handdator

Visa fullständig version : Hur förvara lidl kvarg bäst?

kettlebellGuden
2011-06-24, 12:35
Så jag har köpt sån härade lidl kvarg. Tyvärr så är det ju enbart 500g förpackningar och det går åt 200g / omgång. Hur förvarar jag resten bäst? Tätslutande burk? Hur länge håller det? Blir ju en 200g kvarg 1-2 gånger i veckan.

midwinterholes
2011-06-24, 12:38
Så jag har köpt sån härade lidl kvarg. Tyvärr så är det ju enbart 500g förpackningar och det går åt 200g / omgång. Hur förvarar jag resten bäst? Tätslutande burk? Hur länge håller det? Blir ju en 200g kvarg 1-2 gånger i veckan.

Jag drar alltid av papperslocket försiktigt och sedan sluter det sig ganska tätt tro det eller ej och det går att sätta tillbaka det.

Annars föreslår jag att du lindar in burken i en plastpåse och låter den stå i kylskåpet.

kettlebellGuden
2011-06-24, 12:40
Jag drar alltid av papperslocket försiktigt och sedan sluter det sig ganska tätt tro det eller ej och det går att sätta tillbaka det.

Annars föreslår jag att du lindar in burken i en plastpåse och låter den stå i kylskåpet.

Det var fan så mycket lättare än skopa över i en burk som jag nyss gjorde. :thumbup:

Big Sleazy
2011-06-24, 14:33
Men om du bara käkar 200g 1-2 gånger i veckan kan du väl lika gärna köpa något annat märke, typ Arla som har 250g förpackningar? Skillnaden i pris blir ju försvinnande liten när du äter så pass lite och sällan.

kettlebellGuden
2011-06-24, 14:39
Men om du bara käkar 200g 1-2 gånger i veckan kan du väl lika gärna köpa något annat märke, typ Arla som har 250g förpackningar? Skillnaden i pris blir ju försvinnande liten när du äter så pass lite och sällan.

Kvarg är en av de få saker som faktiskt visade sig vara billigare på lidl än ICA, och när jag räknade lite på det och kom fram till att köpa lidl kvarg sparade mig en 4-600 om året.

Finns klart trevligare saker att använda de pengarn till än att kasta dem i sjön, så att säga.

collieweed
2011-06-24, 15:20
Du får ta och äta mer kvarg! Lite off topic men ändå. Om du känner för att bunkra upp så går det utmärkt att frysa ner o sen bara låta de tina upp rumstemp... Det kan bli lite kornigt då men om du bara rör om det ett par gånger så får du en mer len konsistens!

kettlebellGuden
2011-06-24, 15:22
Du får ta och äta mer kvarg! Lite off topic men ändå. Om du känner för att bunkra upp så går det utmärkt att frysa ner o sen bara låta de tina upp rumstemp... Det kan bli lite kornigt då men om du bara rör om det ett par gånger så får du en mer len konsistens!

Den går alltså att frysa? Good news, everyone! Det här glädjer mig verkligen för jag har inte kännt mig motiverad för att gå hela vägen till LIDL för att köpa en burk bara.

1684_
2011-06-24, 17:33
Ehm.. jag brukar aldrig heller äta upp 500g om dagen, blir kanske 250g, de håller sig i samma burk, gräv ut de du vill ha å låt resten vara kvar. Gott när löpen rinner fram också. Inte lika torrt! E ju samma sak med keso!!

Cerberus
2011-06-24, 18:14
trodde det va standard att frysa in kvarg, gör jag alltid när ja köper ett flak. Sura produkter brukar dock hålla sig längre i kylskåpet men inte fan käkar ja ett flak särskilt snabbt om ja inte har ngn mega-baknings frenzie.

kvarg + vetemjöl + salt blir skitgott bröd tycker jag.

petah
2011-06-26, 14:47
Köp ett gäng, släng ner i frysen. När en förpackning tar slut ställer du upp nästa i kylskåpet så tinar den tills sig på en dag. De håller sig iaf några dagar i öppnad förpackning för mig, (om man återsluter med locket så gott det går).

krokodille
2011-06-27, 08:14
Jag brukar linda in i gladpack.

Nykropp
2011-06-27, 08:19
Jag drar inte av locket helt. Sedan trycker jag tillbaka det i den kvargen som alltid kladdar på kanten. Det räcker gott.

vicarious
2011-06-27, 08:45
Jag drar inte av locket helt. Sedan trycker jag tillbaka det i den kvargen som alltid kladdar på kanten. Det räcker gott.

samma här. har man dock en massa saker som avger doft och sånt i kylen kan kvargen ta smak.

Tabbe
2011-06-27, 09:07
trodde det va standard att frysa in kvarg, gör jag alltid när ja köper ett flak. Sura produkter brukar dock hålla sig längre i kylskåpet men inte fan käkar ja ett flak särskilt snabbt om ja inte har ngn mega-baknings frenzie.

kvarg + vetemjöl + salt blir skitgott bröd tycker jag.

I vilka proportioner?!!

Cerberus
2011-06-27, 12:46
I vilka proportioner?!!

jag har konstiga smaklökar också. prövat 1 paket kvarg, 6dl vetemjöl och 1-2tsk seltin. Tycker de smakar rätt okej med 1kg kvarg också men de blir lite surare då.

Tabbe
2011-06-27, 12:53
jag har konstiga smaklökar också. prövat 1 paket kvarg, 6dl vetemjöl och 1-2tsk seltin. Tycker de smakar rätt okej med 1kg kvarg också men de blir lite surare då.

tackar, ja jag får se ikväll.
Återkommer med resultat.

180 grader i typ 15 min?

Cerberus
2011-06-27, 18:06
vette fan, ja körde på nåt sånt.. kollade mer på färgen. Fick dock ta ut den för tidigt så den blev lite degig(hade mycket att göra den dagen).

mikaelj
2011-06-27, 18:39
Lägg till bakpulver eller hjorthornssalt, så växer det lite.