handdator

Visa fullständig version : Hur lågt kan/bör man gå kalorimässigt?

TheIsh
2011-07-01, 02:00
Hej! Förra sommaren jobbade jag 2 månader på ett ställe som för mig var fysiskt krävande. Mycket medeltunga lyft från bröst höjd och ner i lådor. Ibland dröp svetten. Jag är inte lat av mig så länge jag är "tvingad". Lumpen, jobb osv. Det är bara att göra, för att någon säger så. Jag tog tillfället i akt och började dra ner på kalorierna. Låg mellan 1500-1800 under större delen av den perioden.
Jag märkte ingen skillnad på vare sig mått, vikt, hur kläderna satt eller något annat som skulle ha indikerat fettförlust. Vart dock sjukt hungrig och fick blodsockerfall å fick åka ambulans en dag (diabetes typ 1).

Nu sitter jag här arbetslös igen, och vill ändå göra slag i saken. Bara några dagar in i deffen har jag lite funderingar. Hur lågt kan man/bör man behöva gå? Eftersom jag är så satans lat blir det endast en prommenad på ca 45min dagligen, i medel tempo (blir inte anfådd, men släpar inte fötterna efter mig heller). Resten av tiden sitter jag mest still. Jag har ingen lust att gå några 2h 3 ggr om dagen, och jag på tok för långt till gymmet. Ibland slinker det inte lite halvhjärtade övningar med kroppsvikten.

Jag listade ut att jag skulle behöver konsumera ca 1250-1350 kcal/dag för att tappa fettvikt i en lugnt takt. Började med detta i Tisdags. Jag har/kommer köra utan ätardagar. Men hur sjutton äter man så lite utan att gå hungrig? Jag väger 75-80kg, brukar variera rätt friskt, säg 78. 182 cm lång 23 år, säg 24 för det är betydligt nämre. Min diet just nu har av hungerskäl bestått till stor del av 1tsk kokosfett blandat med 50g proteinpulver och 2 tsk kostfiber några gånger om dagen. Det verkar vara det enda som håller mig mätt. Men är detta ett okej sett? Jag kan verkligen inte se hur jag ska göra annars. Jag bor hemma tillfälligt pga av arbetslösheten, så jag har inga direkta väl när det gäller maten som finns att tillgå (därav inköpet av kokosfett etc)

Jag har inga problem med att äta enformingt. Frågan är ju om detta kommer funka i längden? Säg 3 månader. Klarar jag mig på ovanämda "drink" om jag tar det 4ggr utspritt under dagen?

TheIsh
2011-07-01, 02:13
Ni får stå ut med ev. felskrivningar etc, hade jag vetat att man bara kunde editera inom 10min hade jag korrekturläst INNAN klickade posta ;)
edit/ Satan va mycket felskrivningar det blev.. Var god bortse, läs mellan raderna. Jag är en riktig gramatiknazist i vanliga fall ^^ Jävla tidiga mornar..

1104 kcal med ovannämnda drink 4ggr om dagen.

vicarious
2011-07-01, 07:27
1104kcal är väldigt lite energi för någon som väger 75-80kg och är över 180cm, även om man är väldigt stillasittande. Du lär gå ner i vikt, men även tappa en del muskler eftersom du väljer att utesluta styrketräning ur ditt schema.

BlackJim
2011-07-01, 07:35
Har du använt formeln i deffguiden? I så fall kanske du glömt multiplicera aktivitetsfaktorn med hela formeln? ((66,5+(13,75*78)+(5,003*182)-(6,775*23))*1,4)-500=2151kcal

Aktivitetsfaktor 1,2 ger ca 1800kcal...

edit: Om du är man vill säga..

daloatf
2011-07-01, 08:00
Jag är som du, lite lat. På mina vilodagar då jag har ungefär 45-60min promenader per dag äter jag cirka 1600 kcal och då är det ett underskott på ungefär 600 - 700kcal. Och jag är 177cm och väger 69kg. Så jag tror du reglera upp din kost lite. Annars är protein mättande. Så om du kan få dina föräldrar att köpa hem mer kött. Behöver inte vara dyrt för dem.

En favorit för mig är iaf 500g nötfärs (10%) taco kryddor och broccoli. Det håller jag mig mätt på länge.

Maod
2011-07-01, 08:54
Som BlackJim är inne på så måste du ha räknat fel. Du bör nog käka minst 1700-1800 kcal för att tappa vikt i lagom tempo.

Räkna om räkna rätt.

TheIsh
2011-07-01, 11:06
Jag åt ju 1800 förra året i 2 månader när jag dessutom hade ett fysiskt aktivt dagjobb. Inte hände det något då.

@daloatf, du må vara fysiskt mindre än mig, men du har ändå mer muskler om det är du på bilden ;) Det gör nog en del.

