handdator

Visa fullständig version : Vad sägs om det här schemat? (Övningar)

Jäääh
2011-07-05, 17:58
Tjenare, första inlägget på kollo.:D

I alla fall så är det så här. Jag och en polare har bestämt oss för att börja träna stenhårt när sommaren slutar. Vi har båda styrketränat cirka 1.5 år i skrivande stund men nu har vi bestämt oss för att verkligen satsa allt vi har på att bygga. Kanske skriver journal om det senare.

Jag har suttit och knåpat lite på ett schema jag tänkt köra. Antal reps och set är inte helt bestämt än så jag utelämnar det.

Pass 1 - Rygg, Baksida axlar, Biceps

Marklyft
Skivstångsrodd
Latsdrag
Chins
Omvända flyes i kabel
Bicepscurls hantlar
Bicepscurls Stång
+ Obestämd bicepsövning
Shrugs hantlar

Pass 2 - Ben & Mage
Knäböj
Benpress
Benspark
Liggande lårcurl
Stående vadpress i maskin
Stående vadpress med stång
Sittande vadpress i maskin
Sit ups
Crunches i maskin
Kabelcrunch
Sidböj med hantel

Pass 3 - Bröst, Axlar främre & mellersta, Triceps
Bänkpress
Hantelflyes
Lutande bänkpress
+ Obestämd bröstövning
Millitärpress
Axelpress hantlar
Framåtlyft med hantlar
Lyft åt sidan
Liggande tricepsexstensions
Kick backs
Push downs.

Jag tror att det var allt. Var snälla och kom med synpunkter och förslag. Jag vill ha jobbiga övningar som tar mycket och skulle någon av de jag valt vara dålig eller onödig får ni gärna säga det men också varför.

För övrigt är det här tänkt som ett sexdagarspass med en vilodag ifall ni undrar.:thumbup:

Discogymmar
2011-07-05, 18:21
Jag kör lika uppdelat som dig (rygg/biceps osv) men jag har en känsla av att jag har lite mindre övningar. Känns som att du har väldigt många.
T.ex Latsdrag och Chins, där räcker det med en av dem

Vunnis
2011-07-05, 18:32
Jag kör lika uppdelat som dig (rygg/biceps osv) men jag har en känsla av att jag har lite mindre övningar. Känns som att du har väldigt många.
T.ex Latsdrag och Chins, där räcker det med en av dem
Lite min tanke också.

Marklyft
Skivstångsrodd
Latsdrag
Chins
Omvända flyes i kabel
Bicepscurls hantlar eller stång. Välj en
+ Obestämd bicepsövning
Shrugs hantlar

Pass 2 - Ben & Mage
Knäböj
Benpress
Benspark
Liggande lårcurl
Stående vadpress med stång
Sittande vadpress i maskin
Sit ups/Crunches i maskin/Kabelcrunch Välj en.
Sidböj med hantel

Bänkpress
Hantelflyes
Lutande bänkpress (Hantlar kanske?)
+ Obestämd bröstövning
Millitärpress
Axelpress hantlar
Framåtlyft med hantlar
Lyft åt sidan
Kick backs
Push downs.

Jag tyckte som sagt också att det vart himlans många övningar och då blir det mest flängande mellan övningar. Kör fler set/övning istället är min åsikt. Fetmarkerade dom jag tycker att "du borde" köra.

Ponitus
2011-07-05, 19:20
Onödigt många övningar, imo.
Håll er till 1-3 övningar per muskel. Det räcker.

Jäääh
2011-07-07, 11:19
Hmm. Det är faktiskt rätt mycket övningar. Kan säga att jag inte kört just de här schemat än utan bara testat lite. Men fan ett pass skulle ju ta typ 2 timmar nu när ja tänker efter.

Kanske kör så att jag varierar ibland så musklerna inte vänjer sig vid en sorts ansträngning. Men tack ni som tog er tid att svara.

vicarious
2011-07-07, 11:23
Som redan påpekats, en väldans massa övningar.

Vanish
2011-07-07, 11:38
Hmm. Det är faktiskt rätt mycket övningar. Kan säga att jag inte kört just de här schemat än utan bara testat lite. Men fan ett pass skulle ju ta typ 2 timmar nu när ja tänker efter.

Kanske kör så att jag varierar ibland så musklerna inte vänjer sig vid en sorts ansträngning. Men tack ni som tog er tid att svara.

Hur vänjer du då kroppen vid ansträngning om du hela tiden ska byta? Kör på tills du märker att du faktiskt måste ändra något, och det kan ta rejält lång tid. Har man bara "rätt" övningar så är det knappast dom man måste ändra

Jäääh
2011-07-07, 12:26
Hur vänjer du då kroppen vid ansträngning om du hela tiden ska byta? Kör på tills du märker att du faktiskt måste ändra något, och det kan ta rejält lång tid. Har man bara "rätt" övningar så är det knappast dom man måste ändra

Ah okej. Man hör så mycket olika från olika håll. Men jag får nog ihop det till slut.

vicarious
2011-07-07, 13:05
Ah okej. Man hör så mycket olika från olika håll. Men jag får nog ihop det till slut.

