handdator

Visa fullständig version : Hur påverkar kolhydratsintaget efter träning?

Rolv
2011-06-30, 20:58
Påverkar kolhydratsintaget efter ett träningspass effekten av passet, eller är det bara återhämtningen inför nästa pass som påverkas? Någon skillnad när det gäller konditionspass och styrketräning?

Springer
2011-06-30, 22:44
Om du kör kondition för att öka glykogenförråden i musklerna, skall det vara bra att fylla på direkt efter. Så det blir lite att lagra in.

willtjam
2011-06-30, 23:36
Man behöver oftast inte fylla på med kolhydrater om man bara gymmar, om man inte ska träna samma muskler igen några timmar efter. Kroppen hinner oftast anpassa det själv.

vicarious
2011-07-01, 07:30
Påverkar kolhydratsintaget efter ett träningspass effekten av passet, eller är det bara återhämtningen inför nästa pass som påverkas? Någon skillnad när det gäller konditionspass och styrketräning?

Vilken effekt syftar du på? För muskeluppbyggnad krävs endast protein vad jag vet.

Anders The Peak
2011-07-01, 09:10
Det finns rätt mycket skrivet och forskat kring det här. Egentligen är det bara att söka informationen så får man svar. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14971430)
Kolhydraterna har en effekt på återhämtningen och tillsammans med protein blir det optimalt. Fett har ingen direkt påverkan på återhämtningen akut.

Stoltz
2011-07-01, 09:39
Jag inbillar mig att om jag tar lite kolhydrater efter träningen så påverkas mitt immunförsvar positivt. Har inga belägg för påståendet, är bara något jag tyckte verkade vara en återkommande påverkan för mig själv.

Perioder utan kolhydrater direkt efter passet = Oftare småsjuk
Perioder med kolhydrater direkt efter passet = Knappt något småsjuknanden alls.

Ponitus
2011-07-01, 11:02
Jag inbillar mig att om jag tar lite kolhydrater efter träningen så påverkas mitt immunförsvar positivt. Har inga belägg för påståendet, är bara något jag tyckte verkade vara en återkommande påverkan för mig själv.

Precis likadant för mig.

King Grub
2011-07-01, 11:46
Jag inbillar mig att om jag tar lite kolhydrater efter träningen så påverkas mitt immunförsvar positivt. Har inga belägg för påståendet,

Det är vetenskapligt bekräftat.

Rolv
2011-07-01, 12:42
Vilken effekt syftar du på? För muskeluppbyggnad krävs endast protein vad jag vet.

Jag undrar om min konditionsutveckling är beroende på hur jag äter, liksom styrketräning/protein. Eller är det bara kvaliteten på träningen som avgör utvecklingen på konditionen.

clappen
2011-07-01, 12:51
Spelar det någon roll om man intar långsamma kolhydrater efter ett styrkepass (t.ex. fullkornspasta), eller måste de vara relativt snabba? Då syftar jag på glykogeninlagring. Brukar trycka i mig ca 2*KV långsamma kolhydrater efter ett pass och jag vill gärna att allt av detta ska lagras som glykogen

Sniggel
2011-07-01, 13:24

Kan tänka mig att eftersom kolhydrater sänker kortisolnivåerna och att för mycket stress kan påverka immunförsvaret negativt så kan det säkert stämma.

willtjam
2011-07-01, 13:28
Spelar det någon roll om man intar långsamma kolhydrater efter ett styrkepass (t.ex. fullkornspasta), eller måste de vara relativt snabba? Då syftar jag på glykogeninlagring. Brukar trycka i mig ca 2*KV långsamma kolhydrater efter ett pass och jag vill gärna att allt av detta ska lagras som glykogen

Skit i pastan och käka godis! :hbang:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=17579

Sheogorath
2011-07-01, 14:11
Skit i pastan och käka godis! :hbang:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=17579

Mjae. Här kommer ett torrbollsvar: Godis duger men det är inte bäst. Man behöver nämligen inte så mycket fruktos efter träningen. Hälften av vikten i vanligt socker utgörs av fruktos som inte kan användas av musklerna som bränsle (endast glukosdelen kan användas direkt). Levern kan bara lagra en viss mängd kolhydrat (~90 g) och när levern är fylld ombildas resten av fruktosen till kroppsfett. Finns det överflödigt glukos däremot behöver det inte lägga sig som fett utan kan lagras i muskelvävnaden istället. Pasta, osötat bröd, ris, potatis (egentligen allt som innehåller stärkelse, d.v.s. långa glukoskedjor) är bättre val än godis.

