Visa fullständig version : Midsommar - Fylla, mord och olyckor
Ja, läser man dagens nyheter så ser man tydligt svarta rubriker om midsommar och vad mycket skit som händer denna högtid. Vad beror detta på tror ni?
Är det enbart alkohol?
Diskutera!
kettlebellGuden
2011-06-25, 11:10
99% alkohol.
Knappast någon nyhet att det finns starka korrelationer mellan alkohol och olyckor, och även då våldsbrott.
Herr Oberst
2011-06-25, 11:16
99% alkohol är nog att ta i. Rätt mycket av det som händer är ju den gamla vanliga nyktra och hederliga invandrarbrottsligheten.
Men visst, man kan bara hålla med om att Svensson ALLTID visar sig från sin absolut sämsta sida under midsommarhelgen.
Idioter.
Idioter ska varken dricka eller röka på.
shut teh face
2011-06-25, 11:24
Självklart är det alkoholens fel. Det är väl redan så att 90% av alla våldsbrott sker under alkoholpåverkan.
Människor är dumma i huvudet. Människor i grupp är ännu dummare. Stora grupper som inmundigat retarderingsmedel är som en flock vilda och blodtörstiga chimpanser(med risk för att förolämpa chimpanserna).
kettlebellGuden
2011-06-25, 11:26
Det är, för mig, ett stort mysterium varför denna drog fortfaranade ens är tillåten. Samhällskostnaderna för problemen det ställer till med är enorma. Långt större än skatten som dras in.
Big Sleazy
2011-06-25, 11:26
99% alkohol är nog att ta i. Rätt mycket av det som händer är ju den gamla vanliga nyktra och hederliga invandrarbrottsligheten.
Men visst, man kan bara hålla med om att Svensson ALLTID visar sig från sin absolut sämsta sida under midsommarhelgen.
Ok!
johanhej
2011-06-25, 11:37
Vill bara påpeka att detta inte är något jag stödjer, men jag höll fan på att dö av skratt när jag läste det igår morse.
http://www.expressen.se/1.2480010
Det är, för mig, ett stort mysterium varför denna drog fortfaranade ens är tillåten. Samhällskostnaderna för problemen det ställer till med är enorma. Långt större än skatten som dras in.
Håller med!
kettlebellGuden
2011-06-25, 11:42
Håller med!
Jag hörde något på Radio P1 häromdan där de hade kollat lite på vad det egentligen kostar samhället när någon får bra på huvudet. 75-100 miljoner SEK om jag minns rätt.
Det är inte alkoholen sig, det är de personer utan vett och förstånd som brukar den. Tråkigt nog finns det gott om personer som inte ens borde vara i närheten av alkohol. Många tappar helt omdömet och kan inte hantera alkoholen. Vissa verkar tycka det är eftersträvansvärt att inte hålla det till moderation. Detta utan att inse att de totalt gör bort sig och skapar obehag för andra. Själv drack jag såklart inte en droppe under midsommar.
Har inte druckit på många år nu! :D
dream_theater_
2011-06-25, 12:33
Duktigt kwonnie! Själv dricker jag med hyfsad avhållsamhet, och blir sällan mer än salongsberusad.
Har du sett någon beräkning där man satt monetära värden på den nytta som alkoholen tillför i form av mänsklig njutning och socialt smörjmedel, som kommer fram till att kostnaden är större än den totala intäkten?
Det märkliga är att en själv aldrig slagit någon på käften under fyllan. Om det nu är alkoholens fel, menar jag. Ifall det inte är alkoholens fel utan istället att vuxna människor bör ta ansvar för sina egna handlingar, varför inskränka min frihet? En rimligare lösning vore ju faktiskt att ta våldsbrott på allvar och låsa in idioterna under väldigt lång tid.
Finns det någon beräkning som visar på att kostnaden och intäkten är meningen med livet för individen?
Doctor Snuggles
2011-06-25, 13:33
Nu ställer du dig på prohibitionismens sida? För att den fungerar så bra? Tsk, tsk.
von huff
2011-06-25, 14:24
Ja en stor del kan inte behärska sig tyvärr.Själv och 95% av dom jag känner har inga problem med alkohol.
von huff
2011-06-25, 14:26
Stämmer det?Räknar vi alla skatter och skatterna som krogarna drar in så är kostnaderna för vårdande av alkisar fortfarande högre än intäkterna för alkohol?Låter otroligt för mig då alkohol är en jättebusiness
Det är, för mig, ett stort mysterium varför denna drog fortfaranade ens är tillåten. Samhällskostnaderna för problemen det ställer till med är enorma. Långt större än skatten som dras in.Vi är ett gäng som tycker det är bra nice att dra några öl och snapsar ibland.
Människor är dumma i huvudet. Människor i grupp är ännu dummare. Stora grupper som inmundigat retarderingsmedel är som en flock vilda och blodtörstiga chimpanser(med risk för att förolämpa chimpanserna).