1800 kcal var mitt max, och jag försökte hålla mig inom +/- 50 kcal, och då var jag stennoga med att räkna var enda liten matbit. Jag är förbi att ljuga för mig själv, och 1800 funkade helt enkelt inte. Jag tog mått på lår, höft, midja och bröstomfång, och visst, det gick ner men inte mycket, sen gick det tillbaka.

Jag har inga problem med dieten jag beskrev ovan än iaf. Kanske får ta något vitamintillskott då det lär bli rätt fattigt på den fronten med bara kokosfett å proteinpulver. Jag har verkligen NOLL intresse för vad jag äter i den mån att så länge det ger resultat spelar det ingen roll vad det smakar.

Ok, jag kollade igen med en annan BMR kalkylator..

Resting Metabolism 1896 calories per day

Jag antar att ni har rätt, men i så fall jävligt skumt att det inte hände något sist :s
Om det nu stämmer att kroppen inte gärna släpper ifrån sig mer än 70kcal fett per kg och dag så är väl inte ~1100 så himla farligt? Jag har nog 10kg ner till normal smal, i min värld "inga rutor, men inget som sticker ut". Så det blir alltså 700 i underskott per dag vid vila om jag har 10kg kroppsfett? Jag tror det är mer, men rippad är nog inte att eftersträva med min muskelmassa ^^. Plus prommenaden som bränner typ 150-200 max?. Så runt 9-950 totalt underskott.. Funkar det så bör jag ju märkte någon skillnad på några veckor.

Mycket text nu.. Men jag blir konfunderad.. Jag vet att det rent tekniskt inte funkar såhär, men. Jag känner att jag alltid varit "lönnfet" och oavsett vad jag äter eller hur mycket/lite gör det ingen skillnad alls. Jag har haft perioder i mitt liv där jag drack en halvliter kaffe med 1dl socker och 1dl mjölk typ 5ggr om dagen å nötter å cola osv VARJE dag i flera månader. Inte vart jag tjockare direkt.. Men det verkar ju vara likadant åt andra hållet.

daloatf
2011-07-01, 11:16
Yes det är jag på bilden. Kanske ligger nåt i det iaf.

Just underskottet är noga inga problem. Det är väl mer orken. Tycker du ska försöka ta tag i styrketräningen iaf. Försökt träna med nån kompis, det hjälpte mig iaf.

vicarious
2011-07-01, 11:46
Jag åt ju 1800 förra året i 2 månader när jag dessutom hade ett fysiskt aktivt dagjobb. Inte hände det något då.

@daloatf, du må vara fysiskt mindre än mig, men du har ändå mer muskler om det är du på bilden ;) Det gör nog en del.

1800 kcal var mitt max, och jag försökte hålla mig inom +/- 50 kcal, och då var jag stennoga med att räkna var enda liten matbit. Jag är förbi att ljuga för mig själv, och 1800 funkade helt enkelt inte. Jag tog mått på lår, höft, midja och bröstomfång, och visst, det gick ner men inte mycket, sen gick det tillbaka.

Jag har inga problem med dieten jag beskrev ovan än iaf. Kanske får ta något vitamintillskott då det lär bli rätt fattigt på den fronten med bara kokosfett å proteinpulver. Jag har verkligen NOLL intresse för vad jag äter i den mån att så länge det ger resultat spelar det ingen roll vad det smakar.

Ok, jag kollade igen med en annan BMR kalkylator..

Resting Metabolism 1896 calories per day

Jag antar att ni har rätt, men i så fall jävligt skumt att det inte hände något sist :s
Om det nu stämmer att kroppen inte gärna släpper ifrån sig mer än 70kcal fett per kg och dag så är väl inte ~1100 så himla farligt? Jag har nog 10kg ner till normal smal, i min värld "inga rutor, men inget som sticker ut". Så det blir alltså 700 i underskott per dag vid vila om jag har 10kg kroppsfett? Jag tror det är mer, men rippad är nog inte att eftersträva med min muskelmassa ^^. Plus prommenaden som bränner typ 150-200 max?. Så runt 9-950 totalt underskott.. Funkar det så bör jag ju märkte någon skillnad på några veckor.

Mycket text nu.. Men jag blir konfunderad.. Jag vet att det rent tekniskt inte funkar såhär, men. Jag känner att jag alltid varit "lönnfet" och oavsett vad jag äter eller hur mycket/lite gör det ingen skillnad alls. Jag har haft perioder i mitt liv där jag drack en halvliter kaffe med 1dl socker och 1dl mjölk typ 5ggr om dagen å nötter å cola osv VARJE dag i flera månader. Inte vart jag tjockare direkt.. Men det verkar ju vara likadant åt andra hållet.

