handdator

Visa fullständig version : Ser skitstark ut när jag spänner mig! Fast annars är jag vek som piss...

Qudatullah Jamal
2011-07-04, 18:28
Har ett problem.

Problemet är att man ser musklerna mina och det ser väldefinierat ut och allting när jag spänner mig MEN när jag är avslappnad och som vanligt ser jag alltid ut som en förrymd jude från Auschwitz.

Det är inte endast bara jag som har upptäckt att det är så här. Stod nämligen och spände mig bredvid några polare på gymmet(ja, vi gör så ibland) och då syntes det att jag hade överlägsen fysik, men sen såg man tydligt hur jag förvandlades till en p12:a när jag slappnade av och alla kommenterade det. Alltså, det finns ingen definition whatsoever där när jag inte spänner mig, men den finns där när jag spänner muskler, konstigt va?

Hur får jag bukt på problemet? Vill ju se stark ut även när jag är avslappnad.*gah!*

Vunnis
2011-07-04, 18:30
Mer muskelmassa! :)
lätt va?

Kwon
2011-07-04, 18:30
Träna, Ät, Sov

Fredron
2011-07-04, 18:31
Mer muskler så kommer du se starkare ut även när du är avslappnad.
Eller så lägger du upp en bild på dig här när du spänner dig, så kan vi berätta att du inte ser skitstark ut :D

Qudatullah Jamal
2011-07-04, 18:31
Träna, Ät, Sov

Är det enda jag gör men problemet kvarstår...
Ser endast vältränad ut när jag spänner mig.

Bahir
2011-07-04, 18:34
Det låter som att du behöver knäböj och mjölk.

Nitrometan
2011-07-04, 18:36
Jag gissar att du väger under 100 kg?

rajjan_dammit
2011-07-04, 18:37
Du ser antagligen inte skitstark ut när du spänner dig heller. Du behöver mer muskler bara.

Kwon
2011-07-04, 18:37
Är det enda jag gör men problemet kvarstår...
Ser endast vältränad ut när jag spänner mig.

Mer mat, kör du supplement te kosten?

Kolozzeum-Protte tex? Kreatin?

Chockar du muskeln? Använder vinklar? Testat köra med PT?

Nytt träningsprogram?

Qudatullah Jamal
2011-07-04, 18:44
Det låter som att du behöver knäböj och mjölk.

Mjölk? Varför?

Korrekt.

Du ser antagligen inte skitstark ut när du spänner dig heller. Du behöver mer muskler bara.

Grr!! *grr27*
Jaja, men problemet är att det är en ENORM skillnad mellan när jag spänner musklerna och när jag helt avslappnad. Capisce? Mer muskler tror jag inte är hemligheten här, problemet känns djupare än så.

Mer mat, kör du supplement te kosten?

Kolozzeum-Protte tex? Kreatin?

Chockar du muskeln? Använder vinklar? Testat köra med PT?

Nytt träningsprogram?

Mja... följer kostråden som ges här på forumet av kunniga.

Nej, inte kolozzeum-protte men protte. Kreatin, ja.

Brukar ''chocka'' muskeln ja. Använder inte olika vinklar särskilt ofta nej, skulle det göra någon skillnad? Kör inte med PT då jag har fördomar om dem.

Har testat en del träningsprogram men problemet kvarstår ju.

shadowfire
2011-07-04, 18:45
Smörj dig i tigerbalsam, drick brännvin och massera nipplarna. Upprepa. Win.

Akerhage
2011-07-04, 18:45
Hur kan problemet vara djupare än att du helt enkelt inte har tillräckligt med muskler?
Hade du haft det så hade det synts på dig...träna mer, ät bra och vila!

rooz
2011-07-04, 18:46
Upp med bild så får vi ser hur cräzy skillnad det är då?

Kwon
2011-07-04, 18:49
Kanske är det mentalt?

Kanske har du vant dig vid din fysik? Tränat ett år och ser inte utvecklingen/förändringen?

Tycker kanske att du ser mindre ut än du egentligen är?

Jämför dig med Kai Greene?

Nått en fysisk platå?

Dat dere Cell-Tech?

Vunnis
2011-07-04, 18:51
Smörj dig i tigerbalsam, drick brännvin och massera nipplarna. Upprepa. Win.

Jag tror jag vill träna med dig någon gång :D

Nitrometan
2011-07-04, 18:55

Korrekt.

