handdator

Visa fullständig version : Åsikter på mitt program

Chordy
2011-07-05, 20:04
Jag tränar mest för att bli en bättre fotbollsspelare. Men största svaghet är i nuläget är att jag är ganska tanig, är långsam (oexplosiv) och ganska dålig kondition. Alltså egentligen dålig på den fysiska biten. Jag skulle nu därför vilja ha lite feedback på ett program som jag har knåpat ihop. Till att börja med kan jag säga att jag är ca 192cm lång och väger 80kg.

Måndag Intervaller
Tisdag Gym - Pass 1
Onsdag Löpning
Torsdag Gym - Pass 2
Fredag Intervaller
Lördag Löpning
Söndag Vila
Och så rullar det på...

Intervaller = Explosivitetsträning - Löper ca 60 m allt vad jag kan ca 6-8 ggr. Ganska lång vila mellan varje gång för att kunna springa så snabbt som jag kan varje gång. Kör även "stegen" och hoppar över häckar.

Löpning = Joggar en sträcka på ca 5km. Ökar distans när jag känner att jag orkar.

Gym - Pass 1 = Sit-ups, Hyperextensions, Knästabilitet, Plankan, Rotationgrej(För magen), Bicepscurl, Cablecurl, Bänkpress, Peckdeck.

Gym - Pass 2 = 1. Benpress, benspark, lårcurl, utfall med hantlar, Tåhävningar med hantlar, Armhävningar, Pushdowns, Hantelpress.

Vad tror ni om detta schema? Hur lång tid bör det ta innan jag märker av resultat om jag verkligen ger allt när jag tränar och äter rätt och mycket? Har ni några invändningar på mina gympass? Bör jag köra några andra övningar osv?

rooz
2011-07-05, 20:10
You need deadlift & Squat son! Inte peckdeck och hyperextensions.
Sl 5x5, kika på det!

Chordy
2011-07-05, 20:14
You need deadlift & Squat son! Inte peckdeck och hyperextensions.
Sl 5x5, kika på det!

Tränar jag ryggen också på dessa två övningar? Det är knäböj och marklyft du menar va? Ska jag lägga in dessa två där peckdeck och hyperextensions är i nuläget?

Kan du länga till Sl5x5? :)

rooz
2011-07-05, 20:16
Jag trodde Google var standardkunskap hos dagens ungdom:confused:

Chordy
2011-07-05, 20:26
Jag trodde Google var standardkunskap hos dagens ungdom:confused:

Haha, jo googlade övningarna, men ville bara ha det bekräftat! Och angående programmet så ville jag att du skulle länka för jag ville inte hitta fel.

Sedan, ska jag bara byta ut peckdecken och hyperextensionsen mot marklyft och knäböj?

mikaelj
2011-07-05, 20:32
Nej, du byter ut hela ditt träningsprogram till Stronglifts 5x5. Kolla den klistrade tråden längst upp i forumet.

Chordy
2011-07-05, 20:49
Nej, du byter ut hela ditt träningsprogram till Stronglifts 5x5. Kolla den klistrade tråden längst upp i forumet.

Okej. Dock tycker jag det verkar vara ganska lite ben, och ganska få övningar i varje pass? Vill gärna träna upp min explosivitet i benen men det kanske knäböj gör? För tyckte det verkade vara ganska få benövningar.

mikaelj
2011-07-05, 20:56
Okej. Dock tycker jag det verkar vara ganska lite ben, och ganska få övningar i varje pass? Vill gärna träna upp min explosivitet i benen men det kanske knäböj gör? För tyckte det verkade vara ganska få benövningar.

Lite ben? Du skall nog få dina fiskar varma med 5x5 tre dagar i veckan och ökande vikter på varje pass. Kom tillbaka om en månad och säg till om det fortfarande är för lite benträning.

Vilken övning tänker du ger explosiva ben? Benspark? Lårcuprl? Benpress?
Explosivitet får du av att lyfta snabbt och knäböj är en av de mest naturliga rörelser som härmar vad det nu är du gör som du behöver explosiviteten till.

Knäböj ger dessutom bra bålträning.

Chordy
2011-07-05, 21:22
Lite ben? Du skall nog få dina fiskar varma med 5x5 tre dagar i veckan och ökande vikter på varje pass. Kom tillbaka om en månad och säg till om det fortfarande är för lite benträning.

Vilken övning tänker du ger explosiva ben? Benspark? Lårcuprl? Benpress?
Explosivitet får du av att lyfta snabbt och knäböj är en av de mest naturliga rörelser som härmar vad det nu är du gör som du behöver explosiviteten till.

Knäböj ger dessutom bra bålträning.

Okej, det låter bra. Jo, jag vet att man ska lyfta snabbt för att det ska vara explosivt, men tänkte att det var lite fler övningar och fler olika muskelgrupper. Men det låter bra det du säger och ska börja köra efter 5x5 schemat så får vi se hur det går!

Chordy
2011-07-05, 21:31
En sista fråga nu bara innan jag drar iväg till gymmet, har du något tips på hur man ska hitta vilken vikt man ska köra med? Och även, jag är ganska osmidig. Hur ska jag göra med knäböjen, då jag tror mina hälar automatisk kommer gå upp för att mina vader är så osmidiga..

daloatf
2011-07-05, 21:46
Nöt nöt och nöt. Tekniken kommer så småningom

Ponitus
2011-07-05, 21:51
En sista fråga nu bara innan jag drar iväg till gymmet, har du något tips på hur man ska hitta vilken vikt man ska köra med? Och även, jag är ganska osmidig. Hur ska jag göra med knäböjen, då jag tror mina hälar automatisk kommer gå upp för att mina vader är så osmidiga..

Nöt teknik och stretcha.

begt
2011-07-05, 22:03
Upphopp torde vara bland de bästa övningarna för explosivitet. Det ger en del kondition också så det borde passa dig bra. Efter några tiotal (snabba) repetitioner blir man riktigt varm och hjärtat får verkligen arbeta.

För övrigt är det en bra övning om man står och huttrar och fryser på vintern eller liknande.

Kallsone
2011-07-05, 22:28
Borde inte crossfit vara bra för detta? två till tre 300-pass crossfit i veckan lär väll göra susen i explosivitet, uthållighet och styrka?

Har aldrig kört passet själv så jag vet inte, men det ser jobbigt ut.

willtjam
2011-07-05, 22:32
Gör dig själv en tjänst och kolla igenom Mark Rippetoe-videos ang. övningarna i SL5x5 och träna hemma framför spegeln innan du lastar på vikter. Det finns självklart andra videos, men han vet vad han gör. Böcker är bra skit också!

stafh
2011-07-05, 22:32
Varför rekomenderar ni stronglifts till någon som vill få bättre kondition och träna löpning? :/

willtjam
2011-07-05, 22:35
Varför rekomenderar ni stronglifts till någon som vill få bättre kondition och träna löpning? :/

Jag tror inte folk läser schema-trådar längre, utan kastar in en kommentar eller länk till SL automatiskt. I went with the flow. :D

Chordy
2011-07-06, 00:20
Tack för alla svar. Även fast jag behöver explosivitet så tror jag detta program är nyttigt för mig också, då jag är väldigt lång och vek. Kommer löpa och köra explosivitetsträning de dagar jag inte är på gymmet. Iaf, körde mitt första pass idag. Har dock tre frågor.

1. När jag kör knäböj, jag får så jävla ont i nacken när jag kör det? Stången ska väl vila på nacken? Idag körde jag endast med stången för att få in tekniken men fick skitont ändå. Hur ska jag göra?
2. Man ska ju höja med 2,5 kg efter varje pass. Men menas det från Pass A till Pass B eller från Pass A tills Pass A?
3. Finns det några bra motsvarigheter till chins? Finns nämligen ingen "Chinsstång" på mitt gym..

Kallsone
2011-07-06, 00:24
1. Stången skall inte vara på nacken. Den skall vara längre ner; titta på denna serie: http://www.youtube.com/watch?v=EkF9QD7oCIA

3. Det finns ju latsdrag.. men jag hade föredragit chins.

mikaelj
2011-07-06, 07:37
2. Man ska ju höja med 2,5 kg efter varje pass. Men menas det från Pass A till Pass B eller från Pass A tills Pass A?

Öka vikten varje gång du utför övningen.

Det är en skör fotbollsspelare som har nytta av muskler.