handdator

Visa fullständig version : Var får man tag i MACADAMIAOLJA?

Qudatullah Jamal
2011-07-05, 23:13
Nämligen hört att den ska vara riktigt bra (bra omega 3/6-kvot hit och dit) osv.

Men jag hittar den f-n inte i nån butik. Hjälper du mig?:)

MrBulk
2011-07-06, 07:01
NK-saluhall säljer macadamiaolja.

Ego
2011-07-06, 07:58
Hälsokostbutiker brukar sälja den. Kostar en del dock, precis som nötterna.

Eddie Vedder
2011-07-06, 10:08
Kvoten n3:n6 spelar nog inte så stor roll där. Det är dess jättehöga andel enkelomättat fett som anses vara fördelen med macadamianötens fettsammansättning. Oljan vet jag inte var du hittar den men nötterna säljs ju på varenda någorlunda stor ICA-butik typ. Goda men dyra. :)

Sniggel
2011-07-06, 13:43
Om det är den höga andelen enkelomättade fettsyror man tillskriver dess nyttighet kan man väl nästan lika gärna köpa olivolja som är mycket billigare?

Eddie Vedder
2011-07-06, 14:53
Om det är den höga andelen enkelomättade fettsyror man tillskriver dess nyttighet kan man väl nästan lika gärna köpa olivolja som är mycket billigare?

Fast där är ju sammansättningen annorlunda.

Evolus
2012-02-10, 12:24
Nu finns Macadamiaolja även på ICA sjöhagen i västerås ^^

BlötSnö
2012-02-10, 12:40
Jag visste inte ens att det fanns något så fantastiskt! Macadamnötter är fantastiska.
Synd bara att Ben&Jerrys har börjat snåla på dem i sin glass. Förut var det många, stora fina hela nötter. Nu handlar det om små halvor från andrahandssorteringen.

Nåväl, det blir en sväng till NK när dagen är slut.

snarlik
2012-02-10, 13:08
Skulle väl tro att alla lite större handlare är villiga att ta hem det om de inte har.

Jag har för mig att Sverker eller någon skrev att macadamia innehåller någon rätt udda fettsyra. Omega-5 eller kanske 7? Någon som vet?

Annars så är avokadolja ett hett tips!

Sverker
2012-02-10, 18:02
Det är palmitoleinsyra ( Palmitoleic acid ) C16-1 i makadaminötterna. En Omega-7-fettsyra eftersom dubbelbindningen sitter på position 9.

Minns jag inte helt fel är fettsyran viktig för sebum, dvs talgfettet vi har på huden.

Oavsett vilken nytta fettsyran gör, går det inte att jämnföra den med oljesyran som är mer vanlig, och uteslutande används som ren energi.

BlötSnö
2012-02-10, 19:35
Flaska införskaffad. 129:- för 250ml. Nu måste jag bara hitta något bra att prova den på.

G_lund
2012-02-10, 19:59
http://www.marabou.se/marabou/downloads/sesv1//products/1kx1k%20download/produkter%201kx1k/kakor/sensation_macadamia_honey_large.jpg

BlötSnö
2012-02-10, 20:53
http://www.marabou.se/marabou/downloads/sesv1//products/1kx1k%20download/produkter%201kx1k/kakor/sensation_macadamia_honey_large.jpg

Amagadd!!
Det blir lördagsgodis nästa vecka...

snarlik
2012-02-11, 09:09
Flaska införskaffad. 129:- för 250ml. Nu måste jag bara hitta något bra att prova den på.

Återkom med smakbedömning, om den håller måttet mot vanliga rostade nötter eller inte.

Diffusa internetkällor hävdar att macadamia är extra känsliga för oxidation, och bör därför förvaras tätt/ ätas fort. Kan det ligga något i det? Har haft med mig m-nötter i vanliga påsar under flerveckorsvandringar, och inte märkt någon smakförändring (förutom att allt blir mycket godare när man är ute)

Och tack Sverker!

BlötSnö
2012-02-14, 19:17
Återkom med smakbedömning, om den håller måttet mot vanliga rostade nötter eller inte.

Diffusa internetkällor hävdar att macadamia är extra känsliga för oxidation, och bör därför förvaras tätt/ ätas fort. Kan det ligga något i det? Har haft med mig m-nötter i vanliga påsar under flerveckorsvandringar, och inte märkt någon smakförändring (förutom att allt blir mycket godare när man är ute)

Och tack Sverker!

Rostad nötter vinner alla dagar i veckan Om jag ska ha någon annan olja som jämförelse, så kan jag väl säga att den inte är lika stark i saken som sesamolja, men man känner tydligt smaken av macadamnötter. Kan inte för mitt liv komma på något vettigt användningsområde, mer än att spritsa över sallad. Kanske skulle testa att poppa popcorn i den? Det blir väldigt dyra popcorn, förvisso...