Logga in

Visa fullständig version : Hur ska man äta före styrketräning?

SannaK
2011-06-29, 15:15
Någon som vet?

mikaelj
2011-06-29, 15:17
Det spelar absolut ingen roll. Så länge du känner dig pigg på gymmet. Du behöver inte ens äta före du tränar.

Det viktigaste är att äta efter du har styrketränat, något proteinrikt: keso, ost, mjölk, kött, fisk. Det är protein som gör att du bygger muskler.

RassK
2011-06-29, 15:17
10 g eaa

SannaK
2011-06-29, 15:24
Det spelar absolut ingen roll. Så länge du känner dig pigg på gymmet. Du behöver inte ens äta före du tränar.

Det viktigaste är att äta efter du har styrketränat, något proteinrikt: keso, ost, mjölk, kött, fisk. Det är protein som gör att du bygger muskler.

Jaha, det visste jag inte. Trodde det var superviktigt vad och hur man åt innan. Men då är det efteråt som är viktigt.
Tack för snabbt enkelt svar :)

fotbollrap
2011-06-29, 17:09
Testa dig fram och se vad som gör att du presterar på topp, för vissa fungerar enbart kaffe eller dylikt medan andra vill ha något att äta. Men som det redan påpekats, se till att äta ordentligt efteråt.

StampChamp
2011-06-29, 17:23

Och kolhydrater för att fylla på, om man nu inte trivs med rätt tömda glykogendepåer.

Crocker
2011-06-29, 17:32
Glykogendepåerna behöver väl inte vara tomma för att man inte äter strax innan? :confused:

StampChamp
2011-06-29, 17:43
Glykogendepåerna behöver väl inte vara tomma för att man inte äter strax innan? :confused:

Om du läser innan så skrev MikaelJ efter träning. Och helt tomma blir dom ju aldrig, men ändå.. som jag tränar tar det rätt mycket på depåerna och känner mig rätt tom efteråt!

Crocker
2011-06-29, 17:44
Om du läser innan så skrev MikaelJ efter träning. Och helt tomma blir dom ju aldrig, men ändå.. som jag tränar tar det rätt mycket på depåerna och känner mig rätt tom efteråt!
Mjölk innehåller väl nog med kolhydrater?

50g/L om jag minns rätt.

C.E.J.
2011-06-29, 18:21
Mjölk innehåller väl nog med kolhydrater?

50g/L om jag minns rätt.

Vad är "nog"? StampChamp sa f.ö. inte ett ord om mjölk?

Crocker
2011-06-29, 21:27
Vad är "nog"? StampChamp sa f.ö. inte ett ord om mjölk?

See?

C.E.J.
2011-06-29, 21:29
See?

Vad gjorde Micke: Listade han exempel på vad man kan äta efter träning, eller skrev han precis vad man måste äta efter träning? (Facit: lista på exempel.)

Crocker
2011-06-29, 21:33
Vad gjorde Micke: Listade han exempel på vad man kan äta efter träning, eller skrev han precis vad man måste äta efter träning? (Facit: lista på exempel.)
Jag uppfattade det som att stampchamp tyckte att mikelj's exempel var på tok för kolhydratfattigt.

Rikard Jansson
2011-06-29, 21:35
Jag presterar bäst om jag äter såpass lite så jag bara inte är hungrig (på en dag räcker det med typ 500 kcal för att jag inte ska vara hungrig) så typ 200 kcal två timmar innan träning :D Det gör det dock inte lättare att gå upp i vikt...

C.E.J.
2011-06-29, 21:35
Jag uppfattade det som att stampchamp tyckte att mikelj's exempel var på tok för kolhydratfattigt.

Så uppfattade jag honom också, och det stämmer väl om man äter t.ex. ost och keso efter träningen, men inte om man dricker (en liter) mjölk, som du påpekade :)

Crocker
2011-06-29, 21:56
Jag sa inte att man skulle dricka 1l mjölk. Jag sa kolhydratsvärdet. Skulle det låtit bättre om jag skrev 5g/dl?

mikaelj
2011-06-29, 22:14
Vad ni tjafsar. SannaK kanske äter något under resten av dagen som innehåller kolhydrater, om hon nu vill äta det.

