Visa fullständig version : Möss får cancer och övervikt av högkolhydratkost
...som inte är särskilt högkolhydrat egentligen.
About 70 per cent of the mice on the Western diet developed cancer by the time they died, compared with 30 per cent of those on the low-carb diet.
"Only one of the mice on the Western diet reached a normal lifespan, and half of the other mice reached or exceeded the expected lifespan."
The mice on the Western diet ate 55 per cent carbs, 23 per cent protein, and 22 per cent fat.
Mice on the low-carb, high-protein diet ate 15 per cent carbs, 25 per cent fat and 60 per cent protein.
Krystal said he was intrigued by the fact that, although the researcher "kept the diets the same number of calories, the mice on the Western diet gained a lot of weight."
Although the study hasn't yet been conducted on humans, the link between growth of cancer cells and glucose has long been known, said Krystal. Carbs, whether complex or simple, convert quickly to glucose in the bloodstream.
http://www.vancouversun.com/health/Study+shows+dramatic+link+between+cancer+high+carb +diets/4946728/story.html#ixzz1Q8JWQzKH
StarkaUlf
2011-06-23, 21:33
Kolhydrater <3 <3 Socker <3 :)
SiSenior
2011-06-24, 08:11
Tur att man inte var född mus.
Eddie Vedder
2011-06-24, 08:13
Lågkolhydrat var ju dessutom högprotein, så någon LCHF var det inte. Högfettkost ger nästan undantagslöst hjärt- kärlsjukdom hos råttor.
kettlebellGuden
2011-06-24, 09:09
tur att man inte var född mus.
+1
Tur att man inte var född mus.
Tru dat.
Cerberus
2011-06-24, 18:19
bra o veta för min framtida mus-farm.
hur påverkades mössen som aktivt styrketränat och tävlat i SL och byggning senaste 10 åren samt ökat sin kroppsvikt med 50%... åh, just det, det finns inte sådana möss.. känns inte lika relevant helt plötsligt..
King Grub
2011-06-24, 18:26
hur påverkades mössen som aktivt styrketränat och tävlat i SL och byggning senaste 10 åren samt ökat sin kroppsvikt med 50%... åh, just det, det finns inte sådana möss..
Nej, men anabolism ökar cancerrisk överhuvudtaget.
Nej, men anabolism ökar cancerrisk överhuvudtaget.
hur mycket, och för vem? då borde man ju se ovanligt hög frekvens av cancer hos dom flesta idrottsutövare, iallafall på elitnivå?
Eddie Vedder
2011-06-25, 07:28
hur mycket, och för vem? då borde man ju se ovanligt hög frekvens av cancer hos dom flesta idrottsutövare, iallafall på elitnivå?
För alla. Men alla elitidrottare har knappast stora muskler och som du säkert vet är det ju knappast en faktor som avgör om man får cancer eller ej så den slutsatsen du drar är ju fel.
Slutligen tror jag nog inte elitidrottarna lever längre heller, inte generellt. Men jag vet ingen statistik på det.
JacobHeitmann
2011-06-25, 09:32
...som inte är särskilt högkolhydrat egentligen.
Tru dat. 80E%+ ska det vara om vill att det ska fungera, inte 55E%. Sen är det skillnad på skräp och hel mat.
Eddie Vedder
2011-06-25, 10:04
Sen är det skillnad på skräp och hel mat.
För första gången är vi nog överens du och jag. :D
kettlebellGuden
2011-06-25, 10:39
Tru dat. 80E%+ ska det vara om vill att det ska fungera, inte 55E%. Sen är det skillnad på skräp och hel mat.
Hur är det bättre för möss att gå på 80E% kolhydrater än 55E% ?
Vi odlar möss lite imellenåt så det hade varit intressant att veta.
JacobHeitmann
2011-06-25, 11:27
För första gången är vi nog överens du och jag. :D
Jag är rätt så övertygad om att vi är överrens om det mesta, my young padawan. ;)
JacobHeitmann
2011-06-25, 11:33
Jag vet inte, jag kommenterade ordet "högkolhydratkost" som TS använde. Möss är inte samma art som primater så ge dem en så hel och rå kost som möjligt enligt deras artspecifika behov, som du säkert redan gör.
kettlebellGuden
2011-06-25, 11:40
Jag vet inte, jag kommenterade ordet "högkolhydratkost" som TS använde. Möss är inte samma art som primater så ge dem en så hel och rå kost som möjligt enligt deras artspecifika behov, som du säkert redan gör.
Tråden handlar ju om möss och högkolhydratskost, så jag trodde det var vad det pratades om. My bad.
Artspecifika behov vettifan. Vi mest ger dem diverse frö och grejer.
Tråden handlar ju om möss och högkolhydratskost, så jag trodde det var vad det pratades om. My bad.
