Visa fullständig version : Spruta vilken vätska på katt?
Tjenis!
Jag har två katter som är utekatter som jag gillar och en grannkatt som jag avskyr. Grannkatten muckar med mina katter hela tiden och brukar komma in på antingen balkongen eller till och med in i lägenheten. Så fort jag ser han så brukar jag spruta vatten på han men han brukar mest springa iväg en bit och rulla lite i gräset lite kaxigt. Nu tänkte jag dra och köpa ett vattengevär och fylla med något som gör att han verkligen fattar att kommer han i närheten av mig kommer han lukta helvete. Observera att jag vill inte på något sätt skada katten.
Vad ska jag fylla geväret med? Om jag blandar lite ättika med vatten, skulle det funka? Vad händer om han får det i ögonen? Jag vill ju som sagt inte skada honom.
Lillgrabben
2011-06-27, 13:22
Tjenis!
Jag har två katter som är utekatter som jag gillar och en grannkatt som jag avskyr. Grannkatten muckar med mina katter hela tiden och brukar komma in på antingen balkongen eller till och med in i lägenheten. Så fort jag ser han så brukar jag spruta vatten på han men han brukar mest springa iväg en bit och rulla lite i gräset lite kaxigt. Nu tänkte jag dra och köpa ett vattengevär och fylla med något som gör att han verkligen fattar att kommer han i närheten av mig kommer han lukta helvete. Observera att jag vill inte på något sätt skada katten.
Vad ska jag fylla geväret med? Om jag blandar lite ättika med vatten, skulle det funka? Vad händer om han får det i ögonen? Jag vill ju som sagt inte skada honom.
Har du 2 st egna utekatter får du nog helt enkelt gilla läget. Vad är det som säger att DINA katter inte stör omgivningen också...
Edit: annars kan nog en hel hink iskallt vatten vid ett obevakat ögonblick tänkas fungera.
Citrusdoft brukar katter inte uppskatta. Nu kanske det kan svida om man får det i ögonen förstås så jag vågar inte ge någon rekommendation på om du kan pressa ner en citronhalva i vattnet.
Ring ett djursjukhus eller vetrinär och kolla vad de verkligen inte gillar och inte skadar dem? De torde ju ha sett både det ena och det andra.
När vi hade katt en gång i tiden så var det en gång den kom hem och var helt nersåpad. Jag vart iaf måttligt glad på personen som hade gjort det, hur det funkade på huruvida vår katt gjorde eventuellt återbesök eller ej vet jag inte.
Har du 2 st egna utekatter får du nog helt enkelt gilla läget. Vad är det som säger att DINA katter inte stör omgivningen också...
Edit: annars kan nog en hel hink iskallt vatten vid ett obevakat ögonblick tänkas fungera.
Det kanske dom gör. Men han har väl rätt att masa iväg oönskade gäster från sitt hem? Det kan ju hans grannar göra också, eller prata med honom, precis som han kan prata med ägaren till den besvärliga katten. Sen om det hjälper är ju inte säkert, katter brukar göra som de vill men man kan ju gemensamt diskutera någon handlingsplan som båda parter kan gå med på (om man nu vet vem ägaren är).
Som Lillgrabben sa, en hink med vatten så ska du se att du inte behöver besväras med den katten mer.
Lillgrabben
2011-06-27, 13:34
Det kanske dom gör. Men han har väl rätt att masa iväg oönskade gäster från sitt hem? Det kan ju hans grannar göra också, eller prata med honom, precis som han kan prata med ägaren till den besvärliga katten. Sen om det hjälper är ju inte säkert, katter brukar göra som de vill men man kan ju gemensamt diskutera någon handlingsplan som båda parter kan gå med på (om man nu vet vem ägaren är).
Mycket möjligt, vad vet jag...
Dock bör man vara väldigt försiktig i sitt "kattogillande" när man de facto äger 2 st utekissar själv också, som även de strövar omkring i samma område! Det tycker jag iallafall.
