Visa fullständig version : Matråd över sommarlovet
Börjar med att säga att jag väger ~90kg. Så behöver runt 180g protein/dag.
Nu har jag 5-6 veckor kvar av mitt sommarlov och tänkte att jag skulle ta en stenhård deff dom sista veckorna innan jag börjar äta skolmat igen. Det är ju lättare att hålla koll på vad man stoppar i sig när man lagar all mat hemma.
Håller på att kolla runt och leta efter nåt bra matupplägg i "Vad har du ätit idag"-tråden, men tänkte att det är lika bra att skriva och fråga här med.
Det jag kommit fram till som verkar lite vettigt är följande;
Frukost:
4 ägg ~28g protein
250g Kesella ~25g protein
Lunch:
4 ägg ~28g protein
250g Kesella ~25g protein
Innan träning:
Proteindrink ~35g protein
Efter träning:
EAA ~10g protein
Middag:
Kyckling/Tonfisk
Sallad
Mjölk
Det blir 151g protein, exklusive middagen. Ska försöka räkna ut hur mycket middag jag behöver för att få i mig allt protein jag behöver.
Min fråga är då om jag kan hålla den här "dieten" i några veckor utan att jag missar att få i mig nåt viktigt? Att det blir lite enformigt att bara äta ägg, kesella och kyckling i princip är inget problem. Jag står ut. Vill bara testa att hålla en diet strikt så att säga. Se om det känns bra.
Kan även tillägga att jag tar Omega3-, Zink- och Magnesium-tillskott, och jag kör en 3-split som rullar på 3-1-3. Tränar alltså 6 dagar i vecka. Ingen kondition.
kettlebellGuden
2011-07-05, 17:38
Jag röstar för att du slänger in ett bra vitamin+mineral-tillskott.
Kör på annars! Har du en LIDL i närheten så är deras kvarg mycket billigare än kesella.
Jag röstar för att du slänger in ett bra vitamin+mineral-tillskott.
Kör på annars! Har du en LIDL i närheten så är deras kvarg mycket billigare än kesella.
Det räcker inte med sallad för att få i sig vitaminer och mineraler då? Eller varifrån får man i sig vitaminer och mineraler, förresten?
Har tyvärr ingen lidl i närheten. Får kolla runt i andra matbutiker och se om det finns nåt billigt kvarg.
8st proteindrinkar = över 200g protein skitenkelt
8st proteindrinkar = över 200g protein skitenkelt
Funny guy.
+1 på KG. Ett multivitamin/mineral tillskott är oftast bra att käka. Min fråga är bara, varför ska du göra det så tråkigt för dig? Du skriver att du vill testa på, men det kommer troligen bara att leda till att du tröttnar och stoppar i dig massa skit istället.
willtjam
2011-07-05, 19:30
Det räcker inte med sallad för att få i sig vitaminer och mineraler då? Eller varifrån får man i sig vitaminer och mineraler, förresten?
Har tyvärr ingen lidl i närheten. Får kolla runt i andra matbutiker och se om det finns nåt billigt kvarg.
Sallad och sallad. Isbergssallad är bara vatten, liksom tomater, gurka m.m.
Det ska vara rejäla grönsaker och rotfrukter såsom broccoli, vitkål, morötter osv.
+1 på KG. Ett multivitamin/mineral tillskott är oftast bra att käka. Min fråga är bara, varför ska du göra det så tråkigt för dig? Du skriver att du vill testa på, men det kommer troligen bara att leda till att du tröttnar och stoppar i dig massa skit istället.
Det är väl mest för att jag inte kan komma på nåt annat att äta som är proteinrikt.
Att jag kommer tröttna och stoppa i mig massa skit i stället är inget problem. Jag kommer inte göra det. Vill jag någonting så vill jag det.
Sallad och sallad. Isbergssallad är bara vatten, liksom tomater, gurka m.m.
Det ska vara rejäla grönsaker och rotfrukter såsom broccoli, vitkål, morötter osv.
Okej, tack. Det jag hade i tanke var vanlig isbergssallad. Så det får bli broccoli och morötter istället.
kettlebellGuden
2011-07-05, 20:52
Nog för att ägg och "sallad" innehåller en del godheter, men med så pass ovarierad kost så känns det väldigt aktuellt med tillskott. Broccoli och morödder i all ära, men jag är skeptisk här va.
Annan fett- och kolhydratssnål mat som finns är kycklinginälvor som går att göra mycket gott på, och så klart allt möjligt kött med hyfsat låg fetthalt. Det mesta inom viltkött är också bra val.
Är du annars sugen på stenhård deff så leta upp Lyle McDonalds "Rapid Fat Loss Handbook".
Fredrik_S
2011-07-05, 21:13
Räkna dock med att du efter någon vecka kommer känna dig extremt dålig och att det kommer vara i ca 5 veckor.