Då är problemet för lite massa. Du behöver äta mer.

Mjölk är ett bra alternativ för att få i sig mer kalorier.

Du äter för lite.

Du äter för lite.

Och förresten äter du för lite också.

Qudatullah Jamal
2011-07-04, 18:57
Hur kan problemet vara djupare än att du helt enkelt inte har tillräckligt med muskler?
Hade du haft det så hade det synts på dig...träna mer, ät bra och vila!

Äääschhhhh!!! En bodybuilder går aldrig in på en scen utan att spänna varenda liten muskel! Helt enkelt därför att det är en skillnad rent visuellt mellan att vara spänd och inte. Det är den skillnaden jag vill minimera.
När jag är avslappnad ser jag precis likadan ut idag som den dagen jag började gå iväg till gymmet, mer muskler hjälper helt enkelt inte.

Vunnis
2011-07-04, 18:58
När jag är avslappnad ser jag precis likadan ut idag som den dagen jag började gå iväg till gymmet, mer muskler hjälper helt enkelt inte.
Då har du misslyckats :)

rajjan_dammit
2011-07-04, 18:59
Capisce?

Hahahahaha:laugh:

Men fortsätt chocka muskeln lite till så kanske det löser sig på djupare nivå.

Sheogorath
2011-07-04, 18:59
Äääschhhhh!!! En bodybuilder går aldrig in på en scen utan att spänna varenda liten muskel! Helt enkelt därför att det är en skillnad rent visuellt mellan att vara spänd och inte. Det är den skillnaden jag vill minimera.

Skillnaden är att en bodybuilder ser sjukt grov ut utan att han spänner sig. En bodybuilder har mer muskler än dig. Alltså: det är mer muskelmassa du behöver.

Qudatullah Jamal
2011-07-04, 19:04
Då är problemet för lite massa. Du behöver äta mer.

Mjölk är ett bra alternativ för att få i sig mer kalorier.

Du äter för lite.

Du äter för lite.

Och förresten äter du för lite också.

Öhm. Men om jag måste väga över 100kg så tvingas jag nog till att antingen ha kroppsfett på ca 45% eller börja använda olagliga preparat?
Ligger redan på överskott och kan inte bli för tung då jag sysslar med en sport som kräver en del uthållighet.

Akerhage
2011-07-04, 19:04

Dock tror jag att det är lite skillnad också på dig och en som tävlar i bodybuilding. Och den skillnaden är då den att han (eller hon) har mer muskelmassa än dig.

hidden
2011-07-04, 19:05
Du får svar på frågan men säger emot?

Problemet kan inte ligga djupare än att du faktiskt inte har nog med muskelmassa.

Kwon
2011-07-04, 19:05
Väger du 60 just nu Jamal?

Antingen har man massa eller inte.

delta_mats
2011-07-04, 19:07
Öhm. Men om jag måste väga över 100kg så tvingas jag nog till att antingen ha kroppsfett på ca 45% eller börja använda olagliga preparat?
Ligger redan på överskott och kan inte bli för tung då jag sysslar med en sport som kräver en del uthållighet.

Jaja, men hur länge har du tränat då? 6 månader?
För att se grov ut bland vanligt folk, utan att stå och spänna sig krävs 5+ år seriös träning. Eller så kan du ju knapra roids som en del gör och bli grofv på 2år.

Nitrometan
2011-07-04, 19:08
Kanske inte just över 100 kg men bra mycket närmare än idag. Det tar många år att nå dit utan prepp. Ha inte bråttom.

Men då får du välja. Din uthållighetssport eller imponerande mycket muskler.

Kwon
2011-07-04, 19:09
Om du har massa, men det kan vara svårt att se musklerna avslappnat, kan det vara så att du har för hög kroppsfettsnivå.

Jag gissar dock att du behöver mer massa.

Sysslar du med en sport som kräver hög uthållighet och vill satsa så får du prioritera helt enkelt.

Vad är viktigast? Att lyckas i din sport eller att se ut som en Beef när du inte spänner dig?

TheGhr
2011-07-04, 19:10
Tråden låter som något som jag i en perfekt värld hade kunnat starta. Smal, relativt bra fästen, proportioner och för lite massa. En deffad fysik lurar lätt ögat och jag kan ju säga att jag ser RÄTT mycket större ut uppumpad asså, sorgligt egentligen.

