handdator

Visa fullständig version : Varför får jag svettattacker av vatten?

Trashcan
2011-07-03, 22:33
Det händer ibland när jag dricker ett glas vatten, speciellt om jag redan är varm, och nästan alltid om jag ligger i sängen/går upp på natten för att dricka. 10-30 sekunder efter jag druckit upp börjar jag svettas, ganska mycket. Det håller i sig i 2-20 minuter typ. Sen är det borta. Vad händer egentligen?

mattilainen
2011-07-03, 22:47
endast ett glas vatten? Händer det även om du inte dricker någon gång? Kan ju vara så att du timar in vattendrickandet precis med själva svettningarna börjar?

Det låter på tok för fort för att vattnet ska åstadkomma någon effekt?

apagul
2011-07-04, 20:12
Förövrigt är det väl inte ovanligt att svettas i dessa tider. På natten.

Edit: Kroppen kanske är "överhettad", men lider av "vätskebrist" så den börjar inte svettas förrän du dricker.

Trashcan
2011-07-05, 12:48
endast ett glas vatten? Händer det även om du inte dricker någon gång? Kan ju vara så att du timar in vattendrickandet precis med själva svettningarna börjar?

Det låter på tok för fort för att vattnet ska åstadkomma någon effekt?

Ja.
Det är klart man svettas ibland annars, men det är definitivt kopplat till vattenintaget.

Tja, jag vet inte. Jag tänker att det som hinner hända är väl att kroppen registrerar att jag dricker, och kanske att det blir kallt i magen eller nåt. Vattnet hinner knappast tas upp i alla fall.

Förövrigt är det väl inte ovanligt att svettas i dessa tider. På natten.

Edit: Kroppen kanske är "överhettad", men lider av "vätskebrist" så den börjar inte svettas förrän du dricker.

Nä, visst, men det här har nog hänt under vintern också tror jag.

Jag har tänkt i liknande banor. Man är lite lite överhettad men kroppen känner inte att det är värt att göra något åt det förrän den får lite vatten. Men det är ju bara en gissning.

Tabbe
2011-07-05, 12:55
Ingen aning men händer ibland för mig också.

Zhang
2011-07-05, 12:59
Har samma problem. Oftast dyker väl symptomet upp när jag inte druckit på ett tag. Dåligt vätskeintag kvällen innan, inget till frukost och sedan 1 glas vatten till lunch dagen därpå = min kropp förvandlas till en kakelugn som någon precis skruvade upp på max. Eller vaknar mitt i natten, haltar iväg och dricker, lägger sig igen och blir förvandlad till en levande sprinkler.

Varför? Inte en aning, jag är väl inne lite på samma spår som er

Trashcan
2011-08-02, 21:59
Jag bumpar. Uppenbarligen har fler samma problem, så det är inte bara jag.

DANNE1988
2011-08-02, 22:49
Dricker du mycket på en gång? När du väl dricker varje gång. Kan ju vara så att det är jobbigt för kroppen att ta åt sig mycket i magen på samma gång. Vad vet jag, en gissning.

Testa drick lite i taget.

Loke
2011-08-03, 01:05
Samma här.

Jag gissar att kroppen reglerar ner svettning när man är lite uttorkad. Sen avbryts det av kyla i magen.

Jag tycker inte det är ett problem, snarare en smidig funktion. Är man varm så dricker man vatten och börjar svettas som fan, skitpraktiskt.

Body Guard
2011-08-04, 12:55
upplever samma sak, dock oftast de gånger jag ätit mer kolhydrater än vanligt, ligger mycket lågt på kolhydrater i vanliga fall... äter jag kolhydrater så blir jag varm, dricker mycket och svettas mer... brukar även vakna mitt i natten törstig och då så fort jag dricker så börjar svettningarna....

Morrris
2011-08-04, 12:56
Rabies?

Niveus
2011-08-04, 12:58
Dricker du allt vatten i ett andetag? Annars låter det helt sonika som det är nåt skruvat med din hypothalamus ;).

snuttis
2011-08-04, 19:37
Klimakteriet ? ;-)