Logga in

Visa fullständig version : Karma utdommer sitt straff - en tragisk historia

Hobbes
2011-07-01, 04:47
Vet inte om detta natt nyheterna i Sverige.

I tisdags morgon stannade en polismannen Garrett Styles en minivan. I bilen fanns fyra ungdomar foraren en 15 aring kille - de var ute pa en sakallad "joy ride". De forsoker fly och Garrett fastnar och slapas 300 meter med bilen som kraschar, han fastnar under bilen men lyckas trotts detta kalla pa hjalp.

Man hor i klippet hur man beskriver smartan men ocksa oron over hur det star till med passagerarna i bilen. Han dor en timmer senare av sina skador.

Teen charged with first-degree murder in death of York Region police officer (http://www.globaltoronto.com/Teen+charged+with+first+degree+murder+death+York+R egion+police+officer/5024885/story.html)

Det kanns lite som om karma har nagot med detta att gora. Av de fyra som akte i bilen var bara foraren allvarligt skadad. Han ar anhallen for mord av forsta graden och riskerar 12-14 ars fangelse.

En sak till - han ar redan i fangelse for resten av sitt liv, forlamad fran vad media beskriver fran halsen och nedat.

Det ar sa javla tragiskt alltihopa. Pa nyheterna sa en kvinna att det var inte bara polismannen Garrett som dog utan aven de fyra ungdomarna i bilen ocksa da de forlorade sina liv for alltid.

snej
2011-07-01, 06:00
Tragisk historia, men där stannar det..

Snobbe
2011-07-01, 06:14
Fattar inte du skriver att det bara var föraren som skadade sig och sen skriver du att alla dog?

Om det var så att bara föraren skadade sig så har väl karma inte gjort ett skit om dom andra inte döms för något...?

Nitrometan
2011-07-01, 08:04
Vem fan e Karma!?!!?

Va gjorde hon? Va hon me i bilen elle?

panzerpig
2011-07-01, 08:14
Vem fan e Karma!?!!?

Hon måste varit domaren, eftersom hon utdömde straffet?

Radiohead har en låt som heter Karma Police, handlar den om detta fall?

vicarious
2011-07-01, 08:42
Fattar inte du skriver att det bara var föraren som skadade sig och sen skriver du att alla dog?

Om det var så att bara föraren skadade sig så har väl karma inte gjort ett skit om dom andra inte döms för något...?

Menade nog inte bokstavligen utan att de "dog" för att de har fått men för livet.

Hobbes
2011-07-01, 08:46

Jag skrev:
aven de fyra ungdomarna i bilen ocksa da de forlorade sina liv for alltid.

De ar alla under 18 ar, foraren 15 ar, vi kan val utga fran att ungdomarna ar i 15 ars aldern. 15 aringen ar forlamad och de andra lindrigt skadade - pa nagot satt "forlorar" man ju sitt liv, ungdom kalla det vad man vill om nagot sadant hander.

De far ju sakert sina straff var sa saker. Dock ar det val lite karma over det att foraren drabbas hardast - det ar ju inte sa stor chans att han kommer att ga igen utan vara rullstolsbunden och standigt pamind om sin dumhet.

Hobbes
2011-07-01, 08:49
Vem fan e Karma!?!!?

KARMA - reder ut begreppet at dig med Wikipedia lank:) (http://en.wikipedia.org/wiki/Karma)

Prankie
2011-07-01, 09:02
Tragiskt :(

Det kanske leder till säsong 5 av My name is Earl.

ceejay
2011-07-01, 10:17
jag kollade på my name is earl inatt. Karma is a bitch

Nitrometan
2011-07-01, 11:16
KARMA - reder ut begreppet at dig med Wikipedia lank:) (http://en.wikipedia.org/wiki/Karma)
Aha. Nån religion. Det är bara hittepå.
jag kollade på my name is earl inatt. Karma is a bitch

Karma is my bitch.

von huff
2011-07-01, 14:14
Får en att tänka på hur man bete sig i trafiken.Skit i böter och förlorade körkort men tar man livet av nån så...

stridis
2011-07-01, 15:13
Karma is my bitch.

Greg håller inte med.

Sniggel
2011-07-01, 15:29
Du läser om en otrolig händelse som hände (nånstans i hela) världen och väljer att kalla det för karma då det råkar passa in bra på det.
Men alla andra fall där de som utnyttjar andra människor lever gott på det och de människor som gör allt för andra får ta skit hela sitt liv. Varför är det så om karma finns?
Man ser det man vill se.
Nu är det väl egentligen så att "karma" ska verka förr eller senare så det är inte alltid man märker konsekvenserna under sitt pågående liv utan kanske i nästa, alltså blir det omöjligt att motbevisa karmas existens (när det gäller skapandet av en religion är detta praktiskt!).

