Visa fullständig version : En deffråga som berör underskott av kcal + ev sötsaker+
thornvall
2011-07-04, 18:42
Först tänkte jag kolla om detta verkar rimligt:
Kan det stämma att jag ska få i mig mellan 2,5-3k kalorier per dag beroende på om jag tränar eller inte? Saken är den att jag inte har några som helst problem att ligga i underskott med mellan 600-1000 per dag. Har aldrig räknat kalorier innan, därför jag tänkte fråga om det verkade rimligt med mitt dagsbehov.
----------------------------
20 år
194cm
85 kg (ca 8-10% kroppsfett)
-----------------------------
Sen till frågan: Om jag ligger, låt oss säga 1000 kcal under dagsbehovet, och äter tex chips for 200 kcal. Förstör det min deffning? Jag förstår självfallet att det tar längre tid med resultatet. Men det jag undrar är ifall jag fortfarande går ner i vikt. Eller om jag istället binder nytt fett.
Sen om någon hade några tips så tänkte jag även passa på att fråga:
Jag har väl synliga magrutor, förutom de 2 understa ( på de 6 översta) det buktar blygsamt utåt där. Finns det något bra sätt som jag kan gå tillväga på, för att bli av med det oönskade?
Grymt tacksam för svar!
/thornvall
Först tänkte jag kolla om detta verkar rimligt:
Kan det stämma att jag ska få i mig mellan 2,5-3k kalorier per dag beroende på om jag tränar eller inte?
Sen till frågan: Om jag ligger, låt oss säga 1000 kcal under dagsbehovet, och äter tex chips for 200 kcal. Förstör det min deffning?
Jag förstår självfallet att det tar längre tid med resultatet. Men det jag undrar är ifall jag fortfarande går ner i vikt. Eller om jag istället binder nytt fett.
Jag har väl synliga magrutor, förutom de 2 understa ( på de 6 översta) det buktar blygsamt utåt där. Finns det något bra sätt som jag kan gå tillväga på, för att bli av med det oönskade?
Det kan tänkas stämma. Gör det inte det så sänker du efter hand när du märker att du inte går ner i vikt.
1000 kcal kan tänkas bli lite mycket för dina knappt 8.5 kg fett, men vill du ligga där så visst. Du kan ju ha i åtanke att varje kg fett kan släppa ifrån sig ca 70 kcal om dagen, utan att gå exakt efter det, det är klurigt att räkna på exakta siffror vid både intag och "utgift"
200 extra kcal/dag förstör inte din deff, den tar bara lite längre tid, precis som du tänkte. "binda fett" kan du inte göra när du förbrukar mer än du äter.
Du gör som du har tänkt: äter mindre eller förbrukar mer.
Lycka till.
thornvall
2011-07-04, 19:17
Det kan tänkas stämma. Gör det inte det så sänker du efter hand när du märker att du inte går ner i vikt.
1000 kcal kan tänkas bli lite mycket för dina knappt 8.5 kg fett, men vill du ligga där så visst. Du kan ju ha i åtanke att varje kg fett kan släppa ifrån sig ca 70 kcal om dagen, utan att gå exakt efter det, det är klurigt att räkna på exakta siffror vid både intag och "utgift"
200 extra kcal/dag förstör inte din deff, den tar bara lite längre tid, precis som du tänkte. "binda fett" kan du inte göra när du förbrukar mer än du äter.
Du gör som du har tänkt: äter mindre eller förbrukar mer.
Lycka till.
Egentligen tycker jag att min nuvarande kroppsform är bra. 8-10% kroppsfett ger mig den kroppsbyggnaden som jag är nöjd med. Undantag dock för det "fett" som täcker mina nedre magmuskler. Vilket jag dock inte förstår hur det kan göra i o m min redan låga halt fett.
Så tänkte därför se hur mycket mer jag måste gå ner för att även detta ska försvinna.
Tack för snabbt svar!
Egentligen tycker jag att min nuvarande kroppsform är bra. 8-10% kroppsfett ger mig den kroppsbyggnaden som jag är nöjd med. Undantag dock för det "fett" som täcker mina nedre magmuskler. Vilket jag dock inte förstår hur det kan göra i o m min redan låga halt fett.
Så tänkte därför se hur mycket mer jag måste gå ner för att även detta ska försvinna.
Tack för snabbt svar!
Oftast brukar man behöva bli väldigt hård för att inte ha "något" fett längst ner på magen som man, och jag kan tänka mig att det ofta kostar mer än det smakar att komma så lågt om man inte ska tävla.
thornvall
2011-07-04, 20:25
Oftast brukar man behöva bli väldigt hård för att inte ha "något" fett längst ner på magen som man, och jag kan tänka mig att det ofta kostar mer än det smakar att komma så lågt om man inte ska tävla.
Jo, kan mycket väl tänka mig det..Speciellt då jag är nöjd med det övriga. Men det känns ändå som om jag vill ge det ett försök. Har du några tips på hur jag ska gå tillväga för att uppnå detta? Så kan jag ju besluta mig vid ett senare skede om jag anser det vara värt besväret/tiden.
Reaper123
2011-07-05, 11:49
Jo, kan mycket väl tänka mig det..Speciellt då jag är nöjd med det övriga. Men det känns ändå som om jag vill ge det ett försök. Har du några tips på hur jag ska gå tillväga för att uppnå detta? Så kan jag ju besluta mig vid ett senare skede om jag anser det vara värt besväret/tiden.Det du behöver är ett kcalunderskott på x många kcal, x beror på hur många kg du behöver tappa för att få bort det sista fettet.
Räkneexempel:
~7000 kcal = 1kg fett! -> -500kcal/dag = -0.5kg fett/vecka
Om du väljer att äta mindre eller träna mer (tex löpning) för att uppnå detta är upp till dig!
Eddie Vedder
2011-07-05, 12:21
och äter tex chips for 200 kcal. Förstör det min deffning?
200 kcal från potatis och olja. Nej det förstör inte deffen. Om potatis och olja skulle förstöra deffen skulle många deffar gå åt helsike. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.