Qudatullah Jamal
2011-07-04, 19:13
Skillnaden är att en bodybuilder ser sjukt grov ut utan att han spänner sig. En bodybuilder har mer muskler än dig. Alltså: det är mer muskelmassa du behöver.

Fast varför spänner sig bodybuildern på scenen överhuvudtaget är min fråga då?
Ja, en bodybuilder må ha mer muskelmassa än mig. Men det är fortfarande en skillnad mellan bodybuilderns avslappnande läge och hans spända läge!
Ponera att man gjorde en bodybuilder-tävling där byggarna inte fick spänna musklerna alls överhuvudtaget och en där man fick spänna sig. Enligt din teori skulle det alltså alltid bli exakt samma resultat i båda tävlingarna.

VANSINNE Sheogorath!

Akerhage
2011-07-04, 19:15
*popcorn*HAHA...den här tråden kommer bli rolig!

rajjan_dammit
Troll?

Sarwien
More mass kid!

Sarwien
2011-07-04, 19:16
Ja, en bodybuilder må ha mer muskelmassa än mig. Men det är fortfarande en skillnad mellan bodybuilderns avslappnande läge och hans spända läge!
Ponera att man gjorde en bodybuilder-tävling där byggarna inte fick spänna musklerna alls överhuvudtaget och en där man fick spänna sig. Enligt din teori skulle det alltså alltid bli exakt samma resultat i båda tävlingarna.

VANSINNE Sheogorath!

Är du trög eller är du trög?

Vunnis
2011-07-04, 19:17

VANSINNE Sheogorath!

I jämförelse med varandra hade dom blivit samma sak. Visst skulle man kunna ha bbtävlingar där inga av de deltagande poserade, eller spände sig alls och det hade säkert gått. För att de tävlar på lika villkor. Nu ser du liten ut bredvid någon annan när du inte spänner dig för du är mindre, men "större och muskulösare" ut när ni spänner er pga din låga bf%.

Kwon
2011-07-04, 19:17
Jamal.

Dom spänner sig på scen för att en muskel alltid ser mer imponerande ut i ett spänt läge.

Det är inte någonting människan kan göra någonting åt.

Om vår fysik hade fungerat som så att en muskel hade sett mer imponerande ut avslappnad och ej kontraherad så hade det funnits tävlingar för det istället.

Poängen är, att de som har tillräckligt med massa ser imponerande ut (och ej ut som en P12) även i avslappnat läge, just för att de har så mycket massa.

Mer massa är lösningen på ditt huvudbry Jamal.

jonteeo
2011-07-04, 19:18
kan du inte lägga ut en bild på dig när du är avslappnad och en när du spänner dig? :D

Qudatullah Jamal
2011-07-04, 19:20
Väger du 60 just nu Jamal?

Nej, väger 72000

(g).

Jaja, men hur länge har du tränat då? 6 månader?
För att se grov ut bland vanligt folk, utan att stå och spänna sig krävs 5+ år seriös träning. Eller så kan du ju knapra roids som en del gör och bli grofv på 2år.

Tränat 5år. Fast jag har ju tränat olika bra i perioder i och för sig.

Akerhage
2011-07-04, 19:31
Jamal, hur gammal är du om man får fråga? Om du tränar hårt och länge och ger det tid så kommer resultaten. Känns som du har massor med år på dig :)

Qudatullah Jamal
2011-07-04, 19:35
Jamal, hur gammal är du om man får fråga? Om du tränar hårt och länge och ger det tid så kommer resultaten. Känns som du har massor med år på dig :)

17. Men jag har tänkt bli basketproffs innan jag är 30 och sen lägga av tidigt för att börja med MMA eller classical body building eller liknande så jag har ganska bråttom jag, vill gärna ha en schysst (visuell) fysik också.

Crocker
2011-07-04, 19:36
Men plz mata inte trollet.

rooz
2011-07-04, 19:37
Nu blev det ju uppenbart trollande från TS:(

Nitrometan
2011-07-04, 19:38
Troll?

Nääääääääääääääää. Tror du?

rajjan_dammit
2011-07-04, 19:47
Nääääääääääääääää. Tror du?

Jadu, det är inte jag som är moderatorn och har fått omfattande utbildning i trollkännedom ;)

Qudatullah Jamal
2011-07-04, 20:03
Well... Troll därför att jag har stora drömmar? Döm inte andra efter era egna begränsade preferenser.

