Visa fullständig version : Utgånget datum, måltidsersättare
Tjenis!
Jag har några lådor Quick Diet Complete som gick ut för några månader sedan och tänkte att dom skulle va perfa att ha som mellanmål. Tror ni det är okej att använda dom fortfarande? :) Smaken är samma som förut men det blir lite klumpigare än vanligt när man skakar dom.
Bäst före datumet är maj 2011.
vicarious
2011-06-27, 11:54
Jag tror dom är okej.
Det är mest skummjölkspulver och vitaminer i produkten. Räkna inte med att det ska finnas lika mycket vitaminer kvar efter Bäst före.
Anders The Peak
2011-06-27, 17:44
Vad betyder bäst före-dag?
Bäst före-dag är en kvalitetsmärkning. Fram till det datumet garanterar tillverkaren att livsmedlet har kvar de egenskaper som normalt förknippas med det, till exempel smak, färg, krispighet, spänstighet, tuggmotstånd och näringsinnehåll. Bäst före-dagen gäller bara om varan har förvarats enligt tillverkarens anvisningar, exempelvis vid rätt temperatur.
Vanligtvis händer inget med livsmedlet efter passerat bäst före-datum, det går alltså att äta även en period efter denna dag. Har livsmedlet förvarats enligt anvisningar blir det inte farligt att äta efter bäst före-datum, men så småningom försämras kvaliteten.
Livsmedelsverkets föreskrift LIVSFS 2004:27 (http://www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2000-2005/2004-27%20kons.pdf)
Det är mest skummjölkspulver och vitaminer i produkten. Räkna inte med att det ska finnas lika mycket vitaminer kvar efter Bäst före.
Nej det förstår jag. Jag tänkte mest på om det skulle vara farligt med gammalt proteinpulver eller nåt. :)
Ditt pulver är inte gammalt när det gäller matsäkerhet.
Det tar något eller några år innan mängderna nedbrytningsprodukter ( brunfärgningsprodukter från laktos och protein ) blir märkbara m a p smak och ytterligare år innan mängderna blir giftiga.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.