Edit: med lite fridsam grannsamverkan borde det går att lösa tämligen enkelt!
Rikard Jansson
2011-06-27, 13:35
Diesel
Lillgrabben
2011-06-27, 13:36
Diesel
& nu var frågan hur man INTE skadar katten, men skrämmer bort den.
Annars kan man lika gärna svara dynamit eller DDT...
Rikard Jansson
2011-06-27, 13:37
& nu var frågan hur man INTE skadar katten, men skrämmer bort den.
Annars kan man lika gärna svara dynamit eller DDT...
Vad är DDT? ^^
shadowfire
2011-06-27, 13:37
Vattenspruta fungerar oftast, men är de "stinniga" så krävs det mer. Vattensprutor osv kan den också ta som lek.
Annars så är både ättika och citron något katter ogillar, men jag hade inte sprutat det på en katt då lukten kan sitta i rätt länge och katter är känsliga över sin päls osv. Går du på den metoden så kolla med en veterinär först.
Ett sätt annars är att svara med "djurens språk", dvs om du kommer i närheten av katten så tippa den och lägg den ner och lägg en hand på. Du behöver inte trycka hårt, utan bara stadigt visa att det är inte den katten som bestämmer. Är det en vildare katt så kan du behöva en handske eller två till det momentet, främmande katter reagerar oftast mer aggressivt på en sådan behandling (växlar till kamp direkt) medan ens egna katter mest inser att de vet vem som är flockens ledare, dvs du, och lugnar sig direkt och blir medgörliga.
Katten ska lugna ner sig och du kan avvisa den bestämt. Den bär då med sig känslan av att det fanns en stark ledare på det området (något som den troligen håller på och tjaffsar med dina katter om, eller så är det dina katter som tjaffsar med den).
Lillgrabben
2011-06-27, 13:38
Googla & du skall finna.
Jasi dagens ungdom.... :laugh:
Fast han kommer ju in i min lägenhet och in på balkongen. Skulle mina katter göra samma sak skulle jag inte ha något emot att dom sprutade vatten på dom.
Citrusdoft brukar katter inte uppskatta. Nu kanske det kan svida om man får det i ögonen förstås så jag vågar inte ge någon rekommendation på om du kan pressa ner en citronhalva i vattnet.
Funderade också på det, katter är ju så mycket mer känsliga. Funderar på att gå förbi veterinären som Exdiag föreslog. Fast jag kanske får psykstämpel på mig.
Som Lillgrabben sa, en hink med vatten så ska du se att du inte behöver besväras med den katten mer.
Jag har sprutat ner katten ordentligt men han skiter fullständigt i det.
Rikard Jansson
2011-06-27, 13:40
Googla & du skall finna.
Jasi dagens ungdom.... :laugh:
Ah, det lät ju inte så trevligt ^^ Dock kan väl inte diesel vara så jävla farligt? Den kanske blir av med lite hjärnceller, men katter kan ju ändå inte läsa etc...
Vi fortsätter med kattproblem! :)
Stor sandlåda på gården många utekatter i området som använder den som sandlåda. Challenge accepted?
Nitrometan
2011-06-27, 13:44
Ett sätt annars är att svara med "djurens språk", dvs om du kommer i närheten av katten så tippa den och lägg den ner och lägg en hand på. Du behöver inte trycka hårt, utan bara stadigt visa att det är inte den katten som bestämmer. Är det en vildare katt så kan du behöva en handske eller två till det momentet, främmande katter reagerar oftast mer aggressivt på en sådan behandling (växlar till kamp direkt) medan ens egna katter mest inser att de vet vem som är flockens ledare, dvs du, och lugnar sig direkt och blir medgörliga.
Men katter är solitärer, inte flockdjur. Funkar verkligen en sån behandling då?