Faktum kvarstår: i samband med styrketräning är det bara protein som är viktigt.

SannaK
2011-06-29, 22:20
Vad ni tjafsar. SannaK kanske äter något under resten av dagen som innehåller kolhydrater, om hon nu vill äta det.

Faktum kvarstår: i samband med styrketräning är det bara protein som är viktigt.

haha, exakt :)

för det jag trodde om man inte äter kolhydrater innan styrka är att om man inte fyller på kolhydraterna så "tar" styrketräningen av musklerna ist så dem bryts ned. så man försöker "skydda" detta med kolhydrater innan. eftersom man oftast pratar om "gly...nånting tömda depår" och att det INTE är bra.

vicarious
2011-06-29, 22:31
haha, exakt :)

för det jag trodde om man inte äter kolhydrater innan styrka är att om man inte fyller på kolhydraterna så "tar" styrketräningen av musklerna ist så dem bryts ned. så man försöker "skydda" detta med kolhydrater innan. eftersom man oftast pratar om "gly...nånting tömda depår" och att det INTE är bra.

Muskelnedbrytning sker kontinuerligt, dygnet runt. Samma sak med uppbyggnaden. Muskelnedbrytning i sig är inget man behöver oroa sig över, så länge man tillför protein så de kan byggas upp igen.

Glykogendepåerna blir i regel aldrig helt tomma, oavsett hur lite kolhydrater du äter. Kroppen har dessutom förmågan på skapa glukos på andra sätt än direkt via kolhydrater från kosten.

Philosophic
2011-06-29, 22:33
Glykogendepåerna lagrar kolhydrater och det är kolhydraterna som är musklernas bränsle, du borde orka träna mer intensivt om du äter mycket kolhydrater, protein däremot är kroppens byggstenar. Rätta mig om jag har fel!

SannaK
2011-06-29, 22:35
Muskelnedbrytning sker kontinuerligt, dygnet runt. Samma sak med uppbyggnaden. Muskelnedbrytning i sig är inget man behöver oroa sig över, så länge man tillför protein så de kan byggas upp igen.

Glykogendepåerna blir i regel aldrig helt tomma, oavsett hur lite kolhydrater du äter. Kroppen har dessutom förmågan på skapa glukos på andra sätt än direkt via kolhydrater från kosten.

så kolhydrater är alltså inte VIKTIGT är styrketräning? bara en smaksak om vad som passar en.

mikaelj
2011-06-29, 22:35
Glykogendepåerna lagrar kolhydrater och det är kolhydraterna som är musklernas bränsle, protein däremot är kroppens byggstenar. Rätta mig om jag har fel!

Nog fungerar musklerna även utan att äta kolhydrater.. ;-)

Men visst. Protein är det man behöver i samband med styrketräning. Folk krånglar till det. Ät bara mat. Kanske någon extra köttbit. Mer avancerat än så är det inte.

vicarious
2011-06-29, 22:37
så kolhydrater är alltså inte VIKTIGT är styrketräning? bara en smaksak om vad som passar en.

Nej. Protein är det enda som krävs för att bygga upp musklerna.

Däremot kan man diskutera hur kolhydratintag och prestation hänger ihop men där upplever många saken olika.

SannaK
2011-06-29, 22:42
Nog fungerar musklerna även utan att äta kolhydrater.. ;-)

Men visst. Protein är det man behöver i samband med styrketräning. Folk krånglar till det. Ät bara mat. Kanske någon extra köttbit. Mer avancerat än så är det inte.

när det kommer till kritan så är det alltså inte så krångligt ändå :)

Sverker
2011-06-30, 05:44
Den springande punkten är ifall du vill träna eller du bara vill vara på gymmet och umgås socialt. Någonstans där i mitten ligger nog de flesta av oss. Lite träning och lite social kontakt. Blir träningen viktigare så kommer det också ställa krav på att du verkligen fyller på kroppen för att orka träna nästa gång.

