handdator

Visa fullständig version : Varför stretching???

Mauriice
2011-06-27, 13:32
Gott folk, jag har harvat runt länge på internet i ett försök att förstå VARFÖR man ska stretcha i samband med tung styrketräning, och hur det kan hjälpa en. Jag kom inte fram till något, är antagligen i trögaste laget.

Så nu ställer jag frågan till er: VARFÖR ska man stretcha i samband med styrketräning? Ska man det överhuvudtaget? Hur ska man göra det? Varför hjälper det?

Sitter ni inne med svarte, shoot!!!

Tack!

PRound
2011-06-27, 13:33
För att bli rörligare och smidigare. Stretcha om du ha mer rörlighet helt enkelt.

Sniggel
2011-06-27, 13:37
Håller med föregående talare. Om man behöver mer rörlighet för att kunna använda en bättre teknik i en övning, då kan det vara bra att stretcha. Annars inte.
Välj dynamisk stretching hellre än statisk och stretcha helst efter träningen om det är en långtidseffekt man är ute efter. Om man ska stretcha före så är det för att kunna komma i en bättre position i någon utav lyften man ska köra den dagen, var dock försiktig då statisk stretching före träning kan öka skaderisken samt minska styrkan i de stretchade musklerna. Den minskade styrkan av stretching kanske dock övervinns av en bättre lyftteknik.

mattilainen
2011-06-27, 13:43
måste, måste du inte men. Jag gör vissa övningar som gynnar min bjjträning

vicarious
2011-06-27, 13:45
Jag stretchar aldrig men funderar på om man kanske borde börja göra det, främst då för "rörlighetens" skull.

Ponitus
2011-06-27, 14:03
Själv stretchar jag för att förhoppningsvis snart kunna göra en riktigt fin böj.

Rusk
2011-06-27, 14:41
Ska du stretcha så gör det efter passet, gör du det innan så kommer styrkan i den stretchade muskeln minska markant.

ddewe
2011-06-27, 15:05
Ett hett tips är att köpa Nicklas Neuman & Jacob Gudiols bok, finns ett kapitel där som verkligen är en lampa i mörkret för den som har någon fråga angående stretching :)

lorithas
2011-06-27, 15:18
Jag stretchar for att blir rorligare och for att det minskar min traningsverk.

Kallsone
2011-06-27, 15:28
Stretching minskar väll inte träningsverk? eller har jag fel?

Förresten såg jag en artikel någon länkade här på kolozzeum om stretching. Det var en äldre artikel, någon som kan skaka fram den?

Jag försöker stretcha för att bli rörligare och inte tycka det är lika jobbigt att utföra mitt arbete.

lorithas
2011-06-27, 15:58
Inte vet jag om det ar placebo eller pa riktigt, men det spelar mindre roll. Jag mar betydligt battre dagen efter i de muskelgrupper jag tranat!

King Grub
2011-06-27, 16:00
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=152213&highlight=stretching

Sheogorath
2011-06-27, 16:15
Håller med föregående talare. Om man behöver mer rörlighet för att kunna använda en bättre teknik i en övning, då kan det vara bra att stretcha. Annars inte.
Välj dynamisk stretching hellre än statisk och stretcha helst efter träningen om det är en långtidseffekt man är ute efter. Om man ska stretcha före så är det för att kunna komma i en bättre position i någon utav lyften man ska köra den dagen, var dock försiktig då statisk stretching före träning kan öka skaderisken samt minska styrkan i de stretchade musklerna. Den minskade styrkan av stretching kanske dock övervinns av en bättre lyftteknik.

I'm proud of you, my son.