Katten ska lugna ner sig och du kan avvisa den bestämt. Den bär då med sig känslan av att det fanns en stark ledare på det området (något som den troligen håller på och tjaffsar med dina katter om, eller så är det dina katter som tjaffsar med den).
Som jag sa ovan - det skiter väl katten i? De är ensamlevande och bildar inga relationer till andra katter eller nån flock. Varje möte är ett nytt möte för dem.
Nitrometan
2011-06-27, 13:45
Stor sandlåda på gården många utekatter i området som använder den som sandlåda. Challenge accepted?
Sandlåda? Och de använder den som sandlåda?
Problem?
Sätt ett lock på den om du vill slippa katterna.
Mycket möjligt, vad vet jag...
Dock bör man vara väldigt försiktig i sitt "kattogillande" när man de facto äger 2 st utekissar själv också, som även de strövar omkring i samma område! Det tycker jag iallafall.
Edit: med lite fridsam grannsamverkan borde det går att lösa tämligen enkelt!
Men grannen kan jag ju knappast gå till. Vad ska han säga till katten? Att inte besöka min balkong mer? ;)
Dom får gärna fightas i området om dom vill, men jag lackar när han kommer in och attackerar mina sovande katter i lägenheten.
Vattenspruta fungerar oftast, men är de "stinniga" så krävs det mer. Vattensprutor osv kan den också ta som lek.
Annars så är både ättika och citron något katter ogillar, men jag hade inte sprutat det på en katt då lukten kan sitta i rätt länge och katter är känsliga över sin päls osv. Går du på den metoden så kolla med en veterinär först.
Tack för tipsen! Dock så känner katten igen mig vid det här laget och brukar kuta därifrån för att sedan komma tillbaka.
Grannens katt brukar sällan hålla till i sitt område utan kommer oftast till "vårt". Han har även fått ordentligt med spö av en av mina katter men vägrar ge sig så jag tror att jag måste lägga mig i lite mer.
Vi fortsätter med kattproblem! :)
Är sandlådan en sådan som är i en träruta? Då funkar ett vanligt plastnät över jättebra.
Nitrometan
2011-06-27, 13:50
Dom får gärna fightas i området om dom vill, men jag lackar när han kommer in och attackerar mina sovande katter i lägenheten.
Stäng dörren?
Skaffa en kattlucka med lås så att bara dina katter kommer in. Finns såna med en liten bricka eller magnet som man har i halsbandet, då kommer inte alla katter i grannskapet in.
Lillgrabben
2011-06-27, 13:50
Jag har sprutat ner katten ordentligt men han skiter fullständigt i det.
Spruta räcker nog inte. Den ska formligen bli dränkt i vatten & det ska vara kallt. Allra helst ska den inte se att det kommer ifrån dig heller, utan den ska förknippa din uteplats med ngt mycket otrevligt!
Spela in en hund som skäller.
När gynnaren kommer på besök, kör igång ljudet på hög volym
http://28.media.tumblr.com/tumblr_llqcyrving1qjchlwo1_400.jpg
Stäng dörren?
Skaffa en kattlucka med lås så att bara dina katter kommer in. Finns såna med en liten bricka eller magnet som man har i halsbandet, då kommer inte alla katter i grannskapet in.
Det är balkongdörren och är den inte öppen kommer jag svettas ihjäl.
Jag har tänkt på en sådan men har letat men aldrig hittat! Vet du var man kan få tag på en?
Spruta räcker nog inte. Den ska formligen bli dränkt i vatten & det ska vara kallt. Allra helst ska den inte se att det kommer ifrån dig heller, utan den ska förknippa din uteplats med ngt mycket otrevligt!
Jo jag kan försöka. Jag ser bara framför mig hur svårt det är att träffa en katt som ser en stor jävla hink vatten komma haha.
Drar till gymmet nu. Svarar mer när jag kommer hem!
Är sandlådan en sådan som är i en träruta? Då funkar ett vanligt plastnät över jättebra.
