handdator

Visa fullständig version : Vad käkar ni när ni går på diet ?

Alelale
2011-07-05, 20:34
Hejsan alla!

Det här är min första tråd (tror jag) och jag har två frågor.

Vad käkar ni på eran diet ?

Käkar ni t.ex sallad eller vanlig mat i mindre portioner ?

Och jag har en till fråga.
Jag dricker ca 2 liter (mellan)mjölk om dagen och jag undrar om jag kan byta till laktos fri mjölk för då får jag väl inte i mig mjölksocker ?

Men får jag fortfarande i mig alla dessa mineraler eller vad 17 det nu är som är så bra när dricker mjölk ?

Mvh Alexander ;)

Woops fel kategori men kan nån snäll mod byta ? :)

Jokester
2011-07-05, 21:01
Hade inte rekommenderat så stora mängder mjölk under deff då det är ganska energirikt.

Själv äter jag ganska fettsnålt under deff då jag föredrar att lägga kalorierna på protein och kolhydrater. Försöker ligga på minst 2g protein/kv.

Vunnis
2011-07-05, 21:07
Ska du dieta kan du ju dricka lätt/mini-mjölk. Kalorierna finns kvar från mjölksockret eftersom laktosen bara är nedbruten, inte borttagen.

Alelale
2011-07-05, 21:17
Okej tack!

Då drar jag nog ner på mjölken och sätter in mer vatten.

kettlebellGuden
2011-07-05, 21:26
Jag går på diet just nu och jag äter, bland annat: räkor, strimlat nötkött, kyckling (file och inälvor), havregryn, proteinpulver, banan, äpple, gurka, frysta grönsaker, jordnötssmör, smör, olivolja, kokosfett, bönor, tonfisk, torsk, potatis, kvarg, ägg, knäckebröd, majonäs, valnötter, cashewnötter... dvs helt vanlig mat. Och då har jag inte ens tagit med ätardagarna ;)

Exempelmåltid: strimlat nötkött + 500g frysta grönsaker + olivolja. Samma som vanligt - bara mindre portioner.

Lellan
2011-07-05, 21:40
Ska du dieta kan du ju dricka lätt/mini-mjölk. Kalorierna finns kvar från mjölksockret eftersom laktosen bara är nedbruten, inte borttagen.

Men varför är det då mindre kalorier och angiven mängd kolhydrater i laktosfri mjölk? Blir nyfiken, dricker själv laktosfritt utan att ha ngn allergi (vad jag vet).

Vunnis
2011-07-05, 21:48
Men varför är det då mindre kalorier och angiven mängd kolhydrater i laktosfri mjölk? Blir nyfiken, dricker själv laktosfritt utan att ha ngn allergi (vad jag vet).

Det... är det väl inte? Och är det det så borde det vara väldigt marginellt.

Men.. Huh? :( Kikade nu. I valios mellanmjölk är det 3.1g/100g och i Arlas mellanmjölk är det 5. Det går inte ihop. Det enda jag kan komma på är att dom har olika kor och/eller mäter olika när dom mäter näringsvärden i så fall. För det är väl ett "maxvärde" man skriver ut om jag inte har snurrat till det för mycket och olika kor kanske har lite olika näringsvärden på mjölken dom producerar?
Man tar ju inte bort något från mjölken när man gör den laktosfri, man tillsätter bara laktasenzym som bryter bindningen mellan glukos och galaktossockerarterna (som tillsammans blir laktos).

312
2011-07-09, 09:54
Pizza, pannkakor, tacogratänger, tacokesoröra osv.

Äter dock bara en gång om dagen, 1500kcal, så det blir lättare att kunna äta lite "roligare" saker.

Dock gör jag all mat proteinrik. På pizzan har jag ~300g nötfärs, 250g keso (istället för ost) osv. Pizzan hamnar väl på ungefär 1300kcal, 140g protein. :-)

Eddie Vedder
2011-07-09, 10:06
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=167366