All Im saying.

Sheogorath
2011-07-04, 20:03
Jadu, det är inte jag som är moderatorn och har fått omfattande utbildning i trollkännedom ;)

Trollkännedom = troll science!!! OMG!!!!!! Vad är vi på spåret här?! *gah!* :confused:

312
2011-07-04, 20:08
Varför går alltid troll ett steg för långt, så att det verkligen blir sjukt obvious? L2Troll!

Qudatullah Jamal
2011-07-04, 20:13
Varför går alltid troll ett steg för långt, så att det verkligen blir sjukt obvious? L2Troll!

Jag är inget jävla troll *censur*. Kika i mina tidigare inlägg om du vill.
Dock brukar ''troll'' vara ett annat ord här för ''jag har slut på argument'', fråga bara Sheogorath som fortfarande inte har svarat på min fråga...

Manji
2011-07-04, 20:15
Pics or gtfo

rooz
2011-07-04, 20:15
Men lägg upp bilder då för bövelen. Censurera snåpen & ansiktet och vaderna så kommer ingen känna igen dig.

Qudatullah Jamal
2011-07-04, 20:18
Men bild känns oväsentligt då jag redan har förklarat vad problemet är för någonting!

Vi har identifierat problemet. Jag tog ett perfekt exempel på varför lösningen inte kan vara så simpel som att bara skaffa mer muskelmassa. Så då gäller det att hitta en annan lösning om den nu finns.

GLC
2011-07-04, 20:23
Men bild känns oväsentligt då jag redan har förklarat vad problemet är för någonting!

Vi har identifierat problemet. Jag tog ett perfekt exempel på varför lösningen inte kan vara så simpel som att bara skaffa mer muskelmassa. Så då gäller det att hitta en annan lösning om den nu finns.

Please mannen, det finns ingen annan lösning. Mer massa och mindre fett.

Onigiri
2011-07-04, 20:25
Okej du behöver inte mer massa, det är inte det som är problemet. Du är för fet, deffa till 60, då blir det bra, eller?

CoKEmaN
2011-07-04, 20:30
Mer massa, eller spänn dig hela tiden. 72kg.. o ska bli basketproffs innan 30.. då chansar jag på att du är minst 190 med dom drömmarna.. o då är 72kg väldigt lite :) Mer massa, som alla andra sagt. Om inte mer massa är lösningen, tror du att dina muskler är mer avslappnade än nån annans när du är avslappnad vs när nån annan är avslappnad? Öva på hållningen isf...

Ronn
2011-07-04, 20:41
Sminka lite makgrutor problem solved

beckman88
2011-07-04, 20:48
Defá!

Sheogorath
2011-07-04, 20:57
Jag är inget jävla troll *censur*. Kika i mina tidigare inlägg om du vill.
Dock brukar ''troll'' vara ett annat ord här för ''jag har slut på argument'', fråga bara Sheogorath som fortfarande inte har svarat på min fråga...

Men lollotrollo. Tycker du att professionella bodybuilders ser små ut när de inte flexar? Nej det tycker du inte. Tycker du att DU ser liten ut när du inte flexar? Ja det tycker du. Vad har professionella bodybuilders som DU inte har? En jävla massa muskler.

Capisce?

:thumbup:

Nitrometan
2011-07-04, 21:01
Kaposch.

Mer mat på tallriken, mer vikt på stången.

CoKEmaN
2011-07-04, 21:01
pwnd bye sheo ;D

Kallsone
2011-07-04, 21:12
Man kan väll visst vara stor och spela basket? Titta bara på shaq, och varför inte "Big" Ben Wallace?

Skaffa mer muskelmassa så ser du starkare ut. Vad är du ute efter egentligen? Vad vill du folk ska säga? Att du är speciell?

http://www.shakadula.com/doamhf/wp-content/uploads/2009/06/00016f.jpg

rajjan_dammit
2011-07-04, 21:52
Well... Troll därför att jag har stora drömmar? Döm inte andra efter era egna begränsade preferenser.

All Im saying.

Nu kan det börja bli riktigt roligt det här. *popcorn*

fiskebulle
2011-07-04, 22:23
Du verkar ganska spänd. Du kanske borde testa att spänna dig hela tiden så du alltid är sjukt grov.