Nja modell stor med en lekställning i också så det är jättesvårt att täcka hela. Dessutom är det för hela gården så det är många olika barn vid olika tidpunkter.
Är väl antagligen sån där kattskrämma med rörelsedetektor som gäller men tror vi testade det utan större succe´ sen gnällde en del över att det skar i öronen av ljudet.
Sitta och snipa med paintboll pistol kanske? ;)
Nitrometan
2011-06-27, 13:58
Det är balkongdörren och är den inte öppen kommer jag svettas ihjäl.
Nätdörr? Eller sånt där insektsät som man kan häng i dörrar man vill ha öpnna men slippa få in 2,4 miljoner myggor? Det kanske kan funka?
Lillgrabben
2011-06-27, 14:01
Nja modell stor med en lekställning i också så det är jättesvårt att täcka hela. Dessutom är det för hela gården så det är många olika barn vid olika tidpunkter.
Är väl antagligen sån där kattskrämma med rörelsedetektor som gäller men tror vi testade det utan större succe´ sen gnällde en del över att det skar i öronen av ljudet.
Sitta och snipa med paintboll pistol kanske? ;)
En gasolkanon!!!
Risken är dock att militären kommer då de tror det är flyganfall på G! :D
Nitrometan
2011-06-27, 14:02
Jag har tänkt på en sådan men har letat men aldrig hittat! Vet du var man kan få tag på en?
En googling gav:
http://www.supercat.se/gott-och-blandat/petporte-smart-flap-microchip-kattlucka.html?gclid=CPm_lPKR1qkCFYMMfAodxk5TQA
http://www.zoosajten.se/kattlucka-med-magnetisk-id-p-868-c-207.aspx
http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=0&prodid=6155&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fbrand%3DSureFlap
Bara som exempel, de finns nog hos din närmaste djuraffär.
shadowfire
2011-06-27, 14:02
Men katter är solitärer, inte flockdjur. Funkar verkligen en sån behandling då?
Som jag sa ovan - det skiter väl katten i? De är ensamlevande och bildar inga relationer till andra katter eller nån flock. Varje möte är ett nytt möte för dem.
Det är en ständig kamp mellan katter om herravälde och revir och förlorar man tillgången till ett visst revir flertalet gånger så memorerar katten det och söker sig till andra revir eller områden.
Även om katten i sig inte är ett utpräglat flockdjur, så söker den sig ändå till andra varelser t.ex. människan och skapar en tillhörighet.
För övrigt kan jag bara tala av egen erfarenhet som har handskats med många katter genom åren. Få saker fungerar så kopiöst bra som att tippa ner katten på sida och lägga en hand på. Försöker den protestera eller resa sig så markerar man med markant röst och trycker ner katten igen. Tar bara några sekunder så inser den att den har förlorat, lugnar ner sig och i många fall ligger kvar på platsen när man tar bort handen och avvaktar order/aktivitet.
Å vill man inte ha en katt på ett visst område eller ställe, så fungerar ättika utmärkt. Tänk bara på att ättika även dödar växtlighet, så tänk till innan ni sprutar det på frugans blomsterlåda.. ;)
Nitrometan
2011-06-27, 14:05
En gasolkanon!!!
Såna brukar bönderna här ha för att skrämma bort gäss.
Dock är skrämseleffekten mot gäss ganska kortvarig. Därför får de ställas in på att smälla med 5-15 sekunders mellanrum, det kanske inte är så uppskattat i ett bostadsområde?
Jag tycker lillgrabbens förslag verkar vettigast. Överraskningsmoment och otäckt, men inte skadligt.
Har själv framgångsrikt lyckas skrämma bort grannarnas katter från garaget så de inte vågar sig in dit längre (genom att skramla med plåthinkar, ryta och gå mot dem). Jag tror dock man ska göra detta direkt första gången de försöker smyga in så de tror att varje gång de ska in där så kommer det stora otäcka.
Nitrometan
2011-06-27, 14:07
Det är en ständig kamp mellan katter om herravälde och revir och förlorar man tillgången till ett visst revir flertalet gånger så memorerar katten det och söker sig till andra revir eller områden.
Ah. Men den förklaringen kan jag köpa.
Då får man skaffa handskar och ge sig på grannkatterna. ;)
dmjardell
2011-06-27, 14:24
Liquid ass.
Deceiver85
2011-06-27, 14:38
Sodomi?
TS frågade om vätska....så säd :D
shut teh face
2011-06-27, 15:15
Var snäll mot katten så blir dina katter avundsjuka och förstår att de måste levla upp för att besegra grannkatten. Självklart ska dina katter belönas när de vunnit strider med grannkatten.
Inom 1 år så är dina katter ninjas och äger området.
Som sagt tidigare. Se till att dina katter ger den andre på tafsen. Efter det kan vi hoppas att inkräktarkatten är smart nog att inte komma tillbaka till dina 2 katters revir.
Uppgradera dina katter med bodyarmor och stålklor, tänk dig Nazgulsen i LOTR.
Såhär ser balkongen ut:
http://i53.tinypic.com/2q17vqu.jpg
Grannkatten kommer alltså in mellan gallrena till mina katter som vilar på soffan till höger eller bland plantorna(eller under soffan som ni ser). Jag står i balkongdörrsöppningen. Jag skulle väldigt gärna ha en dörr vid gallrena men som ni ser känns det lite opraktiskt. Ett nät skulle funka, men då kommer inte mina katter ut, eller in.
Jag drog till Toys R Us idag och frågade efter det fetaste vattengeväret. Imorrn ska jag till veterinären och fråga om citronvatten funkar.
Min gråa katt har redan nitat grannkatten riktigt jävla ordentligt. Vaknade 5 på morgonen av att två katter skrek, kommer ut och ser han slåss med grannkatten och det är orangea blodiga tussar över hela marken. Min katt var helt oskadd. Jag blev lite stolt.. dock så ger sig ju inte den andra jäveln utan kommer tillbaka hela tiden.
Skulle han inte springa iväg när han ser mig skulle jag lägga han ner på marken som föreslagits.
shadowfire
2011-06-27, 17:02
...Min gråa katt har redan nitat grannkatten riktigt jävla ordentligt. Vaknade 5 på morgonen av att två katter skrek, kommer ut och ser han slåss med grannkatten och det är orangea blodiga tussar över hela marken. Min katt var helt oskadd. Jag blev lite stolt.. dock så ger sig ju inte den andra jäveln utan kommer tillbaka hela tiden.
Skulle han inte springa iväg när han ser mig skulle jag lägga han ner på marken som föreslagits.
aj aj, får hoppas han inte muckade med fel gäng då... typ Hells Kittens. Då lär det ta klös i helvete... eller om grannkatten hämtar bruschaaan. "Vem fakkin vare som jama?!"
aj aj, får hoppas han inte muckade med fel gäng då... typ Hells Kittens. Då lär det ta klös i helvete... eller om grannkatten hämtar bruschaaan. "Vem fakkin vare som jama?!"
Det räknade jag med så jag har opererat in ett titanskelett i båda katterna.
http://www.gifsoup.com/view/45758/cat-kick-o.gif ?
http://www.gifsoup.com/view/45758/cat-kick-o.gif ?
Ska jag utmana katten i capoeira alt. breakdans?
Ska jag utmana katten i capoeira alt. breakdans?
Yes
http://thumbpress.com/wp-content/uploads/2011/05/trollface.jpg
Jens.Andersson
2011-06-27, 18:22
Krossa ner habaneros i olja och spruta i ansiktet på honom. Smärtsamt men helt ofarligt.
Men om du bara skriker och jagar honom och agerar hotfullt så kommer han nog undvika
eran balkong.