Artspecifika behov vettifan. Vi mest ger dem diverse frö och grejer.
Kan upplysa om att råttorna vi hade älskade gröna ärtor. Det tog 1 sekund att tömma en grön ärta. De lämnade skalet och gick på nästa. Vetifan hur de bar sig åt, skalet var inte ens ihopklämt efteråt utan lika runt som före länsning :P
För att göra det lite mer ontopic så är ärtor:
55 E% kolhydrat
30 E% protein
5 E% fet
(+fiber & organiska syror)
Eddie Vedder
2011-06-25, 13:07
Det beror nog på vad övriga energiprocent utgörs av primärt. Här är det som sagt en högproteinkost som använts. Om det är så att det mesta av övrig energi är mättat fett i 55-procentsexemplet är det nog väldigt illa för mössen.
Doctor Snuggles
2011-06-25, 13:16
Det beror nog på vad övriga energiprocent utgörs av primärt. Här är det som sagt en högproteinkost som använts. Om det är så att det mesta av övrig energi är mättat fett i 55-procentsexemplet är det nog väldigt illa för mössen.
Så vad du säger är att möss borde äta zone-dieten för en kompromiss mellan cancer och hjärtkärlproblem? ;)
Nu vill jag se tester på PF och olika dieter.
HNCR-dieten lär iaf fungera
(Highly Nutrituos Calorie Restricted Diet)
;)
Eddie Vedder
2011-06-25, 14:05
Nu vill jag se tester på PF och olika dieter.
Finns ju redan råttstudier på IF och kalorirestriktion.
Doctor Snuggles
2011-06-25, 14:09
Finns ju redan råttstudier på IF och kalorirestriktion.
Ja, men inte IF och olika dieter (vad jag vet), som jag efterfrågade.
JacobHeitmann
2011-06-25, 14:21
Kan upplysa om att råttorna vi hade älskade gröna ärtor. Det tog 1 sekund att tömma en grön ärta. De lämnade skalet och gick på nästa. Vetifan hur de bar sig åt, skalet var inte ens ihopklämt efteråt utan lika runt som före länsning :P
För att göra det lite mer ontopic så är ärtor:
55 E% kolhydrat
30 E% protein
5 E% fet
(+fiber & organiska syror)
Va?
http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2520/2
JacobHeitmann
2011-06-25, 14:24
HNCR-dieten lär iaf fungera
(Highly Nutrituos Calorie Restricted Diet)
;)
Grejen med kalorirestriktion är att man inte kan leva med samma energi som med kaloribalans. Kortsiktigt kan man göra det men inte i längden.
Grejen med kalorirestriktion är att man inte kan leva med samma energi som med kaloribalans. Kortsiktigt kan man göra det men inte i längden.
Hur menar du?
Säg att man väger 120 kg och är viktstabil på 4000 kcal.
Om man sänker sitt intag till 3000 kommer man tappa vikt tills att man är viktstabil kring kanske 90 kg.
Sänker man ytterligare till 2500 kommer man tappa och röra sig mot en ny vikt, 75 kg kanske och hålla sig där livet ut.
Nu kanske detta inte var några extrema exempel. 2000 kcal livet ut för en man (som inte är så aktiv) kanske är mer i närheten av det du syftar på?
Doctor Snuggles
2011-06-25, 14:51
Kalorirestriktion sett till normen, är vad som syftas på i sammanhanget.
Kung Karl
2011-06-25, 15:00
Frågan är vad det är för liv man lever då.
Orkar man vara hungrig, trött och slö i femtio år för att få leva några år extra så är det ju fritt fram.
Doctor Snuggles
2011-06-25, 15:06
Frågan är vad det är för liv man lever då.
Orkar man vara hungrig, trött och slö i femtio år för att få leva några år extra så är det ju fritt fram.
Inte bara leva några extra år, utan också behålla hälsan många fler år, är vad som är på tapeten. Faktum är att många mår mycket bra på en dylik diet, och har t.o.m mer energi än innan. Man blir dock förstås inget muskelberg eller maratonlöpare på dieten.
PF har ju därför blivit så populärt bl a därför att det hypotetiskt sett kan ge vissa av samma fördelar som CR ger, men samtidigt kan man bygga.
Kung Karl
2011-06-25, 15:12
Inte bara leva några extra år, utan också behålla hälsan många fler år, är vad som är på tapeten. Faktum är att många mår mycket bra på en dylik diet, och har t.o.m mer energi än innan. Man blir dock förstås inget muskelberg eller maratonlöpare på dieten. Ja, jag är medveten om att ett lågt kaloriintag betyder lägre ämnesomsättning och därmed långsammare åldrande. Och jag tror säkert att det fungerar för vissa, men med tanke på hur stor del av västvärldens befolkning som idag har problem med övervikt, så tror jag knappast att det är något att rekommendera på populationsnivå. De som kan äta lite och må bra kan väl göra det. Men en majoritet skulle aldrig klara det. Om du med "många" menar många relativt till befolkningen, d v s en majoritet, så har du fel.
