handdator

Visa fullständig version : Löpning - Kvinnor män (Lika villkor?)

Bolleten
2011-06-30, 08:01
Hej!

Jag och min flickvän hade en diskussion imorse när vi såg trav. I trav så tävlar hingstar, sto och vallackar (kastrerade hanar) på lika villkor.

Min flickvän sa att så borde det vara för människor i löpning med, dvs män och kvinnor tävlar tillsammans. Hon säger att om det varit så från början att kvinnor hade tävlat mot män så hade dem antagligen presterat bättre för det var tuffare motstånd osv.

Det kanske ligger något i det? Eller så är det bara rent biologiskt att män har lättare tack vare testostron, större muskler osv osv?

Om de hade tävlat på lika villkor så hade det antagligen varit de kvinnor med bäst anlag, dvs högt testostronproduktion och långa som hade varit bästa.

Jag körde lite snabb Google och läste på ett annat forum att det kanske hade något med syreupptagningen att göra också och att i löpning på längre sträckor så jämnade det ut sig, kvinnor och män presterade likadant. Medans på kortare sträckor så hade männen övertag.

Aja jag bara spekulerar lite men hade varit kul om någon visste :).

Zhang
2011-06-30, 08:12
Så din flickvän menar att kvinnliga-atleter inte anstränger sig till sitt yttersta i tävlingar nu eftersom de ändå inte tävlar mot män?

King Grub
2011-06-30, 08:16
på längre sträckor så jämnade det ut sig, kvinnor och män presterade likadant.

Det stämmer inte.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9861606

Bolleten
2011-06-30, 08:21
Så din flickvän menar att kvinnliga-atleter inte anstränger sig till sitt yttersta i tävlingar nu eftersom de ändå inte tävlar mot män?

Tävlar man mot någon som är bättre, så anstränger man sig mer. Sen om det är kvinnor/män är struntsamma.

Bolleten
2011-06-30, 08:24
Det stämmer inte.

Aha. Intressant. Maraton verkar vara en relativt ny gren för kvinnor också.

delta_mats
2011-06-30, 08:27
Tävlar man mot någon som är bättre, så anstränger man sig mer. Sen om det är kvinnor/män är struntsamma.

Så det räcker inte att 100 kvinnor är bättre löpare än en kvinna för att detta ska sporra henne att bli bättre? Eller att en tvåa har som mål att någon gång bli bättre än den kvinna som för närvarande är bäst?

Nitrometan
2011-06-30, 08:29
Jag körde lite snabb Google och läste på ett annat forum att det kanske hade något med syreupptagningen att göra också och att i löpning på längre sträckor så jämnade det ut sig, kvinnor och män presterade likadant. Medans på kortare sträckor så hade männen övertag.

Vad är längre sträckor? Om det du säger skulle tiderna för herrar och damer närma sig ju längre sträckorna blir. 5km, 10km, halvmara, helmara - rekorden skulle vara lika nånstans då. Sen skulle kvinnorna bli snabbare kanske då de ofta är lättare.

Vi tittar...
5000 m - herrar 12:37,35, damer 14:11,15
10000 m - herrar 26:17,53, damer 29:31,78
20000 m - herrar 56:26, damer 1:05:26,6

10 km - herrar 26:44, damer 30:21
20 km - herrar 55:21, damer 1:02:36

halvmaran - herrar 58:23, damer 1:05:50
maraton - herrar 2:03:59, damer 2:15:25

Skillnader verkar finnas.

Nitrometan
2011-06-30, 08:31

Fast de fysiska förutsättningarna är inte lika.

I bågskytte däremot är det inte så stora skillnader. 1996 på OS i Atlanta fick damer och herrar tävla tillsammans. Då var det en tjej som vann. Många tjejer vann sina särskjutningar mot killar. Därefter gick man ifrån det och tävlade i skilda klasser igen.

Bolleten
2011-06-30, 08:35
Så det räcker inte att 100 kvinnor är bättre löpare än en kvinna för att detta ska sporra henne att bli bättre? Eller att en tvåa har som mål att någon gång bli bättre än den kvinna som för närvarande är bäst?

