Visa fullständig version : Få in skulder
Yo. Har två problem med relativt likadana förutsättningar. Riktigt dålig koll på ämnet bara.
1. Har gjort ett litet webbprogrammeringsjobb och fakturerat kund. De betalar inte (även om det bara är dagar efter förfallodatum [men de svarar inte överhuvudtaget längre]). Hur gör jag?
2. En gammal vän lånade några tusen från mig för ett par år sen. Inte fått tillbaka trots upprepade påminnelser. Hur gör jag?
mystic[-_-]
2011-07-03, 20:35
Yo. Har två problem med relativt likadana förutsättningar. Riktigt dålig koll på ämnet bara.
1. Har gjort ett litet webbprogrammeringsjobb och fakturerat kund. De betalar inte (även om det bara är dagar efter förfallodatum [men de svarar inte överhuvudtaget längre]). Hur gör jag?
2. En gammal vän lånade några tusen från mig för ett par år sen. Inte fått tillbaka trots upprepade påminnelser. Hur gör jag?
1. Är det gjort svart annars anmäl
2. Ta hans tv och sälj den
1. Företag kan vara slarviga med förfallodatum.
2. Man kan vända sig till kronofogden för att få hjälp. Kostar dock en del så man kan inte räkna med att få igen allt.
1. Skriver till dem vänligt men bestämt och förklarar att du varje fall förväntar dig ett svar och en förklaring på varför betalningen dröjer. Dvs. att du vill reda ut situationen på bästa möjliga sätt. Det har störst chanser att ge utdelning med minst risk att helt förstöra er relation.
Kommer du ingenstans med den metoden kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Du kan begära att svarande står för kostnaden. Kronofogden tar inte hänsyn till om ditt krav är korrekt eller inte. Om svarande bestrider betalningskravet kan du välja om du vill gå vidare med det till Tingsrätten.
Läs mer på deras hemsida.
2. Som ovan, fast jag misstänker att det är svårare att styrka ditt krav om det går till rätten.
1. Är inkasso alltså inget jag bör ge mig in på? Sälja fakturan kanske om det fortsätter krångla?
2. Jag har mailbevis, men det är allt "fysiskt" bevis som finns. Lättfingerat också, såklart.
Mestalla
2011-07-03, 21:17
Ta hans TV/dator/mobil och ge honom en vecka på sig, har du inte fått pengar från honom så börja sälja. Det som blir över när du säljer ska naturligtvis gå tillbaka till killen som är skyldig dig cash.
1. Företag kan vara slarviga med förfallodatum.
2. Man kan vända sig till kronofogden för att få hjälp. Kostar dock en del så man kan inte räkna med att få igen allt.
Ansökan om betalningsföreläggande kostar 300Kr. Den avgiften kan man sen kräva av svarande.
Går ärendet vidare till verkställighet tillkommer en grundavgift på 600Kr. Den avgiften läggs på svarande såtillvida han kan betala(om obetalda grundavgifter uppgår till 1800Kr faktureras sökande).
1. Är inkasso alltså inget jag bör ge mig in på? Sälja fakturan kanske om det fortsätter krångla?
2. Jag har mailbevis, men det är allt "fysiskt" bevis som finns. Lättfingerat också, såklart.
Jag vet inte riktigt hur det funkar när man lämnar över ett ärende till något inkassobolag. Är det frågan om en större summa pengar tycker jag du ska kontakta något inkassobolag. Det skadar ju aldrig att fråga dem vad de kan hjälpa dig med. Jag vill dock påpeka att det bör inte vara något problem för dig att sköta ärendet själv, även om det tar lite mer av din tid i anspråk.
Det jag menar med att försöka snacka kunden till rätta först är för att det kommer vara mycket mer värt för dig om du kan lösa det hela på ett smidigt sätt. Undvik alla former av att bli förbannad och "nu ska jag fan ha mina pengar!!!". Störst chans att få pengarna så snabbt som möjligt är att sköta det proffsigt och inte ta det personligt. Om inte det hjälper däremot, då bör du ta det vidare.
Jag har tyvärr ingen aning om hur förhandlingarna brukar se ut i Tingsrätten. Någon jurist här kanske har koll på hur tungt man väger mailbevis(förmodligen inte särskilt tungt, men det är bara min gissning).
Ta hans TV/dator/mobil och ge honom en vecka på sig, har du inte fått pengar från honom så börja sälja. Det som blir över när du säljer ska naturligtvis gå tillbaka till killen som är skyldig dig cash.
Det kallas stöld och kan ge problem med farbror polisen.
sälj fakturan snabbt som fan.enklast av erfarenhet. och då menar jag inte HA utan typ svea finnans.
Jag hade sålt fakturan helt klart.
Jag jobbar mycket med Visma Collectors, vet inte om det köper enskilda fakturor så, men annars är de skitbra att ha och göra med.
hangatyr
2011-07-05, 13:53
polisanmäl och gråt sedan ut här: http://clientsfromhell.net/
Börja knäböja och disco-curla varje dag! Inkassobranchen är nog ett av de få områden där det faktiskt kan hjälpa :)
Qudatullah Jamal
2011-07-05, 14:01
Man får vara med i OG.:naughty:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.