handdator

Visa fullständig version : rimlig viktökning(bilder)?

apfel
2011-07-04, 22:13
http://img233.imageshack.us/img233/2919/20110704223818.jpg
http://img535.imageshack.us/img535/3113/20110704223934.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/5926/20110704223857.jpg

bilderna är på en polare till mig.
Han är 15år gammal, 180cm lång och väger 70kg.
Han har under sin träningsperiod(1,5år) växt 8cm och gått upp 14kg.

Mål: att om 5 år väga 100kg under bulk,*popcorn* alltså gå upp dryga 30kg varav 20 kg ren muskelmassa- rimligt eller ej?

Jag vet att det inte går att få exakta svar men med tanke på tidigare ökningar kanske han kan få ett hum om vad som är möjligt och realistiskt. :angel:

Fredron
2011-07-04, 22:22
Omöjligt att svara på exakt men kan ju försöka i alla fall.
20kg muskler på 5 år låter väldigt väldigt mycket och jag tror inte att det är ett rimligt mål.
Han kommer nog kunna göra mycket fina ökningar på 5 år med kvalitativ träning, exakt hur mycket han ökar med handlar om gener och hur kan sköter sitt liv.

Det är nog dock få personer som inte får vad de flesta skulle kalla "snygg fysik" på 5 år så exakt hur många kg muskler eller om han väger 90 eller 100kg borde inte vara så relevant.

apfel
2011-07-04, 22:28
Omöjligt att svara på exakt men kan ju försöka i alla fall.
20kg muskler på 5 år låter väldigt väldigt mycket och jag tror inte att det är ett rimligt mål.
Han kommer nog kunna göra mycket fina ökningar på 5 år med kvalitativ träning, exakt hur mycket han ökar med handlar om gener och hur kan sköter sitt liv.

Det är nog dock få personer som inte får vad de flesta skulle kalla "snygg fysik" på 5 år så exakt hur många kg muskler eller om han väger 90 eller 100kg borde inte vara så relevant.

Hur många kg muskler tror du är rimligt på 5 år, räknat med att han fortsätter växa naturligt en bit med(hans farsa är runt 190) ?

FilipWT
2011-07-04, 23:07
Absolut rimligt!
Jag själv började träna när jag nästan var 16 vid en vikt på 60kg. Är nu 18 och väger nära 95kg, utan att vara fet alls. Lite mage, men fortfarande hyfsat synliga magrutor.

apfel
2011-07-04, 23:36
Absolut rimligt!
Jag själv började träna när jag nästan var 16 vid en vikt på 60kg. Är nu 18 och väger nära 95kg, utan att vara fet alls. Lite mage, men fortfarande hyfsat synliga magrutor.

grattis till viktökningen och tack för svaret! :thumbup:

KalleTeodor
2011-07-04, 23:43
polarN

ont: skulle kört lite saktare, räkna på 10 år istället

apfel
2011-07-04, 23:48
polarN

ont: skulle kört lite saktare, räkna på 10 år istället

inleder du varje mening med polarN eller?
tack för svaret :)

benacii
2011-07-04, 23:50
tror oxå detta är rimligt. jag har gått upp från 52kg till 77kg på ett år. nu har jag gått ner till 75/75,5kg och har tydliga rutor.

Forqie
2011-07-05, 00:38
tror oxå detta är rimligt. jag har gått upp från 52kg till 77kg på ett år. nu har jag gått ner till 75/75,5kg och har tydliga rutor.

men grejen är att det finns flera faktorer som påverkar den kvalitativa viktuppgången, för dig t.ex. finns det två stora faktorer som påverkade att du kunde öka så mycket
1. du fick nybörjarökningar
2. du var rätt undernärd och riktigt smal när du började

att efter redan 1,5års träning sedan kunna följa upp med ett snitt på 4kg muskler/år är väldigt långsökt om man strävar efter att göra det ren, tbh!

Lawgivah
2011-07-05, 00:40
Jag har gjort en viktökning från 68kg till 90kg på 2,5år. Fortfarande synliga rutor, skulle säga att jag har väl 1,5-2% mer kroppsfett just nu än då. Men självklart så planar ju ökningarna ut desto längre du tränar. Det första året så gjorde jag en större ökning än vad jag gjorde andra året, även om jag kunde mer om träning och kost det andra året. Så allt beror på gener och hur du sköter ditt liv.

benacii
2011-07-05, 00:52
men grejen är att det finns flera faktorer som påverkar den kvalitativa viktuppgången, för dig t.ex. finns det två stora faktorer som påverkade att du kunde öka så mycket
1. du fick nybörjarökningar
2. du var rätt undernärd och riktigt smal när du började

att efter redan 1,5års träning sedan kunna följa upp med ett snitt på 4kg muskler/år är väldigt långsökt om man strävar efter att göra det ren, tbh!

truuue...

Galningen
2011-07-05, 00:55
Har själv gått upp ~10kg på lite drygt åtta månader. I och för sig var första 5 i stort sett enbart vätska som jag lade på mig första veckan efter ett tidigare liv av underätande.

Har väl inget mer att tillföra än min egen lilla berättelse.

Sundsarn
2011-07-05, 13:24
Tror man måste VERKLIGEN tänka på att killen är 15 år med allt vad det innebär. Hormonerna kommer rinna ur öronen på grabben så det är väl oerhört svårt att avgöra hur mycket han kommer växa? Bara en sån sak som att en del går in i puberteten tidigt medan andra får vänta flera år till.

apfel
2011-07-05, 16:29
Tror man måste VERKLIGEN tänka på att killen är 15 år med allt vad det innebär. Hormonerna kommer rinna ur öronen på grabben så det är väl oerhört svårt att avgöra hur mycket han kommer växa? Bara en sån sak som att en del går in i puberteten tidigt medan andra får vänta flera år till.

du har en poäng där, men ni som gissar ska också tänka på att som jag tidigare så kommer nog min kompis öka i längd en hel del. jag är lite avundsjuk på hans gener då jag är 164 och har typ slutat växa -.-

fotbollrap
2011-07-05, 16:45

Hur mycket åt och tränade du? Skulle du ge naturlig tillväxt en stor del av förändringen (med tanke på åldern) eller var du någorlunda "färdigväxt" när styrketräningen drog igång? Vore intressant och höra hur mycket du ökat på längden. Har själv satsat på kondition de senaste åren och nyligen genomfört lite tävlingar men nu är det styrka för hela slanten som gäller. Startvikt var drygt 65 kg på 184cm för 2-3 veckor sedan så intressant att höra om andras resultat och deras väg dit.

TheGhr
2011-07-05, 16:48
du har en poäng där, men ni som gissar ska också tänka på att som jag tidigare så kommer nog min kompis öka i längd en hel del. jag är lite avundsjuk på hans gener då jag är 164 och har typ slutat växa -.-

Chansen är att han redan fått sin växtspurt och du har din framför dig. Som någon nämnde så är det svårt att veta hur lång han blir, om han nu inte har jättelånga släktingar. Lite längre blir han säkert, men hur mycket är svårt för mig att säga.

apfel
2011-07-05, 16:54
Chansen är att han redan fått sin växtspurt och du har din framför dig. Som någon nämnde så är det svårt att veta hur lång han blir, om han nu inte har jättelånga släktingar. Lite längre blir han säkert, men hur mycket är svårt för mig att säga.

har inte växt på 2 år så jag tror inte jag kommer få någon spurt, är dessutom äldre än honom, sen är jag avundsjuk på hans gener för att hans föräldrar är långa vilket mina inte är. min syster är under 160 och är 22.. men jag håller hoppet uppe och fortsätter bygga ändå *flex*

Lindrian
2011-07-05, 16:58
Ni kan direkt slopa "Jag gick up 25kg första året jag tränade" för det är fullständigt irrelevant. "Jag har tydligare magrutor" säger absolut ingenting. Du kanske spar allt ditt fett i ryggen och i benen och absolut inget på maggen. Alltså, du kan lika gärna ha 20% BF men tydliga magrutor.

Första året kommer alla som ger sig in för att träna att gå upp markant i vikt. De flesta som säger saker som ovan har varit undernärda och väldigt smala. Säg 50-60kg på 180cm+. Man äter, dricker och tränar mer vilket medför att man går upp i vikt. När du sedan lagt på dig x antal kilo muskler och du är inne på ditt 2-3:e träningsår så kommer du se att ökningarna du tidigare såg kommer mycket segare. Du går inte lika hastigt upp i vikt, kosten blir allt mer kritisk och du ökar inte 10kg i bänkpressen vart annat pass.

Jag tror dina mål är fullständigt orimliga.

P.S. Vissa av siffrorna kan vara smått överdrivna i förtydligande syfte.

apagul
2011-07-05, 17:29
Ni kan direkt slopa "Jag gick up 25kg första året jag tränade" för det är fullständigt irrelevant. "Jag har tydligare magrutor" säger absolut ingenting. Du kanske spar allt ditt fett i ryggen och i benen och absolut inget på maggen. Alltså, du kan lika gärna ha 20% BF men tydliga magrutor.

Första året kommer alla som ger sig in för att träna att gå upp markant i vikt. De flesta som säger saker som ovan har varit undernärda och väldigt smala. Säg 50-60kg på 180cm+. Man äter, dricker och tränar mer vilket medför att man går upp i vikt. När du sedan lagt på dig x antal kilo muskler och du är inne på ditt 2-3:e träningsår så kommer du se att ökningarna du tidigare såg kommer mycket segare. Du går inte lika hastigt upp i vikt, kosten blir allt mer kritisk och du ökar inte 10kg i bänkpressen vart annat pass.

+1

De flesta bedömer sin fethet som fan bedömer sin snabellängd. *flex*

apfel
2011-07-05, 17:50

Du säger att det är orimligt, jag tror också det är orimligt men min kompis tror inte det och andra delar hans tro. jag visste att det skulle bli såhär men det är alltid kul att höra vad andra säger och så..iallafall tack till alla som delat sina historier! *popcorn*

Dakke
2011-07-06, 06:22
Lite ot men... baksida axlar släpar väl en hel del för han på bilden?

Sniggel
2011-07-06, 13:42
Det är rimligt, men förmodligen är det extrema resultat om det lyckas.
Om jag uppskattar att han har lagt på sig 50/50 naturlig tillväxt och resterande är tilltränad muskelmassa (7 kg säger vi).

Och så ska han lägga på sig 20 kg muskler till på 5 år. Om jag jämför med vad jag själv har lagt på mig så är det nog runt 20 kg muskler totalt på 13 år (jag är osäker, men om jag skulle gissa) dock påstår jag inte att jag har de bästa anlagen.

Om vi säger att han har 14% kroppsfett nu skulle det bli 10 kg fett. 10 kg extra fett på 5 år blir 20 kg vid 100 kg, vilket ju är 20% kroppsfett. Inte helt orimligt att väga 100 kg med 20% bf på 180 cm (om han är färdigväxt nu) imo.

Jag tycker att det bara är att tuta o köra o se vad som händer.

beckman88
2011-07-06, 14:29
Allt man kan säga är att det kan hända en jävla massa under puberteten. Själv gick jag som tränande 15 åring på 62kg till tränande 17 åring på 80 kg.