handdator

Visa fullständig version : Orka hela passet

Dr.Stein
2003-12-12, 20:29
I slutet av dom senaste passen har jag känt mig jäkligt slapp. Har liksom inte orkat koncentrera mig på som sista övningarna. var lite förkyld, men inte så mycke att de borde ha påverkat.

Nu undrar jag va de kan bero på.

Kan de va att man inte ätit tillräckligt me kolhydrater innan träningen, eller pga förkylningen?? Tror inte jag ligger i riskzonen för att vara övertränad iaf.

Vilken är den troligaste anledningen? maten eller förkylningen?
För man kan väl träna när man e lite förkyld utan att de borde påverka varken styrkan eller återhämtningen märkbart??

:rolleyes: :rolleyes:

Arwen
2003-12-12, 20:32
"been there, done that" - har äntligen insett att en veckas vila med frisk luft & socialt umgänge kommer att göra gott....

ta det med ro, vila, kör hårt igen när du känner dig OK, annars riskerar du bara att tappa resultat!

Ta en vecka med::eating: :cheers: :love: :kinky:

Dr.Stein
2003-12-12, 20:42
Okej, då va de som jag misstänkte då:D

Men var går gränsen för när man ska träna eller inte när man e förkyld? För om man bara är skitlite förkyld känns de ju jäkligt dumt att stanna hemma, särskilt som man har en tendens att bli förkyld typ varannan vecka eller nåt:insane:

King Grub
2003-12-12, 20:44
Originally posted by Dr.Stein
Okej, då va de som jag misstänkte då:D

Men var går gränsen för när man ska träna eller inte när man e förkyld? För om man bara är skitlite förkyld känns de ju jäkligt dumt att stanna hemma, särskilt som man har en tendens att bli förkyld typ varannan vecka eller nåt:insane:

Ont i halsen, ont i kroppen, feber, slem i halsen, blöt hosta. Något av dessa symptom = stanna hemma.

Lätt rethosta eller lite snorig = okej att träna, men kanske inte gå för fullt.

Dr.Stein
2003-12-12, 21:01
Om man drar på sig förkylningar så ofta som jag gör (var 3-5 vecka) kan man fan inte stanna hemma varje gång. Går ju inte att missa var tredje träningsvecka:(

King Grub
2003-12-12, 21:14
Om man drar på sig förkylningar så ofta som jag gör (var 3-5 vecka) kan man fan inte stanna hemma varje gång. Går ju inte att missa var tredje träningsvecka:(

Blir du förkyld så ofta bör du nog ta reda på vad det beror på, om det finns någon bakomliggande orsak. Ett fungerande immunförsvar släpper inte igenom virus och bakterier så ofta, inte i närheten.

King Grub
2003-12-12, 21:52
Originally posted by boFFen
Tugga vitlök och apelsin så lär du inte bli förkyld så ofta.

:rolleyes:

Mr Huskur har talat. :D

aliquis
2003-12-12, 22:30
Jag orkar träna hur mycket som helst sedan jag började äta mer, så tja.. Gissa vad lösningen blir :D

aliquis
2003-12-12, 22:31
Jag hade avstått från att träna med lätt förkylning.. tänk på dem andra medlemmarna :D

Det tackar vi för, även om personen i fråga kanske inte bryr sig så känns det ju lite jobbigt att behöva träna bredvid någon sjuk krake som får värsta hostattackerna medans han tränar.

Dr.Stein
2003-12-12, 22:39
Tränar självklart inte om jag är så förkyld. Mena om man har lite snuva eller nåt bara.

DiZi
2003-12-12, 23:08
"Bättre med en vilodag för mycket, än en vilodag för lite" - Citat av King_Grub

Men om du alltid känner dig trött innan du ska träna, t.ex. som att du jobbat en hel dag, eller gått i skolan. Testa lite koffein ;D Det ger en lite extra energi! ;)

Solle
2003-12-12, 23:20
Originally posted by aliquis
Jag orkar träna hur mycket som helst sedan jag började äta mer, så tja.. Gissa vad lösningen blir :D

Har du konverterat till ätarsidan? ;) Isf är det ju bara att gratulera! :D

Good for you :thumbup:

Dr.Stein
2003-12-12, 23:20
Brukar aldrig känna mig trött innan passet, det är i slutet som det känns som om energin tar slut helt enkelt.

aliquis
2003-12-13, 00:10
Originally posted by Solle

Har du konverterat till ätarsidan? ;) Isf är det ju bara att gratulera! :D

Good for you :thumbup:

Gör så gott jag kan :eating:

Får se var det slutar, under tiden får ni kika i min journal :D

hum
2003-12-13, 01:55
Originally posted by King Grub

Blir du förkyld så ofta bör du nog ta reda på vad det beror på, om det finns någon bakomliggande orsak. Ett fungerande immunförsvar släpper inte igenom virus och bakterier så ofta, inte i närheten.