Oavsett vad fettälskarna säger så är styrketräning en helt anaerob träning som kräver glukos för att fungera. Det flesta seten tar faktiskt mer än 20 sekunder under maximal kontraktion och minimal syretillförsel.
Det går att komma runt syreskulden genom att vila länge mellan seten och köra få reps utan att gå tills det är stopp i lyftet.

Vad som inte kommer fram i trådarna med noll kolhydrat efter träningen är att du/vi måste äta kolhydraterna vid andra tillfällen under det kommande dygnet.

Min synpunkt här är att utnyttja näringsfönstret och fyll på med snabba kolhydrater timmarna efteråt. Finska spånskivor och grönsaker kan man ta vid andra tillfällen på dygnet när insulinkänsligheten är sämre och det är viktigare att hålla lågt insulinsvar på maten.

Pretorian
2011-06-30, 08:00
Min synpunkt här är att utnyttja näringsfönstret och fyll på med snabba kolhydrater timmarna efteråt. Finska spånskivor och grönsaker kan man ta vid andra tillfällen på dygnet när insulinkänsligheten är sämre och det är viktigare att hålla lågt insulinsvar på maten.

Så vitt bröd med jordgubbssylt efter träningen då? Tillsammans med en shitload av protein.

tearz
2011-06-30, 11:09
E det någon tävling här på kollo ibland om vem som har mest casual inställning till träning eller ?
Sluta säga att folk ska dricka mjölk efter träning,ni vet själva att 99,9% av alla som skriver såna här frågor har way to much optinoja för det;)
Jag Säger bcaa/eaa/isolate före och vassle (helst isolate) efter

King Grub
2011-06-30, 11:17
E det någon tävling här på kollo ibland om vem som har mest casual inställning till träning eller ?
Sluta säga att folk ska dricka mjölk efter träning,ni vet själva att 99,9% av alla som skriver såna här frågor har way to much optinoja för det;)

Eftersom mjölk innehåller allt som behövs för maximal muskeluppbyggnad efter träning finns det väl ingen anledning att inte rekommendera det för den som vill?

emcalu
2011-06-30, 19:35
det som fungerar bäst för mig (ger mig mest energi, orkar med passen bäst) är att käka rikligt med protein och en del fett ca två timmar innan cardio (typ kesella+bär+nötter) och innan styrketräning protein+kolhydrater (äggsmacka, kesella+bär+mackor) ungefär en timme innan. då har jag som sagt god ork, orkar hålla högt tempo relativt länge, känner mig pigg i kroppen. sen givetvis att man har druckit nog under dagen. :)

SannaK
2011-06-30, 19:50
Den springande punkten är ifall du vill träna eller du bara vill vara på gymmet och umgås socialt. Någonstans där i mitten ligger nog de flesta av oss. Lite träning och lite social kontakt. Blir träningen viktigare så kommer det också ställa krav på att du verkligen fyller på kroppen för att orka träna nästa gång.

Oavsett vad fettälskarna säger så är styrketräning en helt anaerob träning som kräver glukos för att fungera. Det flesta seten tar faktiskt mer än 20 sekunder under maximal kontraktion och minimal syretillförsel.
Det går att komma runt syreskulden genom att vila länge mellan seten och köra få reps utan att gå tills det är stopp i lyftet.

Vad som inte kommer fram i trådarna med noll kolhydrat efter träningen är att du/vi måste äta kolhydraterna vid andra tillfällen under det kommande dygnet.

För mitt eget välmående äter jag alltid någon form av kolhydrat efter träning, dock alltid långsamma.

Nya rön visar ju att snabba kolhydrater efter träning INTE är bra. Snabba kolhydrater sabbar fettförbränningen. och det är just det du försöker bygga upp på gymmet. så plus minus 0.

King Grub
2011-06-30, 19:51
och det är just det du försöker bygga upp på gymmet.

