Logga in

Visa fullständig version : BV lista

Dr.Stein
2003-12-12, 20:37
Nån som vet nån bra lista över vilket BV olika mat och maträtter har? Hitta en jäkligt ofullständig på livsmedelsverkets hemsida, måste finnas bättre!
För om jag förstått begreppen rätt så e ju BV-värdet minst lika viktigt som proteininnehållet. Båda behövs iaf.;)

King Grub
2003-12-12, 20:47
Här är några värden i alla fall:

Vassle:104
Hela ägg: 100
Äggvita: 88
Kyckling/kalkon: 79
Fisk 70
Rött kött 69
Komjölk 60
Råris 57
Vitt ris 56
Sojabönor 47
Vete 44
Jordnötter 43
Potatis 34

Mindek
2003-12-12, 20:54
ÄGG :hbang:

Dr.Stein
2003-12-12, 20:58
Tack, det finns inget motsvarande livsmedelsverkets kolhydrat/protein/fett lista??

King Grub
2003-12-12, 21:09
Originally posted by Dr.Stein
Tack, det finns inget motsvarande livsmedelsverkets kolhydrat/protein/fett lista??

Inte på nätet, tror jag. Däremot finns det i de tjocka, amerikanska och engelska läroböckerna i medicinsk näringslära.

Dessutom är BV för ett enskilt livsmedel inte så intressant; man äter ju sällan bara det i ett mål. Lite fina combos:

Mjölk + vete 105
Ägg + vete 118
Ägg + mjölk 122
Potatis + ägg 137

Dr.Stein
2003-12-12, 21:57
Ok, men ska man bara skita i o räkna me BV-värdet när man inte vet va de ligger på eller? För de spelar ju ändå ganska stor roll.

Hur gör ni, skiter ni helt i o räkna me de, eller finns de nån tumregel??

aliquis
2003-12-12, 22:28
För om jag förstått begreppen rätt så e ju BV-värdet minst lika viktigt som proteininnehållet. Båda behövs iaf.;)

Bara om du äter en väldigt ensidig kost, äter du en varierad kost borde BV för hela kosten totalt sett bli skapligt även om respektive livsmedel har ett lågt BV.

aliquis
2003-12-12, 22:29
Originally posted by King Grub
Sojabönor 47

Det där måste väl ändå vara helt uppåt väggarna?

Dr.Stein
2003-12-12, 22:36
Originally posted by aliquis

Bara om du äter en väldigt ensidig kost, äter du en varierad kost borde BV för hela kosten totalt sett bli skapligt även om respektive livsmedel har ett lågt BV.

Ok, gäller de att äta varierat varje måltid, eller funkar de om man äter ganska ensidiga måltider, men får i sig varierat om man räknar hela dagen?

Dr.Stein
2003-12-12, 22:37

Nej de tror jag inte, inte om man bara äter sojabönor. äter du annat samtidigt kommer värdet att bli mycket högre

aliquis
2003-12-12, 22:53
Ok, gäller de att äta varierat varje måltid, eller funkar de om man äter ganska ensidiga måltider, men får i sig varierat om man räknar hela dagen?

Så som jag har lärt mig det är det att det är intaget under hela dagen som räknas, men se det är ju "normal" näringslära för veganer som är oroliga på att bli undernärda och få för lite protein.

Tränar man kanske man är mer intresserad utav att hålla ett högt bv hela tiden och då kanske det blir viktigare att varje måltid är så bra som möjligt. Man har ju dock en aminosyrapol i kroppen och en del proteiner finns ju färdiglagrade i levern och kan brytas ner till enskilda aminosyror vid behov så det borde ju inte vara så fruktansvärt viktigt. King grub kommer säkert med ett uttömmande svar.

King Grub
2003-12-13, 11:05

Som jag skrev, värdet för enskilda varor är inte så intressant, eftersom man sällan äter dem ensamma. Allt kompletterar allt annat, och mycket riktigt över en längre tidsrymd än en enskild måltid.

aliquis
2003-12-13, 13:53
Originally posted by King Grub
Som jag skrev, värdet för enskilda varor är inte så intressant, eftersom man sällan äter dem ensamma. Allt kompletterar allt annat, och mycket riktigt över en längre tidsrymd än en enskild måltid.

Men sojabönor skall ju ha ett biologiskt värde på ca 85 eller så, inte 47.

King Grub
2003-12-13, 13:58

Men sojabönor skall ju ha ett biologiskt värde på ca 85 eller så, inte 47.

74. Jag skulle skrivit sojaprotein i listan, i bönorna. Det var sent. :sleep: