Visa fullständig version : Min kompis säger....
Nu är det så att jag alltid tränar med min kompis, de funkar bäst så i och med att man kan pusha varandra lite när någon börjar sega ner. Och vi har kört efter några olika program och uppsättningar med sets och reps osv osv.
Och nu är de så att hans kompis (stor "biffig" kille han har förtroende för,suck) säger sig ha fått ett jävla bra schema av sin pt, det går alltså mer eller mindre ut på att vi kör 3 övningar per pass och muskelgrupp och alla körs 6*10. För mig känns de helt sjukt konstigt då mina axlar är helt slut för dagen när man kommit igenom halva övning två. Vilket leder till att jag knappt orkar lyfta armarna över huvudet under den tredje övningen....Då känns alltså den övningen helt överflödig. Och då man ska klara hela 6*10 så kan man ju inte ens i närheten maxa vikten heller.
Så min fråga till er andra är följande: Går de ens att göra framsteg på detta vis? Kan ni förklara för mig vad de bra skulle vara?
(kommer fortsätta som tidigare då jag inte kan träna såhär, men vill få med min kompis så vi kan fortsätta träna tillsammans så jag behöver nog något argument för att dehär inte håller, varken för mig eller honom.)
Skulle uppskatta hjälp, MVH Sk0gs.
Låter som det är ett program för mer avancerade bodybuilders. Tänker på Ehrlings armprogram, det är ju typ 20+ set för armarna..
Om din kompis kompis program skall funka för er krävs ju att ni har samma förutsättningar och samma målsättning som din kompis kompis. Har ni (du) det? Som ett exempel funkgar hurrils träningsprogram bra för honom och jag har stort förtroende för hans kompetens på området, men om jag skulle börja med hans träningsprogram skulle jag typ dö efter tre dagar.
Låter som det är ett program för mer avancerade bodybuilders. Tänker på Ehrlings armprogram, det är ju typ 20+ set för armarna..
Mjo och i den kategorin är man ju inte riktigt i. Måste ha några argument för varför vi bör byta schema och sen kanske vi kan återuppta dehär om 30-40 år. Hmm!
Men tack för svaret :)
Om din kompis kompis program skall funka för er krävs ju att ni har samma förutsättningar och samma målsättning som din kompis kompis. Har ni (du) det? Som ett exempel funkgar hurrils träningsprogram bra för honom och jag har stort förtroende för hans kompetens på området, men om jag skulle börja med hans träningsprogram skulle jag typ dö efter tre dagar.
Jo men faktiskt, vi är väl ungefär lika "starka" och vill samma sak med träningen. De är därför vi i princip sitter ihop under veckans gymtimmar. Men kan de verkligen funka med en sån uppsättning då all som helst ork är ur muskelgruppen man tränar redan efter halva passet?
jag är grymt skeptisk till detta och behöver era åsikter.
kettlebellGuden
2011-07-05, 20:56
Om du nu ska köra på det här upplägget och inte klarar 6x10 får du väl helt enkelt sänka vikten.
Jo men faktiskt, vi är väl ungefär lika "starka" och vill samma sak med träningen. De är därför vi i princip sitter ihop under veckans gymtimmar. Men kan de verkligen funka med en sån uppsättning då all som helst ork är ur muskelgruppen man tränar redan efter halva passet?
jag är grymt skeptisk till detta och behöver era åsikter.
Jag menar har du och din kompis samma förutsättningar och mål som kompisens kompis, vars program ni nu försöker kopiera? (Jag antar att ni inte har det, eftersom du skriver att det är för tungt för dig.)
+1 på kettlebellen.
Om du nu ska köra på det här upplägget och inte klarar 6x10 får du väl helt enkelt sänka vikten.
Jo de är klart, sänker ju självklart vikten successivt då man märker att de är för mycket... Men iallafall.
Jag menar har du och din kompis samma förutsättningar och mål som kompisens kompis, vars program ni nu försöker kopiera? (Jag antar att ni inte har det, eftersom du skriver att det är för tungt för dig.)
