Logga in

Visa fullständig version : Finns det en elektriker här?

dream_theater_
2011-06-24, 14:57
Hej!

Jag kopplade in min spis idag, och den bokstavligt talat exploderade. Jag kopplade enligt kopplingsschemat:

Gulgrön till jord.
Svart till L1
Brun till L2.
Blå till N1.

Detta ska enligt kopplingsschemat vara tvåfas för 400v.

Startar spishällen, och den piper som för att självtesta sig självt enligt manualen. Provar att starta en platta, och tio sekunder sker en väldigt hög smäll.

Vad har hänt?

Big Sleazy
2011-06-24, 14:59
Om det är något jag fått lära mig av min far som byggarbetare så är det att el är det absolut sista man ska försöka sig på själv om man inte vet exakt vad man gör. Anlita en expert innan du bränner ner huset.

dream_theater_
2011-06-24, 15:01
Huset är i betong, så inga viktigpettrar tack. Next!

Big Sleazy
2011-06-24, 15:02
Huset är i betong, så inga viktigpettrar tack. Next!

Ok, men då är det ju helt ofarligt, lugna gatan. Kör på. :thumbup:

dream_theater_
2011-06-24, 15:05
Jag vet att man inte ska utföra elektrikerjobb om man inte har koll, men följa ett kopplingsschema och skruva i en sladd klarar jag.. Nu undrar jag bara om någon kan ha en idé om vad sjutton som hänt!

z_bumbi
2011-06-24, 15:12
Jag vet att man inte ska utföra elektrikerjobb om man inte har koll, men följa ett kopplingsschema och skruva i en sladd klarar jag..

den bokstavligt talat exploderade.

Tydligen.

Har du kontrollerat vad som är vad i det du kopplade in?

Lillgrabben
2011-06-24, 15:12
Tråkigt med spisen, men att ge en diagnos via nätet, utan att ha sett förloppet torde nog vara tämligen svårt även för en riktig elektriker! Ponera att du kopplat rätt, då är nog spisen i sig kaputt på annat sätt.

Förresten, jag misstänker att du kan ha svårt att få en ny på garantin, det brukar ju krävas att en fackman kopplat in utrustningen.

dream_theater_
2011-06-24, 15:21
Tydligen.

Har du kontrollerat vad som är vad i det du kopplade in?

Om jag har koll på fas, nolla och jord? Ja. Enligt kopplingsschemat kan jag välja att koppla in via enfas, 230v eller via tvåfas 400v. Jag valde tvåfas, 400v.

Tråkigt med spisen, men att ge en diagnos via nätet, utan att ha sett förloppet torde nog vara tämligen svårt även för en riktig elektriker! Ponera att du kopplat rätt, då är nog spisen i sig kaputt på annat sätt.

Förresten, jag misstänker att du kan ha svårt att få en ny på garantin, det brukar ju krävas att en fackman kopplat in utrustningen.

Start --> pang. Det var förloppet. Jag har hållit på en hel del med elkopplingar på jobbet, så jag tycker väl att jag har erfoderlig kännedom i alla fall.

dream_theater_
2011-06-24, 15:25
Vem här kopierade min text och lade en likadan tråd på flashback? :)

Magnus N
2011-06-24, 15:34
Har du kollat i spisuttaget så faserna och nollan ligger rätt där ? Stickproppen är en sak men den kopplingen du har där ska överensstämma med vad du har ut ifrån uttaget med.

dream_theater_
2011-06-24, 15:35
Mm dom såg bra ut! Dessutom så fungerade ju min gamla spis...

Magnus N
2011-06-24, 15:36
Mm dom såg bra ut! Dessutom så fungerade ju min gamla spis...

Din gamla spis kan ju ha varit ansluten med annat kopplingsschema , saknat nolla exempelvis

Jazen
2011-06-24, 15:37
kanske är det så att du enbart kan köra 240 o inte 400?
Jag kanske har fel men är det inte L1 brun, L2svart L3 vitt ?

Magnus N
2011-06-24, 15:38

färgerna varierar beroende på när i tiden installationen är gjord och vem som gjort det :)

dream_theater_
2011-06-24, 15:39
Din gamla spis kan ju ha varit ansluten med annat kopplingsschema , saknat nolla exempelvis

Vad skulle det innebära?

dream_theater_
2011-06-24, 15:41

Enligt kopplingsschemat ska jag kunna köra 400v, som står på baksidan av spisen. Verkar ju konstigt att dom visar i så fall hur man gör! Köra volvo tänker jag inte göra, men spisen kan nog klara sig på 230 ;)

Magnus N
2011-06-24, 15:41
Vad skulle det innebära?