Stoltz
2011-07-01, 16:07
Det är vetenskapligt bekräftat.

Se på fan. Jag är vetenskapligt godkänd :D

willtjam
2011-07-01, 16:14
Mjae. Här kommer ett torrbollsvar: Godis duger men det är inte bäst. Man behöver nämligen inte så mycket fruktos efter träningen. Hälften av vikten i vanligt socker utgörs av fruktos som inte kan användas av musklerna som bränsle (endast glukosdelen kan användas direkt). Levern kan bara lagra en viss mängd kolhydrat (~90 g) och när levern är fylld ombildas resten av fruktosen till kroppsfett. Finns det överflödigt glukos däremot behöver det inte lägga sig som fett utan kan lagras i muskelvävnaden istället. Pasta, osötat bröd, ris, potatis (egentligen allt som innehåller stärkelse, d.v.s. långa glukoskedjor) är bättre val än godis.

Åhfan. Så Grub har egentligen fel här?
Det är bara frågan om rena sockerarter, 75% glukos och 25 % fruktos, d v s en optimal kombination efter ett träningspass.

Det finns ingen näring i godiset, men det är heller inte syftet med målet direkt efter passet: kolhydraterna skall snabbt ut för snabb återhämtning, glykogeninlagring och för att ge en insulinspik, och detta åstadkommer sockerarterna i lösgodis perfekt. Förhoppningsvis har man ett antal vanliga måltider under dagen att tillfredsställa näringsbehoven, vitamin- och mineraltillförsel o s v med.

Naturligtvis behöver du protein också, gärna i form av en vassleproteindrink.

Dextropur som många använder är 100% glukos, dvs också rent socker. I en gainer består kolhydraterna av rena sockerarter. Ingen skillnad. En gainer är sockerarter plus vassleprotein, samma effekt som du får med vassleproteinpulver plus skum- eller gelégodis.

Efter ett träningspass går kolhydraterna till muskelcellerna, med så gott som obefintlig risk att de lagras som kroppsfett, och detta oavsett om kolhydratkällan i fråga är skumbananer eller pasta. Och pasta skulle vid det här tillfället vara det sämre valet.

Sheogorath
2011-07-01, 16:27
Åhfan. Så Grub har egentligen fel här?

Fruktos kan aldrig användas direkt i musklerna. En fördelning på 75/25 glukos/fruktos är bra om man så snabbt som möjligt vill få in kolhydrat i systemet (t.ex. under en löpartävling), men detta är inte något som är viktigt efter styrketräning. Att en viss andel fruktos är bra har att göra med att fruktosen tas upp i tarmen via ett ett separat transportsystem som står outnyttjat om man bara fyller på med glukos. Däremot är det så att fruktos alltid kommer att bilda kroppsfett om levern är fylld. Dock har man ju knappast chansen att fylla sin lever till bristningsgränsen medan man håller på att springa så där är det inget problem. Risken är ju också avsevärt mindre efter ett avslutat träningspass jämfört med om man t.ex. äter godis/glass/whatever som efterrätt.

willtjam
2011-07-01, 16:43
Fruktos kan aldrig användas direkt i musklerna. En fördelning på 75/25 glukos/fruktos är bra om man så snabbt som möjligt vill få in kolhydrat i systemet (t.ex. under en löpartävling), men detta är inte något som är viktigt efter styrketräning. Att en viss andel fruktos är bra har att göra med att fruktosen tas upp i tarmen via ett ett separat transportsystem som står outnyttjat om man bara fyller på med glukos. Däremot är det så att fruktos alltid kommer att bilda kroppsfett om levern är fylld. Dock har man ju knappast chansen att fylla sin lever till bristningsgränsen medan man håller på att springa så där är det inget problem. Risken är ju också avsevärt mindre efter ett avslutat träningspass jämfört med om man t.ex. äter godis/glass/whatever som efterrätt.

Vilken tur att jag tycker om pasta mer än godis då. ;)
Såg förresten att Grub inte skrev ifall han menade konditionsträning eller styrketräning. Får väl anta att han menar kondition.