handdator

Visa fullständig version : Kaloriräkning - praktiskt omöjligt?

Springer
2011-07-05, 16:47
Jag har i fem dagar mätt och räknat på vad jag har stoppat i mig (ShapeUp-app), för att se om jag äter för mycket eller för lite. Jag har samtidigt motionerat en hel del udda saker såsom styrketräning, crosstrainer och skogsarbet. Efter bästa förmåga har jag då skattat energiförbrukningen, ibland utgående från vad motsvarande pulsnivå i löpning/gång skulle ge.

Idag gär jag tex av med ca 4000 kcal, och tänker mig då äta 500 kcal mindre. Det som slår mig då är att den här justeringen av kalorintaget är inom felmarginalen för mätmetoderna, både av förbrukning och intag. Så jag vet inte om jag ligger på plus/minus 0, eller kanske minus 1000 kcal!

Är det någon idé att hålla på och räkna på detta viset?

Galningen
2011-07-05, 16:49
1. Uppskatta förbrukning.
2. Käka önskat underskott på den uppskattade förbrukningen.
3. Utvärdera med valfri metod ex. våg, måttband, bilder eller vad du föredrar.
4. Justera om det krävs.

Springer
2011-07-05, 16:55
Förbrukningen varierar högsta betänkligt från dag till dag, och vecka till vecka. Detsamma gäller kaloriintaget. Därför tror jag inte på den metoden. Den kanske funkar för den som gör samma sak dag till dag, och tränar samma sak varje vecka.

z_bumbi
2011-07-05, 17:10
Förbrukningen varierar högsta betänkligt från dag till dag, och vecka till vecka. Detsamma gäller kaloriintaget. Därför tror jag inte på den metoden. Den kanske funkar för den som gör samma sak dag till dag, och tränar samma sak varje vecka.

Tvärt om. Det är den metoden som har störst chans att funka eftersom ingen har en kan mäta allt varje dag och därför blir det hela tiden ett genomsnitt.

En annan metod är att äta lite mindre än vad man brukar.

apagul
2011-07-05, 17:25
http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php
och
Hälsovakten.

Mer kan du inte göra min son/dotter. Såvitt du inte är beredd att betala för dyra maskiner.

Springer
2011-07-05, 18:07
Tvärt om. Det är den metoden som har störst chans att funka eftersom ingen har en kan mäta allt varje dag och därför blir det hela tiden ett genomsnitt.

Ja, men eftersom aktiviteterna varierar vecka til vecka, månad till månad, så kan man inte gå efter förra veckans(månaden) träning och kaloriintag när man tränar och äter annolrunda.

En annan metod är att äta lite mindre än vad man brukar.

Får jag i mig tillräckligt då, trots att jag tränar mer än jag brukar?

Springer
2011-07-05, 18:08
http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php
och
Hälsovakten.

Precis vad jag menar med kaloriräkning, och jag är tveksam till om det är någon idé.

Ingen som har prövat längre än någon vecka?

kettlebellGuden
2011-07-05, 18:43
Jag har räknat kalorier ett bra tag nu. Mest är det inte så mycket att jag räknar kalorier utan jag räknar gram fett, protein och kolhydrater.

Problemet med varierande aktivitetsnivå är något som egentligen inte är ett problem.. när man har räknat ett tag och är hyfsat bekant med hur ens kropp fungerar ihop med vissa träningsprogram och vardagsaktiviteter så kan man kalibrera hyfsat bra utifrån en själv... Självklart är det här något som blir mer problematiskt när man ger sig in på helt nya saker. (därför allt bör föras in i ens träningsdagbok, och nya kostscheman testas med program man är van vid, och nya program tests med väl beprövade kostupplägg).

Vad jag har märkt fungerar bäst för mig är inte att räkna kalorier över dagen utan istället planera i förväg... Gör matschema, med beräkningar, för hela din kommande cykel. Spendera sen tid på helger med att förbereda matlådor för hela veckans kommande dagar.

Det är inte alls så mycket jobb som många vill få det till. Vet man hur mycket kolhydrater+protein+fett man ska ha per måltid så går det att tricksa runt rätt ordentligt och få bra med variation. Lite som att lägga pussel.

eg.

200g räkor, 100g banan, 50g jordnötssmör. protein: 43, fett: 20, kolhydrater: 33.
1dl whey-80, 1dl havregryn, 10g kokosfett. p: 33, f: 15, k: 22.

apagul
2011-07-05, 19:27
Precis vad jag menar med kaloriräkning, och jag är tveksam till om det är någon idé.

Ingen som har prövat längre än någon vecka?

Jag har provat i flera år.
Ger en bra fingervisning. Tillsammans med hushållsvågen.

Sheogorath
2011-07-05, 20:06
Ja, men eftersom aktiviteterna varierar vecka til vecka, månad till månad, så kan man inte gå efter förra veckans(månaden) träning och kaloriintag när man tränar och äter annolrunda.

Under diet försöker jag leva så lika som det bara går från vecka till vecka. Jobba lika mycket, träna lika mycket, göra lika många "extraärenden" (cykla ner på stan etc). Allt för att kunna utvärdera mitt födointag så bra som möjligt.

apagul
2011-07-05, 20:18
Under diet försöker jag leva så lika som det bara går från vecka till vecka. Jobba lika mycket, träna lika mycket, göra lika många "extraärenden" (cykla ner på stan etc). Allt för att kunna utvärdera mitt födointag så bra som möjligt.

Du var fan riktigt hardcore.

Sheogorath
2011-07-05, 20:24
Du var fan riktigt hardcore.

Bara väldigt rutinkär. Deffen ger mig en legitim anledning att bara vara mig själv för en stund. ;)

kettlebellGuden
2011-07-05, 20:30
Bara väldigt rutinkär. Deffen ger mig en legitim anledning att bara vara mig själv för en stund. ;)

:thumbup:

"variation är livets krydda" pffft. *screwy*

Springer
2011-07-05, 20:55
Det är nog himla mycket lättare på hösten våren när varje arbetsdag är den andra lik. Nu på sommaren är det svårare att inte variera sig. :-)

eriksvensson
2011-07-05, 21:08
D.O.C brukar fungera för de flesta, d.v.s. Do, Observe, Change.

Som #2 sade, räkna ut ett ungefär, prova, justera, mät, justera o.s.v. Svårare än så behöver det inte vara. :)

Pepz
2011-07-05, 21:17
1. Uppskatta förbrukning.
2. Käka önskat underskott på den uppskattade förbrukningen.
3. Utvärdera med valfri metod ex. våg, måttband, bilder eller vad du föredrar.
4. Justera om det krävs.

+1

efter ett tag lär man sig del vad saker innehåller så man kan göra överslagsräkning och slippa väga och slå upp allt.
och man lär sig hur sin egen kropp funkar.

räkna kalorier och väga mat är inte hälsosamt leverne i längden imho

Springer
2011-07-05, 21:50
D.O.C brukar fungera för de flesta, d.v.s. Do, Observe, Change.

Som #2 sade, räkna ut ett ungefär, prova, justera, mät, justera o.s.v. Svårare än så behöver det inte vara. :)

Funkar bara om förutsättningarna, dvs energibehovet i det här fallet, är någotsånär konstanta. Vilket #3 redan påpekade. :)

Springer
2011-07-05, 21:58
+1

efter ett tag lär man sig del vad saker innehåller så man kan göra överslagsräkning och slippa väga och slå upp allt.
och man lär sig hur sin egen kropp funkar.

räkna kalorier och väga mat är inte hälsosamt leverne i längden imho

Det är ju precis det du gör när du gör överslagsräkning eftersom du vet vad saker innehåller. Du slipper bara slå upp det och måttar inte så noga. Men visst räknar du kalorier.

krubkungen
2011-07-05, 22:12
att räkna är ju inte så svårt. En matvåg + excel programmet som finns på detta forum och man kommer långt :)

mini
2011-07-05, 22:20
Vad vill du uppnå och vad tänker du dig är ett alternativ?

Springer
2011-07-05, 22:42
Vill äta tillräckligt för min träning så jag presterar bra, behålla så mycket av de små musklerna jag lyckats skaffa mig, men ändå försöka gå ner långsamt. 1-2 kilo i månaden tills jag kommer under 70 kg. Det finns lite fett att ta av. Har legat still sedan september/oktober.

Har börjat bli lite tveksam till att kaloriräkning funkar, pga felkällornas storlek i förhållande till den "rekommenderade" minskningen á 500 kcal i månaden. Men det är rätt kul! :em:

Pepz
2011-07-06, 08:13
Det är ju precis det du gör när du gör överslagsräkning eftersom du vet vad saker innehåller. Du slipper bara slå upp det och måttar inte så noga. Men visst räknar du kalorier.

mja jag gör det enbart på diet och då några få dagar och överslagsräkningen diffar säkert med 500-1000kcal. men över tid jämnar det ut sig eftersom jag struntar i om underskottet är 100 eller 1000kcal en enskild dag.
Många här som räknar kalorier varje dag och som dessutom räknar exempelvis essenser i kvargen eller kryddor och väger all mat och ja det kan man göra för att få ett hum om vad kosten egentligen innehåller. men att hålla på så varje dag är en form av ätstörning.