Vad det kan innebära är ju att du inte har nolla i uttaget och därmed dragit in en fas där du lagt nollan i stickproppen.

Jazen
2011-06-24, 15:44
Enligt kopplingsschemat ska jag kunna köra 400v, som står på baksidan av spisen. Verkar ju konstigt att dom visar i så fall hur man gör! Köra volvo tänker jag inte göra, men spisen kan nog klara sig på 230 ;)

spisen klarar säkert av 400v men lägenheten (centralen) är kanske byggd för enfas, eller som mange skriver att nollan saknas, inte omöjligt

dream_theater_
2011-06-24, 15:46
Vad det kan innebära är ju att du inte har nolla i uttaget och därmed dragit in en fas där du lagt nollan i stickproppen.

spisen klarar säkert av 400v men lägenheten (centralen) är kanske byggd för enfas, eller som mange skriver att nollan saknas, inte omöjligt

Men inget av det ni beskriver ska göra så att spisen exploderar? När jag mätte med mätverktyget så hade jag ström i båda faserna. Inget i nollan, inget i jord. Så jag tror att kablarna stämmer bra.

Magnus N
2011-06-24, 15:47
Men inget av det ni beskriver ska göra så att spisen exploderar? När jag mätte med mätverktyget så hade jag ström i båda faserna. Inget i nollan, inget i jord. Så jag tror att kablarna stämmer bra.

Hur mätte du?

400 mellan faserna och 230 mellan fas - nolla, fas - jord och inget mellan nolla - jord ?

Jazen
2011-06-24, 15:48

hmm explodera spisen :P ?
Säkringen i centralen är hel? spisen har väl säkert nå säkring som kan troligen ha gått. Har du dock kräm i faserna efter explotionen så ska inte säkringen ha gått i centralen iaf

Lillgrabben
2011-06-24, 15:50

Det kan ju faktiskt vara fel på spisen också, även om den är ny, som jag skrev i mitt tidigare meddelande. Att felsöka en spis via internet, utan personlig närkontakt med apparaten, är nog tämligen omöjligt även för en kvalificerad elektriker ( vilket iofs jag inte är)

dream_theater_
2011-06-24, 15:50
Hur mätte du?

400 mellan faserna och 230 mellan fas - nolla, fas - jord och inget mellan nolla - jord ?

ja!

dream_theater_
2011-06-24, 15:51
hmm explodera spisen :P ?
Säkringen i centralen är hel? spisen har väl säkert nå säkring som kan troligen ha gått. Har du dock kräm i faserna efter explotionen så ska inte säkringen ha gått i centralen iaf

Nej säkringarna sköt.

Magnus N
2011-06-24, 15:51
ja!

Och den inkopplingen överensstämde med hur det ser ut i stickproppen ?

Gör den det så är jag benägen att hålla med lillgrabben att felet möjligtvis kan ligga i apparaturen.

dream_theater_
2011-06-24, 15:52
Det kan ju faktiskt vara fel på spisen också, även om den är ny, som jag skrev i mitt tidigare meddelande. Att felsöka en spis via internet, utan personlig närkontakt med apparaten, är nog tämligen omöjligt även för en kvalificerad elektriker ( vilket iofs jag inte är)

Nej jag vet.. Men det är midsommar och jag har inget bättre för mig:D Leverantören kan jag ringa igen på söndag.. Så tills dess får du nog hjälpa till med onlineanalysen;)

dream_theater_
2011-06-24, 15:53
Och den inkopplingen överensstämde med hur det ser ut i stickproppen ?

Gör den det så är jag benägen att hålla med lillgrabben att felet möjligtvis kan ligga i apparaturen.

Nej den stämmer. Jag mätte i vägguttaget, och jag mätte efter att jag kopplat in i spisen.

Lillgrabben
2011-06-24, 15:54
Nej jag vet.. Men det är midsommar och jag har inget bättre för mig:D Leverantören kan jag ringa igen på söndag.. Så tills dess får du nog hjälpa till med onlineanalysen;)

Nä, orkar inte. Är inte nog mkt elektrowizard för den sortens hjälpinsatser... Drar & handlar jordgubbar istället! :)

Magnus N
2011-06-24, 15:55
Nej den stämmer. Jag mätte i vägguttaget, och jag mätte efter att jag kopplat in i spisen.

Jadu, är allt korrekt fram till hit så har vi iaf betat av de mest uppenbara felen, svårt att säga mer via internet :D

dream_theater_
2011-06-24, 15:58
Nä, orkar inte. Är inte nog mkt elektrowizard för den sortens hjälpinsatser... Drar & handlar jordgubbar istället! :)

Gör det. Glad midsommar!

Jadu, är allt korrekt fram till hit så har vi iaf betat av de mest uppenbara felen, svårt att säga mer via internet :D

Nej jag tror att du har rätt. Jag får sura lite till, och sen supa ned ett par jordgubbar! Tack för hjälpen so far, och glad midsommar;)

tjabon
2011-06-25, 00:30
Kör du spisen på 400 V, ska du inte koppla in N1.

Svårt att säga utan att se inkopplingen/schema.

Magnus N
2011-06-25, 09:09

Kan visst ha nollan inkopplad vid 400.

Jockefoten
2011-06-25, 09:20
Har du ork så kan du ju posta elschemat här. Och samtidigt förklara hur du kopplade. Har du en multimeter, i så fall kan du ohm-mäta spisen. Kolla även om du har överslag till jord.

Obs inte elektriker!

dream_theater_
2011-06-25, 11:15

Har du ork så kan du ju posta elschemat här. Och samtidigt förklara hur du kopplade. Har du en multimeter, i så fall kan du ohm-mäta spisen. Kolla även om du har överslag till jord.

Obs inte elektriker!

Jag ska tillbaka till min lägenhet idag. Tar ett kort med iFånen, och sen postar jag skiten här.

Ohm-mäta?

Något jag tycker är konstigt, är att spisen startar, och är igång i tio sekunder. Innan det smäller.

dream_theater_
2011-06-25, 11:17
Kan visst ha nollan inkopplad vid 400.

Om det skulle visa sig att nollan inte är ikopplad i stickkontakten, kan det orsaka något problem?

Magnus N
2011-06-25, 11:26
Om det skulle visa sig att nollan inte är ikopplad i stickkontakten, kan det orsaka något problem?

Kan ju bli problem om det visar sig att dem ligger fel på något sätt så du fått fel koppling, kan ju vara därför det smällde.

Se om du kan lägga upp kopplingsschemat ? edit: såg att du skulle göra det :)

tjabon
2011-06-25, 11:26

Nej.
Enda anledningen att koppla in nollan är när man vill ha 230 V.
400 V har du mellan två faser och behöver inte nollan då.

Troligen har du kopplat in en fas (L3) på nollan, och då smäller det.

OBS. Skyddsjorden (gulgrön) MÅSTE alltid vara inkopplad.

MvH: En som jobbar med el.

dream_theater_
2011-06-25, 11:29
Nej.

Ok, men då ska jag göra en ny mätning och kolla så att "nollan", dvs den blå kabeln inte fått en fas. Schemat kommer upp senare i eftermiddag!

Magnus N
2011-06-25, 11:30
Nej.

Även spisar som man kör på 400 kan behöva nollan, viss del i elektroniken i spisen kan behöva nolla etc.

tjabon
2011-06-25, 11:42
Även spisar som man kör på 400 kan behöva nollan, viss del i elektroniken i spisen kan behöva nolla etc.

Du verkar kunna det här....
Har du lust att utveckla ??

Magnus N
2011-06-25, 11:43
Du verkar kunna det här....
Har du lust att utveckla ??

Utveckla du gärna varför det inte kan vara så

dream_theater_
2011-06-25, 19:26
kika gärna på detta!

K-b0Ecrpy6I

sedan

FfNl5C-2d20

dream_theater_
2011-06-25, 19:28
Med det så visar jag att nollan inte ens är ikopplad på första videon, men sedan så är det helt plötsligt ström på den när jag har kopplat in den i spisen. Med andra ord är det något som "läcker" ström över på nollan.

Magnus N
2011-06-25, 19:48
Med det så visar jag att nollan inte ens är ikopplad på första videon, men sedan så är det helt plötsligt ström på den när jag har kopplat in den i spisen. Med andra ord är det något som "läcker" ström över på nollan.

Vad jag förstår på videorna så har du ingen spänning mellan fas och nolla när du mätte på matande kabel ?

Sedan när du mätte med stickproppen i så ser det ut som att du har 230 mellan jord och nolla ? eller iaf mellan gul/grön och blå ?

edit: ser att det nog är stickproppskabeln du mäter på första. har du 230 mellan gul/grön - blå där med ?

Jockefoten
2011-06-25, 19:49
Ström ska det alltid vara på nollan. Däremot så ska det aldrig finnas spänning. Jag tror något är fel på spisen. Du har en multimeter där kan du testa att göra en signalmätning mellan L2 och N. Får du signal så har du överslag till Nollan.

dream_theater_
2011-06-25, 20:17
Vad jag förstår på videorna så har du ingen spänning mellan fas och nolla när du mätte på matande kabel ?