Nej, det är muskeluppbyggnaden.

SannaK
2011-06-30, 19:51

Vad betyder förkortningarna? :)

SannaK
2011-06-30, 19:53
det som fungerar bäst för mig (ger mig mest energi, orkar med passen bäst) är att käka rikligt med protein och en del fett ca två timmar innan cardio (typ kesella+bär+nötter) och innan styrketräning protein+kolhydrater (äggsmacka, kesella+bär+mackor) ungefär en timme innan. då har jag som sagt god ork, orkar hålla högt tempo relativt länge, känner mig pigg i kroppen. sen givetvis att man har druckit nog under dagen. :)

Tack för tipset, jag är inte en spn som inte bara kan ta lite nötter innan träning, som det står överallt att man kan, för det funkar inte för mig :)

vicarious
För mitt eget välmående äter jag alltid någon form av kolhydrat efter träning, dock alltid långsamma.

Nya rön visar ju att snabba kolhydrater efter träning INTE är bra. Snabba kolhydrater sabbar fettförbränningen. och det är just det du försöker bygga upp på gymmet. så plus minus 0.

Vilka rön? Efter träning är ju just det tillfället där snabba kolhydrater kan vara befogat.

Alla kolhydrater sabbar fettförbränningen för stunden men det har ingen betydelse.

Och nej, man är inte på gymmet för att öka fettförbränningen. Man är på gymmet för att bygga muskler. Fettförbränningen sköter sig själv.

SannaK
Nej, det är muskeluppbyggnaden.

Ja, men de går hand i hand :)

SannaK
2011-06-30, 19:55
Vilka rön? Efter träning är ju just det tillfället där snabba kolhydrater kan vara befogat.

Alla kolhydrater sabbar fettförbränningen för stunden men det har ingen betydelse.

Och nej, man är inte på gymmet för att öka fettförbränningen. Man är på gymmet för att bygga muskler. Fettförbränningen sköter sig själv.

Nya forskningsresultat. förut var man rädd för fett, nu har man kommit fram att man inte behöver det.
men det jag inte förstår: du bygger muskler för att bli av med fett.
snabba kolhydrater efter träning: lägger på fett igen.

vicarious
2011-06-30, 19:57
Nu är du ute och cyklar Sanna.

SannaK
2011-06-30, 20:00
Nu är du ute och cyklar Sanna.

Det är jag säkert. Jag VET inget, haha :)
(det är bara vad jag TROR, hört, sett, läst) men det är därför jag är medlem här, för att få svar :) Ska tydligen vara ett killer forum, och det tycker jag att det verkar som :P

King Grub
2011-06-30, 20:20
Ja, men de går hand i hand :)

Nej.

Muskeluppbyggnad är anabolism. Fettförbränning är katabolism. Motsatser. Du kan inte optimera båda sakerna samtidigt.

Och ingen träning ökar dygnets fettförbränning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

Och kolhydrat lagras inte som kroppsfett.

Dreas
2011-06-30, 20:24
Nya forskningsresultat. förut var man rädd för fett, nu har man kommit fram att man inte behöver det.
men det jag inte förstår: du bygger muskler för att bli av med fett.
snabba kolhydrater efter träning: lägger på fett igen.Vart har du läst det här mer exakt? Att låta bli att läsa där verkar sunt.

Har man kommit fram till att man inte behöver fett? Eeeeeh..

SannaK
2011-06-30, 20:29
Vart har du läst det här mer exakt? Att låta bli att läsa där verkar sunt.

Har man kommit fram till att man inte behöver fett? Eeeeeh..

det står ju överallt.
kommit fram till att man inte behöver vara RÄDD för fett, så jag menar.

Dreas
2011-06-30, 20:30
det står ju överallt.
kommit fram till att man inte behöver vara RÄDD för fett, så jag menar.Nej, det står inte överallt, du har väl läst det på något specifikt ställe?

SannaK
2011-06-30, 20:30
Nej.

Muskeluppbyggnad är anabolism. Fettförbränning är katabolism. Motsatser. Du kan inte optimera båda sakerna samtidigt.

Och ingen träning ökar dygnets fettförbränning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

Och kolhydrat lagras inte som kroppsfett.

Va? men muskler ökar väl fettförbränningen? det måste det ju. nu blir ja förvirrad.
allt som jag har trott visar sig vara fel.

King Grub
2011-06-30, 20:31
Varje kilo muskelmassa kostar 13 kcal per dygn. Det är ingenting.

SannaK
2011-06-30, 20:34
Varje kilo muskelmassa kostar 13 kcal per dygn. Det är ingenting.

va? jag trodde det var runt 100.
allt som ja länge trott visar sig snabbt inte vara så. men d e så skönt.

j.t
2011-06-30, 20:35
allt som jag har trott visar sig vara fel.

Visst är det underbart :)

King Grub
2011-06-30, 20:36
Jag har också läst folk som säger 100 kcal på forum och så. Vet inte varifrån siffran kommer. Vansinnig är den i alla fall.

I vila förbrukar levern 200 kcal, hjärnan 240 kcal, hjärtat 400 kcal, njurarna 400 kcal, fettvävnad 4.5 kcal/kilo och muskelmassa 13 kcal/kilo. Allt per dygn och i genomsnitt.

Ref: McClave SA and HL Snider. Dissecting the energy needs of the body. Current Opinion in clinical nutrition and metabolic care (2001) 4: 143-147.

SannaK
2011-06-30, 20:38
Jag har lärt mig att hälsa och träning har inget med sakerna att göra, egentligen.

SannaK
2011-06-30, 20:40
Visst är det underbart :)

Otroligt härligt!!!
Allt är så enkelt eg, jag sj som gjort de så svårt.

SannaK
2011-06-30, 20:42
Jag har också läst folk som säger 100 kcal på forum och så. Vet inte varifrån siffran kommer. Vansinnig är den i alla fall.

I vila förbrukar levern 200 kcal, hjärnan 240 kcal, hjärtat 400 kcal, njurarna 400 kcal, fettvävnad 4.5 kcal/kilo och muskelmassa 13 kcal/kilo. Allt per dygn och i genomsnitt.

Ref: McClave SA and HL Snider. Dissecting the energy needs of the body. Current Opinion in clinical nutrition and metabolic care (2001) 4: 143-147.

När man gör ett test vad man förbrukar/dygn brukar ju visa runt 1400. så då ingår väl muskelmassan där.

King Grub
2011-06-30, 20:43
Oavsett hur du påverkar den akuta fettförbränningen med träning, verkar det som om dygnets fettförbränning kommer att motsvara kaloribalansen i alla fall. Träningen eller inte träning. Ett energiunderskott på 500 kcal kommer att ge lika stor fettförbränning sett över dygnet oavsett om du åstadkommit det genom träning eller genom att äta mindre.

emcalu
2011-06-30, 20:46
Tack för tipset, jag är inte en spn som inte bara kan ta lite nötter innan träning, som det står överallt att man kan, för det funkar inte för mig :)

kan kan jag, men jag tycker att det är värdelöst att träna om man känner att kroppen inte är med på hugget. jag äter hellre mer och tränare hårdare :thumbup:

SannaK
2011-06-30, 21:41
Oavsett hur du påverkar den akuta fettförbränningen med träning, verkar det som om dygnets fettförbränning kommer att motsvara kaloribalansen i alla fall. Träningen eller inte träning. Ett energiunderskott på 500 kcal kommer att ge lika stor fettförbränning sett över dygnet oavsett om du åstadkommit det genom träning eller genom att äta mindre.

för jag tränar varannan och drar in på kcal varannan, så de dras kalorier varje dag

SannaK
2011-06-30, 21:43
kan kan jag, men jag tycker att det är värdelöst att träna om man känner att kroppen inte är med på hugget. jag äter hellre mer och tränare hårdare :thumbup:

jo, precis. och jag känner mig gärna lite omotiverad när det inte går fullt ut.