+1 på denna så rejält äckligt hårt
Doctor Snuggles
2011-06-25, 15:09
Vi är ett gäng som tycker det är bra nice att dra några öl och snapsar ibland.
Alkoholist.
kettlebellGuden
2011-06-25, 15:49
Nu ställer du dig på prohibitionismens sida? För att den fungerar så bra? Tsk, tsk.
Jag har varit för alkoholförbud i väldigt många år, argumenterat för det här på kolo med för den delen. Vad ger dig intrycket att det är något som jag börjat göra just nu?
kettlebellGuden
2011-06-25, 15:51
Stämmer det?Räknar vi alla skatter och skatterna som krogarna drar in så är kostnaderna för vårdande av alkisar fortfarande högre än intäkterna för alkohol?Låter otroligt för mig då alkohol är en jättebusiness
Det är inte bara kostnad för vårdnad av alkisar. Det är kostnad för vårdnad av alla som råkar ut för olyckor och våldsbrott, och ofta skatteintäckterna som uteblir efter det här.
Gabriel174
2011-06-25, 15:58
Har inte druckit på många år nu! :D
becuz ur a boss bro
hatar när folk ska bara dricka för å bli super fulla, supa ner sig. Att ta en två öl till middag, typ grillningen söger vi e helt OKEJ. Man ska fan kunna "tygla" sig själv, allt med överdrivet beteende e inte okej. Fan vad de borde slita egentligen, jag bor själv bland andra ungdomar som super hur mkt som helst på 1 månad, å jag e själv nykterist. Yeah.. Inte lätt.
von huff
2011-06-25, 19:05
hatar när folk ska bara dricka för å bli super fulla, supa ner sig. Att ta en två öl till middag, typ grillningen söger vi e helt OKEJ. Man ska fan kunna "tygla" sig själv, allt med överdrivet beteende e inte okej. Fan vad de borde slita egentligen, jag bor själv bland andra ungdomar som super hur mkt som helst på 1 månad, å jag e själv nykterist. Yeah.. Inte lätt.
Det beror helt på personen.Endel som jag blir bara gladare medan andra blir högljudda och irriterande.Vet ej hur man skulle klarar av att bo en studentbostad där det festat 3ggr i veckan, skulle slå ihjäl grannen efter 1 vecka
Det är inte alkisarna som kostar mest, det är de som super till mer sällan och råkar ut för div. olyckor m.m som kostar samhället mest pengar. Som jag nog har påpekat ett antal gånger i div. alkoholtrådar. Midsommar är en allmän fyllehelg där många personer är i rörelse. Det gör ju att risken för olyckor, bråk osv ökar.
mike mike
2011-06-25, 21:04
Själv spenderade jag midsommar i Öregrund, d.v.s en massa tonårsfylla, massa poliser och slagsmål överallt.
Det känns faktiskt rätt skönt att vara för gammal för Öland och liknande midsommarcampingar, och jag tror inte att jag varit där sedan -03.
Vissa gånger var det ju halvt upplopp, med ridande kravallpoliser, slagsmål med uppåt hundra pers inblandade, våldtäkter, fyllekörningar, stölder, ambulans i skytteltrafik och precis allt annat som kan hända när stora grupper av människor dricker stora mängder brännvin. "Kul" då, men idag hade jag inte orkat med fem minuter på ett sådant ställe.
Kombinationen alkohol och bilresor är aldrig bra. Och här snackar vi definitivt inte bara alkisar eller toksupande ungdomar på samhällets baksida, utan även helt vanliga familjefäder och -mödrar som tror att de är nyktrare än vad de är. Kombinationer som sprit och båtar, eller sprit och bad är inte alltid så lyckade heller.
awesomooo
2011-06-25, 21:58
Bevittnade en slagsmål med 4 medelålders herrar igår. Sorgligt och lite ledsen i ögat blir man när folk inte kan bete sig som vuxna. Vi var över hos kompisens grannar och festade då dom fyra herrarna började bråka om åt vilket håll åttan började från i en lek...
mike mike
2011-06-25, 23:26
Bevittnade en slagsmål med 4 medelålders herrar igår. Sorgligt och lite ledsen i ögat blir man när folk inte kan bete sig som vuxna. Vi var över hos kompisens grannar och festade då dom fyra herrarna började bråka om åt vilket håll åttan började från i en lek...
Bevittnade ett antal slagsmål med ett flertal bönder med gällivarehäng och hela munhålan full med baksnus... man undrar vad vissa har innanför pannbenet? *screwy*
ManuelIT
2011-06-26, 00:19
Kom precis hem från smögen. Bara igår var jag nog nära att hamna i bråk 4-5 ggr. Som tur är orkar jag inte med onödigt drama så jag svalde stoltheten varje gång, men har nog aldrig varit med om så många dräggiga, dryga, omogna och otrevliga människor på ett och samma ställe.
Doctor Snuggles
2011-06-26, 00:30
Alcohol is a hell of a drug.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.