Jo? Är din mening att vara dryg eller att bidra med något vettigt?

espeto
2011-06-30, 08:38
Jag tycker att de ser ut att sporra varandra ganska bra :D

MTn1v5TGK_w
@50s

Bolleten
Vad är längre sträckor? Om det du säger skulle tiderna för herrar och damer närma sig ju längre sträckorna blir. 5km, 10km, halvmara, helmara - rekorden skulle vara lika nånstans då. Sen skulle kvinnorna bli snabbare kanske då de ofta är lättare.

Vi tittar...

20 km - herrar 55:21, damer 1:02:36

halvmaran - herrar 58:23, damer 1:05:50

Ja detta var bara vad jag fick ut ifrån en snabb googling och inget jag hade någon fakta på :).

Fast de fysiska förutsättningarna är inte lika.

I bågskytte däremot är det inte så stora skillnader. 1996 på OS i Atlanta fick damer och herrar tävla tillsammans. Då var det en tjej som vann. Många tjejer vann sina särskjutningar mot killar. Därefter gick man ifrån det och tävlade i skilda klasser igen.

Aha ok. Varför tävlar dem i skilda klasser igen då? Är det bara för att det ska finnas en herr-etta och en dam-etta?

delta_mats
Jo? Är din mening att vara dryg eller att bidra med något vettigt?

Bidra med något vettigt var meningen. Du uttryckte dig som så att om det inte fanns någon strävan att bli bättre och vinna över någon bättre så utvecklas man inte. Men så är ju inte fallet då det finns tusentals kvinnliga löpare som strävar efter att bli bäst.

Bolleten
2011-06-30, 08:48
Bidra med något vettigt var meningen. Du uttryckte dig som så att om det inte fanns någon strävan att bli bättre och vinna över någon bättre så utvecklas man inte. Men så är ju inte fallet då det finns tusentals kvinnliga löpare som strävar efter att bli bäst.

Att det alltid finns någon bättre trodde jag var underförstått och därför skrev jag inte ut det. Såklart 2an alltid vill bli 1a, osv osv. Ska uttrycka mig bättre i fortsättningen :)

Lars Brinkhoff
2011-06-30, 08:52
Jag tror att löparna i världseliten har tränat hårt och målinriktat under lång tid, och därför ligger väldigt nära sin genetiska potential. Säg att kvinnorna ligger 1% från sin teoretiskt maximala prestation, vilket skulle vara ganska mycket (i själva verket är det nog mindre). Det skulle ändå inte vara tillräckligt för att förklara skillnaden mot männen, som är mer än 10% i de flesta grenarna.

Nitrometan
2011-06-30, 09:08
Aha ok. Varför tävlar dem i skilda klasser igen då? Är det bara för att det ska finnas en herr-etta och en dam-etta?

Vet ej. Jag antar att herrarna inte ville ha stryk av damerna och de som bestämmer i förbundet är gamla gubbar.

ulfalf
2011-06-30, 09:11

Det stämmer inte riktigt: klickiz (http://en.wikipedia.org/wiki/Archery_at_the_1996_Summer_Olympics).

Däremot är bågskytte en av de få (den enda?) idrotter där ett världsrekord på damsidan har varit bättre än ett herrvärldsrekord, med samma förutsättningar. 25 meter inomhusrond, av Petra Ericsson någon gång i början på 90-talet har jag för mig att det var. Dock höll sig inte rekordet så länge, men ändå. Under de år jag var aktiv bågskytt (97-07 typ) så hörde jag aldrig talas om att damer och herrar tävlade i gemensamma klasser - självklart finns det damer som skjuter bättre än herrar men det är ändå resultatmässigt högre standard i herrklasser än i damklasser.

Vet ej. Jag antar att herrarna inte ville ha stryk av damerna och de som bestämmer i förbundet är gamla gubbar.

Vild, ogrundad spekulation! :) Men visst är det gamla gubbar som styr i förbundet...

Englund
2011-06-30, 09:18
Däremot är bågskytte en av de få (den enda?) idrotter där ett världsrekord på damsidan har varit bättre än ett herrvärldsrekord, med samma förutsättningar.
En kvinna har länge haft rekordet i någon gren inom fridykning, om jag inte missminner mig.

Nitrometan
2011-06-30, 09:46
Det stämmer inte riktigt:
Vafan!??! Då har nån jygit för mig!

Vild, ogrundad spekulation! :) Men visst är det gamla gubbar som styr i förbundet...
Ja, jag gissade bara vilt.

Remokillen
2011-06-30, 11:44
Vafan!??! Då har nån jygit för mig!

Ja, jag gissade bara vilt.

Kan det vara denna kvinna du tänkte på?

http://en.wikipedia.org/wiki/Zhang_Shan

Baske
2011-06-30, 12:01
Jag tycker det är bra att kvinnor inte tävlar med männen för då hade vi inte fått våra helylle folkkära Kalla, Kallur, Bergqvist, Magdalena Forsberg......!!

Ännu roligare blir det att diskutera viktklasser!

Nitrometan
2011-06-30, 12:07
Kan det vara denna kvinna du tänkte på?

http://en.wikipedia.org/wiki/Zhang_Shan
Nja, det var nån som sa nåt om bågskyttet. Hon verkar ju skjuta med bössa.

Men det kan säkert vara hon som var orsak till ryktet.

Tack.
Ännu roligare blir det att diskutera viktklasser!
Har man viktklasser i löpning?

LadyG
2011-06-30, 12:08
Tjejmilen för hästar (http://www.stochampionatet.se/category.php?categoryID=206)?

stridis
2011-06-30, 12:09
Är det någon som har koll på ultramaratondistanser: hur ser det ut där?

LadyG
2011-06-30, 12:15
Är det någon som har koll på ultramaratondistanser: hur ser det ut där?

50 snabbaste tiderna i Spartathlon (http://en.wikipedia.org/wiki/Spartathlon)är satta av män.

I Comrades (http://en.wikipedia.org/wiki/Comrades_Marathon)är det också ganska stor skillnad.

Owe
2011-06-30, 12:37
Det stämmer inte.

Jo, det stämmer visst att på längre sträckor så jämnar det ut sig, och när man pratar om "längre sträckor" i detta samanhang så gäller det ultra maraton typ den dubbla distansen o mer än ett vanligt maraton som länken tar upp som längst.

Andledingen till att kvinnor har bättre förutsättningar när det gäller ultra maraton, är för pga att kvinnor biologist har högre smärttröskel och även (säger man) att kvinnor mentalt klarar av monotont arbete bättre än män.

Andledingen till att kvinnor är sämre på kortare stäckor än ultra maraton , har med att kvinnor har bredare höfter än män och därför får en sämre löpekonomi än män, då armpendligen blir sämre.

MVH
Owe

ulfalf
2011-06-30, 13:19
Andledingen till att kvinnor har bättre förutsättningar när det gäller ultra maraton, är för pga att kvinnor biologist har högre smärttröskel och även (säger man) att kvinnor mentalt klarar av monotont arbete bättre än män.

Så de rent fysiska skillnaderna spelar ingen roll när det gäller att bli bra på ultradistanser? Och vem har sagt det där om smärttröskeln och monotont arbete?

Andledingen till att kvinnor är sämre på kortare stäckor än ultra maraton , har med att kvinnor har bredare höfter än män och därför får en sämre löpekonomi än män, då armpendligen blir sämre.

Du menar alltså att armpendlingen inte har betydelse på ultradistanser? Och att kvinnor och män skulle vara lika snabba på alla distanser om bara höfterna vore lika breda? :confused:

Zorgus
2011-06-30, 13:34
Att man skulle prestera bättre om man har hårt motstånd är en seglivad myt som verkar leva kvar. Faktum är att man presterar bäst när man gör sitt eget lopp och inte förlitar sig på andra, oavsett om man är man eller kvinna. Fråga bara marathoneliten i Sverige om hur bra det har gått att försöka hänga på täten i början av loppen...Nää det där stämmer inte.

Owe
2011-06-30, 13:45
Så de rent fysiska skillnaderna spelar ingen roll när det gäller att bli bra på ultradistanser? Och vem har sagt det där om smärttröskeln och monotont arbete?

Du menar alltså att armpendlingen inte har betydelse på ultradistanser? Och att kvinnor och män skulle vara lika snabba på alla distanser om bara höfterna vore lika breda? :confused:

Nu vet jag inte hur man gör för att få med både mina o dina citat,,så du får leva med att bara dina kommer med.

Jag är själv gamal löpare (även det blir mer gymmet nu för tiden) vilket gör att man intressera sig lite extra när det visat domumetärer och vetenskapliga rön på tv:n. Det jag skrev ovan kommer från just två dådana progam, ett om en kvinligt ultalöperska i usa där även en del forskning och förklaringar gav, men även vetenskapen värld (vill jag minnas) tog upp detta med manlig kontra kvinlig löpning.

