handdator

Visa fullständig version : vad är det som pågår?!?

bakka
2011-07-05, 19:50
Tja,

jag har gjort en snarlik tråd för inte så länge sedan, men aja. Here it goes.

Jag har de senaste 3 veckorna känt mig trött hela tiden (både psykiskt och fysiskt), jag är helt seg, slut och nästan öm i kroppen. Jag har noll energi och ork. När jag är på gymmet kan jag inte prestera något alls och idag pallade jag inte ens ta mig till gymmet.

Innan dess hade jag tränat skit hårt. både min träning och deff har gett resultat och jag är typ 70% klar med deffen. men de senaste 3 veckorna har jag i stort sett ätit ALLT och mycket och hoppats att detta skulle fylla på mina energinivåer, men ändå är jag helt slut hela jävla tiden. och jag har vilat också, jag har t ex inte tränat sen i torsdag, men det hjälper inte heller. om nått blev jag bara segare av att vila :S

Är det någon som känner igen sig? Vad kan man göra för att bli av med detta? Ska man köra med sån där ginseng eller vad det heter eller kanske koffeinpiller?

jag hoppas någon kan hjälpa mig för det är så sjukt surt att se rutorna när man spänner magen...att va så nära sitt mål, men inte kunna nå dit för man helt enekelt inte har energin. :(

ceejay
2011-07-05, 19:54
att träna hårt och deffa kan göra att man blir lite sliten och seg. Bestäm dig för att slutföra deffen, det är mentalt.

bakka
2011-07-06, 10:43
att träna hårt och deffa kan göra att man blir lite sliten och seg. Bestäm dig för att slutföra deffen, det är mentalt.

okej, ska försöka pusha mig själv. ska ner till gymmet 1a gången på 4 dagar idag och se vad som händer. ska även börja tänka mer på vad jag äter igen. vill verkligen gå ner dem sista 4-6 kg, men det är sjukt svårt utan ork.

ceejay
2011-07-06, 11:15
Det viktigaste är att du går till gymmet och gör det du klarar av!

rickardptrsn
2011-07-06, 11:25
kör på balans ett tag tills du känner dig bättre.. å gör klart deffen efter d.. lyssna till kroppen å kolla över din kost en extra gång.. handlar säkerligen om den

Sniggel
2011-07-06, 13:32
Avsluta deffen och hoppas att resultaten kommer tillbaka eller fortsätt deffen och riskera att fortsätta prestera dåligt. *gah!*

Mell
2011-07-06, 14:36
Hur sköter du din sömn? Tar du ofta pwo:s som stimulerar cns?

Ad89
2011-07-06, 15:32
Du är utbränd.

bakka
2011-07-06, 16:37
Avsluta deffen och hoppas att resultaten kommer tillbaka eller fortsätt deffen och riskera att fortsätta prestera dåligt. *gah!*

hmm,,tål att tänkas på. Självklart vill man uppnå sitt mål, men är det verkligen värt det i slutändan?

Hur sköter du din sömn? Tar du ofta pwo:s som stimulerar cns?

sömnen är si så där på sista tiden. somnar ganska sent men vaknar tidigt. antagligen bidrar det till problemet.

Du är utbränd.
jo, kanske. dålig sömn i kombo med hård träning och deff kan ju leda till det. vad ska man göra? sluta träna och börja sen till hösten igen eller bara fortsätta fast lite lugnare??

Fru_Flisa
2011-07-06, 16:46
Du behöver nog sänka dina stresshormoner i kroppen för att inte riskera åka på värre skador eller sjukdomssymtom som kan ta lång tid att ta sig upp ifrån, då inte vila finns som val utan som enda alternativ. Jag skulle inte ta ytterligare stimuli som ökar stressen utan bara äta lagomt med varierad näringsrik mat och ta lite promenader som motion. När du känner dig taggad så återgå till gymmet men inte var och varannan dag till en början.

Victuhh
2011-07-06, 16:52
Du säger att du tränat svinhårt, kan vara överträning kanske? :)

bakka
2011-07-06, 17:59
Du säger att du tränat svinhårt, kan vara överträning kanske? :)

det kan det absolut vara. hård träning i kombination med vikt nedgång på 7-8kg kan ju resultera i överträning. jag ska försöka ta det lite lugnare på gymmet och se om jag kommer tillbaks så småningom.

bakka
2011-07-06, 21:02
va på gymmet nyss. har tröttnat på mitt hårda 3 split schema så jag ändrade lite idag. körde enbart axlar eftersom jag haft problem med dem den senaste veckan. så här körde jag idag:

1.rejäl uppvärmning för att bli riktigt varm och mjuk i kroppen. 20 min cykel.
2. Värmde upp axlarna
3. Axelpress i maskin
4. Lateral raises med hantlar
5. lateral raises i cablecross
6. 2 övningar för bakre axlar
7. superset: shrugs och främre axlar
8. avsluta mmed 15 minuter på cykel

träningen gick inte lika bra som förr när jag vägde mer, men det gick bra mycket bättre än vad jag trodde att det skulle. så det känns skönt. fick inte ont i axlarna heller, men blev lite öm av att köra framsida. ska nog skippa det ett par veckor. annars är det väll bara köra på så gott man orkar :D

Ad89
2011-07-13, 21:40
Vad JAG skulle göra är att lägga om schemat och prioritera vila tills jag kände att orken kom tillbaka likaså sömn m.m.

Vanish
2011-07-13, 21:50
Vad ligger du på för underskott och hur ofta tränar du? Det är vanligt att man går ner i antal pass under deffen just för att kunna återhämta sig. Jag själv gick från min 3-splitt (3-1-3) till halvkropp 4 gånger i veckan och koncentrera sig på att behålla så mycket styrka som möjligt.

Att ligga på ett stort underskott bidrar det med, kombinerat med kanske inte den "optimala" maten är inte heller bäst.

Och tillslut är såklart sömnen viktig, försök få lite rutin på det hela!

bakka
2011-07-13, 21:50
Vad JAG skulle göra är att lägga om schemat och prioritera vila tills jag kände att orken kom tillbaka likaså sömn m.m.

jag gjorde så i en vecka,,sen kom allt plötsligt tillbaka. har fortfarande tappat lite styrka, men orken o lusten är tillbaks :D

Ad89
2011-07-14, 11:32
jag gjorde så i en vecka,,sen kom allt plötsligt tillbaka. har fortfarande tappat lite styrka, men orken o lusten är tillbaks :D

Okej, härligt att höra men försök vila ännu mer, jag vet att det är sjukt jobbigt att inte kunna träna och avbryta mitt i allt men det tar tid att repa sig från utbrändhet. Det är inte för inte som folk blir sjukskrivna i längre perioder pga utbrändhet.