PkbB-X9654s

Edit: Det är bara att titta på denna Rave-speta med glowsticks. Han är asspinkig men spänner sig, så därför ser han stor ut.

Stoltz
2011-07-04, 22:25
Mjölk? Varför?
Mer muskler tror jag inte är hemligheten här, problemet känns djupare än så.

http://cache.gawkerassets.com/assets/images/7/2010/10/inception-leo-simple8-8-10.jpg

Om du är allvarlig så träna och ät. Det är problemet och du är ingen speciell snöflinga med ett superproblem som ingen stött på förut.

Du ser större ut när du spänner dig, t.o.m. enormt större? No shit.

GLC
2011-07-04, 22:27
Killen är ett unikum! Lollolololololol

Spartansk
2011-07-04, 22:29
Ingen tråd har någonsin varit i mer behov av bilder än den här.

Tricce
2011-07-04, 22:36
Du har antagligen "långa muskler".

limenka
2011-07-04, 22:39
Problemet är att du inte tror på dig själv Jamal! Du måste visualisera dig massan för och övertyga alla andra om att den finns!

Lycka till vännen!

http://rlv.zcache.com/i_love_jamal_heart_custom_personalized_tshirt-p235931755146727973qqvw_400.jpg

JJOHANSSON
2011-07-04, 23:16
Du har antagligen "långa muskler".

hahahahaha

Zoidy
2011-07-04, 23:27

Haha, oavsett längd så är man för tanig om man inte väger åtminstone 100 kg? :D

Gabriel174
2011-07-05, 00:19

Ja.

benacii
2011-07-05, 00:31
Detta måste vara den mest efterblivna tråden på detta forum...

Nitrometan
2011-07-05, 06:40

Nej. Är man kring 2m eller mer så krävs mer än 100.

En kompis är nära 2m lång och han ser spetig ut på 95 kg.

Zoidy
2011-07-05, 10:39
Ja.

Illa för tex dvärgarna på 50 kg som postas här ibland då :) Bara 50 kg kvar innan nån tycker de har muskler! Känns som det kan bli rätt jobbigt att gå upp 50 kg i mestadels rena muskler

Men du kan väl inte utgå från att TS är 2 meter lång? Nu är jag iofs inte så lång själv, men det kan ju knappast kräva att man är 100 kg innan folk börjar tycka man ser bitig ut i allmänhet? Om man inte som du säger är riktigt lång då

GLC
2011-07-05, 10:43
Om han har planer på att bli basketproffs så är han nog inte 155cm lång heller direkt...

Akerhage
2011-07-05, 10:46
Vem vet, han verkar ju inte ha så stor verklighetsförankring ändå :p

Krogbyggaren
2011-07-05, 10:53
http://files.sharenator.com/0383_AintEvenMad_You_mad_Bro-s446x337-193970-580.jpg

Stefan J
2011-07-05, 10:57
Har ett problem.

Problemet är att man ser musklerna mina och det ser väldefinierat ut och allting när jag spänner mig MEN när jag är avslappnad och som vanligt ser jag alltid ut som en förrymd jude från Auschwitz.

Det är inte endast bara jag som har upptäckt att det är så här. Stod nämligen och spände mig bredvid några polare på gymmet(ja, vi gör så ibland) och då syntes det att jag hade överlägsen fysik, men sen såg man tydligt hur jag förvandlades till en p12:a när jag slappnade av och alla kommenterade det. Alltså, det finns ingen definition whatsoever där när jag inte spänner mig, men den finns där när jag spänner muskler, konstigt va?

Hur får jag bukt på problemet? Vill ju se stark ut även när jag är avslappnad.*gah!*

Du får ta kontakt med en ung serbisk/makedonsk man. De kan lära dig hur man går runt och spänner sig 24/7 utan att bli trött :D Ut med armarna, fram med huvudet, på med vemvadesomkasta-minen och vagga fram!

Nitrometan
2011-07-05, 11:03
Illa för tex dvärgarna på 50 kg som postas här ibland då :)
Klart att det finns undantag. Men de du syftar på tävlar i viktklasser över 60 kg... ;)

Men du kan inte förneka att även de killarna har ganska många kg muskler per cm kroppslängd.