Finns ingen anledning att hålla på och byta övningar jämt och ständigt. Har man bra övningar så kör med dom. Då blir det även lättare att följa sin progression

Inte direkt så att man behöver byta ut bänkpress eller knäböj bara för att man har kört det i några månader och kroppen "behöver variation."

Vanish
2011-07-07, 13:09

Marklyft
Skivstångsrodd
Latsdrag / Chins
Omvända flyes i kabel
Bicepscurls hantlar / Bicepscurls Stång
(Shrugs hantlar)

Pass 2 - Ben & Mage
Knäböj
Benpress
Raka mark
Cable crunch
Crunches i maskin

Bänkpress
(Hantelflyes)
Lutande bänkpress
Millitärpress
Lyft åt sidan
(Push downs)

Detta är ungefär så som jag hade tyckt utifrån övningar jag gillar + tycker är bra + faktiskt är bra. Ja man hör en hel del av olika personer och jag menar inte att du blint ska lyssna på mig. Men sålänge man inte har helt åt skogen kassa övningar så är det bara onödigt att byta ut dom. Sen kan man ändå variera en del, tex bröstpasset hade kunnat se ut såhär:

Bänk / Militärpress (varannat pass)
Hantelpress axlar / Hantelpress bröst (kör du bänk så kör hantelpress axlar och tvärtom)

Ben kan man tex göra:

Benpress / Utfallssteg (varannat pass)

Ja du kanske förstår min poäng i det hela. Du kommer nog tillslut fram till vad som funkar och är roligast för dig. Sånt som är vanligt att laborera med när man hänvisar till variation är oftast set, reps och vila.

Erkii
2011-07-07, 13:14
Varför inte dela upp dina övningar så att ni på bröstpass nr 1 kör t ex bänkpress + 2 bröstövningar till och sen bröstpass nr 2 samma vecka kör ni hantlar + 2 bröstövningar till. Sex olika övningar på samma pass är helt OK att hinna på en timme om ni inte står och snackar skit för mycket. T ex tre bröstövningar och tre axelövningar.

Kom ihåg att växla också så att ni inte alltid börjar med bicepsövningar innan rygg o s v

Vanish
2011-07-07, 13:20
Varför inte dela upp dina övningar så att ni på bröstpass nr 1 kör t ex bänkpress + 2 bröstövningar till och sen bröstpass nr 2 samma vecka kör ni hantlar + 2 bröstövningar till. Sex olika övningar på samma pass är helt OK att hinna på en timme om ni inte står och snackar skit för mycket. T ex tre bröstövningar och tre axelövningar.

Kom ihåg att växla också så att ni inte alltid börjar med bicepsövningar innan rygg o s v

Vad mumlar du om egentligen? Biceps och triceps-övningar lägger man sist i passet...? Och varför ska man ha 6 olika bröst-övningar?

Erkii
2011-07-07, 13:30
Vad mumlar du om egentligen? Biceps och triceps-övningar lägger man sist i passet...? Och varför ska man ha 6 olika bröst-övningar?

För att vara tydlig: lär dig läsa din pajas!

Vanish
2011-07-07, 13:37
För att vara tydlig: lär dig läsa din pajas!

:smash:

Blir inte detta 6 övningar bröst? Vilka 6 olika övningar rekommenderar du?

Om jag ska lära mig läsa får jag ut "variera, kör bara inte alltid biceps före rygg". Men tycker du alltså att man borde göra det, köra biceps först i ett ryggpass ibland?

Erkii
2011-07-07, 13:51
:smash:

Blir inte detta 6 övningar bröst? Vilka 6 olika övningar rekommenderar du?

Om jag ska lära mig läsa får jag ut "variera, kör bara inte alltid biceps före rygg". Men tycker du alltså att man borde göra det, köra biceps först i ett ryggpass ibland?

Första bröstpasset kan han köra bänkpress +lutande bänkpress+ hantelflyes.

Andra bröstpasset kan han köra hantelpress+lutande hantelpress+flyes i cablecross.

Absolut inte nödvändigt men om han känner att han vill ha olika övningar för att se vilken som funkar bäst för HONOM så kan det vara bra. Med hantlarna kommer man ju djupare vilket jag tycker är skönt. Bänkpress kör jag aldrig.

När det gäller att köra biceps innan ryggpasset så händer det att jag gör det. Så länge man inte gör det varje gång. Sen beror det ju på vilken muskelgrupp man känner att man ligger efter med vilken som ska prioriteras. Men du kanske är den självutnämnde träningsguden som har facit på hur ALLA ska träna?

Vanish
2011-07-07, 14:17
Första bröstpasset kan han köra bänkpress +lutande bänkpress+ hantelflyes.

Andra bröstpasset kan han köra hantelpress+lutande hantelpress+flyes i cablecross.

