handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag äta för att nå mitt mål?

Muezzol
2011-06-23, 20:01
Hejsan!

Nu ber jag än en gång er på Kolozzeum om hjälp! Jag tränar fyra dagar i veckan där jag dag 1 kör bröst/biceps, dag 2 kör rygg/triceps, dag 3 kör axlar/mage och dag 4 kör ett kortare benpass. Är 1,80 lång och väger
70 kg (varav jag nyligen gått upp fem av dessa kilon efter en tid med hårt festande och skräpmat flera dagar i veckan).

Jag har haft en väldigt slarvig historia i gymmet förut. Bestämde mig helt enkelt att det skulle bli en ändring och drog och köpte gymkort! Nu tränar jag hårda pass, tills att jag helt enkelt inte orkar mer. Kör färre reps men högre vikt tills mina muskler inte pallar mer. Är nöjd med träningen och tycker det funkar hur bra som helst. Jag tränar dock bara på vardagarna då jag avsätter åtminstone en dag i helgen åt festande.

Nu till saken!

Jag mår bra när jag håller en bra kost och tycker det är jättekul! Jag skulle vilja ha er hjälp med några saker. Jag vill bara öka i muskelmassa och är rädd för att öka mängden fett på kroppen. Vill även ha en
bra kost och äta tillräckligt mycket för att det ska ske relativt snabbt. Så här ser mitt planerade "matschema" ut.

04.00
Vaknar, äter en eller två bananer och dricker ett glas juice. (Börjar jobbet väldigt tidigt)

10.00
Kommer hem från jobbet, äter en bulle och en tallrik lättfil med musli och All Bran plusflingor.

13.00
Dricker en proteindrink innan träning för att få igång proteinsyntesen och äter en banan. (Proteinpulvret är ännu inte införskaffat)

15.00
Hemma från gymmet och äter en tallrik havregrynsgröt eller en tallrik lättfil med musli och All Bran plusflingor. (för snabba kolhydrater dirr efter träningen). Till detta dricker jag en mindre
proteindrink.

17.00
Äter en rejäl middag. Kan inte styra så mycket över middagen men vi äter oftast bra och nyttig mat. När jag lagar mat, (1 - 2 gånger i veckan) ser jag till att vi äter något med mycket protein och kolhydrater och
en massa sallad och diverse grönsaker.

19.00
Äter två bananer

Kommer detta hjälpa mig snabbare till målet? Fungerar det bra att följa detta hela veckan, även när jag inte tränar? Ska jag strunta i proteindrinken de dagar jag inte tränar? Ska jag ta proteindrinkarna i den ordningen jag har tänkt mig?

För att jag inte ska lägga på mig mer fett måste jag ju bränna mer än vad jag får i mig. Så de dagar jag inte tränar kanske jag ska
minska lite på mängden mat och eventuellt skippa mellanmålet? Om jag följer detta kommer jag klara mig undan från att bli "fetare" då?

Sen har jag en fråga till. En kompis rekommenderade mig att köpa Whey-100 proteinpulver. Är detta bra? Såg att det var nästan dubbelt så dyrt som Whey-80. Är det någon skillnad på dessa som gör det
värt att välja Whey-100 istället? Och till er där ute som kör med proteindrinkar, är det värt det?

Nu blev det mycket på en och samma gång, men tyckte att jag lika bra kunde ställa alla frågor i samma tråd istället för att skapa en ny.

Tack på förhand!

Muezzol

Bjern
2011-06-24, 08:14
Dåligt med protein i den kosten tycker jag. Du kan själv räkna ut hur mycket kalorier du behöver varje dag, och sen fördela själv med de livsmedel du tycker om.

Finns bra allmän information i stickyn här på forumet;

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Muezzol
2011-06-24, 09:45
Dåligt med protein i den kosten tycker jag. Du kan själv räkna ut hur mycket kalorier du behöver varje dag, och sen fördela själv med de livsmedel du tycker om.

Finns bra allmän information i stickyn här på forumet;

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Vad kan jag äta mer för att få i mig mer protein då? Ska man slå till med ytterligare en proteindrink? Det känns ganska svårt att hamna på 2g protein per kg kroppsvikt. Finns där isåfall något proteinrikt mellanmål?

lorithas
2011-06-24, 09:51
Du kakar en massa bananer vad jag ser, byt ut nagra av dem bananerna mot nat proteinrikare snacks, typ noetter eller varfor inte beef jerky! :naughty:

Kop proteinpulver och blanda med mjolk/vatten om du inte far i dig tillrackligt efter det.

Big Sleazy
2011-06-24, 10:05
Du äter bullar, bananer, fil, flingor och müsli och nästan inget protein alls. Ta bort allt det andra och lägg pengarna/kalorierna på protein istället. Keso, kvarg, ägg, kött, fisk, fågel. Eller proteinpulver, du gör som du vill.

Pretorian
2011-06-25, 07:27
Ja, mycket kolhydrate hela dagen och lite protein. Som Big skriver så får du lägga till mer proteinrik mat.

Muezzol
2011-06-25, 17:15
Tackar för alla svaren! Så då kan jag lägga in nötter till mellanmålen också för att få mer proteinrik mat! Jag käkar ganska mycket asiatiskt vilket innebär ris, kyckling och nötter. Vilka nötter är bäst? Innehåller inte jordnötter rätt så mycket onyttigt fett? Ni tror inte jag kommer lägga på mig fett om jag håller denna kosten?

En kille på gymmet tipsade mig om att jag skulle undvika alla kolhydrater. Kan det ligga något i det?

Spridis
2011-06-25, 17:21
Kyckling, kött, potatis, gräddsås, ägg... Eller helt vanlig husmanskost. Kolhydrater gör du hur du vill med men att lämna bort dom helt är bara onödigt.

Muezzol
2011-06-25, 17:23
Kyckling, kött, potatis, gräddsås, ägg... Eller helt vanlig husmanskost. Kolhydrater gör du hur du vill med men att lämna bort dom helt är bara onödigt.
Okej! Ligger det något i det killen på gymmet sade? Har hört och läst väldigt olika. Har även hört att man ska äta mycket kolhydrater.

kettlebellGuden
2011-06-25, 17:34
Okej! Ligger det något i det killen på gymmet sade? Har hört och läst väldigt olika. Har även hört att man ska äta mycket kolhydrater.

Googla lite "LCHF" och "kostdoktorn" så får du massor med information om att strypa kolhydrater. Själv är jag partisk till (om möjligt) 40E% protein, 40E% fett, 20E% kolhydrater... och absolut minst 2g protein / kg kroppsvikt. Hålla låga kolhydrater fungerar uruselt för mig personligen.. för vissa, sambon och mikaelj t.ex., fungerar det hur utmärkt som helst

1684_
2011-06-25, 17:48
beror la på hur jäkla aktiv man e, kolhydrater alltså.
Om jag skulle ta bort kolhydrater så skulle jag absolut rasa i vikt,. sen e alla olika.
Kör du mycket konditionsträning så vill kroppen ha kolhydrater som bränsle också. sen mår kroppen bra av alla näringsämnen!!!

Muezzol
2011-06-25, 18:12
Tack för infon om kolhydrater! Då har man fått lite klarspråk i den frågan också. Någon som har något intressant att komma med beträffande de andra frågorna? :)

daloatf
2011-06-25, 18:23
Tycker du ska köpa Kolozzeums whey, billigt och bra. Annars skulle jag tagit bort alla bananer och ersatt dem med proteindryck.

Skulle även dricka två proteindrycker på vilodagarna (om du inte äter mycket kött/fisk den dagen)

Muezzol
2011-06-25, 20:08
Tycker du ska köpa Kolozzeums whey, billigt och bra. Annars skulle jag tagit bort alla bananer och ersatt dem med proteindryck.

Skulle även dricka två proteindrycker på vilodagarna (om du inte äter mycket kött/fisk den dagen)

Okej tack för tipset. Är det bra att äta så mycket av proteinpulvret då? Det låter som en bra idé fast jag tror jag vill att proteinpulvret ska räcka lite längre för att minska mina utgifter. Man har ökad förbränning 48 timmar efter ett pass om jag inte minns helt fel, och jag tränar som så att jag kör oftast 4 dagar i rad och sedan vilar på helgerna. Så efter att jag inte förbränner lika mycket kommer inte då bla. dom två proteindryckerna (och all annan mat) leda till viktuppgång (i fett)?

Crocker
2011-06-25, 20:26
Okej tack för tipset. Är det bra att äta så mycket av proteinpulvret då? Det låter som en bra idé fast jag tror jag vill att proteinpulvret ska räcka lite längre för att minska mina utgifter. Man har ökad förbränning 48 timmar efter ett pass om jag inte minns helt fel, och jag tränar som så att jag kör oftast 4 dagar i rad och sedan vilar på helgerna. Så efter att jag inte förbränner lika mycket kommer inte då bla. dom två proteindryckerna (och all annan mat) leda till viktuppgång (i fett)?
Nej träning ökar inte dagens fettförbränning. Och nej det är inte farligt med proteinpulver.

Muezzol
2011-06-25, 20:56
Nej träning ökar inte dagens fettförbränning. Och nej det är inte farligt med proteinpulver.

Kom på att jag skrivit fel, menade energiförbrukning. Vet att det inte är farligt, men jag tänkte mer att om man skulle inleda en sådan stor konsumtion så kanske biverkningar kommer ske, som att man kan få finnar osv. Men det är kanske bara är en myt?

kettlebellGuden
2011-06-25, 21:02
Alltså resonemanget att du vill dra ner på proteinpulvret för att spara pengar är lite konstigt. Köper du billigt vassleprotein så är det bland de billigaste proteinkällorna du kan hitta.

Säg att du satsar på 200g protein om dagen. Ju mer du täcker det av proteinpulver desto billigare kommer du i regel undan. Alternativen är ju att trycka kött/fisk/kyckling istället.

Du får inte finnar av protein.

Muezzol
2011-06-25, 21:48
Alltså resonemanget att du vill dra ner på proteinpulvret för att spara pengar är lite konstigt. Köper du billigt vassleprotein så är det bland de billigaste proteinkällorna du kan hitta.

Säg att du satsar på 200g protein om dagen. Ju mer du täcker det av proteinpulver desto billigare kommer du i regel undan. Alternativen är ju att trycka kött/fisk/kyckling istället.

Du får inte finnar av protein.

Detta har du ju faktiskt rätt i, det är min snåla sida som klev in där ett tag. Jag hade från början Whey 100 i åtanke som kostar runt 270 kr för ett kg, vilket enligt mig är väldigt dyrt. Så det blir att köpa något billigare.

Crocker
2011-06-25, 23:15
Kom på att jag skrivit fel, menade energiförbrukning. Vet att det inte är farligt, men jag tänkte mer att om man skulle inleda en sådan stor konsumtion så kanske biverkningar kommer ske, som att man kan få finnar osv. Men det är kanske bara är en myt?
Energiförbrukningen ökar, tror jag sett 2 studier på det. I ena var det ca 40 kcal och i andra 90 kcal. Mao ingenting.
Och det andra, tror man beror på höjda insulinnivåer. Men det kan du få av annat också, det beror inte på proteinpulvret i sig.