Du kommer var väldigt nedstämd inte vilja prata med någon och mest ligga i soffan och frysa trots sommarvärme, alla steg du tar i vardagen kommer vara en ansträngning sociala livet förstört och gymträningen kommer vara extremt tråkig och jobbig om du mot förmodan skulle orka ta dig dit, om du ger dig på en sån här totalsvält så länge.
Det finns inte ens chans i helvetet att du klarar det om du inte är van med långa svältperioder och alla extremt jobbiga effekter man upplever under en sådan...
Jag tror du klarar max 2-4 dagar. Men lyckas du kan du räkna med att bli av med riktigt mycket muskler och fett
willtjam
2011-07-05, 21:18
Nog för att ägg och "sallad" innehåller en del godheter, men med så pass ovarierad kost så känns det väldigt aktuellt med tillskott. Broccoli och morödder i all ära, men jag är skeptisk här va.
Annan fett- och kolhydratssnål mat som finns är kycklinginälvor som går att göra mycket gott på, och så klart allt möjligt kött med hyfsat låg fetthalt. Det mesta inom viltkött är också bra val.
Är du annars sugen på stenhård deff så leta upp Lyle McDonalds "Rapid Fat Loss Handbook".
Vad är du för en människa egentligen? *spy*
kettlebellGuden
2011-07-05, 21:35
Vad är du för en människa egentligen? *spy*
En som köper 450g kycklinghjärtan för 18 kronor och vet hur man marinerar saker. :thumbup: Knaprigt.
Räkna dock med att du efter någon vecka kommer känna dig extremt dålig och att det kommer vara i ca 5 veckor.
Du kommer var väldigt nedstämd inte vilja prata med någon och mest ligga i soffan och frysa trots sommarvärme, alla steg du tar i vardagen kommer vara en ansträngning sociala livet förstört och gymträningen kommer vara extremt tråkig och jobbig om du mot förmodan skulle orka ta dig dit, om du ger dig på en sån här totalsvält så länge.
Det finns inte ens chans i helvetet att du klarar det om du inte är van med långa svältperioder och alla extremt jobbiga effekter man upplever under en sådan...
Jag tror du klarar max 2-4 dagar. Men lyckas du kan du räkna med att bli av med riktigt mycket muskler och fett
Tror på dig. Räknade efter nu och fick det såhär;
Frukost:
~200g ägg (4ägg) ~25g protein, 2,8g kolhydrater, 20g fett, 290kcal
250g Keso ~30g protein, 5g kolhydrater, 225 kcal
Lunch:
~200g ägg (4ägg) ~25g protein, 2,8g kolhydrater, 20g fett, 290kcal
250g Keso ~30g protein, 5g kolhydrater, 225kcal
Innan träning:
40g Vassle ~35g protein, 2,4g kolhydrater, 2,8g fett, 161,2kcal
Efter träning:
EAA ~10g protein, 39,4kcal
Middag:
200g kyckling ~56g protein, 6g fett, 240kcal
100g broccoli ~3,5g protein, 3g kolhydrat, 30kcal
100g morötter ~0,5g protein, 8,7g kolhydrat, 40kcal
2dl mjölk ~6,8g protein, 10g kolhydrater, 0,5g fett, 80kcal
Energi: ~1360kcal
Protein: ~220g
Kolhydrat: ~40g
Fett: ~50g
och jag menar 1360kcal är väldigt lite för mig eller? räknade ut med den där formeln på deffguide-tråden att jag behöver typ 2200kcal i vila. sen att jag tränar 6 dagar i veckan måste jag bara betyda att jag behöver ganska mycket mer.
så nu måste jag tänka om. hjälp uppskattas!
Fredrik_S
2011-07-05, 22:02
1360 kcal är lite även för en flicka på 45 kilo som aldrig tränar.
nånstans mellan 2500 och 3500 brukar vara lagom att sikta på, den nedre siffran för viktnedgång om du är hyfsat inaktiv och bara styrketränar en gång om dagen. Lite högre om du lever mer aktivit liv.
okej, jag ska sikta på 2500kcal. se hur min vikt ändras efter några veckor.
då blir det väl bäst att få in 600kcal mer på lunchen och 600kcal mer på middagen ungefär. vad skulle du rekommendera att jag stoppar i mig, du som är duktig inom detta?
pasta efter träningen (middagen) kan ju vara bra. kolhydrater är ju bra efter träning.
willtjam
2011-07-05, 22:19
1360 kcal är lite även för en flicka på 45 kilo som aldrig tränar.
nånstans mellan 2500 och 3500 brukar vara lagom att sikta på, den nedre siffran för viktnedgång om du är hyfsat inaktiv och bara styrketränar en gång om dagen. Lite högre om du lever mer aktivit liv.
Beror ju på hur mycket fett han har och hur han lever.
Jag har 20% fett, är arbetslös och otroligt inaktiv så jag ligger just nu på 1300 kcal på vilodagar. Går alldeles utmärkt.
Fredrik_S
2011-07-05, 23:22
okej, jag ska sikta på 2500kcal. se hur min vikt ändras efter några veckor.
då blir det väl bäst att få in 600kcal mer på lunchen och 600kcal mer på middagen ungefär. vad skulle du rekommendera att jag stoppar i mig, du som är duktig inom detta?
pasta efter träningen (middagen) kan ju vara bra. kolhydrater är ju bra efter träning.
Ät nånting 2-4 gånger om dagen utefter vad som passar dig efter aptit och humör och dagsrutiner.
Tillräckligt mycket kolhydrater så som pasta bröd ris potatis för att hålla humöret på topp och tillräcklig protein för musklerna tillräckligt med bra grönsaker för att få i vitaminer fibrer och liknande och sen hyfsat fettsnålt(men inget extremt) för att hålla kalorierna nere är bästa tipsen jag kan ge.
Hur mycket kolhydrater och när du vill äta dom spelar nog inte heller någon superstor roll enligt vad jag tror. Bara du får i dig nånting efter träningen.
Det är ingen supervetenskap direkt utan bara att träna regelbundet år efter år och inte äta för mycket så blir du muskulös utan fett till slut.
Fredrik_S
2011-07-05, 23:25
Beror ju på hur mycket fett han har och hur han lever.
Jag har 20% fett, är arbetslös och otroligt inaktiv så jag ligger just nu på 1300 kcal på vilodagar. Går alldeles utmärkt.
Vad är det som går utmärkt? Rasar fettet från kroppen och orken är på topp?
Hur många veckor månader år har du gjort det? Hur många kalorier har du på de andra dagarna. Vad var din fett% när du började äta extremt lite?
willtjam
2011-07-05, 23:49
Vad är det som går utmärkt? Rasar fettet från kroppen och orken är på topp?
Hur många veckor månader år har du gjort det? Hur många kalorier har du på de andra dagarna. Vad var din fett% när du började äta extremt lite?
Det är det jag menar: allt är individuellt. Hur kan du säga att 2500-3500 är lagom? För vem? Du vet inte ens hur lång eller hur gammal killen är. Han kanske är 165 lång och 18 år med 30% BF.
Jag vet att 2500 är en normal siffra, men den funkar inte för alla.
Jag har legat väldigt lågt i flera veckor och jag mår prima. Ökar fortfarande i vissa övningar och har inget problem med den sociala biten. På träningsdagar käkar jag 1650 pga 90 min hård styrketräning.
Min fettprocent var en bit över 20, men jag mätte bara med måttband och jämförde med bilder.
Grejen är att, jag är ingen expert, men jag har hittat det som fungerar för mig. Jag låg på 2200 på träningsdagar när jag började i mars men ingenting hände så jag har sänkt och sänkt.
tigerofsweden
2011-07-06, 08:09
Det är det jag menar: allt är individuellt. Hur kan du säga att 2500-3500 är lagom? För vem? Du vet inte ens hur lång eller hur gammal killen är. Han kanske är 165 lång och 18 år med 30% BF.
Jag vet att 2500 är en normal siffra, men den funkar inte för alla.
+1
2500-3500 kcal låter som väldigt mycket om man inte är hyffsat stor. Personligen måste jag ligga under 2000 kcal för att gå ner.
Nåt som jag tycker är gott är nötfärs 10% eller 5% med tacokryddor och mycket broccoli. Mättande och proteinrikt.
Jag skulle om jag var du ligga på 2000kcal per dag och sen följa upp hur det går med viktnedgången. Justera kosten om det går för fort eller för långsamt!
Tack för alla svar! Börjar få ihop det bra nu så det ska nog gå dethär.
Kan tillägga för er som undrar att jag är 18 år, 188cm lång och väger ~90kg. Ingen aning om vad mitt bf% ligger på.
willtjam
2011-07-06, 15:35
Tack för alla svar! Börjar få ihop det bra nu så det ska nog gå dethär.
Kan tillägga för er som undrar att jag är 18 år, 188cm lång och väger ~90kg. Ingen aning om vad mitt bf% ligger på.
Släng upp några bilder vetja.
Släng upp några bilder vetja.
Tar ju aldrig bilder på migsjälv dock.. tror jag har en bild på ryggen i spänt tillstånd. men en ryggbild säger väl inte alltför mycket?
Bara en fråga: Stoppar du i dig något på kvällen? kvällsmål etc?
Bara en fråga: Stoppar du i dig något på kvällen? kvällsmål etc?
Ja nu kör jag ju inte efter detdär matschemat på förstasidan. För det är ju inte komplett. Så jag äter kvällsmat i dagsläget.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.