07, 18:53
Insulinresistens? Jag är frisk. Att blodsockret tillfälligt höjs är för mig, som frisk, inte farligt. Pratar vi om diabetessjuka är det en annan sak.

Jag trodde du ville ha en källa på vad som händer i kroppen när man äter mycket kolhydrater, håller med dig om att det var en dåligt exempel dock när jag läser mer noggrant eftersom att det vände sig mest till diabetiker men det tog upp sambandet mellan högt blodtryck och kolhydrater iaf.

Farligt..? nej kanske inte men blodsockertoppar har ju flera kända negativa effekter på kroppen t ex så höjs insulinnivåerna i kroppen varje gång blodsockret höjs, insulin är ett fettbindande hormon som lagrar överskottsenergi i fettcellerna vilket ofta leder till underskott av näring i blodet. Man blir oftare hungrig och sötsugen och även orken kan svikta och man kan känna sig trött och irriterad när blodsockret sen går ner till sin "normalnivå". Men självklart ska man äta som det passar en själv. Funkar det bra att äta en massa kolisar flera ggr om dagen och man mår bra och känner sig frisk så kan man ju fortsätta med det! :)

stafh
2011-07-07, 19:07
När du äter kolhydrater höjs blodsockret från en normalnivå till en förhöjd nivå. Det är skadligt för kroppen att ha förhöjt blodsocker och därför pytsas insulin ut för att sänka den till korrekt nivå som inte längre är skadlig för kroppen.

Eller så insöndras insulinet så att glukosen kan transporteras in i cellerna och användas som energi. Sluta låtsas som att kohydrater är giftigt.

mikaelj
2011-07-07, 19:13
Eller så insöndras insulinet så att glukosen kan transporteras in i cellerna och användas som energi.

Ja, det har två uppgifter. Vill du ha en kaka, eller vad?

stafh
2011-07-07, 19:21
Ja, det har två uppgifter. Vill du ha en kaka, eller vad?

Det har bra många fler effekter än två. Ingen kaka till dig. Tycker du förresten inte att vi insöndrar insulin för att inte få hyperlipidemi?

mikaelj
2011-07-07, 19:32
Det har bra många fler effekter än två. Ingen kaka till dig. Tycker du förresten inte att vi insöndrar insulin för att inte få hyperlipidemi?

Inlägg #31 förklarade jag.

Tror nog allt att du vill ha en kaka.

stafh
2011-07-07, 19:38
Det är skadligt för kroppen att ha förhöjt blodsocker och därför pytsas insulin ut för att sänka den till korrekt nivå som inte längre är skadlig för kroppen.

Det var kausaliteten i ditt resonemang jag kommenterade. Du får det att låta som att insulinets roll i kroppen är att förhindra att vi dör när vi äter kolhydrater, vilket är att tänja på sanningen.

Majsan1986
2011-07-07, 20:03
Det var kausaliteten i ditt resonemang jag kommenterade. Du får det att låta som att insulinets roll i kroppen är att förhindra att vi dör när vi äter kolhydrater, vilket är att tänja på sanningen.

Du har ju själv citerat mikaelj flera gånger och borde därför veta att han skrev att ett förhöjt blodsocker är skadligt för kroppen vilket inte är att tänja på sanningen... :) Ingen har påstått att man dör av kolhydrater ;)

Trance
2011-07-07, 20:12
Du har ju själv citerat mikaelj flera gånger och borde därför veta att han skrev att ett förhöjt blodsocker är skadligt för kroppen vilket inte är att tänja på sanningen... :) Ingen har påstått att man dör av kolhydrater ;)

Vill bara klargöra att det är det kroniskt förhöjda blodsockret som är skadligt. Vilket jag vet mikael menade men tänkte fall i fall någon annan läser tråden.