Springer
2011-07-06, 10:52
Så du räknar, men inte så noggrant. Och bara ibland.

Kanske vara försiktig med att döma ut de som räknar noggrannare som att de har ätstörning, när ditt egna beteende inte är så långt därifrån? Vem vet, de kanske bara gör som du, lär sig vad saker innehåller för att senare kunna göra överslagsräkningar?

mini
2011-07-06, 11:10
Så du vill veta vad du stoppar i dig men vill inte göra det på det enda sätt som går, vill säga hålla koll på näringsinnehållet? Du gör ju "räkna kalorier" till en så stor grej. Det handlar i de flesta fall om att lära sig vad saker innehåller och hur man ska uppfylla sina behov. Du behöver inte veta på grammet fördelningen av makronutrienter men du bör veta ungefär hur du ska uppfylla din proteinkvot. Det är inte svårt.
Har du rört dig mycket en dag så kanske du ska kompensera med lite mer mat, eller så jämnar det ut sig. Håll koll på vågen hemma. Går du ner i vikt i rimlig takt men känner att du äter vettig mat och håller dig mätt/nöjd så är det all good.

Du gör det svårt för dig.

Springer
2011-07-06, 14:57
Så du vill veta vad du stoppar i dig men vill inte göra det på det enda sätt som går, vill säga hålla koll på näringsinnehållet?

Eh, nej nu har du nog missuppfattat. Jag konstaterade att felmarginalen när man gör på det sättet blir i samma storleksordning som ett lagom kaloriunderskott, och därför undrar jag om det är ens meningsfullt att räkna kalorier.

Men du tror alltså det funkar? Det spelar ju ingen roll hur "enkel" metoden är, om den ändå inte fungerar.

osk
2011-07-06, 15:03
Eh, nej nu har du nog missuppfattat. Jag konstaterade att felmarginalen när man gör på det sättet blir i samma storleksordning som ett lagom kaloriunderskott, och därför undrar jag om det är ens meningsfullt att räkna kalorier.

Men du tror alltså det funkar? Det spelar ju ingen roll hur "enkel" metoden är, om den ändå inte fungerar.

Felmarginalen är +/- medan underskottet alltid är negativt. Alltså kommer kaloriräkning säga något om ditt genomsnittliga intag, såvida du inte gör systematiska fel. Dessa upptäcker du m.h.a. våg etc.

Springer
2011-07-06, 15:13
Ja, det är kanske så man får se det. Även om jag tror att de systematiskt felen kan bli ganska stora, tex felet för vad skogsarbetet ger för energiåtgång.

Krabban
2011-07-06, 20:27
Vill du bli förbannad så sitt och skriv ner allt du stoppar i dig sen sitter du adderar och subtraherar kcal så det blir som du satt upp för dina mål.

Springer
2011-07-06, 21:02
Krabban, har du läst vad jag skrev i första inlägget?

Spridis
2011-07-06, 21:17
Mitt liv ser någorlunda lika ut varje vecka, därför kör jag efter veckoförbrukning/intag istället för att nojja över dagsintaget. Har efter en längre tids testning kommit fram till att min kaloribalans ligger på ca 23000kcal /vecka. Med denna kunskap är det fantastiskt enkelt att hålla reda på min vardag. Kör enligt LG gällande timing av intag, dvs ca 500kcal minus vilodagar och ca 500 kcal överätning träningsdagar. Till helgerna som är vilodagar sparar jag lite kalorier för att kunna festa till lite extra matmässigt. Håller jag ca 23000 kcal under veckan så håller min vikt sej inom +-0,5 kg! Vill jag deffa kör jag ca 20000kcal på veckan och vill jag bulka upp så är det 25000+ som gäller. Enkelt, optimalt och fulkomligt anti-nojjigt! Mängden kalorier per vecka har jag kommit fram till genom att hålla reda på medelvikten per vecka jämte kaloriintaget under en längre tid.

Springer
2011-07-07, 08:08
Hur noggrant registrerar du maten du äter?