Möjligheten finns ju att du faktiskt räknade snett förut. Om du åt exakt 1800kcal om dagen i två månader och inte gick ner i vikt med dom statsen och ett aktivt dagsarbete så är det nåt som är galet.

TheIsh
2011-07-01, 13:37
Jo, det enda egentligen onyttiga jag åt ver typ en matsked sylt till morgongröten, men den var inräknad så jag vet då fan.. Hela min familj, och nu nyligen en av mina kusiner har ju struma... Iofs så kollades jag för inte allt för länge sedan.. Minns inte om det var före eller efter det deffförsöket dock.

@daloatf Inga problem med orken.. Tror däremot att jag dragit på mig lupinallergi eller något.. Snuva som satan å hostade som en idiot igår när jag var ute och gick.. Har börjat knapra citrizin eller va det heter.. Mot allergier i allmänhet.

Jag bor typ 7km från närmsta gym å ännu längre till närmsta polare. Ingen bil, cykel eller bussförbindelse :p Annars är det faktiskt jävligt skönt att slita lite skrot :)
Får börja köra lite BRAK på mornarna kanske. Det kan ju inte skada i allafall.

Pansartax
2011-07-01, 13:42
I total vila förbrukar levern 200 kcal, hjärnan 240 kcal, hjärtat 400 kcal, njurarna 400 kcal, fettvävnad 4.5 kcal/kilo och muskelmassa 13 kcal/kilo per dygn

Såg det på nån Grub post på nått forum, men så länge du har kcal till din hjärna och det andra så borde du klara dig.

Vunnis
2011-07-01, 13:54
I total vila förbrukar levern 200 kcal, hjärnan 240 kcal, hjärtat 400 kcal, njurarna 400 kcal, fettvävnad 4.5 kcal/kilo och muskelmassa 13 kcal/kilo per dygn

Såg det på nån Grub post på nått forum, men så länge du har kcal till din hjärna och det andra så borde du klara dig.

Blir lite konstigt att börja räkna så förstås, när du har fett på kroppen, glykogen i lever och muskler och ganska mycket av dig består av protein som börjar användas som energi när kroppen inte har tillräckligt.

Pansartax
2011-07-01, 14:10
Jag tänkte bara att han skulle ha det i åtanke så han inte ligger nere på 600 kcal/dagen och tror allt är prima tills han ligger på akuten.

vicarious
2011-07-01, 14:12
Jag tänkte bara att han skulle ha det i åtanke så han inte ligger nere på 600 kcal/dagen och tror allt är prima tills han ligger på akuten.

Att äta så lite kalorier under en tidsperiod är ju knappast något som behöver resultera i att man hamnar på akuten. Saknas det energi tar ju kroppen från reserverna för att täcka energibehoven. Ta bara VLCD som exempel. Man klarar sig ju ett par veckor på endast vatten.

willtjam
2011-07-01, 14:12
Man borde väl känna av några symptom innan dess? Tränar man när man knappt kan stå upp och spyr så får man nog skylla sig själv.

Nikashu
2011-07-01, 19:19
Om det nu är så att du har diabetes kan det vara så att du måste tänka till lite kring den biten också för att undvika ännu en ambulansfärd.

Ville bara påminna dig om det innan du lägger upp schemat :) Även om nu de flesta diabetiker brukar ha koll på sin egen kropp.

TheIsh
2011-07-01, 19:41
Enda gången jag åkt ambulans (som som var direkt relaterad till diabatesen) var just på jobbet förra året. Så jag har definitivt tätare kontroller nu av mitt blodsocker, och har lärt mig att om man börjar himmla med ögonen utan att vara trött är det bara mosa i sig ett par dextrosol.

Det är rätt sjukt. Har haft 1.6 i blodsocker utan att känna något (testat rutinmässigt och sett det). Ibland blir jag helt skakig och känner ett väldigt obehag redan vid 4-5 (som ju är normalt värde för en frisk person). Det kanske är vettigt att inkludera lite kolhydrater om jag känner att hjärnan inte hänger med efter en tid.

TheIsh
2011-07-05, 12:20
Har räknat ut att jag kommer ligga på ~5544 kcal underskott/vecka. Tror ni det är lagom?
bf% ligger just nu på 18,6% enligt calipern (lite osäker på hur det ska göras) Testade lite olika metoder och lägsta var 17,9. högsta var 19. Så jag gjorde ett överslag. 10kg innan 1 Oktober (fyller år) vad tror ni? :) edit/ 8,64 Kg får jag det till om man strikt ser till matematiken.

Om någon med erfarenhet av caliper kan hänvisa mig till någon länk där det görs på rätt sätt skulle det uppskattas också.