Absolut inte nödvändigt men om han känner att han vill ha olika övningar för att se vilken som funkar bäst för HONOM så kan det vara bra. Med hantlarna kommer man ju djupare vilket jag tycker är skönt. Bänkpress kör jag aldrig.

När det gäller att köra biceps innan ryggpasset så händer det att jag gör det. Så länge man inte gör det varje gång. Sen beror det ju på vilken muskelgrupp man känner att man ligger efter med vilken som ska prioriteras. Men du kanske är den självutnämnde träningsguden som har facit på hur ALLA ska träna?

Han har ju tränat i 1.5 år, så förhoppningsvis har han kollen på om han tycker vissa övningar är kul eller ej. Däremot har han bara onödigt många i upplägget. Därför är det lite roligt när du rekommenderar att köra 6 övningar.

Om biceps släpar, är det då rätt att göra något som gör att även ryggen kommer släpa? Upplägget känns väl genomtänkt... Om det nu är så att biceps släpar så finns det ju sätt att göra det på utan att ryggträningen ska bli lidande. Men det är klart, man måste ju vara en självutnämnd träningsgud som har alla facit för att kunna göra den bedömningen. Nä, ska kanske gå och pumpa slut lite triceps innan jag gör djupa hantelpressar... *slap*

Erkii
2011-07-07, 14:19
Han har ju tränat i 1.5 år, så förhoppningsvis har han kollen på om han tycker vissa övningar är kul eller ej. Däremot har han bara onödigt många i upplägget. Därför är det lite roligt när du rekommenderar att köra 6 övningar.

Om biceps släpar, är det då rätt att göra något som gör att även ryggen kommer släpa? Upplägget känns väl genomtänkt... Om det nu är så att biceps släpar så finns det ju sätt att göra det på utan att ryggträningen ska bli lidande. Men det är klart, man måste ju vara en självutnämnd träningsgud som har alla facit för att kunna göra den bedömningen. Nä, ska kanske gå och pumpa slut lite triceps innan jag gör djupa hantelpressar... *slap*

Som sagt, du är en pajas...

Jäääh
2011-07-07, 15:17
Vill förtydliga att det jag helst ville ha ut av tråden var tunga bra övningar. Jag kommer att testa det mesta och vet redan vad jag tycker om många men är öppen för förslag eftersom det skulle spara lite tid och kanske få upp mina ögon för någon jag skulle missa.
Sen är det absolut inget fel med att anmärka på andra delar av mitt upplägg men det var som sagt övningar jag ville ha helst.:D

bakka
2011-07-07, 17:17
Lite OT nu, men många säger 1-3 övningar per muskelgrupp räcker. Men om tar axlarna som exempel så har man ju bakre axlel, främre samt mittenpartien. självklart är det en och samma muskel, men olika delar. Fast räcker det alltså att köra t ex 1 övning per del?? t ex:

militärpress 4X8
lateral raises 4X8
Omvända flyes 4X8

För jag har sett många på gymmet köra axelpass som ser typ ut så här:

Militärpress
Lateral raises med hantlar
Lateral raises i kabelmaskin
Omvända flyes
En till övning för bakre axlar
Hantellyft framifrån

sen finns det dem som kör traps samtidigt så det blir 1 till 2 övningar utöver de 6 som de redan gjort. men dessa kör alltså en 5 split så dem kör enbart axlar ett helt träningspass.

vad säger ni om det här?

Vanish
2011-07-07, 18:50
De flesta tränar bröst och får därför rätt mycket framsida axlar och behöver därför inte träna det separat. Baksida är inte heller helt nödvändigt om man kör roddövningar, men känns som att rätt många ändå lägger till detta. Men militärpress och sidolyft är ju två väldigt vanliga axelövningar. Baksida axlar brukas lägga in på ryggpasset.

bakka
2011-07-07, 21:01
ok, men om man ska köra ett hårt bröst pass. ska man då köra t ex rak bänk, incline bänk, rak hantelpress, incline hantelpress eller ska man kanske köra rak och incline bänk, flyes och kanske cablecross? eller ska man kanske köra alla dessa övningar så det typ blir 6-7 övningar på ett bröst pass. Jag är fan helt förvirrad för alla på gymmet säger olika saker. sj har jag bara krt 6 månader och har ingen aning.

Vanish
2011-07-07, 21:09
ok, men om man ska köra ett hårt bröst pass. ska man då köra t ex rak bänk, incline bänk, rak hantelpress, incline hantelpress eller ska man kanske köra rak och incline bänk, flyes och kanske cablecross? eller ska man kanske köra alla dessa övningar så det typ blir 6-7 övningar på ett bröst pass. Jag är fan helt förvirrad för alla på gymmet säger olika saker. sj har jag bara krt 6 månader och har ingen aning.

Ett hårt pass måste inte innebära många övningar. Jag personligen tycker att man inte måste köra så jättemånga övningar, tex bänk, sned bänk och flyes är dom jag kör för bröst och tycker dom räcker. Men här finns det nog 100 olika viljor. Och det kan även bero på hur du väljer att splitta. När jag körde två-splitt körde jag bara 2 övningar bröst tex