Men det tycks funka för dig. Hoppas det funkar för mig med. Skall resa bort över helgen, fick inte ta med mig vägen för frun. *slap* Sen tycker jag inte det är någon skillnad i nojjighet om man räknar på en dag, vecka eller månad. Du måste ändå vara lika noggrann med dina siffror. :D

Jag har legat mellan 500 och 1500 minus per dag i en vecka snart. Vi får väl se hur det blir.

oggmar
2011-07-07, 10:09
Haha, varför fick du inte ens ta med vågen? :D
Ät bara lite mindre, väg dig efter en vecka och justera eftersom.

lorithas
2011-07-07, 10:32
Fruntimmer.. det ar klart du ska ta med dig vagen sa du kan vaga alla dina potatisar nar ni sitter pa restaurangen och ska ata finmiddag! Tycker jag iaf!:Virro

Springer
2011-07-09, 08:35
För första gången under 72 kg i morse (71,4). Så, det verkar funka. Eller så är det bara tur. Ca 1,5 kg på 9 dagar. Hoppas inte allt är muskler. :Virro

paatrik
2011-07-09, 09:20
Jag känner mig kluven till kaloriräkning. Dels kan det vara skönt och ha koll (även om jag kör med grova uppskattningar) men samtidigt kan man få känslan av en ätstörning. Att "spara" kalorier för att unna sig något känns också bakvänt, bör man inte sköta sin kost till 90% och sen bara äta något gott utan att planera för det?
Men som sagt, jag är kluven. Många räknar kanske utan några som helst problem, de ser det som ett verktyg för att maximera sina resultat. Det är ju så normbrytande vilket jag tror påverkar mig, för egentligen, är det så farligt?

Vilket som tror jag det är individuellt, för vissa kan det bli för mycket medan andra klarar det perfekt. Personligen känns det bättre att "lära" sig hur mkt man behöver, dvs. man äter liknande livsmedel i samma mängder utan att räkna. Men aa, skulle resultaten utebli kan jag nog tänka mig att börja uppskatta igen.

TheIsh
2011-07-09, 10:12
Fuska med maten om du måste, fuska aldrig med kalorierna.
Mao, om mormor fyller år och vill se dig äta hennes tårta innan hon är nöjd kan du med gott samvete äta den så länge kalorierna under dagen inte överskrider ditt tak.

Eller så kan man unna sig bara den dagen. Det finns ju dem som tycker det funkar. Inte jag. Det slutar bara i att jag unnar mig lite extra varje dag.

Springer
2011-07-09, 10:18
Eftersom de flesta blir fetare och fetare när de fyllt 40, så är ju varje personer som håller sin vikt eller gå ner (gasp!) normbrytande. Att räkna kalorier är ju bara ett av alla sätt man sticker ut. Jag har "unnat" mig både vin och choklad de senaste veckan, för jag har haft koll på hur mycket/litet det gör i totalen.

Att äta som jag kände för funkade ung. till 30-årsåldern, sen så funkade det inte längre för mig, trots ganska mycket konditionsträning. Jag har stor aptit. ;)

Mitt mål är att lära mig vad jag behöver äta beroende på hur mycket/litet jag tränar.

TheIsh
2011-07-09, 10:49
Tumregeln för mig har alltid varit att det är lättare att överskatta sin förbränning och underskatta kaloriintaget, än tvärt om ;)

Kan man vara självkritisk och disciplinerad kommer man lyckas förr eller senare.

kajjm
2011-07-11, 21:57
Jag tror att många överskattar sin aktivitetsnivå och räknar på ett för högt kcalbehov och därför gör sin deff långsammare.

Jag gymmar eg. 5 ggr i veckan, kör inte bil utan går när jag skall ta mig fram och är ute på mkt promenader.

Jag har räknat mitt aktivitetsnivå till x1.4 på deff-guiden och det ger mig i viktnedgång rimlig viktndgång

Praktik > teori. Man skall inte stirra sig blind på aktivitetsnivå - utan lär känna din kropp. Går du inte ner så snabbt som du "borde", ja du, då är det ett bevis svart på vitt att man har överskattat hur mycket man förbränner. Bättre att lära sig känna sin kropp och utgå från det.

Springer
2011-07-11, 22:58
Jag har valt aktivitetsnivå 1.2, och lägger till all min träning (styrka, långpromenader, löpning, crosstrainer etc) för sig.

Jonas N
2011-07-12, 00:17
att utgå från en ekvation ger bara en uppskattning. för att få din riktiga förbränning måste du titta på vågen också. överskattar man faktorn med 0,2 kommer man lätt upp i 500-600 för mycket beroende på vilket BEE man har och uppenbarligen kan det vara skillnaden mellan deff och kaloribalans.