Visa fullständig version : Majs/majsmjöl som mat?
Trashcan
2011-07-01, 10:19
När jag äter sädesslag, typ pasta, bröd, havregryn etc så känns det inte riktigt bra i magen, så jag försöker fasa ut dessa matvaror lite grann. Problemet är att just dessa är ju väldigt bekväma kolhydratkällor, så jag kan ju inte ta bort dom utan vidare. En möjlig ersättare som jag tänkte kunde funka bland annat till frukost är majsmjöl, dock såg jag någonstans att GI låg på 150+ för majsgröt(på vatten) och det låter knappast lämpligt som en vardaglig frukost. Vad ska jag egentligen göra med mitt majsmjöl, har det en plats i en någorlunda nyttig kost?
Majs är också ett sädesslag. Har du provat att du mår bra av det?
Potatis kanske? Quinoa?
Trashcan
2011-07-01, 10:26
Potatis kanske? Quinoa?
Men vad fan? Vad jobbig maten ska vara. Skulle gärna käka lchf om jag bara hade råd. Nej det har jag faktiskt inte provat, man äter ju sällan majs i större mängder annars.
Då börjar det blir bökigt, har ingen lust att ställa mig och koka potatis på morgonen. Och quinoa är inte speciellt gott. Inte potatis heller för den delen. :(
Men vad fan? Vad jobbig maten ska vara. Skulle gärna käka lchf om jag bara hade råd. Nej det har jag faktiskt inte provat, man äter ju sällan majs i större mängder annars.
Du kan i och för sig blanda makronutrienter precis som du vill, så varför inte äta så mycket kolhydrater du vill och fylla på med fett & protein resten?
Då börjar det blir bökigt, har ingen lust att ställa mig och koka potatis på morgonen. Och quinoa är inte speciellt gott. Inte potatis heller för den delen. :(
Finns det något annat du kan tänka dig att äta på morgonen? Kokta ägg (eller annan mat) som du förvarat i kylen sedan gårdagen?
Perramja
2011-07-01, 10:37
Använd bovete, naturligt glutenfritt och fungerar bra. Jag gör gröt och bröd på det och använder bovetemjöl eller rismjöl i såser mm.
http://www.tasteline.com/recept/Bovetegrot
http://www.risenta.se/sv/Recept/Bovetelimpa/?search_text=&recipe_categories%5B%5D=110&index=0&search=1
Trashcan
2011-07-01, 10:49
Du kan i och för sig blanda makronutrienter precis som du vill, så varför inte äta så mycket kolhydrater du vill och fylla på med fett & protein resten?
Finns det något annat du kan tänka dig att äta på morgonen? Kokta ägg (eller annan mat) som du förvarat i kylen sedan gårdagen?
Ja, det är sant. Man måste ju faktiskt inte sätta sig i något fack...
Hmm. Ja jag kanske borde fundera över det mer, alltså att göra i ordning något på kvällen innan. Då får man ju genast ganska många möjligheter. Typ någon potatissallad, eller som sagt ägg. Bönsallad eller nåt kanske kan vara något också. Tack!
Använd bovete, naturligt glutenfritt och fungerar bra. Jag gör gröt och bröd på det och använder bovetemjöl eller rismjöl i såser mm.
http://www.tasteline.com/recept/Bovetegrot
http://www.risenta.se/sv/Recept/Bovetelimpa/?search_text=&recipe_categories%5B%5D=110&index=0&search=1
Jag tror inte att det är gluten det handlar om faktiskt. Havregryn är väl också glutenfritt? Blir lika jobbig i magen av det.
Perramja
2011-07-01, 10:59
Ja, det är sant. Man måste ju faktiskt inte sätta sig i något fack...
Hmm. Ja jag kanske borde fundera över det mer, alltså att göra i ordning något på kvällen innan. Då får man ju genast ganska många möjligheter. Typ någon potatissallad, eller som sagt ägg. Bönsallad eller nåt kanske kan vara något också. Tack!
Jag tror inte att det är gluten det handlar om faktiskt. Havregryn är väl också glutenfritt? Blir lika jobbig i magen av det.
Samma här, tål inte något av sädesslagen ikl havre, men är inte glutenintollerant bara överkänslig mot dem helt enkelt. Men testa bovete, funkar utmärkt för min del:)
Silencer
2011-07-01, 11:11
Potatis kanske? Quinoa?
Förvirra honom inte. Majs är helt glutenfritt. Jag brukar röra ner majsmjöl i vatten och koka upp till en deg. Fungerar superbra.
Jag dör inte om jag äter vete, havre, korn eller råg, men min mage mår inte bra av det. Majs, potatis och ris går däremot utmärkt. Testa!
Trashcan
2011-07-01, 11:45
Samma här, tål inte något av sädesslagen ikl havre, men är inte glutenintollerant bara överkänslig mot dem helt enkelt. Men testa bovete, funkar utmärkt för min del:)
Jaha okej, men då ska jag ge det ett försök. :thumbup:
Förvirra honom inte. Majs är helt glutenfritt. Jag brukar röra ner majsmjöl i vatten och koka upp till en deg. Fungerar superbra.
Jag dör inte om jag äter vete, havre, korn eller råg, men min mage mår inte bra av det. Majs, potatis och ris går däremot utmärkt. Testa!
Någon speciell anledning till att du inte använder typ mjölk? Känns som att det skulle vara godare och bättre. Deg som i samma konsistens som bröddeg?
Det låter som mig. Det går okej att äta, men jag låter hellre bli... Ja potatis vet jag går bra, ris äter jag inte så ofta, men jag tror inte jag får några problem av det heller. Tyvärr är varken ris eller potatis något jag går och suktar efter på morgonen, men det är ju bra annars.
Kan inte låta bli att fråga hur det vore att inte koka majsmjölet innan man äter. Åt en gröt nu på morgonen bestående av 500 gram mjölk, 50 gram majsmöl och 30 gram smör, och jag blev sjukt mätt på ganska lite kalorier. Är en tunnis så jag blir hellre mindre mätt. Är majsmjöl något som behöver värmas upp för att vara okej, ungefär som vetemjöl?
Majsmjöl?
Är inte det i praktiken ungefär samma sak som malto?
Och det är ju inget någon råds att inta under vanlig måltid direkt.
Trashcan
2011-07-01, 14:31
Majsmjöl?
Är inte det i praktiken ungefär samma sak som malto?
Och det är ju inget någon råds att inta under vanlig måltid direkt.
Det borde det väl inte vara. Majs är väl mat? Snarare likt vetemjöl tänker jag. Det är ju inte heller kanonnyttigt, men knappast i klass med malto eller?
Silencer
2011-07-05, 19:34
Någon speciell anledning till att du inte använder typ mjölk? Känns som att det skulle vara godare och bättre. Deg som i samma konsistens som bröddeg?
Använder mjölk? Till vad menar du då? Jag dricker en hel del mjölk. Majsmjöl kokar jag upp och äter för kolhydraterna.
Kan inte låta bli att fråga hur det vore att inte koka majsmjölet innan man äter.
Äckligt, som att äta annat rått mjöl. Om du har känslig mage är det dessutom viss risk att den inte blir så glad.
Trashcan
2011-07-05, 22:24
Använder mjölk? Till vad menar du då? Jag dricker en hel del mjölk. Majsmjöl kokar jag upp och äter för kolhydraterna.
Att koka gröten på menar jag.
Äckligt, som att äta annat rått mjöl. Om du har känslig mage är det dessutom viss risk att den inte blir så glad.
Inte behöver det vara äckligt tycker jag. Brukade dricka pannkakssmet förut, tycker fortfarande det är rätt gott.
Är det bara att testa och se vad magen säger? Så det inte är något med icke smältbara saker det handlar om, som typ råa bönor som rentav kan vara giftigt om jag minns rätt, eller att man bara inte tar upp det...
Silencer
2011-07-05, 23:03
Att koka gröten på menar jag.
Vet inte riktigt vad poängen skulle vara med det. Äter inte majsmjöl så ofta, och när jag gör det brukar jag föredra den som den är. Men om man tycker det är gott - varför inte?
Trashcan
2011-07-06, 09:53
Vet inte riktigt vad poängen skulle vara med det. Äter inte majsmjöl så ofta, och när jag gör det brukar jag föredra den som den är. Men om man tycker det är gott - varför inte?
Tänker bara att det skulle bli godare, men gillar du den som den är räcker väl det som anledning. =)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.