Visa fullständig version : Från lågreps till högreps
Pretorian
2011-06-29, 07:27
Jag har under många år tränat med låga reps, 4-8, per set. Gärna till failure på varje set på varje övning. Men efter att ha läst en del på nätet (ja, min källa är internet) så verkar det vara en fördel att både köra högreps, 12-15, och att sluta innan man är helt slut i muskeln.
Nu har detta pågått 1-2 veckor så jag kan inte riktigt utvärdera hur det går men visst känns det bra. Det kliar nästan i muskeln lång tid efter passet och jag känner mig slut på ett skönt sätt.
Men att köra 15 reps är riktigt jobbigt. Jag är ju inte van vid det. Vikterna har jag gått ner rejält på men det är ju inte så konstigt. Jag ska ivarjefall fortsätta med det här några månader och se hur det går. Just nu känns det jäkligt kul ivarjefall.
Känner ni igen er? Har ni gått från låg till hög eller kanske tvärtom?
Ja första veckorna från lågrep till högreps kan kännas hopplösa för att du inte är så uthållig eftersom du bara kört lågreps. Testa det här i någon månad till och se vad du tycker då, för mig blir det gärna att jag går tillbaka till lågreps, men det är väldigt bra att chocka några veckor.
Känner igen mig väldigt mycket japp!
Dålig uthållighet..
Pretorian
2011-06-29, 11:19
Flonkz.. har du fortsatt med högreps eller har även du gått tillbaka?
Jag fortsätter i högreps och jag ökar i vikterna väldigt bra!
Dock så kör jag 5x5 i bänkpress, marklyft och knäböj.
Resten ca 12-15 reps.
Har fått mest respons av biceps :)
frogmachine
2011-06-29, 12:45
Man känner sig så mycket fräshare i muskler och leder när man kör lite fler reps. Lite mer "slut" i tränade muskeln också, imo. Sen kör jag alltid tungt nån gång då och då fortfarande. Att dramatiskt ändra träningssätt tror jag ger mycket. Gå i perioder, högreps/lågreps/högset/lågset/TuT OSV
Ska köra det från 1 augusti, får se då hur det känns. Kan kanske vara bra med en mellanperiod på säg tre veckor där man går sakta upp till tex 15 reps.
I schemat som jag kör nu kör jag en lågrep och en högrep-övning för varje muskelgrupp. T.ex För triceps kör jag först 5*5 pushdowns i "cable-maskinen" och sedan 4*(ca)15 Dips. kör två-splittat schema, varje muskelgrupp 2 ggr/vecka. Vet inte om detta är optimalt på något sätt, men det känns som att det här upplägget har gett mig mer än alla andra upplägg jag testat. Kanske man skulle börja periodisera istället. Men jag känner inte att jag vill överge det här upplägget ännu. :)
Pretorian
2011-07-05, 07:43
Har fortsatt med mina högreps men nu har det hänt något. Det sticker liksom i musklerna, speciellt i biceps. Inte det där sköna som kan vara efter ett pass utan mer, ja, det är inte så skönt helt enkelt. Jag känner mig tröttare på gymmet än tidigare. Min kära PWO hjälper inte till så mycket. Och oavsett hur lite vikt (typ) så har jag svårt att komma upp i 15 reps. Kroppen känns inte riktigt med.
Jag ska ta några vildagar nu och se hur det känns.
Är det fel att ligga på svagt underskott och köra högreps? Det rekommenderas hela tiden att man ska köra få rep när man ligger på underskott. Är det för att högreps "sliter" mer och det är det jag får betala för nu?
Du ligger i diet o känner dig tröttare på gymmet än vid kcal överskott? Det låter ganska normalt.. :)
Du tömmer dig på mer glykogen vid högrepsträning än om du kört färre lågrepset. Högreps ifrån fail sliter mindre på kroppen än tunga 3-5or till fail, speciellt på CNS leder mm.
I schemat som jag kör nu kör jag en lågrep och en högrep-övning för varje muskelgrupp. T.ex För triceps kör jag först 5*5 pushdowns i "cable-maskinen" och sedan 4*(ca)15 Dips. kör två-splittat schema, varje muskelgrupp 2 ggr/vecka. Vet inte om detta är optimalt på något sätt, men det känns som att det här upplägget har gett mig mer än alla andra upplägg jag testat. Kanske man skulle börja periodisera istället. Men jag känner inte att jag vill överge det här upplägget ännu. :)
Förutom övningsvalet så är det en sådan uppdelning jag brukar förespråka, ordningen på övningarna kan du ha bara skäl för att köra på det sättet så det behöver på intet sätt automatiskt vara "fel" men jag tycker man generellt (<-OBS!) bör köra sammansatta övningar innan isolationsövningar. Å andra sidan om du blir starkare och växer så gör du något rätt så det finns kanske inte något skäl att ändra det tills du slutar växa och bli starkare.
Pretorian
2011-07-05, 08:06
Du ligger i diet o känner dig tröttare på gymmet än vid kcal överskott? Det låter ganska normalt.. :) .
Överskott var lääänge sen (14-16 mån) jag låg på så det är inte det. Det jag ändrat är repsen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.