Doctor Snuggles
2011-06-25, 15:20
Ja, jag är medveten om att ett lågt kaloriintag betyder lägre ämnesomsättning och därmed långsammare åldrande. Och jag tror säkert att det fungerar för vissa, men med tanke på hur stor del av västvärldens befolkning som idag har problem med övervikt, så tror jag knappast att det är något att rekommendera på populationsnivå. De som kan äta lite och må bra kan väl göra det. Men en majoritet skulle aldrig klara det. Om du med "många" menar många relativt till befolkningen, d v s en majoritet, så har du fel.
Nja, det är inte riktigt så enkelt som "långsammare metabolism", det finns ett antal hypoteser. Vem pratar sedan om CR som en folkhälsorekommendation? Skilj mellan en optimal diet för hälsan, och en diet som är genomförbar på populationsnivå.
Med många så menar jag väl ganska uppenbart "många av dem som prövat".
Kung Karl
2011-06-25, 15:26
Nja, det är inte riktigt så enkelt som "långsammare metabolism", det finns ett antal hypoteser. Vem pratar sedan om CR som en folkhälsorekommendation? Skilj mellan en optimal diet för hälsan, och en diet som är genomförbar på populationsnivå.
Med många så menar jag väl ganska uppenbart "många av dem som prövat". Vilka hypoteser då? Med längre ämnesomsättning menas även givetvis de effekter som fås av lägre matintag, exempelvis lägre insulinnivåer och mindre inflammationer.
Vi pratar väl generellt kring CCR? Tråden handlar ö h t inte om CCR, så jag trodde att vi diskuterade generellt. Men om du påstår att CCR är bra för att leva längre och ha hälsan längre så har du ju rätt. Att det förlänger liv hos apor och råttor (osäker dock) är ju kliniskt bevisat. Att de får mindre cancer, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar också. Och så vidare. Jag säger inte emot dig.
Jag personligen skulle aldrig någonsin kunna klara av att leva på CCR, men så har jag varit ett fetto hela mitt liv också.
Kung Karl
2011-06-25, 15:28
De allra flesta som "prövar" prövar väl att sluta vara överviktiga, och det verkar inte gå alltför bra om man ser till populationsnivå.
Doctor Snuggles
2011-06-25, 16:08
Vilka hypoteser då? Med längre ämnesomsättning menas även givetvis de effekter som fås av lägre matintag, exempelvis lägre insulinnivåer och mindre inflammationer.
Vi pratar väl generellt kring CCR? Tråden handlar ö h t inte om CCR, så jag trodde att vi diskuterade generellt. Men om du påstår att CCR är bra för att leva längre och ha hälsan längre så har du ju rätt. Att det förlänger liv hos apor och råttor (osäker dock) är ju kliniskt bevisat. Att de får mindre cancer, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar också. Och så vidare. Jag säger inte emot dig.
Jag personligen skulle aldrig någonsin kunna klara av att leva på CCR, men så har jag varit ett fetto hela mitt liv också.
CCR? Credence Clearwater Revival? ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Calorie_restriction#Mechanism_of_Action
Doctor Snuggles
2011-06-25, 16:11
De allra flesta som "prövar" prövar väl att sluta vara överviktiga, och det verkar inte gå alltför bra om man ser till populationsnivå.
Nja, de som prövar på CR brukar vara "normala" som är ute efter hälsofördelarna.
Kung Karl
2011-06-25, 16:24
CCR? Credence Clearwater Revival? ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Calorie_restriction#Mechanism_of_Action http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q=chronic+calorie+restriction&oq=chronic+calorie+restriction&aq=f&aqi=&aql=f&gs_sm=e&gs_upl=455l4038l0l27l25l0l17l17l0l266l1171l2.4.2l8&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=2fb5114bd1363b1&biw=1333&bih=615
Nja, de som prövar på CR brukar vara "normala" som är ute efter hälsofördelarna. Jag menar att de allra flesta försöker vara normalviktiga, men vi har ändå väldigt många överviktiga, och att tro att de skulle klara av att leva på en kronisk kalorirestriktion är inte särskilt troligt.
så den slutsatsen du drar är ju fel.
jag drar dock ingen slutsats från detta, tycker det är värdelöst rakt igenom faktiskt..
Eddie Vedder
2011-06-25, 18:29
Ja, men inte IF och olika dieter (vad jag vet), som jag efterfrågade.
På människor menar du?
Kalorirestriktion är inte kroniskt energiunderskott utan ett restriktivt leverna med både intag och utgifter. Man både satsar på att äta lite och förbruka lite, restriktion alltså. Visst blir det då och då underskott men idén är ju inte att svälta sig till döds utan att leva hela livet med så lite omsättning av energi som möjligt i princip.
jag drar dock ingen slutsats från detta, tycker det är värdelöst rakt igenom faktiskt..
Du skrev att det borde vara så, det är en slutsats. Och den är fel. Bara för att faktor x är mer ogynnsam än gynnsam för hälsan så borde det inte genast bli så att en viss grupp dör mer i cancer. Eftersom x bara är en faktor av enormt många och långt ifrån den viktigaste.
Du skrev att det borde vara så, det är en slutsats. Och den är fel. Bara för att faktor x är mer ogynnsam än gynnsam för hälsan så borde det inte genast bli så att en viss grupp dör mer i cancer. Eftersom x bara är en faktor av enormt många och långt ifrån den viktigaste.
men sluta nu berätta för mig vilka slutsatser jag drar, jag tycker studien är helt värdelös för mig och min träning och andras också, det är den slutsatsen jag drar och ingenting annat, tack och MVH, uppskattar din välvilja dock, men låt mig klargöra, jag tycker en sådan här råttstudie är skit vilket jag tycker skulle kännas ganska tydligt i ett av mina tidigare svar...
JacobHeitmann
2011-06-25, 19:01
Kalorirestriktion är inte kroniskt energiunderskott utan ett restriktivt leverna med både intag och utgifter. Man både satsar på att äta lite och förbruka lite, restriktion alltså. Visst blir det då och då underskott men idén är ju inte att svälta sig till döds utan att leva hela livet med så lite omsättning av energi som möjligt i princip.
Jag syftade på energi-nivån, den är tillfälligt hög i början tills man hamnar på låg-energi-nivån där, som du säger, förbrukar lite och livskvalité-energi-nivån fungerar "halvt" (som jag kallar det). Vissa kanske vill leva så men jag vill faktiskt fungera till 100%. :D
men sluta nu berätta för mig vilka slutsatser jag drar, jag tycker studien är helt värdelös för mig och min träning och andras också, det är den slutsatsen jag drar och ingenting annat, tack och MVH, uppskattar din välvilja dock, men låt mig klargöra, jag tycker en sådan här råttstudie är skit vilket jag tycker skulle kännas ganska tydligt i ett av mina tidigare svar...
Jag tror vi kan dra slutsatsen att möss inte mår bra på skräp? Skaka tass på det? ;)
Doctor Snuggles
2011-06-25, 19:16
Jag syftade på energi-nivån, den är tillfälligt hög i början tills man hamnar på låg-energi-nivån där, som du säger, förbrukar lite och livskvalité-energi-nivån fungerar "halvt" (som jag kallar det). Vissa kanske vill leva så men jag vill faktiskt fungera till 100%. :D
Detta verkar dock inte vara fallet för många. Folk kan få hungerproblem, men i övrigt mår de toppen, och många har t.o.m mer energi i vardagen. Kan vara att metabolismen effektiviseras, och andra saker (som kroppstemperaturen, t.ex) nedregleras. Det förutsätter nog dock att de inte har ett energikrävande jobb.
Det största problemet för många är nog isf att libidon ofta nästan helt försvinner. Därför tror jag mer på PF som en hållbar diet(den hsr dock mindre vetenskapligt stöd), alternativt att vetenskapen kommer på några CR-mimetics som fungerar.
kettlebellGuden
2011-06-25, 20:55
+1
Råttstudier på sådant här är intressant om man föder upp råttor.
kettlebellGuden
2011-06-25, 20:57
Det är intressant med kalorirestriktion ärligt talat. Medellivslängden ökar... beror det kanske mest på att energiförbrukningen under arbetstid är brutalt minskad?
Doctor Snuggles
2011-06-25, 21:01
Det är intressant med kalorirestriktion ärligt talat. Medellivslängden ökar... beror det kanske mest på att energiförbrukningen under arbetstid är brutalt minskad?
Har redan länkat hypoteser. Man vet inte riktigt än. Antagligen är det en kombination av faktorer.
Eddie Vedder
2011-06-26, 07:41
Eftsersom du skrev attde bör vara på ett visst sätt så är det en slutsats. En slutats är inte ett konstaterande att "så här är det" utan den slutliga tolkningen man gör.
Och ditt svar till Grub handlade inte om råttstudien, han pratade om människors cancertillväxt och du svarade om människors cancertillväxt. Just den diskussionen hade ingenting om kost och råttor att göra.
kettlebellGuden
2011-06-26, 08:22
Har redan länkat hypoteser. Man vet inte riktigt än. Antagligen är det en kombination av faktorer.
Kombination av faktorer för att påverka något så simpelt som människors livslängd och cancerframväxt? Pffft. Självklart bara en faktor.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.