Att kvinnor har högre smärttröskel har med att kvinnor föder barn och därför är biologiskt "konstruerade" så,och bättre på monotont arbete togs även upp i programet, men dyker även upp ibland där det diskuteras skillnad mellan män o kvinnor kolla lite evolotionbiologi så lär det dyka upp även där.

Nej det menar jag inte, men pga att det är så långa sträckor på ett ultra lopp, så kommer saker som smärttröskeln och så ut med "lidande" få större betydelse än på kotare sträckor och om du sett hur dom flesta som håller på med ultra lopp springer så kommer armpendlig har mindre vikt än vid "vanlig" löpning, ultra löpare spring (dom jag har sett) med korta steg och lyfter fötterna så lite som möjligt och då blir inte just armpendlig lika viktigt.

MVH
Owe

LadyG
2011-06-30, 14:01
Och hur avspeglar sig det i Badwater, Comrades, Spartathlon, Swiss Alp eller Western state t ex? De kvinnliga tiderna är ju faktiskt betydligt sämre än männens.

Owe
2011-06-30, 14:12
Och hur avspeglar sig det i Badwater, Comrades, Spartathlon, Swiss Alp eller Western state t ex? De kvinnliga tiderna är ju faktiskt betydligt sämre än männens.

Det kan jag inte utala mig om, utan vad jag återgav var det som framkom under dom programen jag såg, kvinnan i USA som sprang ultra lopp, vann allafall den tävlingen som var med i progamet.

Sen tror jag ultra lopp har blivet mycket större nu än när just detta program sändes.

MVH
Owe

LadyG
2011-06-30, 14:15
I verkligheten, i t ex Spartathlon, är de 50 bästa tiderna satta av män och när jag snokade runt på de andra sidorna och resultatlistorna såg det ungefär likadant ut över hela linjen. Det är inte det att det saknas kvinnor, de är bara långsammare än männen.

Sen får Vetenskapens värld säga vad de vill, det lyssnar inte löparna på verkar det som och jag tror mer på resultatlistorna än halvduktiga reportrar på SVT.

ulfalf
2011-06-30, 14:28
Jag är själv gamal löpare (även det blir mer gymmet nu för tiden) vilket gör att man intressera sig lite extra när det visat domumetärer och vetenskapliga rön på tv:n. Det jag skrev ovan kommer från just två dådana progam, ett om en kvinligt ultalöperska i usa där även en del forskning och förklaringar gav, men även vetenskapen värld (vill jag minnas) tog upp detta med manlig kontra kvinlig löpning.

Det där Vetenskapens värld har jag också sett - men minns det lite annorlunda. Vad jag minns är att man undersökte varför de (tydligen uppmätta) procentuella skillnaderna i mäns och kvinnors prestationer blev mindre ju längre loppen pågick. (Vilket är exakt det som motsägs av studien som Grub länkade till, i alla fall på upp till marathondistansen). En av förklaringarna som gavs var att det kanske var så att kvinnor var mer smärttåliga, möjligtvis för att det evolutionärt har varit bra i samband med förlossning. Men vad jag minns, och vad inga resultat pekar på, så sa dom aldrig att kvinnor var bättre än män på långa distanser. Det är en ganska så fundamental skillnad.

Spiffy
2011-06-30, 14:29
Andledingen till att kvinnor har bättre förutsättningar när det gäller ultra maraton, är för pga att kvinnor biologist har högre smärttröskel

Fast det stämmer ju inte.

Eddie Vedder
2011-06-30, 14:31

Ja men det finns ju nivåer även inom manlig och kvinnlig idrott. Med det resonemanget skulle ju en halvtaskig löpare kunna bli elitlöpare bara genom att få springa mot eliten.

Owe
2011-06-30, 14:37
I verkligheten, i t ex Spartathlon, är de 50 bästa tiderna satta av män och när jag snokade runt på de andra sidorna och resultatlistorna såg det ungefär likadant ut över hela linjen. Det är inte det att det saknas kvinnor, de är bara långsammare än männen.

Sen får Vetenskapens värld säga vad de vill, det lyssnar inte löparna på verkar det som och jag tror mer på resultatlistorna än halvduktiga reportrar på SVT.

Jag följer inte ultra lopp och tror säkert det du skriver.
Men ännu en gång jag bara återgav vad som framkommit i progamen.

Sen är det ju inte SVT:s reportrar som gör alla inslag i Vetenskapens värld, utan det är ju i flesta fall inköpta progam.
Kvinnan i usa som vann ultra lopp, var ju inte någon SVT produktion.

Jag har inte koll på hur långa loppen är som du räknade upp, jag vill minnas loppet som kvinnan vann var ca 12 mil i bergsteräng och vann över en kille som hade vunnit loppet två gånger tidigare.

MVH
Owe

Owe
2011-06-30, 14:49
Det där Vetenskapens värld har jag också sett - men minns det lite annorlunda. Vad jag minns är att man undersökte varför de (tydligen uppmätta) procentuella skillnaderna i mäns och kvinnors prestationer blev mindre ju längre loppen pågick. (Vilket är exakt det som motsägs av studien som Grub länkade till, i alla fall på upp till marathondistansen). En av förklaringarna som gavs var att det kanske var så att kvinnor var mer smärttåliga, möjligtvis för att det evolutionärt har varit bra i samband med förlossning. Men vad jag minns, och vad inga resultat pekar på, så sa dom aldrig att kvinnor var bättre än män på långa distanser. Det är en ganska så fundamental skillnad.

Ja, Ulf jag la nog ihop lite från bägge progamen :) och nu när du nämner det så känns din bild av progammet igen.
Fast det där med att:" kanske var så att kvinnor var mer smärttåliga"
Har jag allafall fått en bild av att det är vedertaget att kvinnor har det, empiriskt så hör man det ofta inom sjukvården och evolutionsbiologiskt hör man det även ofta, så ett "kanske" tycker jag låter märkligt.

MVH
Owe

Owe
2011-06-30, 14:54
Fast det stämmer ju inte.

Jag glömde skriva ett: skulle med i meningen, då jag bara återgav info
Så här skulle meningen varit:

Andledingen till att kvinnor skulle ha bättre förutsättningar när det gäller ultra maraton, var för pga att kvinnor biologist har högre smärttröskel

MVH
Owe

Zorgus
2011-06-30, 15:37
Jag tror att anledningen till att kvinnor gör bättre ifrån sig på längre sträckor relativt män snarare beror på att de utnyttjar fett bättre som källa (vilket i sin tur kan bero på större andel kroppsfett och/eller större andel typ I fiber):

http://thehealthpages.org/sex-differences-in-exercise-metabolism/

Owe
2011-06-30, 17:47

Blev ju tvungen o leta lite :) Och mycket ricktigt så fann jag:

Pamela Reed, slå alla som ställer upp manliga och kvinnliga, och krossade banrekord på 2003 Badwater 131 km Ultra maraton. In 2004 Hungarian Edit Berces ran 100 miles in 14:15:08, a world record, on her way to another world record of 153.6 miles in 24 hours. År 2004 ungerska Edit Berces sprang 100 miles i 14:15:08, ett världsrekord, på väg till en annan värld rekord av 153,6 miles i 24 timmar. These phenomenal feats are consistent with the opinions of South African Tim Noakes, an avid distance runner and world-renowned exercise physiologist who suggests that women may have greater endurance than men. Dessa fenomenala bedrifter är förenliga med yttrandena från sydafrikanska Tim Noakes, en ivrig avstånd löpare och världsberömda träningsfysiolog som tyder på att kvinnor kan ha större uthållighet än män.

MVH
Owe

Everest
2011-06-30, 18:05
(vilket i sin tur kan bero på större andel kroppsfett och/eller större andel typ I fiber)

Att ha en effektiv fettförbränning vid långvariga aktiviteter och att ha en stor andel kroppsfett är två helt olika saker. Kolla på hur cyklister, löpare osv ser ut. Knappt nåt kroppsfett alls.

Owe
2011-06-30, 18:09
http://pamreed.com/pr/index.php/about/

Everest
2011-06-30, 18:13
In 2004 Hungarian Edit Berces ran 100 miles in 14:15:08

Drygt 1 timme och 45min långsammare än sveriges bästa ultramarathonlöpare Jonas Buud gjorde i täby extreme challage på samma distans i fjol...

Owe
2011-06-30, 18:18
Jag tror att anledningen till att kvinnor gör bättre ifrån sig på längre sträckor relativt män snarare beror på att de utnyttjar fett bättre som källa (vilket i sin tur kan bero på större andel kroppsfett och/eller större andel typ I fiber):

http://thehealthpages.org/sex-differences-in-exercise-metabolism/

Jo,nu när jag letat runt lite så verkar det vara det som återkommer och det med högre smärttröskel och bättre på monotont arbete är inget jag funnit att läsa ännu *gah!*;)

Men sen blir man ju lite fundersam angånde detta med att kvinnor skulle vara bättre på att utnyttjar fett,,,,
Jo, det verkar ju logiskt om man tar kvinnor som grupp, men om man kollar på kvinnor som utövar ultra lopp, så har dom ju inte mycket till kroppsfett att prata om.

MVH
Owe

Owe
2011-06-30, 18:23
Drygt 1 timme och 45min långsammare än sveriges bästa ultramarathonlöpare Jonas Buud gjorde i täby extreme challage på samma distans i fjol...

Everest, du är betydligt mer insatt i dessa tider än jag, då jag inte följer ultralopp, utan infon kom från denna sidan:

http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://faculty.css.edu/tboone2/asep/WomenMarathon.doc

MVH
Owe

LadyG
2011-06-30, 19:46
100 miles Road
Bästa dam: (40) 15.05.52 TRAPP Sue Ellen (USA) 4.03.46 R USA QUEENS NEW YORK 5.05.1990
Bäste herre: (40) 12.55.12 NEWTON Mike (GBR) 1.11.38 R GBR FOREST GREEN 26.07.1980

100 miles track
Bästa dam: (40) 16.56.04 BERCES Edit (HUN) 16.05.64 T FRA SURGERES 48H 28/30.05.2004
Bäste herre: (40) 12.19.11 KOUROS Yiannis (GRE) 13.02.56 T ITA LUPATOTISSIMA 22/23.09.2001

100 miles indoor
Bästa dam: (45) 15.40.55 KUNO Monica (GER) 43 I GBR MILTON KEYNES 24H 3/04.2.1990
Bäste herre: (45) 12.56.13 RITCHIE Donald (GBR) 6.07.44 I GBR MILTON KEYNES 24H 3/04.2.1990

1000km road
Bästa dam: (40) 7d 16.08.37 BARWICK Sandra (NZL) 27.02.49 R USA NEW YORK 16/24.10.1991
Bäste herre: (40) 7d 11.40.15 BROWN Richard (GBR) 18.11.46 R USA NEW YORK 20/28.05.1988

...och så fortsätter det konsekvent, om man håller sig till att jämföra samma åldersgrupper (jag plockade bara några få jämförelser i de tävlingar där båda könen hade tider).

http://www.iau.org.tw/upload/statistics/1266689478.pdf

Bolleten
2011-07-01, 08:28
Ja men det finns ju nivåer även inom manlig och kvinnlig idrott. Med det resonemanget skulle ju en halvtaskig löpare kunna bli elitlöpare bara genom att få springa mot eliten.

Menade mer det som ren motivation :). Att man blir (iaf jag) mer motiverad att möta någon som är bättre. Jag menar inte att man blir elit bara för man möter en elit. =)

Hemi
2011-07-01, 09:25
Angående tävla mot hårdare motstånd så finns ju redan harar i Grnd Prix t ex, viket ibland ses lite kontroversiellt eftersom det drar ned tiderna. Dock använder inte kvinnor manliga harar vad det nu skulle göra för skildnad.

Samt ultradistanserna har jag intresserat mig för en del och det som slår mig är att det inte riktigt är eliten på klotet som tävlar där. Många är fantastiskt b ra, visst, många inte dock. På siståne har afrikanska löpare tagit över långdistansen på bana och stadsmaraton så pass, mycket på grund av pengar, priser och att de ser det som ett jobb. Lite läskigt nästan, res till Europa och spring för juveler. Finns en bra dokumentär om det där om varför vi springer och vissa pratar om "runners high" vissa gör det för att hålla vikten och andra springer - för livet. Ultramaraton är det vad jag vet inte lika mycket pengar i förutom möjligen spons. Jag tror att om de absolut bästa på klotet sprang ultror skulle det se lite annorlunda ut, speciellt om man tränade inför det som man tränar inför OS maraton.