Sedan när du mätte med stickproppen i så ser det ut som att du har 230 mellan jord och nolla ? eller iaf mellan gul/grön och blå ?

edit: ser att det nog är stickproppskabeln du mäter på första. har du 230 mellan gul/grön - blå där med ?

Nej, där är det dött. Som det ska vara, eftersom att blå kabel inte är kopplad i väggen, den bara finns där.

dream_theater_
2011-06-25, 20:17
Ström ska det alltid vara på nollan. Däremot så ska det aldrig finnas spänning. Jag tror något är fel på spisen. Du har en multimeter där kan du testa att göra en signalmätning mellan L2 och N. Får du signal så har du överslag till Nollan.

Ska kolla!

dream_theater_
2011-06-25, 20:34
Bilderna blev sisådär, men jag förklarar vad som visas:

Bild ett: Här är L1 och L2 byglade, och multimetern visar 240v. Som det ska vara alltså. Syns inte på bilden, men jag bekräftar!

http://img824.imageshack.us/img824/262/img0029jr.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/824/img0029jr.jpg/)

Bild två: Här är L2 fristående men visar ändå utslag. Här ser ni själva.

http://img580.imageshack.us/img580/9914/img0030z.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/580/img0030z.jpg/)

Bild tre: Här provar jag L3, och den ger inget utslag. Displayen redovisar en etta.

http://img215.imageshack.us/img215/5206/img0031tu.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/215/img0031tu.jpg/)

Mart|n
2011-06-25, 20:39
Alltså, Det ska vara 380-400V mellan faserna.
Mellan fas och nolla ska det vara ca 230V.
Mellan fas och jord/skyddsledare ska det vara ca 230V.

Om du inte har rett ut hur du ska koppla en spisajävel än, så ge fan i att klydda mer! Snart har du bränt ner hela bygget.

Magnus N
2011-06-25, 20:41
Nu när du har kameran framme, släng upp en bild på kopplingsschemat så man får kolla in det

dream_theater_
2011-06-25, 20:41
Alltså, Det ska vara 380-400V mellan faserna.
Mellan fas och nolla ska det vara ca 230V.
Mellan fas och jord/skyddsledare ska det vara ca 230V.

Om du inte har rett ut hur du ska koppla en spisajävel än, så ge fan i att klydda mer! Snart har du bränt ner hela bygget.

Var snäll och läs tråden innan du börjar spy galla. Jag får hjälp att felsöka spisen här, och det verkar som att elektrikerna har hittat felet. L2 läcker över till nollan.

dream_theater_
2011-06-25, 20:42
Nu när du har kameran framme, släng upp en bild på kopplingsschemat så man får kolla in det

Ok, brb.

dream_theater_
2011-06-25, 20:46
http://img263.imageshack.us/img263/7370/img0034px.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/263/img0034px.jpg/)

Magnus N
2011-06-25, 20:49
2 faser och nolla som behövs till den spisen då ser det ut som

edit: kan du ta bild på det andra schemat med ?

Mart|n
2011-06-25, 20:52
Var snäll och läs tråden innan du börjar spy galla. Jag får hjälp att felsöka spisen här, och det verkar som att elektrikerna har hittat felet. L2 läcker över till nollan.

Haha, jag skäms en aning!

På den andra filmen... Om du mäter PE och N1, med L1 urkopplad vad får du för resultat då?

dream_theater_
2011-06-25, 20:53
Dom gäller inte för Sverige står det över dom. Förutom den som är 230v.

Magnus N
2011-06-25, 20:55
Dom gäller inte för Sverige står det över dom. Förutom den som är 230v.

ok

då enligt schemat ska du ha in 2 seperata faser på L1 och L2, jord på jord :p , och sedan nollan in på N1 som byglas med N2

Mart|n
2011-06-25, 20:59
Vad är det för spis och modellbeteckning?

dream_theater_
2011-06-25, 21:00
Haha, jag skäms en aning!

På den andra filmen... Om du mäter PE och N1, med L1 urkopplad vad får du för resultat då?

Vad är det för spis och modellbeteckning?

Modell? Ingen aning. Köpt på ikea! Induktionshäll.

Vilket jäkla springande till bilen det blev! Är PE jord, så nada. :)

Jockefoten
2011-06-25, 21:01
På de senaste bilderna mäter du itne spänningen utan resistansen (ohm) men om du vrider ratten på din multimeter två snäpp åt höger så kan du göra en signalmätning mellan Faserna och Nollan.
L1-N
L2-N
L3-N

Piper det så har du överslag till nollan. Då kan antingen ett motstånd vara trasigt eller så ligger en öppen kabel emot en annan öppen kabel någonstans.

dream_theater_
2011-06-25, 21:03
ok

då enligt schemat ska du ha in 2 seperata faser på L1 och L2, jord på jord :p , och sedan nollan in på N1 som byglas med N2

Måste jag ha en nolla?

Här har du två scheman till:

http://img43.imageshack.us/img43/3047/img0035itm.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/43/img0035itm.jpg/)

dream_theater_
2011-06-25, 21:03
På de senaste bilderna mäter du itne spänningen utan resistansen (ohm) men om du vrider ratten på din multimeter två snäpp åt höger så kan du göra en signalmätning mellan Faserna och Nollan.
L1-N
L2-N
L3-N

Piper det så har du överslag till nollan. Då kan antingen ett motstånd vara trasigt eller så ligger en öppen kabel emot en annan öppen kabel någonstans.

Ok, en vända till bilen igen.

Magnus N
2011-06-25, 21:05
Måste jag ha en nolla?

Här har du två scheman till:

http://img43.imageshack.us/img43/3047/img0035itm.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/43/img0035itm.jpg/)

på alla scheman du visat så behövs nolla

dream_theater_
2011-06-25, 21:09
Mätaren pep inte, men visade siffrorna istället.

L1 - N1: Inget

L2 - N1: 261.

L3 - N1: Inget.

Vad betyder detta?

Magnus N
2011-06-25, 21:12
Mätaren pep inte, men visade siffrorna istället.

L1 - N1: Inget

L2 - N1: 261.

L3 - N1: Inget.

Vad betyder detta?

att du har spänning mellan L2 och N1 iaf.

vad har du i uttaget i väggen?

Jockefoten
2011-06-25, 21:13
Troligtvis att du har spänningsöverslag från L2 till N1. För att vara 100% säker så kan du koppla på 230V på L1 och mäta N1 sen flyttar du över matning ifrån L1 till L2. Får du då 230V på N så är du säker. Men jag vågar nästan lova att du redan hittat felet.

dream_theater_
2011-06-25, 21:21
att du har spänning mellan L2 och N1 iaf.

vad har du i uttaget i väggen?

Jord, två faser, och nolla. Stickkontakten "tar" inte med nollan dock.

Troligtvis att du har spänningsöverslag från L2 till N1. För att vara 100% säker så kan du koppla på 230V på L1 och mäta N1 sen flyttar du över matning ifrån L1 till L2. Får du då 230V på N så är du säker. Men jag vågar nästan lova att du redan hittat felet.

Nu har jag inget att koppla på ström med, tyvärr, men vågar vi tro att det är fel på L2?

Magnus N
2011-06-25, 21:24
Jord, två faser, och nolla. Stickkontakten "tar" inte med nollan dock.

Har du kollat så att faserna och nollan ligger rätt på uttaget jämfört med stickproppen ?

Jockefoten
2011-06-25, 21:25
Vågar och vågar, du kommer väl lämna tillbaka spisen imorgon hoppas jag? Fråga i butiken imorgon om det ska vara spänningsöverslag mellan L2 och N1.

dream_theater_
2011-06-25, 21:47
Har du kollat så att faserna och nollan ligger rätt på uttaget jämfört med stickproppen ?

Ja, det ser du på första filmen!

Vågar och vågar, du kommer väl lämna tillbaka spisen imorgon hoppas jag? Fråga i butiken imorgon om det ska vara spänningsöverslag mellan L2 och N1.

Ja det kommer jag att göra. Surt att behöva åka 20 mil för att byta skiten, men då kan jag köpa mig ett badrumsskåp och handfat ;)

Magnus N
2011-06-25, 21:49
Ja, det ser du på första filmen!

Ja det kommer jag att göra. Surt att behöva åka 20 mil för att byta skiten, men då kan jag köpa mig ett badrumsskåp och handfat ;)

Känns konstigt att dem skulle ligga rätt ifall du "tappar" nollan i kabeln.

dream_theater_
2011-06-25, 21:54
Känns konstigt att dem skulle ligga rätt ifall du "tappar" nollan i kabeln.

Nollan är inte kopplad i väggen!

Magnus N
2011-06-25, 21:55
Nollan är inte kopplad i väggen!

Har du ingen nolla så är det väl inte konstigt att det ej fungerar ?

dream_theater_
2011-06-25, 22:03
Vid tvåfas ska det väl inte behövas? Och spisen ska väl inte explodera för den sakens skull...

Magnus N
2011-06-25, 22:08
Vid tvåfas ska det väl inte behövas? Och spisen ska väl inte explodera för den sakens skull...

Kollar du kopplingsschemat så ser du att nollan behövs.

dream_theater_
2011-06-25, 22:13
Kollar du kopplingsschemat så ser du att nollan behövs.

Det ska väl inte smälla för det? Vad jag lärt mig så trodde jag att det räckte med jord när man har två faser.

hahavaffan
2011-10-30, 20:40
Hur gick det med spisen, egentligen? Jag är nyfiken!

Nä, skämt åsido. Jag ville inte starta ytterligare en elektriker-tråd bara för min lilla fråga. Så here goes:

Kom hem från gymmet för två timmar sedan, och hade handlat till en riktigt go köttfärssås. Väl hemma börjar vi koka vatten, steka köttfärs, steka champinjoner och lyssna på musik. Samtidigt gick diskmaskinen, och köksfläkten på full fräs. Detta gillade inte huvudsäkringen, så den tog livet av sig själv. Det jag undrar är om detta är normalt i ett hus från slutet på 1800-början på 1900-talet? Det sitter en helt ny elcentral med autosäkringar och JFB ovanpå originalprylarna, men det var alltså huvudsäkringen i form av en gammal hederlig keramisk typ på 16A som gick. Den var lite småljummen när jag tog ut den för att i panik cykla till ICA och införskaffa nya, så att maten inte gick åt helvetet.

Min fråga är också, förutom om det är normalt att en sådan går av ovanstående scenario, om det går att stoppa i en säkring som pallar lite mer? Bifogad bild visar hur den gamla elcentralen ser ut, och på den står det nåt om max 25A. Vad innebär det? Går det att köpa en sån där hederlig gammal go keramisk säkring på 25A, som passar? Är det farligt med, troligen, så pass gammalt kablage i väggarna?

http://dl.dropbox.com/u/4684204/Forum/Stromlos.jpg

Jockefoten
2011-10-30, 20:48
Ja säkringar går ibland. Jag slog ut en huvudsäkring till hela huset igår utan att någon säkring i min lägenhet gick. Det som avgör om du kan sätta i en större säkring än 16A är fattningen i själva uttaget. Man kan byta ut dom beroende på vilken säkring man vill ha. Är kabeln 2.5kvadrat så borde det inte vara några problem att köra med 20A.

Btw anledningen till att säkringen gick kan vara att flera av dina automatsäkringar var nära max (de bör ligga på 10A).

Magnus N
2011-10-30, 20:50
Ja säkringar går ibland. Jag slog ut en huvudsäkring till hela huset igår utan att någon säkring i min lägenhet gick. Det som avgör om du kan sätta i en större säkring än 16A är fattningen i själva uttaget. Man kan byta ut dom beroende på vilken säkring man vill ha. Är kabeln 2.5kvadrat så borde det inte vara några problem att köra med 20A.

Btw anledningen till att säkringen gick kan vara att flera av dina automatsäkringar var nära max (de bör ligga på 10A).

16 ampere är max på 2.5kvadrat , får gå upp till 4 eller 6kvadrat för att kunna säkra av med 20a

Jokester
2011-10-30, 20:51
http://stromstadstidning.se/image_processor/1.1112724.1298022792!/image/1082968034.jpg_gen/derivatives/wide/1082968034.jpg?maxWidth=468

Jockefoten
2011-10-30, 21:01
16 ampere är max på 2.5kvadrat , får gå upp till 4 eller 6kvadrat för att kunna säkra av med 20a

Jag borde kanske fräscha upp minnet med mina gamla elböcker. :D

hahavaffan
2011-10-30, 21:22

Okej, tack! Men jag har ju såklart ingen koll på kabelarean, men du kanske menar att de som satt in grejerna monterat fattning efter kabelarean, och att jag således inte kan stoppa i fetare säkring om 16A är max? Eller innebär kanske den där lappen om Max 25A att kabelarean är dimensionerad för upp till det? Hur som helst har jag ett par säkringar här hemma nu, och det dröjer väl antagligen tills man kör alla prylar i hemmet på full fräs igen :)

Jockefoten
2011-10-30, 21:27
Ja precis.

Upptaget
2011-10-30, 22:29
Bara att ta sig en kik, där du skruvar i säkring, i botten så sitter det en passdel på den står det 16A/20/25.. Står det ex 20 så kan du skruva i en 20A..

elBjurro
2011-10-31, 20:35
Bara att ta sig en kik, där du skruvar i säkring, i botten så sitter det en passdel på den står det 16A/20/25.. Står det ex 20 så kan du skruva i en 20A..

Bara för att förtydliga en sak... även om passdelen säger 20A så är det inget som garanterar att det är rätt. Dom är utbytbara med en enkel nyckel så kabelaren kan fortfarande vara otillräcklig.
Nu är det ju inte så vanligt med 2.5kvadrat för interna centralkopplingar eller stigarkabel.. men risken finns alltid.
Har stött på 0.75kvadrat flertalet gånger i anläggningar..

Är man det minsta osäker så gör man bäst i att inte säkra upp på eget bevåg, även om man är påhejjad av folk på ett internet-forum.

Säkrar du upp din huvudsäkring så kan det resultera i att en säkring tidigare i systemet får ta en ev. överlast den ej är gjord för.
Det kan göra att t.ex en säkring nere i fastighetens källare, eller ett installationsutrymme i trapphuset, löser ut och du inte kommer åt att byta den personligen.
Säkringen du har är satt till det ampere-tal den har av en anledning.
Det förutsätter ju iofs att du bor i lägenhet, men det antar jag pga att det verkar vara en enfas mätartavla.

Vet man inte vad man pysslar med, då ska man ge fan.

//Henke

shadowfire
2011-10-31, 20:38
hehe, han har antingen fulkopplat å fått det funka eller anlitat någon som påstått sig kunna skiten o fått det kopplat vid det här laget :)

Upptaget
2011-10-31, 20:44
Säkringen du har är satt till det ampere-tal den har av en anledning.

Om det är något man ska gå efter så är det passdelen och knappast säkringen? Som vilken 50+ kärring byter själv och tar random säkring hon hittar i lådan och skruvar i..

Det är ju inte så att det vanligt att vanliga svensson har en passdelsnyckel hemma och sedan även har andra strl hemma liggandes i lådan som dom skruvar i.. Har man detta hemma så brukar man ha kunskapen om att man inte ska skruva i en större passdel för att säkringen går!

elBjurro
2011-10-31, 22:25
Om det är något man ska gå efter så är det passdelen och knappast säkringen? Som vilken 50+ kärring byter själv och tar random säkring hon hittar i lådan och skruvar i..

Det är ju inte så att det vanligt att vanliga svensson har en passdelsnyckel hemma och sedan även har andra strl hemma liggandes i lådan som dom skruvar i.. Har man detta hemma så brukar man ha kunskapen om att man inte ska skruva i en större passdel för att säkringen går!

Han verkar ju uppenbarligen inte ha nån pejl på vad han ska ha för huvudsäkring, att då säga att man ska kolla på PKn är felaktigt pga att den kan vara utbytt eller trasig.
Att gå efter den säkring som sitter i, som funkat felfritt förutom vid extremt användande av i princip alla belastare han hittade, känns betydligt rimligare.

Det han bör göra är att ta reda på hur stor huvudsäkring han betalar för, samt hur stor huvudsäkring han kan belasta husets system med utan att det blir problem.
Inte lita blint på PKn å veva i en för stor säkring som KAN ställa till problem.. jag säger inte att det garanterat kommer bli problem.. bara att det kan bli problem.

Det är väldigt vanligt att folk har bytt eller förstört sina PK.
Man behöver ingen PK-nyckel för att göra det.
Nej absolut inte, nu tillskriver du folk i allmänhet större elkunskap än de förtjänar.. de flesta som tror sig kunna, kan enbart få skiten att funka, men att det är riktigt gjort är ingen garanti för det.

bombenx
2011-11-01, 00:26
Försök få tag i honom
http://www.youtube.com/watch?v=J1mwYO5tKHw&feature=youtube_gdata_player

vicarious
2019-10-30, 16:02
Tja. En riktig noob-fråga. Fick nya uttag till alla mina lampkontakter i lägenheten idag i enlighet med den nya DCL-standarden. En sån kontakt har 3 stift med 3 kablar (blågrön, brun och blå) medan alla mina gamla lamparmaturer bara har 2 (saknar jordkontakten). Måste jag köpa nya lampor eller hur kopplar jag ihop mina gamla armaturer med dom nya stickpropparna? (2 vs 3 kablar).

Kif
2019-10-30, 16:31
Är väl bara att köpa nya kontakter och skruva fast kablarna i. Fas och nolla, lämna jorden tom om du saknar sådan i armaturen. Ingen aning om det är tillåtet men så hade jag gjort.

svenbanan
2019-10-30, 16:46
Är väl bara att köpa nya kontakter och skruva fast kablarna i. Fas och nolla, lämna jorden tom om du saknar sådan i armaturen. Ingen aning om det är tillåtet men så hade jag gjort.

Ja, det hade jag också gjort. Lär funka lika bra med nya kontekterna som med de gamla.

Alternativt kanske det existerar nån form av adapter mellan de gamla kontakterna och de nya, ifall man inte vill hålla på och skruva själv.

EDIT: Adapter för stickproppar av gamla sorten till nya DCL verkar inte existera.

