handdator

Visa fullständig version : Marklyft

BoxerKing
2011-07-04, 01:36
Jag vet att jag gör dom rätt, har fått hjälp av min tränare och en biff på gymmet haha. Men jag vill inte göra dom längre, tänk så skadar jag mig? Och då kan jag inte fortsätta med boxningen som går väldigt bra. Finns det andra övningar man kan gör? Ryggresningar något mer?
Och kan jag skippa köra dom marklyfts musklerna på mitt schema som nu är StrongLifts, det vanliga 5x5?

Eller ska jag köra ryggresningar, fast det blir ju för lätt med 5x5.

Aja, allt från mig ska zZova nu :D

Gnatt alla kära köttstycken (biffar)

Nitrometan
2011-07-04, 04:32
Men om du inte tänker så du skadar dig? Är de OK då?

Skickat med tappat talk från min GalackS

BoxerKing
2011-07-04, 11:54
När jag kör dom så är det okej, men när jag läser alla som gjort fel o skadat sig så blir jag lite rädd..

magnushaggstrom
2011-07-04, 11:57
om du vet att du gör dom rätt så behöver du inte va så orolig. om du är osäker gör dom inte!

BoxerKing
2011-07-04, 12:18
Njaa, det är bbara det att det känns så konstigt när jag kär tunga, kanske ska börja köra lite lättare istället för 1x5 kanske 3x5?

Trashcan
2011-07-04, 12:27
Du kanske kan förklara lite bättre vad det egentligen är som känns fel? Finns massor som kan hjälpa dig. Det är svårt att ersätta marklyft. Övningen ger dig styrka i både armar, bål, rygg, mage, ben osv. Finns nog få övningar som är så heltäckande.

Edit: Och vad räknar du till tunga marklyft? Känns som att det kan vara relevant.

Nitrometan
2011-07-04, 12:31
När jag kör dom så är det okej, men när jag läser alla som gjort fel o skadat sig så blir jag lite rädd..
Alla? Hur många av de som kör med rätt teknik skadar sig?

Du säger själv att du gör rätt.

BoxerKing
2011-07-04, 13:06
Tunga marklyft är sådana som man inte klarar många av. Ja alla som kör fel :)

kettlebellGuden
2011-07-04, 13:28
Du kan inte komma åt "marklyftsmusklerna" med ryggresningar, nej.

ceejay
2011-07-04, 13:34
skippa mark och börja kör styrkevändningar/power cleans, istället då. Alternativt lättare mark men explosivare

fotbollrap
2011-07-04, 13:41
Jag funderar på och börja med rumänska marklyft alt. det som rekommenderas för nybörjare. Vilket som, bör man ha med marklyft redan från början? Har lagt om från konditionsträning och satsar nu på styrketräningen, schemat ser bra ut förutom på någon punkt. Baksida lår får inte tillräckligt så funderar på och slänga in lårcurl men är det bättre och ta med marklyft? Kan ni tipsa om bra videos så man verkligen sätter tekniken eller är det nästan nödvändigt med en introduktion irl?

Ja, allt ni kan ge en nybörjare vad gäller mark uppskattas :)

BoxerKing
2011-07-04, 14:06
Om du ska träna hamstrings kan du kör Raka marklyft eller lårcurl:)

Matsa
2011-07-04, 14:25
Jag funderar på och börja med rumänska marklyft alt. det som rekommenderas för nybörjare. Vilket som, bör man ha med marklyft redan från början? Har lagt om från konditionsträning och satsar nu på styrketräningen, schemat ser bra ut förutom på någon punkt. Baksida lår får inte tillräckligt så funderar på och slänga in lårcurl men är det bättre och ta med marklyft? Kan ni tipsa om bra videos så man verkligen sätter tekniken eller är det nästan nödvändigt med en introduktion irl?

Ja, allt ni kan ge en nybörjare vad gäller mark uppskattas :)

Höften ska inte stiga för fort (inte fortare än stången).
Ländryggen ska vara rak eller lätt svankad.
Armarna ska inte vara böjda.

Håller du koll på de tre sakerna så blir det en säker lyftteknik. Egentligen kan det nästan räcka med att ryggen är rak och armarna sträckta men sticker höften för fort resulterar det ofta i att man bryter upp vikten med taskig teknik så därför har jag med den. Sen finns det en hel massa mer saker som ska stämma för att lyftet ska bli så effektivt som möjligt men det kan du komma underfund med efterhand. Så länge du lyfter på ett säkert sätt spelar det mindre roll i början om du står lite för brett eller startar med höften lite för högt/lågt.

Så tycker jag i alla fall, man behöver inte göra det så komplicerat i början. Håll koll på ett fåtal grundläggande saker och bli inte för viktkåt så är det inte farligare än någon annan övning. Det blir lite komiskt när folk undviker mark på grund av skaderisken samtidigt som de kör studsbänkar med rövlyft och allmänt kass teknik och militärpress med brutalsvank.

fotbollrap
2011-07-04, 16:37
Höften ska inte stiga för fort (inte fortare än stången).
Ländryggen ska vara rak eller lätt svankad.
Armarna ska inte vara böjda.

Håller du koll på de tre sakerna så blir det en säker lyftteknik. Egentligen kan det nästan räcka med att ryggen är rak och armarna sträckta men sticker höften för fort resulterar det ofta i att man bryter upp vikten med taskig teknik så därför har jag med den. Sen finns det en hel massa mer saker som ska stämma för att lyftet ska bli så effektivt som möjligt men det kan du komma underfund med efterhand. Så länge du lyfter på ett säkert sätt spelar det mindre roll i början om du står lite för brett eller startar med höften lite för högt/lågt.

Så tycker jag i alla fall, man behöver inte göra det så komplicerat i början. Håll koll på ett fåtal grundläggande saker och bli inte för viktkåt så är det inte farligare än någon annan övning. Det blir lite komiskt när folk undviker mark på grund av skaderisken samtidigt som de kör studsbänkar med rövlyft och allmänt kass teknik och militärpress med brutalsvank.

Tack, det är rumänska du beskriver?

Matsa
2011-07-05, 15:23
Tack, det är rumänska du beskriver?

Nej, vanliga. Fast det mesta går att applicera även på rumänska marklyft.