Jag tror på slumpen!

Nitrometan
2011-07-01, 16:01
OK. Men vad hade Garret gjort för att förtjäna att dö bara för att han i jobbet skulle stoppa en bil?

Greg håller inte med.

Nähä. Vad tycker han då?

hultman
2011-07-01, 17:31
Karma dödar elaka poliser. Eller vad nu Hobbes försöker påvisa.

Sarwien
2011-07-01, 18:30
Aha. Nån religion. Det är bara hittepå.

Karma is my bitch.

Karma will bite you.

Mago
2011-07-01, 18:36
Karman dyker upp med otäck bumerangeffekt och flåsar en i nacken livet ut med unken andedräkt.

Lerdric
2011-07-01, 18:52
En sak till - han ar redan i fangelse for resten av sitt liv, forlamad fran vad media beskriver fran halsen och nedat.

Varför är i fängelse om han är förlamad från halsen och nedåt? Verkar lite meningslöst.

Robbelibob
2011-07-01, 19:21
"Aha. Nån religion. Det är bara hittepå."

Orsak-verkan hittepå? Oooook.

Hobbes
2011-07-02, 05:16
Du läser om en otrolig händelse som hände (nånstans i hela) världen och väljer att kalla det för karma då det råkar passa in bra på det.
Men alla andra fall där de som utnyttjar andra människor lever gott på det och de människor som gör allt för andra får ta skit hela sitt liv. Varför är det så om karma finns?
Man ser det man vill se.
Nu är det väl egentligen så att "karma" ska verka förr eller senare så det är inte alltid man märker konsekvenserna under sitt pågående liv utan kanske i nästa, alltså blir det omöjligt att motbevisa karmas existens (när det gäller skapandet av en religion är detta praktiskt!).

Jag tror på slumpen!

Intressant antagande du gor om mitt inlagg.

Jag tror pa slumpen, odet, att det inte finns mirakel och att det ar oss sjalva och ingen annan som styr over vara liv och dess utkomst. Fri vilja, kalla det vad du vill.

Visst faan ar hela historien tragisk pa alla satt. Tycker jag synd om pojken (15 aring forare som nu ar forlamad) ja och nej, fortjanar han det, inget man kan saga utan att vara eller verka hjartlos. Dock ser jag dock att slumpen odet utfoll ratt tragikomiskt och straffade honom for sin dumhet att fly fran polisen.

Hur vi an vander och vrider pa det ar en manniska dod pga av nagon enskilds persons dumhet och avsaknad av impulskontroll. Skall han straffas for det? Klart han skall, han brot emot lagen och jag tyckte (efter att sett alla avsnitt av MY NAME IS EARL) att "karma" var ett passande ord.

Tyckte det var en intressant slumpmassig historia som passade pa det klassiska uttrycket "karma" inget mer inget mindre....

Karma dödar elaka poliser. Eller vad nu Hobbes försöker påvisa.

Sa ovantat att det kommer fran dig;)

Hobbes
2011-07-02, 05:18
Varför är i fängelse om han är förlamad från halsen och nedåt? Verkar lite meningslöst.

Han ar pa satt och visst i ett fangelse - fangad i sin egna kropp oformogen att rora sig...det ar en metafor!

Hobbes
2011-07-02, 05:20
OK. Men vad hade Garret gjort för att förtjäna att dö bara för att han i jobbet skulle stoppa en bil?

Inte ett javla skit. Nu nar jag tanker pa det kanske jag skulle skriva nagot om att det finns slumpmassig rattvisa i varlden. 15 aringen kommer ju inte att gora om det....ouch, to far?

Nitrometan
2011-07-04, 14:38
Inte ett javla skit.
Varför straffade Karma honom då?

Nu nar jag tanker pa det kanske jag skulle skriva nagot om att det finns slumpmassig rattvisa i varlden. 15 aringen kommer ju inte att gora om det....
Det finns handikappanpassade bilar.

Hobbes
2011-07-04, 19:59
Varför straffade Karma honom då?

:) skulle lamnat tanken om karma utanfor...slumpen, gud, odet, osv. Ingen aning varfor manniskor dor - en del sager att "deras nummer kom upp"

Det finns ju forstas aven teodice problemet, hur kan gud (om man nu tror pa honom) lata ondska finnas i varlden nar han ar allsmaktig, allvetande och allt igenom god? Nja, en del sager fri vilja, lat oss ga tillbaka till grunden - en polisman ar dod for att en 15 aring inte kunde forstod battre.