Magnus N
2019-10-30, 18:33
Tja. En riktig noob-fråga. Fick nya uttag till alla mina lampkontakter i lägenheten idag i enlighet med den nya DCL-standarden. En sån kontakt har 3 stift med 3 kablar (blågrön, brun och blå) medan alla mina gamla lamparmaturer bara har 2 (saknar jordkontakten). Måste jag köpa nya lampor eller hur kopplar jag ihop mina gamla armaturer med dom nya stickpropparna? (2 vs 3 kablar).

Är det själva uttaget de har bytt till den nya standarden?

Ska man vara petig så beror det på vad för armatur det är, är den dubbelisolerande eller har ledande material?

Kif
2019-10-30, 18:56

Ska man vara petig så beror det på vad för armatur det är, är den dubbelisolerande eller har ledande material?

Dubbelisolerade har inte skyddsjord och om det finns risk att utsatt del blir ledande så finns skyddsjorden om det inte är en armarur feån sekelskiftet eller någon import från ljusskygg tillverkare. Oavsett vad så bör det bara vara att byta stickkontakten till en med rätt anslutning.

Magnus N
2019-10-30, 19:02
Dubbelisolerade har inte skyddsjord och om det finns risk att utsatt del blir ledande så finns skyddsjorden om det inte är en armarur feån sekelskiftet eller någon import från ljusskygg tillverkare. Oavsett vad så bör det bara vara att byta stickkontakten till en med rätt anslutning.

Var det jag var ute efter, om det var dubbelisolerande eller ej. Tyckte det framgick av frågan jag ställde

vicarious
2019-10-30, 20:08

Yes.

Lamporna är från IKEA och relativt nya, båda var dubbelisolerade så jag gjorde som föreslaget och kopplade in nolla och fas och sket i jordkabeln. Det funkar fint men huruvida det är 100% felsäkert vet jag inte.

Däremot har jag en tredje lampa (plafond) som mestadels är i metall, det står dock att den också är dubbelisolerad. Säkert att koppla in den utan jordkabel också eller vad tror ni?

Magnus N
2019-10-30, 20:18
Yes.

Lamporna är från IKEA och relativt nya, båda var dubbelisolerade så jag gjorde som föreslaget och kopplade in nolla och fas och sket i jordkabeln. Det funkar fint men huruvida det är 100% felsäkert vet jag inte.

Däremot har jag en tredje lampa (plafond) som mestadels är i metall, det står dock att den också är dubbelisolerad. Säkert att koppla in den utan jordkabel också eller vad tror ni?

Är den dubbelisolerad är det inga problem

Kif
2019-10-30, 21:18
Var det jag var ute efter, om det var dubbelisolerande eller ej. Tyckte det framgick av frågan jag ställde
Missförstånd. Ber om ursäkt.
Yes.

Enkelt egentligen. Finns det tre leddare kopplar du i alla tre på sina respektive platser. Finns det två kopplar du in dessa på sina respektive platser och lämnar skyddsjorden tom. Alternativt köper du kontakter utan jordstift om det finns och använder dessa till armaturer utan skyddsjord.
Man ska ju egentligen inte använda jordade delar utan att ansluta jord till dessa, men det gäller kanske framförallt uttag. För eget bruk hemma hos dig själv så vet du att dessa armaturer är ojordade.
Så länge du inte gör ingrepp i själva armaturen och förändrar konstruktionen eller funktionen bör du inte lyckas göra så allvarliga fel att fara för liv och lem uppstår. Se till så kabeländarna är fräsha och alla kardeler ligger rätt samt provdra i sladden så allt sitter ihop. I fall där skyddsjord används ska denna lossna sist (alltså vara längst).

svenbanan
2019-10-30, 22:09
Yes.

Det kommer vara exakt lika säkert som det var innan du fick de nya uttagen.

dmoller
2019-10-31, 08:59
tackar för att denna tråd grävdes upp, ot bjöd på flera garv

dream_theater_
2019-11-02, 10:57
Min spisjävel ja! Kom knappt ihåg den här tråden, haha vad arg jag var.

svenbanan
2019-11-02, 11:30
Min spisjävel ja! Kom knappt ihåg den här tråden, haha vad arg jag var.

Fick du nån klarhet i vad det var som var fel tillslut då?

dream_theater_
2019-11-02, 15:31
Fick du nån klarhet i vad det var som var fel tillslut då?

Ja det fick jag. Tog dit en kompis som är elektriker, och han öppnade vägguttaget. Nollan var inte inkopplad. Hur det kunde orsaka att spisen exploderade visste han inte, men rätt inkopplat var det inte.

Kul att bli påmind om sådana här saker!

Magnus N
2019-11-02, 18:45
Missar man nollan så kan det smälla till rejält i elektroniken, så skulle inte vara helt överraskad över att det "exploderade".