LadyG
2011-07-01, 09:30
Det påverkar ju i och för sig inte grundfrågeställningen, att män och kvinnor är olika funtade och kanske ska eller inte ska tävla i samma klasser..? Eller hur tänkte du där?

Hemi
2011-07-01, 09:42
Det påverkar ju i och för sig inte grundfrågeställningen, att män och kvinnor är olika funtade och kanske ska eller inte ska tävla i samma klasser..? Eller hur tänkte du där?

Som svar på om kvinnor skulle prestera bättre om de tävlade mot män, nej, harar är samma väl sak i så fall och ultror kan man kanske inte riktigt veta med. Eller har jag fattat fel?

Men, det fanns en kvinna som simmade över iskalla sjöar och liknande som jag inte tror nån man gjort, dessutom fjärilsim hela vägen, så vad vet man, klart kvinnor kan ha fördelar på nåt sätt.

LadyG
2011-07-01, 09:55
Har ett vagt minne av att kvinnor har kortare väg mellan hjärta och hjärna för blodet, vilket tydligen påverkar hur väl en person klarar av G-krafter, men det gör bara kvinnor mer lämpade att flyga stridsflyg. Fast visst har väl kvinnor fördelar, men inte så många kanske.

Apropås smärttåligheten ska det väl vara mödrar, inte fröknar som aldrig fött barn, om smärttåligheten ska påverkas har jag för mig. Jag är nästan säker :)

Det finns en man, han hade t om ett entimmesprogram på Discovery, som simmar i ishavet etc, så även män ger sig på såna där stolleprov. *rolleyes*

hangatyr
2011-07-01, 10:20
går det överhuvudtaget att på ett objektivt sätta mäta smärttröskel och -tålighet? jag har svårt att tro det. alltså borde det omöjligt att avgöra om kvinnor generellt har högre smärttröskel än män. eller vice versa.

ARMSTARK
2011-07-01, 10:30

Vi tittar...

20 km - herrar 55:21, damer 1:02:36halvmaran - herrar 58:23, damer 1:05:50

Ser märkligt ut, är det en översättningsmiss eller nåt då det är olika tider 10000m/10km & 20000m/20km? *jorgen*

Onåd
2011-07-01, 10:33
Hej!

Jag och min flickvän hade en diskussion imorse när vi såg trav. I trav så tävlar hingstar, sto och vallackar (kastrerade hanar) på lika villkor.

Min flickvän sa att så borde det vara för människor i löpning med, dvs män och kvinnor tävlar tillsammans. Hon säger att om det varit så från början att kvinnor hade tävlat mot män så hade dem antagligen presterat bättre för det var tuffare motstånd osv.

Det kanske ligger något i det? Eller så är det bara rent biologiskt att män har lättare tack vare testostron, större muskler osv osv?

Om de hade tävlat på lika villkor så hade det antagligen varit de kvinnor med bäst anlag, dvs högt testostronproduktion och långa som hade varit bästa.

Aja jag bara spekulerar lite men hade varit kul om någon visste :).

Det har väl snarare på olika sätt visat sig att kvinnor som grupp har mer att förlora än vinna på könsintegrerad idrott (på individnivå kan vissa säkert gynnas av det dock), inte minst om det handlar om att tävla i gemensam klass.

För det första är det svårare att rekrytera kvinnor. För det andra sållas merparten bort direkt (inför tävlingar) och indirekt (t ex socialt; det är inte roligt att känna sig dålig) för att de inte står sig tillräckligt i konkurrensen med män. Med mera.

Jämför med skolidrotten där tjejer generellt får lägre betyg när man har gemensam idrottsundervisning.

Vill man lägga mer krut på att försöka höja kvalitén och ge godare förutsättningar för kvinnors idrottande är det nog mer fruktbart att tilldela dem mer och bättre resurser. Jag säger inte att man borde göra det, kvinnors idrott genererar ju också mindre pengar krasst sett, men självklart har man bättre förutsättningar om man till exempel slipper yrkesarbeta parallellt med en idrottssatsning.

Macroman
2011-07-01, 11:06
Samt ultradistanserna har jag intresserat mig för en del och det som slår mig är att det inte riktigt är eliten på klotet som tävlar där. Många är fantastiskt b ra, visst, många inte dock. På siståne har afrikanska löpare tagit över långdistansen på bana och stadsmaraton så pass, mycket på grund av pengar, priser och att de ser det som ett jobb. Lite läskigt nästan, res till Europa och spring för juveler. Finns en bra dokumentär om det där om varför vi springer och vissa pratar om "runners high" vissa gör det för att hålla vikten och andra springer - för livet. Ultramaraton är det vad jag vet inte lika mycket pengar i förutom möjligen spons. Jag tror att om de absolut bästa på klotet sprang ultror skulle det se lite annorlunda ut, speciellt om man tränade inför det som man tränar inför OS maraton.

Håller helt med. Afrikanerna skulle krossa motståndet på ultradistanserna om det blev seriösa prispengar.

Ser märkligt ut, är det en översättningsmiss eller nåt då det är olika tider 10000m/10km & 20000m/20km? *jorgen*

10000 m och 20000 m är på bana och 10 km och 20 km är landsvägslopp skulle jag gissa på.

Owe
2011-07-01, 14:33
100 miles Road
Bästa dam: (40) 15.05.52 TRAPP Sue Ellen (USA) 4.03.46 R USA QUEENS NEW YORK 5.05.1990
Bäste herre: (40) 12.55.12 NEWTON Mike (GBR) 1.11.38 R GBR FOREST GREEN 26.07.1980

100 miles track
Bästa dam: (40) 16.56.04 BERCES Edit (HUN) 16.05.64 T FRA SURGERES 48H 28/30.05.2004
Bäste herre: (40) 12.19.11 KOUROS Yiannis (GRE) 13.02.56 T ITA LUPATOTISSIMA 22/23.09.2001

100 miles indoor
Bästa dam: (45) 15.40.55 KUNO Monica (GER) 43 I GBR MILTON KEYNES 24H 3/04.2.1990
Bäste herre: (45) 12.56.13 RITCHIE Donald (GBR) 6.07.44 I GBR MILTON KEYNES 24H 3/04.2.1990

1000km road
Bästa dam: (40) 7d 16.08.37 BARWICK Sandra (NZL) 27.02.49 R USA NEW YORK 16/24.10.1991
Bäste herre: (40) 7d 11.40.15 BROWN Richard (GBR) 18.11.46 R USA NEW YORK 20/28.05.1988

...och så fortsätter det konsekvent, om man håller sig till att jämföra samma åldersgrupper (jag plockade bara några få jämförelser i de tävlingar där båda könen hade tider).

http://www.iau.org.tw/upload/statistics/1266689478.pdf

Jo, men jag vill nug mena att man inte kan jämföra tider på det viset när det gäller ultra lopp.
Om vi tar Badwater som exsempel så är det ju ett lopp på 217Km och på en så lång sträcka så spelar ju väderleksförhållade väldigt stor betydelse, så att jämföra tider på det viset blir ju inte helt rättvist.

Pam Reed har ju bevisligen vunnit Badwater två gånger och spöat männen,
så om man går till orginal frågan blir ju svaret JA, män o kvinnor kan tävla i samma klass.

MVH
Owe

LadyG
2011-07-01, 15:04
Just Badwater var ett sällsynt dåligt exempel eftersom det i Death Valley sällan är något annat än gröndjävligt varmt (det blir alltså sällan något annat väder än sol och varmt, synnerligen konsekvent mao), men jag hör din åsikt och håller inte med :)

Anledningen är att även om det finns enstaka kvinnor så är det just enstaka. Vore det någorlunda jämt mellan könen på ultra bode det finnas fler än ett par tre stycken kvinnor som matchar männen. Men det gör det inte, och det beror inte på att det inte finns kvinnor som springer (det gör det), och flera av ultrorna jag referade till kräver kvalificering för att utesluta de värsta blåbären. Det är alltså inga halvtränade gröngölingar som ställer upp. En svala (eller två) gör ingen sommar, lika lite som en eller två snabba kvinnor gör könen jämställda när det gäller konditionsidrotter.

Tycker det borde finnas fler kvinnor bland topp 50 på t ex Spartathlon, men du hittar inte 1 kvinna bland de 50 snabbaste. Inte ens 1.

Nitrometan
2011-07-01, 15:58

10000 m och 20000 m är på bana och 10 km och 20 km är landsvägslopp skulle jag gissa på.

Precis så.