For att besvara din fraga - las om vad jag skrev tidigare, gillade tanken om karma aven om jag inte tror pa den. For vad har min far gjort for att fortjana do vid 58 ars alder i cancer? Faan, inte ens en prast kunde ge mig en bra forklaring vafor gud later vissa leva och andra do.

Forstar din fraga, men det var mer ett "tankesatt" - what comes around goes around.

Det finns handikappanpassade bilar.

Innan dess sitter han forhoppningsvis i 12-14 ars fangelse och hindras ta korkort efter sin tid. Det ar Canada inte Sverige dar det ar mer synd om brottslingarna an offren.

mjeuuu
2011-07-04, 20:11
Tragiskt, verkligen. Men jag har svårt att se "karman" i det här. Det är ju inte som att alla fick vad de förtjänade med tanke på att polisen dog. Jag tycker och tror ungefär som Sniggel.

Vad som också är tragiskt är folk som Nitrometan trollar en sån här tråd. Sänk inte Kolo till Flashbacks nivå är du snäll. Vill du trolla så kan jag rekommendera tråden om gasp-byxor eller liknande trådar.

beckman88
2011-07-04, 20:58
Jaha, förstår inte händelseförloppet...

Hobbes
2011-07-04, 21:09
Jaha, förstår inte händelseförloppet...

Polis stoppar en van med 4 ungdomar, 15 arig forare och hans polare.
Polisen star vid forar sidan och pratar/kontrollerar id etc.
15 aringen beslutar sig for att sticka och polismannen fastnar i bilen, under bilen pa nagot satt och slapas 300 meter.
Bilen kraschar och hamnar over polismannen som kallar pa hjalp 4 ggr, ber om ambulans till de skadade i bilen osv.
Han dor 1 timme senare av skadorna.
15 aringen allvarligt skadad, senare visar det sig i media att han ar forlamad fran halsen och ner. Riskerar 12-14 ars fangelse.

Ungefar sa, finns nyhetsklipp i forsta inlagget om de fortfarande ar uppe forstas.

Jo, sen blev det sjujavla trollande for att jag anvande uttrycket "karma" - tanken var bara att grabbjavelen hur tragiskt det an ar faktiskt har lite tid att fundera over vad han gjort. Trodde det bara var Texas man fick "the chair" om man dodade en polis....ok, det var mork humor!

Nitrometan
2011-07-05, 07:54
Forstar din fraga, men det var mer ett "tankesatt" - what comes around goes around.
Men vad hade polisen gjort? Nåt måste ju gå around för att komma around?

Visst kan man se det som att grabbens straff utdömdes med en gång. Problemet är bara att det inte är nån balans i händelsen, ingen rättvisa. Hela resonemanget om karma eller "gudomlig rättvisa" eller ödet faller liksom platt när en människa var tvungen att dö.
Trodde det bara var Texas man fick "the chair" om man dodade en polis....ok, det var mork humor!

Hahahaha! Den var kul! :thumbup:

Fast i USA utdöms alltid hårdare straff för våld/brott mot poliser. Vet ej hur det är i Kanada.

Hobbes
2011-07-05, 08:38
[QUOTE=Hobbes;5150042]Forstar din fraga, men det var mer ett "tankesatt" - what comes around goes around. /QUOTE]
Men vad hade polisen gjort? Nåt måste ju gå around för att komma around?

Visst kan man se det som att grabbens straff utdömdes med en gång. Problemet är bara att det inte är nån balans i händelsen, ingen rättvisa. Hela resonemanget om karma eller "gudomlig rättvisa" eller ödet faller liksom platt när en människa var tvungen att dö.

Hahahaha! Den var kul! :thumbup:

Fast i USA utdöms alltid hårdare straff för våld/brott mot poliser. Vet ej hur det är i Kanada.

Jag forstar vad du menar. Ingen skall behova do.

Tror inte du doms hardare har, men visst jag kan ha fel.

PRound
2011-07-05, 10:13
Man kan förenkla hela karma, så att missförståndet eller feltolkningen försvinner.

Man måste ge för att kunna få. Det är väldigt simpelt och det ligger i naturen, alltså en naturlag. Gör du något "gott" kommer du alltid få tillbaka det i någon form. Detta gäller allt, inte bara goda gärningar mot människor etc. Du bestämmer din egen omgivning.
Vattnar du en blomma ger blomman dig fina och fräscha blommor. Vattnar du den inte vissnar den.
Och för att då utnyttja naturen och omgivningen till fullo så krävs det att man ger så mycket som man vill ha tillbaka.

Det är ganska simpelt och logiskt och behöver inte bli inblandat i massa snack om att man föds som en råtta om man har varit taskig eller att det ska ha något med religion att göra.

Förlåt att jag bröt det oseriösa, nu ska jag återgå till arbetet ;)

Nitrometan
2011-07-05, 11:16
Man måste ge för att kunna få. Det är väldigt simpelt och det ligger i naturen, alltså en naturlag. Gör du något "gott" kommer du alltid få tillbaka det i någon form. Detta gäller allt, inte bara goda gärningar mot människor etc. Du bestämmer din egen omgivning.
Vattnar du en blomma ger blomman dig fina och fräscha blommor. Vattnar du den inte vissnar den.
Då måste polismannen ha gjort nåt rejält elakt för att bli dödad på det otäcka sättet (släpad efter/under en bil och avlida efter en timmes lidande av skadorna). Undrar vad det var? Var han inte snäll mot sin fru?

stridis
2011-07-05, 11:20
Karma är ärkeflummeri.

Att folk brukar vara snälla(re) mot snälla personer och att det är smart av en att vattna blommorna så att de inte vissnar är naturligtvis riktigt men behöver inte kidnappas av flummtankar om karma.

Nitrometan
2011-07-05, 11:34
Man måste ge för att kunna få. Det är väldigt simpelt och det ligger i naturen, alltså en naturlag.

En naturlag säger du? Tillåt mig tvivla.

Din formulering av karma påminner förresten rätt mycket om "den gyllene regeln".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_gyllene_regeln

Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem.

Det är inte riktigt vad som brukar avses med karma.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Karma
Karma som begrepp förekommer inom religionerna buddhism, jainism, sikhism och många hinduistiska riktningar. Inom buddhismen är karma resultatet av en människas handlingar, ord och tankar under hennes livstid. Inom hinduismen står karma också för summan av handlingar under livet, hur väl en människa uppfyllt sina plikter avseende religiösa och vardagliga handlingar. Karmans "kvalitet" har en direkt betydelse när det gäller om vi återföds och som vad vi återföds.

http://www.buddhanet.net/e-learning/karma.htm

Perplexed by the seemingly inexplicable, apparent disparity that existed among humanity, a young truth-seeker approached the Buddha and questioned him regarding this intricate problem of inequality:

"What is the cause, what is the reason, O Lord," questioned he, "that we find amongst mankind the short-lived and long-lived, the healthy and the diseased, the ugly and beautiful, those lacking influence and the powerful, the poor and the rich, the low-born and the high-born, and the ignorant and the wise?"

The Buddha’s reply was:

"All living beings have actions (Karma) as their own, their inheritance, their congenital cause, their kinsman, their refuge. It is Karma that differentiates beings into low and high states."

He then explained the cause of such differences in accordance with the law of cause and effect.

Certainly we are born with hereditary characteristics. At the same time we possess certain innate abilities that science cannot adequately account for. To our parents we are indebted for the gross sperm and ovum that form the nucleus of this so-called being. They remain dormant within each parent until this potential germinal compound is vitalised by the karmic energy needed for the production of the foetus. Karma is therefore the indispensable conceptive cause of this being.

The accumulated karmic tendencies, inherited in the course of previous lives, at times play a far greater role than the hereditary parental cells and genes in the formation of both physical and mental characteristics.

PRound
2011-07-05, 12:41
Karma är ärkeflummeri.

Att folk brukar vara snälla(re) mot snälla personer och att det är smart av en att vattna blommorna så att de inte vissnar är naturligtvis riktigt men behöver inte kidnappas av flummtankar om karma.

Nej, precis. Jag menade att det är simpelt och att man inte behöver fördjupa sig i det, eftersom det inte är speciellt djupt som alla tror. Det är bara logiskt.

En naturlag säger du? Tillåt mig tvivla.

Din formulering av karma påminner förresten rätt mycket om "den gyllene regeln".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_gyllene_regeln

Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem.

Det är inte riktigt vad som brukar avses med karma.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Karma

http://www.buddhanet.net/e-learning/karma.htm

Alla religioner har olika syn på karma. Men om man tar bort religionens syn på karma och bara tar karma som den är, så blir det simpelt. Det var min punkt.

joko
2011-07-05, 12:45
Alla religioner har olika syn på karma. Men om man tar bort religionens syn på karma och bara tar karma som den är, så blir det simpelt. Det var min punkt.

Fast du beskriver generell kausalitet, det behöver man inte kalla för karma. Det finns redan ett ord för det - kausalitet.

PRound
2011-07-05, 12:49
Vad man än väljer att kalla det för så är det nödvändigt för att kunna nyttja sina omgivningar till fullo. Jag väljer att kalla det karma, för att ordet i sig betyder handling.

PRound
2011-07-05, 12:52
Fel av mig, jag blandade ihop det. kausalitet är helt klart rätt ord för det.