Hmm, jag är i stort sett förkyld hela vinterhalvåret. Eller inte förkyld, men snorig iallafall. Vilket gör att min känsliga nos börjar blöda stup i kvarten, vilket gör att jag hatar vintern.
Någon som vet vad man kan göra åt detta?

När jag varit i kontakt med läkare har de bränt näsan och hållit på, men det påverkar ju inte snorigheten..

Dr.Stein
2003-12-13, 10:56
Kom just på att dom pass jag blev trött i slutet hade jag druckit ganska dåligt på. Kan de ha varit anledningen till tröttheten??

King Grub
2003-12-13, 11:06
Kom just på att dom pass jag blev trött i slutet hade jag druckit ganska dåligt på. Kan de ha varit anledningen till tröttheten??

Det kan säkerligen vara EN av anledningarna, i alla fall. Uttorkade muskler är trötta och svaga muskler.

Dr.Stein
2003-12-13, 11:08
Finns de nån rekomenderad mängd vatten man ska få i sig på en timmes träningspass

King Grub
2003-12-13, 11:10

Allvar, hade jag rätt? Klart jag hade :cool:

Nja. ;) Det finns inga medicinska belägg för det, men det finns ju heller inget dåligt med att äta vitlök och apelsiner. Att man inte blir förkyld om man äter vitlök beror nog i och för sig mer på att man stinker så pass att man håller folk på avstånd och inte blir smittad på det viset, än på något annat. :D

aliquis
2003-12-13, 13:55
Finns de nån rekomenderad mängd vatten man ska få i sig på en timmes träningspass

Brukar väl rekommenderas 2.5dl varje kvart, så ca en liter då.. och så en skvätt före och efteråt eventuellt.

En bekant gjorde nyss lumpen och där hade dom fått lära sig att kroppen hade svårt att ta upp över 4dl vatten vid ett tillfälle, så att hälla i sig alltför mycket för sällan istället gör väl att det gärna rinner rätt igenom så att säga.

Solle
2003-12-13, 14:32
Originally posted by aliquis

Gör så gott jag kan :eating:

Får se var det slutar, under tiden får ni kika i min journal :D

Will do

LunaSpice
2003-12-13, 14:48
Originally posted by King Grub

Nja. ;) Det finns inga medicinska belägg för det,

Johodu... :) De finns men är få. Här är en gällande vitlök:

Preventing the common cold with a garlic supplement: a double-blind, placebo-controlled survey.

Josling P.

Garlic Centre, Battle, East Sussex, United Kingdom.

One hundred forty-six volunteers were randomized to receive a placebo or an allicin-containing garlic supplement, one capsule daily, over a 12-week period between November and February. They used a five-point scale to assess their health and recorded any common cold infections and symptoms in a daily diary. The active-treatment group had significantly fewer colds than the placebo group (24 vs 65, P < .001). The placebo group, in contrast, recorded significantly more days challenged virally (366 vs 111, P < .05) and a significantly longer duration of symptoms (5.01 vs 1.52 days, P < .001). Consequently, volunteers in the active group were less likely to get a cold and recovered faster if infected. Volunteers taking placebo were much more likely to get more than one cold over the treatment period. An allicin-containing supplement can prevent attack by the common cold virus.

Däremot är kanske inte effekten av kombinationen vitlök-apelsin (c-vitamin) vetenskapligt bevisad ännu.

King Grub
2003-12-13, 15:05
Bara att börja stinka då!
http://veggie.free.fr/images/bad%20breath%20garlic.jpg

aliquis
2003-12-13, 19:14
Just vitlök känns väl som något som folk är överens om att det är nyttigt? Och allt som innehåller antioxidanter borde ju kunna ge ett bättre immunförsvar eftersom kroppen då kan använda lite mer syre i bekämpningen.

Tyvärr har jag dålig koll på sådant där men en varierad kost och mycket vila lär väl vara receptet på att klara sig bra? Själv blir jag "aldrig" sjuk.

Hnke
2003-12-14, 00:36
ibland blir jag oxå slö på slutet av passet, men vatten hjälper.. dricker ungefär 1 - 1.5 l under passet

Nemesis
2003-12-14, 00:51
Har själv snuva, ont i halsen, lätt hosta samt är riktigt hängig för det mesta. Men mådde riktigt bra efter ett hårt pass idag. Känner mig inte hängig längre vilket är skönt. Halsont o snuvan består men det är inte så farligt. Att äta mycket mat och dricka mycket vatten hjälper också rejält.

mangs
2003-12-15, 13:06
Om du nu mår så illa innan passet med halsont etc. varför köra detta pass?

Är du inte rädd för hjärtmuskelinflammation? :nono: