Visa fullständig version : Starting strength, när är man intermediate?
Jag började med Starting strength för ca två veckor sen, och böjen börjar redan bli tung. Jag tror att jag räknade fel när jag kalkylerade mitt 5RM. Jag gjorde 90x1 kg böj, men jag tänkte inte direkt på djupet, så mitt faktiska 1RM kanske ligger runt 70kg(antagligen lite mer). Grejen var att jag började med 50kg som startvikt i SS, och nu är den på runt 60kg, och känns väldigt tung. Tycker ni att jag borde börja om efter ett semesteruppehåll på ca 10 dagar, och kanske börja med 40kg i stället?
Sen undrar jag också om när man är "intermediate". Jag har tränat i ca ett år, jag tar 65 i bänk, 70(?)i böj, och 100x2 i mark på en kroppsvikt på 60kg. Borde jag kunna använda mig av nybörjarökningar, eller borde jag byta till ett intermediateprogram?
willtjam
2011-06-29, 14:16
På starting strength's hemsida står det att intermediate är när man inte längre kan öka på varje pass, utan ökar istället en gång i veckan.
Om du nu tränar med 60 kg (3x5) så tycker jag att du gott och väl kan pröva på 55-60 kg efter ett uppehåll på 10 dagar. Det krävs längre tid än så för att tappa styrka.
Som Willtjam skriver så är det när man inte längre kan öka från pass till pass. Det står klart och tydligt i boken..
Riktigt så enkelt är det inte som ovanstående skriver.
Om man misslyckas 3*5 i en övning i ett eller två pass, men klarar 3*5 nästa pass, så har man inte riktigt stannat, även om man är nära. Går det tre pass utan att man klarar 3*5 på en viss vikt (eller 1*5 för marklyft) så ska man (återigen enligt boken) först prova att minska vikten med ca 10 % och öka i mindre steg än tidigare. Har man t.ex. ökat i steg om 2,5 kg så ändrar man till ökningar om 1,25 eller 1 kg istället.
Om man har gjort två eller tre sådana återställningar "i en majoritet av övningarna" så betraktas man inte längre som nybörjare. Allt givetvis förutsatt att man har ätit och sovit som man ska (inget deffande) och inte utökat grundprogrammet med andra övningar eller alltför mycket annan träning.
willtjam
2011-06-30, 10:25
Står det verkligen i boken? Det där har jag bara läst i Stronglifts pdf. Fast då läste jag igenom boken riktigt snabbt.
Står det verkligen i boken?
Ja, både i Starting Strength och Practical Programming.
Ja, både i Starting Strength och Practical Programming.
Japp. Har själv bägge.
Står det verkligen i boken? Det där har jag bara läst i Stronglifts pdf. Fast då läste jag igenom boken riktigt snabbt.
Stronglifts kom efter Starting Strength och har hämtat många viktiga delar från det sistnämnda, som i sin tur har inspirerats av många äldre upplägg från bl.a. Bill Starr och Tommy Suggs.
Stronglifts är inte med automatik sämre för det, men jag räknar den som minst ursprunglig av de hittills nämnda källorna.
willtjam
2011-06-30, 11:55
Det är säkert nån som tjänar pengar på den där skiten så dom måste byta namn på det hela tiden för att verka hippa och tilltalande. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.