handdator

Visa fullständig version : Hur långt har jag kvar/Hur ska jag gå tillväga?

Hagvard
2011-07-04, 19:21
Hej allesammans!

Här kommer en kort summering om min deff;

Började deffa 1 April, låg då på 80 KG (morgonvikt, bild då jag har röda shorts). Det känns lite skämmigt att säga detta men här i Oslo har jag ingen våg utan jag brukar väga mig när jag kommer hem till min kära hemstad. Senast jag vägde mig låg jag iaf på 70 KG (morgonvikt). Nu gissar jag att ligger på samma möjligtvis 68-69. Bilderna när jag har blåa shorts/handuk på mig är tagna för bara 3-4 dagar sen.

Att deffa var hårdare och svårare än vad jag trodde och jag har börjat slarva en hel del med både kost och träning. Förut var träningsupplägget att träna styrka 3 gånger i veckan och dessutom utöva någon form av cardio i 20 minuter efter träningen, detta har jag slutat med då jag läste här på forumet att man bara bryter ner musklerna ännu mer om man kör cardio direkt efter styrketräning. Jag har också sprungit en halv mil i veckan, från början av min deff tills nu. Att köra cardio på morgonen/kvällen har jag sorgligt men sant inte motivation till längre. När det gäller kost händer det lätt att det blir fler ätardagar i veckan än en. Jag vräker inte i mig chips, godis och kebab på en och samma dag utan jag delar upp det och äter lite onyttigt nästan varje dag...

Jag körde på bra men min motivation liksom försvann någonstans under tiden, I slutet av Maj åkte jag till Irland och när jag kom hem var motivationen till en deff inte alls lika stor. Dessutom känns det som att mina magrutor aldrig kommer komma fram, och på helbilderna kan man inte ens skymta dom, så därför slänger jag men en närbild när jag tom. drar bort mitt fett och spänner magen så jag nästan skiter på mig, bara för att bevisa för mig själv att jag faktiskt har magrutor. Jag har helt enkelt tappat disciplinen och motivationen. Att tillägga är att jag också bara tränar mage en gång i veckan.

Nu har jag några frågor till er;
Hur ska jag fortsätta, kommer mina magrutor att bli synliga någon gång?
Ska jag börja bygga och varken ligga på kcal underskott eller överskott? Att grisbulka är inte aktuellt, det har jag redan gjort och det vill jag inte göra om.
Ska jag köra mage oftare, lägga till mer cardio?
Eftersom jag har gått ner i vikt har väll säkert mitt kcal behov också minskat?

Mitt mål är att lyckas få fram dessa eftersträvade magrutor eller åtminstone att ha en sån rippad mage som på bilden av Sean William Scott.

Hoppas ni kan komma med bra tips och råd!

Be gentle.

daloatf
2011-07-04, 20:31
Samma sak med magen för mig, men magrutorna kommer fram mer och mera hur mer jag går ner. Så fortsätt att deffa. De kommer att komma fram!

Gissar på att det är kanske 4-5kg kvar att gå ner, nån annan som har en bättre gissning?

apagul
2011-07-04, 20:38
Bästa vore ju om du kunde ställa dig i samma position som han gör och posta här.

Förövrigt behöver du först ett nobelpris och ett stort mod för att se ut som honom.

Är det bara jag som tycker bf verkar vara lika?

Hagvard
2011-07-05, 13:50
Okej, får väll bara köra på då... :)

Klart som fan inte BF är lika, är det 10 kg muskelmassa som försvunnit då eller?

Eddie Vedder
2011-07-05, 13:52
Klart som fan inte BF är lika, är det 10 kg muskelmassa som försvunnit då eller?

Om det bara varit muskler hade ju bf% inte varit samma, då hade bf% ökat. Om den är densamma så har ju tappat lika mycket av båda.

Jokester
2011-07-05, 14:13
Ser tyvärr ut som att du tappat lika mycket muskler som fett. :( Tycker inte heller det är någon större skillnad i definition.

Reaper123
2011-07-05, 14:52
Om du är så pass långt gången i deffen så hjälper det föga att lägga fokus på att köra magövningar.

Angående börja löpa eller liknande så är det väl en smaksak, går ju bra att helt enkelt äta mindre. För vad du behöver är tappa fett, sen hur mycket är svårt att säga eftersom du antagligen inte bara tappar från magen! Detta löser du ju alltså med att reglera ditt underskott till en lagom nivå! (500 kcal?)

Tror för övrigt du inte sitter på tillräcklig massa för att bli "rippad". Däremot tror jag ett par kilo på vågen skulle göra susen för att få en riktigt fin beachkropp!

apagul
2011-07-05, 15:05
Det jag menade var att du (efter deffen) ser ut att ha samma bf (definition, borde jag väl ha använt) som den där skådisen.. Så det som spökar nu vore väl vara massa.

Om du har tappat muskler eller fett kan jag inte avgöra. Men det var det tydligen en i tråden som kunde.

Hagvard
2011-07-05, 16:48
Det jag menade var att du (efter deffen) ser ut att ha samma bf (definition, borde jag väl ha använt) som den där skådisen.. Så det som spökar nu vore väl vara massa.

Om du har tappat muskler eller fett kan jag inte avgöra. Men det var det tydligen en i tråden som kunde.

Okej okej, yes då förstår jag. Hmm ja muskelmassa har jag nog tappat också, men å andra sidan är det väll väldigt svårt att inte göra det under deff? Speciellt nu på slutet då jag slarvat tror jag att jag har tappat en hel del...

Om du är så pass långt gången i deffen så hjälper det föga att lägga fokus på att köra magövningar.

Angående börja löpa eller liknande så är det väl en smaksak, går ju bra att helt enkelt äta mindre. För vad du behöver är tappa fett, sen hur mycket är svårt att säga eftersom du antagligen inte bara tappar från magen! Detta löser du ju alltså med att reglera ditt underskott till en lagom nivå! (500 kcal?)

Tror för övrigt du inte sitter på tillräcklig massa för att bli "rippad". Däremot tror jag ett par kilo på vågen skulle göra susen för att få en riktigt fin beachkropp!

Okej, ja jag hoppas det, rippad kanske var fel ordval av mig, men ungefär som min idealbild på sean vill jag väll se ut på magen, och han kanske inte riktigt är "rippad". Idag på gymmet så körde jag cardio i 20 minuter direkt efter styrkepasset, vilket jag inte gjort på ungefär en månad då jag läste att det var ABSOLUT sämst att lägga cardio då. Grejen med att skära ner på kosten är att det är lite jobbigt, jag är väldigt hungrig ofta, kanske kan kost och cardio mötas någonstans på mitten? Alltså fortsätta köra lite cardio och dessutom skära ner på kcal?

Får göra en ny uträkning av mitt kcalbehov /dag och skära ner på kcal då...

:)