Jontez
2011-07-05, 11:03
Tack för bra underhållning på lunchrasten :-D

Mats J
2011-07-05, 11:09

Är ju väldigt beroende på benstruktur och grundvikt också, jag är nästan 2 m lång och väger i bra form runt 95 kg, de flesta anser dock inte mig som en speta utan rejält grov, även bland avtrubbade gymmare.

*Vägde ca 65 när jag började träna.

Zoidy
2011-07-05, 12:10
Om han har planer på att bli basketproffs så är han nog inte 155cm lång heller direkt...

Vem vet, han verkar ju inte ha så stor verklighetsförankring ändå :p

What he said. Han lär ju inte vara 2 meter lång om han menar att han hade vart groteskt fet eller Olympiastorlek om han vägde 100, right? 2 meter långa killar brukar väl inte vara SÅ långtifrån 100 kg ändå

Klart att det finns undantag. Men de du syftar på tävlar i viktklasser över 60 kg... ;)

Men du kan inte förneka att även de killarna har ganska många kg muskler per cm kroppslängd.

Njae, jag har sett såna som vägt ca 50 också på forumet. Men jo jag överdrev lite grann för att få fram min poäng klart och tydligt. Jag tror inte det går att väga 100 kg i bra form om man är, säg, 1,70 lång. Om man inte preppar vill säga. Sin längd + 30 kg med låg fettprocent är helt sinnes

Nitrometan
2011-07-05, 12:21
Sin längd + 30 kg med låg fettprocent är helt sinnes

What? 2 meter ger 2+30 = 32 kg ??

1,6 meter ger 1,6+30 = 31,6 kg ??

173 cm ger 173+30 = 203 kg ???

Vad menar du?

Zoidy
2011-07-05, 12:28
What? 2 meter ger 2+30 = 32 kg ??

1,6 meter ger 1,6+30 = 31,6 kg ??

173 cm ger 173+30 = 203 kg ???

Vad menar du?

Hrm, ens längd i centimeter - 100, dvs är du 1,70 får du 70 + 30 = 100. Aldrig hört det sägas så förr? Kanske jag som var otydlig bara, sorry :) Har för mig att bland annat Grandmaster pratat om det på det sättet innan

Nitrometan
2011-07-05, 12:36
Längden i cm minus hundra har jag hört. Det var därför jag undrade över "längden plus trettio".

(175-100)+30 = 105

Det verkar vara ett bra mått för att se grov ut vare sig man spänner sig eller inte. Då kan man kanske se grov ut med kläder på också?

Akerhage
2011-07-05, 12:37
@Zoidy, menade inte dig utan TS, mer att jag tog hans oanade drömmar mer lättsint och inte på största allvar direkt.

Sarwien
2011-07-05, 12:49
Du får ta kontakt med en ung serbisk/makedonsk man. De kan lära dig hur man går runt och spänner sig 24/7 utan att bli trött :D Ut med armarna, fram med huvudet, på med vemvadesomkasta-minen och vagga fram!

I rofl'd, så jävla bra och sant :laugh::laugh::laugh:

stahlberg
2011-07-07, 10:54
Jag har tyvärr ingen lösning på problemet och måste dessutom gå en aning OT.

Probelm av dethär slaget känns ofta som väldigt allvarliga. Själv har jag ett liknande problem. Jag ser oerhört svag ut avslappnad, och när jag spänner musklerna ser jag ännu svagare ut. Det är som om musklerna helt skulle förtvina när jag spänner dem.

Bertha Bonaparte (hustru till kejsare Napoleon B) hade ett omvänt problem. Hon såg ut som en ångvält i redan i avslappnat tillstånd, och detta intryck förstärktes ytterligare då hon spände musklerna. Älskarna visste inte om de skulle ligga underst (och riskera att klämmas ihjäl) eller överst (och kanske ramla av i den vilda farten). Många av hennes älskare tränade regelbundet både bergsbestigning och rodeo för att förkovra sig i älskekonsten i den franska kejsarinnesängen.

Man hade kunnat tro att detta gjorde Bertha mycket deprimerad. Men hon var tvärtom mycket nöjd. Med hennes utseende i övrigt gällde det att se ut som en ångvält för att kunna få några älskare överhuvudtaget. Många gånger då jag kravlade mig fram efter att ha överlevt ännu en gång brukade hon förnöjt utbrista : "Det gäller att vara nöjd med det lilla man har". Sedan kastade hon brösten över axlarna och skred ut ur rummet med en ångvälts värdighet och elegans.