+1 på kettlebellen.
Jaha du menar så, nej det har vi inte och de är väl som du säger där problemet ligger. Det här är ett hållbart argument till att vi inte kan fortsätta såhär vilket han nu borde inse om jag förklarar som ni gör. Får tacka så mycket för att jag eventuellt kan fortsätta på de gamla givande viset. Tack!
kettlebellGuden
2011-07-05, 21:31
Om så ni kör nu är givande (dvs. ger resultat?) så förstår jag inte varför ni ska byta.
Men det är klart att man kan (och bör!) pröva på andra träningssätt lite då och då.
mattilainen
2011-07-05, 21:48
kom ihåg att det inte alltid är bäst att lyssna på de stora biffarna på gymmet. Funkar det du gör nu, kör på.
Om så ni kör nu är givande (dvs. ger resultat?) så förstår jag inte varför ni ska byta.
Men det är klart att man kan (och bör!) pröva på andra träningssätt lite då och då.
Det är ju det jag inte vet, är de värt å lägga ner tid på eller låter de helt galet?
kom ihåg att det inte alltid är bäst att lyssna på de stora biffarna på gymmet. Funkar det du gör nu, kör på.
Vet inte om jag ska bemöda mig med att svara men nej, självklart funkar det inte så. Men de är ju ändå en bekant som sa att de kan fungera bra och jag vill ha lite kött på benen innan jag slösar någon månad på att träna såhär om det nu skulle vara jättedåligt, därför vände jag mig hit först. Låter de helt galet eller?
shadowfire
2011-07-05, 22:59
+1 på vad de flesta sagt hittills.
Sedan 6*10 i sig är väl inget udda, man kan ju variera mellan högrep, lågrep osv. Variation brukar vara nyckel till framgång, att då och då prova lite nytt. Däremot blir det väldans massa repetitioner per pass, 180 reps totalt alltså. Finns ett par här på kolo som kör motsvarande sådant (en gammal gubbe till moderator bland annat) ;) ...
Att dina axlar dör kan också bero på utförandet av övningarna o typ av övningar du gör.
Sedan så när du skriver om maxa vikten och att 6*10 är långt ifrån, så ja, högrep eller högvolymträning överlag är långt ifrån "maxningar". Du kan söka på hypertrofi om du vill läsa/lära dig mer på området, så kan du skryta för dina vänner sedan om vad du lärt dig ;)
+1 på vad de flesta sagt hittills.
Sedan 6*10 i sig är väl inget udda, man kan ju variera mellan högrep, lågrep osv. Variation brukar vara nyckel till framgång, att då och då prova lite nytt. Däremot blir det väldans massa repetitioner per pass, 180 reps totalt alltså. Finns ett par här på kolo som kör motsvarande sådant (en gammal gubbe till moderator bland annat) ;) ...
Att dina axlar dör kan också bero på utförandet av övningarna o typ av övningar du gör.
Sedan så när du skriver om maxa vikten och att 6*10 är långt ifrån, så ja, högrep eller högvolymträning överlag är långt ifrån "maxningar". Du kan söka på hypertrofi om du vill läsa/lära dig mer på området, så kan du skryta för dina vänner sedan om vad du lärt dig ;)
Känner inget behov att "skryta" om sådant då jag inte är en pubertal 16åring, men tack ändå.Väldigt givande svar vilket jag uppskattar, tack!
Detta för mig var något helt nytt, men de kanske inte var så tokigt som jag trodde då?
Får helt enkelt läsa lite då, tack så mycket.
Har i princip alltid tränat med min polare som alltid varit stor. Han är ett par centimeter längre och vägde runt 40kg mer. Jag körde enligt hans upplägg väldigt länge, men har fått som bäst fart på träningen när jag började köra mitt eget, där jag till och med börjar närma mig honom i vissa muskelgrupper (190kg raw bänkpress är en bit bort :( ).
Med andra ord, min amatöruppfattning är, visst prova, men det är som många sagt redan ingen garanti för att det fungerar för dig bara för att någon annan blivit biff på det!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.