Katter hatar tydligen citron, så du kan ju gnugga in balkongen med citronsyra där vid "ingången" :D
shadowfire
2011-06-27, 19:32
Katter hatar tydligen citron, så du kan ju gnugga in balkongen med citronsyra där vid "ingången" :D
Jo för då kommer hans egna katter varken ut eller in? lite otur när du tänkte nu kompis? ;)
Sädesvätska och allt bör vara i sin ordning.
Sädesvätska och allt bör vara i sin ordning.
http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2011/05/aww-yea-meme-original.jpg
Precis vad jag tänkte på! Att det skulle ta 27 sidor tills någon nämnde det är dock otroligt.
:laugh:
Nu är jag iofs av åsikten att katter inte ska vara lösa om man inte bor i åtminstone ett lite glesare villaområde, helst ska man bo på landet.
Men annars så är ju katter inte direkt gjorda av glas, det bör fungera ganska bra att ta ett rejält tag med handen över strupen på katten och trycka ner den och typ ge intrycket att om den rör sig det minsta så kommer man att banka sönder den. Det är en rätt våldsam metod men det skadar inte katten.
Deceiver85
2011-06-27, 20:45
Nu är jag iofs av åsikten att katter inte ska vara lösa om man inte bor i åtminstone ett lite glesare villaområde, helst ska man bo på landet.
Men annars så är ju katter inte direkt gjorda av glas, det bör fungera ganska bra att ta ett rejält tag med handen över strupen på katten och trycka ner den och typ ge intrycket att om den rör sig det minsta så kommer man att banka sönder den. Det är en rätt våldsam metod men det skadar inte katten.
Om jag har förstått dig rätt...man ska hota katten med stryk?
Ganymedes
2011-06-27, 23:46
Så:
http://avoicefrompalestine.files.wordpress.com/2009/11/cat01.jpg
http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2011/05/aww-yea-meme-original.jpg
Precis vad jag tänkte på! Att det skulle ta 27 sidor tills någon nämnde det är dock otroligt.
27 sidor ja.
Spartansk
2011-06-28, 01:33
En vattenpistol fylld av sån där vätska som katter utsöndrar ur sina doftkörtlar för att markera revir borde göra susen.
En vattenpistol fylld av sån där vätska som katter utsöndrar ur sina doftkörtlar för att markera revir borde göra susen.
Brukar man ha sån hemma...? *rolleyes*
Brukar man ha sån hemma...? *rolleyes*
Ja det är klart!!! Har inte du sån?:smash:
Köp en ny katt, en stor elak bodyguard till dina nuvarande småpimpar.
Det är en hel del fantastiska förslag i tråden. Tyvärr många där mina egna katter knappast skulle trivas.
Dock så var detta värstinggeväret hos Toys R Us: http://www.toysrus.se/Märken/WATER%20RANGERS/WATER%20RANGERS%20Blazer.aspx?id=608657
5 strålar som går 12 meter. :D
Då kan ju katten försöka springa ifrån mig så gott han kan. Jag skulle som sagt köra den handgripliga metoden men han springer ju alltid ifrån mig den jäkeln.
:D
Kissa på katten från andra våningen. Jobbet blir gjort plus att du får öva prickskytte...
Stefan J
2011-06-28, 09:09
Tjenis!
Svavelsyra eller kungsvatten.
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=660187&title=Airzooka&
hmm?
mpersson
2011-06-28, 17:09
Luftgevär.
von huff
2011-06-28, 17:21
Nej inte på 5 minuter åtminstone
sandberg93
2011-06-28, 22:50
Ass!
Larsa_wee
2011-06-28, 23:51
Bly ?
http://blogs.amctv.com/movie-blog/arnold-commando-560.jpg
Luftgevär.
Naw, gubben, var du tuff nu? *kissass*
Bly ?
http://blogs.amctv.com/movie-blog/arnold-commando-560.jpg
Om du inte haft John Matrix på bilden hade jag blivit ARJJJJJJJJJ!
:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.