Reaper123
2011-07-05, 12:46
Har räknat ut att jag kommer ligga på ~5544 kcal underskott/vecka. Tror ni det är lagom?bf% ligger just nu på 18,6% enligt calipern (lite osäker på hur det ska göras) Testade lite olika metoder och lägsta var 17,9. högsta var 19. Så jag gjorde ett överslag. 10kg innan 1 Oktober (fyller år) vad tror ni? :) edit/ 8,64 Kg får jag det till om man strikt ser till matematiken.

Om någon med erfarenhet av caliper kan hänvisa mig till någon länk där det görs på rätt sätt skulle det uppskattas också.Låter helt klart rimligt som underskott om ditt bf nu ligger omkring 15-20%. Så tuta och kör är mitt förslag men glöm inte bort att lyssna på kroppen!

TheIsh
2011-07-05, 13:03
Grymt! Jag får mentalt förbereda mig på födelsdagsfirandet imorgon då mormor fyller år.
Och vi vet ju hur de kan vara.. Ta en kaka.. Ta en till.. Var den god? Ta en bulle..
Ska banne mig hålla mig till bara kaffe, or else!

vicarious
2011-07-05, 13:11
Grymt! Jag får mentalt förbereda mig på födelsdagsfirandet imorgon då mormor fyller år.
Och vi vet ju hur de kan vara.. Ta en kaka.. Ta en till.. Var den god? Ta en bulle..
Ska banne mig hålla mig till bara kaffe, or else!

Lite bullfika är ju knappast något som sabbar din deff. Det går att åstadkomma underskott trots att man unnar sig lite bullar till kaffet. Eller så blir det helt enkelt ett litet överskott den dagen, det är väl inte hela världen?

TheIsh
2011-07-05, 13:31
Med tanke på att jag är 98% stillasittande så gör en bulle en hel del. En bulle leder till tårtan, tårtan leter till sockerkakan. Det är fel jag gjort innan. Jag börjar småfuska, sen tappar jag intresset. Jag har egentligen inga problem med enformig mat under långa perioder. Problemet brukar vara att jag inte kan tacka nej till god mat, glass ja du fattar..
Dax att börja göra det känner jag. Vill gärna komma ner till 70kg innan jag fyller. Då kan jag fira lite. Man ska inte ta ut segern i förskott.

Och ett bra tips till de som deffar. Köp en påse rent kostfiber i pulverform (finax gör någon variant). Mättar sjukt bra, perfekt att ha i proteinshaken, och man slipper bli gasig i magen om man är känslig mot för lite större portioner protein. 10 gram till 50 gram proteinpulver. 10 gram kosfiber = 1 kcal, och mättar löjligt bra.

vicarious
2011-07-05, 14:51
Med tanke på att jag är 98% stillasittande så gör en bulle en hel del. En bulle leder till tårtan, tårtan leter till sockerkakan. Det är fel jag gjort innan. Jag börjar småfuska, sen tappar jag intresset. Jag har egentligen inga problem med enformig mat under långa perioder. Problemet brukar vara att jag inte kan tacka nej till god mat, glass ja du fattar..
Dax att börja göra det känner jag. Vill gärna komma ner till 70kg innan jag fyller. Då kan jag fira lite. Man ska inte ta ut segern i förskott.

Nej.

Om du inte visste det så har kroppen något som kallas för BMR, din basala ämnesomsättning. Allting du gör kostar energi. Att bara hålla igång alla dina organ och hjärnan kostar över 1000kcal om dagen. Så en bulle gör inte så mycket bara för att du är stillsittande.

Man måste inte träna eller röra på sig jättemycket för att kunna äta mindre nyttiga saker. Troligtvis den vanligaste och mest utbredda missuppfattningen som finns.

TheIsh
2011-07-05, 15:04
Nej, det är jag medveten om. Det jag menar är att "en bulle" ofta blir mer än just en bulle ;)

vicarious
2011-07-05, 15:12
Nej, det är jag medveten om. Det jag menar är att "en bulle" ofta blir mer än just en bulle ;)

Även om det skulle bli fler än en bulle så är det ju ingen katastrof :) Det handlar om ett enstaka tillfälle.

Men det där vet du säkert bäst själv, jag förstår hur du tänker. Har man väl börjat är det svårare att sluta än om man aldrig började.

TheIsh
2011-07-05, 15:22
Även om det skulle bli fler än en bulle så är det ju ingen katastrof :) Det handlar om ett enstaka tillfälle.

Men det där vet du säkert bäst själv, jag förstår hur du tänker. Har man väl börjat är det svårare att sluta än om man aldrig började.

Precis, det är det jag är ute efter. Med ett dagligt underskott på omkring 800 kcal har jag ju så att säga "råd" att grisa. Hur ofta fyller någon år liksom..
Blir det pärontårta kan jag dock inte lova något :thumbup: