handdator

Visa fullständig version : dåligt med kondition på underskott-av-kcal-dagar

SannaK
2011-07-02, 22:51
de dagar jag icke tränar. då äter jag ca 1500 kcal, skulle ja ta ett spinningpass på detta som kanske bränner ja, 600 kcal.

är det dåligt/farligt? då tänker ja att d blir 1500 kcal - 600=900.

eller är kroppen ändå nöjd då den HAR fått 1500 kcal?

Zorban
2011-07-02, 23:09
Nej, i slutändan blir det 900 kcal, oavsett om du åstadkommer det genom att äta mindre eller röra på dig mer. Sen brukar man väl känna lite mindre hunger kanske om underskottet kommer från cardio.

Farligt och farligt, 900 kcal låter som ett väldigt stort underskott, särskilt under en längre tid. Du går ner i vikt snabbt men viktnedgången blir förmodligen inte särskilt kvalitativ, såvida du inte är väldigt överviktig. Så ät nu 600 kcal lördagsgodis :-)

Rusk
2011-07-02, 23:41
Så ät nu 600 kcal lördagsgodis :-)

Eller en riktig måltid med mkt protein som kommer ge honom mer.
Speciellt om han vill tappa fett och behålla muskler.

StarkaUlf
2011-07-03, 00:15

Den dära Sanna, det är en riktig karl ;)

limenka
2011-07-03, 01:21
Den dära Sanna, det är en riktig karl ;)

Hur bidrog du med detta inlägg?

Kroppen är inte nöjd om den har ett underskott på 600kcal.

Eddie Vedder
2011-07-03, 08:04

Det är högst väsentligt att påpeka att det är en tjej. Att han gjorde det på ett lite ironiskt vis skadar inte.

On Topic: Varför svälter du dig på det här sättet SannaK? Det är ju odugligt att banta så där extremt.

beckman88
2011-07-03, 09:03
Får la ta och länka från bloggen då Nicklas eftersom att du inte vill :P

Gö bra läsning:
http://traningslara.se/viktnedgang-del-i-introduktion/

SannaK
2011-07-03, 16:02
Nej, i slutändan blir det 900 kcal, oavsett om du åstadkommer det genom att äta mindre eller röra på dig mer. Sen brukar man väl känna lite mindre hunger kanske om underskottet kommer från cardio.

Farligt och farligt, 900 kcal låter som ett väldigt stort underskott, särskilt under en längre tid. Du går ner i vikt snabbt men viktnedgången blir förmodligen inte särskilt kvalitativ, såvida du inte är väldigt överviktig. Så ät nu 600 kcal lördagsgodis :-)

alltså poängen är inte att gå ned i vikt, där man förlorar muskler. men om man bara va sugen att ta ett pass. eller MÅSTE man ligga på överskott för att kunna ta ett spinningpass?
haha, vad underbart, tack .D

SannaK
2011-07-03, 16:02

han? ja är en tjej, därav namnet :P

SannaK
2011-07-03, 16:04
Det är högst väsentligt att påpeka att det är en tjej. Att han gjorde det på ett lite ironiskt vis skadar inte.

On Topic: Varför svälter du dig på det här sättet SannaK? Det är ju odugligt att banta så där extremt.

Min poäng är INTE att svälta mig. utan om man har en icke tränar dag. och så är man sugen på ett pass bara helt sådär. då är det farligt.
jag undrade OM man kunde det, eller om det blir minus kalorier i kroppen. och det blev ett farligt minus. så då blir d inge spinning isf på en sådan dag om ja inte äter MER.
det jag ville ja reda på.

TheMuffin
2011-07-03, 17:02
Min poäng är INTE att svälta mig. utan om man har en icke tränar dag. och så är man sugen på ett pass bara helt sådär. då är det farligt.
jag undrade OM man kunde det, eller om det blir minus kalorier i kroppen. och det blev ett farligt minus. så då blir d inge spinning isf på en sådan dag om ja inte äter MER.

Du behöver ju inte ligga på ett överskott för att träna. Men om du kör ett pass där du bränner 600 kcal och vanligtvis ligger på 1500 dagligen så kanske du bör kompensera ditt födointag den dagen. Ta en extrasnack efter passet bara. Behöver inte vara så klurigt ;)

StarkaUlf
2011-07-03, 17:22

Det är väl inte farligt, men då bör du ju äta upp dom kalorierna du ändå förbränner på det passet (låt säga 600 som du skrev tidigare) så att du ändå ligger på 1400-1500 kcal i slutändan och inte 900.

Kroppen är inte nöjd om den har ett underskott på 600kcal.

Förlåt, glömde bort att man inte får använda sig av lite humor/ironi på den här sidan

SannaK
2011-07-04, 20:41
Du behöver ju inte ligga på ett överskott för att träna. Men om du kör ett pass där du bränner 600 kcal och vanligtvis ligger på 1500 dagligen så kanske du bör kompensera ditt födointag den dagen. Ta en extrasnack efter passet bara. Behöver inte vara så klurigt ;)

att röra på sig är ju alltid bra :)
du har rätt, behöver inte va så klurigt :P

Onåd
2011-07-04, 23:19
Det handlar inte om att konditionen går upp och ner på daglig basis, utan om vilka resurser du har på energikontot. Slänger du in exempelvis ett spinningpass när du redan ligger på kaloriunderskott även utan det passet, så kommer du sannolikt att märka av ökad energibrist. Själv brukar jag bli hungrig och matt bara av en promenad under deff.

Eftersom man har ett begränsat kalorikonto att hålla sig till om man vill skära ner på kroppsfettet gäller det att lägga upp kosten och träningen smart. Att ligga på så stort underskott som du beskriver, och dessutom inte kompensera med lite mer mat (energi), är inte särskilt smart. Framförallt är det inte hållbart i längden.

Försök att ta det lite lugnt. Det "värsta" som kan hända om kaloriunderskottet är för litet, eller ligger på +-0 vissa dagar, är att det går långsammare. Att däremot ligga på ett stort underskott under en längre period kan i vissa/värsta fall medföra olika negativa konsekvenser på kort och längre sikt. Du förstår nog vilket som är att föredra, framförallt i ett läge där du är oerfaren och prövar dig fram.

vicarious
2011-07-05, 07:42
men om man bara va sugen att ta ett pass. eller MÅSTE man ligga på överskott för att kunna ta ett spinningpass?
haha, vad underbart, tack .D

Självklart måste man inte det. Det är väl ingen katastrof om det händer vid enstaka tillfällen, men om du kör med den taktiken upprepade gånger och medvetet planerar det så kommer du nog märka av negativa effekter. 900kcal är extremt lite.

SannaK
2011-07-05, 09:40
Det handlar inte om att konditionen går upp och ner på daglig basis, utan om vilka resurser du har på energikontot. Slänger du in exempelvis ett spinningpass när du redan ligger på kaloriunderskott även utan det passet, så kommer du sannolikt att märka av ökad energibrist. Själv brukar jag bli hungrig och matt bara av en promenad under deff.

Eftersom man har ett begränsat kalorikonto att hålla sig till om man vill skära ner på kroppsfettet gäller det att lägga upp kosten och träningen smart. Att ligga på så stort underskott som du beskriver, och dessutom inte kompensera med lite mer mat (energi), är inte särskilt smart. Framförallt är det inte hållbart i längden.

Försök att ta det lite lugnt. Det "värsta" som kan hända om kaloriunderskottet är för litet, eller ligger på +-0 vissa dagar, är att det går långsammare. Att däremot ligga på ett stort underskott under en längre period kan i vissa/värsta fall medföra olika negativa konsekvenser på kort och längre sikt. Du förstår nog vilket som är att föredra, framförallt i ett läge där du är oerfaren och prövar dig fram.

jag har aldrig tänkt på sambandet mellan träning och kost så förut förrän nu när jag blivit medlem här. att äta 1500 kcal och sedan ta ett pass, är ju inte bra. då får jag öka intaget. intaget för mig utan styrkadagar får aldrig vara mindre än 1500 kcal. vill inte förstöra kroppen.

men ja,om ja tex ätit godis en kväll, så kan man ju träna bort det med ett pass om man önskar.

SannaK
2011-07-05, 09:41
Självklart måste man inte det. Det är väl ingen katastrof om det händer vid enstaka tillfällen, men om du kör med den taktiken upprepade gånger och medvetet planerar det så kommer du nog märka av negativa effekter. 900kcal är extremt lite.

jag är väldigt noga med att aldrig äta för lite, då mår jag dåligt, och det märks. om det händer är det aldrig med vilje. det var därför jag undrade eftersom då vet jag att jag behöver ligga på plus en sådan dag.

Nitrometan
2011-07-05, 09:50
men ja,om ja tex ätit godis en kväll, så kan man ju träna bort det med ett pass om man önskar.
Nej, det är farligt tänkande. Sånt leder till ätstörningar.

Några kalorier för mycket spelar väldigt lite roll på längre sikt.

SannaK
2011-07-05, 09:56

Några kalorier för mycket spelar väldigt lite roll på längre sikt.

absolut inte, men jag gör det för mig egen skull. jag får säkert i mig lite mer kalorier ibland. jag är absolut inte på punkt och pricka.

mikaelj
2011-07-05, 09:57
absolut inte, men jag gör det för mig egen skull. jag får säkert i mig lite mer kalorier ibland. jag är absolut inte på punkt och pricka.

Då skall du inte heller försöka kompensera bort ett mindre överskott av energi en dag med att träna hårdare, utan se till att hålla dig till planen nästa gång.

SannaK
2011-07-05, 10:01
Då skall du inte heller försöka kompensera bort ett mindre överskott av energi en dag med att träna hårdare, utan se till att hålla dig till planen nästa gång.

man är ju människa.
sen beror det ju på om man är starkt överviktig och vill bli av med fett och kanske äter 2-3000 kcal extra varje dag. men detta är inte mitt fall.
jag äter normalt, väger normalt, har ett rätt aktivt liv.

StarkaUlf
2011-07-05, 18:16
man är ju människa.
sen beror det ju på om man är starkt överviktig och vill bli av med fett och kanske äter 2-3000 kcal extra varje dag. men detta är inte mitt fall.
jag äter normalt, väger normalt, har ett rätt aktivt liv.

om du har ett rätt aktivt liv behöver du inte bry dig om du råkar äta 500 kcal mer en lördagskväll t.ex.. det kommer inte att märkas på dig alls, det märks inte på någon person.
Att börja tänka att man måste "springa bort" det är bara dåligt, försök att inte tänka så.

Fru_Flisa
2011-07-05, 18:22

Håller nog inte med där... De flesta av mina bekanta på den kvinnliga sidan, inklusive morsan, tar mer som regel än undantag ett extra crosstrainerpass eller långpromenad som komp efter ett glasspaket eller chokladkaka för mycket. Kanske inte omedelbart efter eller med utstuderat beräknande och kaloriräknande i grunden men med vetskapen om och som bot mot det onyttiga. Ingen med någon ätstörning. Dock är det ett beteende som de drabbade av ätstörning kan förhålla sig med men det betyder ju inte vice versa.

mikaelj
2011-07-05, 19:29
Om de inte kan äta den där glassen eller chokladkakan utan att känna sig tvungna att kompensera för den med den där extra timmen på crosstrainer så är det per definition en ätstörning.

Fru_Flisa
2011-07-05, 23:08
Om de inte kan äta den där glassen eller chokladkakan utan att känna sig tvungna att kompensera för den med den där extra timmen på crosstrainer så är det per definition en ätstörning.
Vet inte om det var ett ytterligare djup du ville lägga på min lilla kommentar..?
Hur som, ja förvisso kan det vara så, men om vi nu tar meningen: "kan man ju träna bort det med ett pass om man önskar". För självklart kan man göra det, och det gör många utan att ha ätstörning.
Men det är såklart alltid bra att höja ett varningens finger i frågor som detta, det kan jag tycka.