handdator

Visa fullständig version : Den ultimata antiinflammatoriska dieten?

Luca Brasi
2011-06-22, 22:16
Hur ser den ut tror ni?

Vunnis
2011-06-22, 22:21
Livnära sig på diklofenak?

Luca Brasi
2011-06-22, 22:23
Eller jag kanske skulle ha döpt tråden till: Den ultimata antiproinflammatoriska dieten?

Klein
2011-06-22, 22:37
Den kost jag käkar: dvs framför allt rött kött och tillhörande fett i rått skick. Rå kalvlever, rå lammhjärna, rått rött kött, gul och oljig benmärg etc.

Luca Brasi
2011-06-22, 22:40
Den kost jag käkar: dvs framför allt rött kött och tillhörande fett i rått skick. Rå kalvlever, rå lammhjärna, rått rött kött, gul och oljig benmärg etc.
Jag hoppas att du har fel!*spy*

eriksvensson
2011-06-22, 22:53
http://30bananeromdagen.ning.com/ :thumbup:

Klein
2011-06-23, 01:27
http://30bananeromdagen.ning.com/ :thumbup:

Stackars tarmsystem hos dem som äter all den där frukten. Det måste bli ett jäkla bajsande. Ofta och mycket.

Tolkia
2011-06-23, 05:31
Varför vill man ens ha en "ultimat" antiiflammatorisk diet? Det kan bli rätt jobbigt att leva om man sätter inflammationsreaktionen ur spel.

Klein
2011-06-23, 05:45
Varför vill man ens ha en "ultimat" antiiflammatorisk diet? Det kan bli rätt jobbigt att leva om man sätter inflammationsreaktionen ur spel.

Om man exempelvis lider av kronisk ledvärk såsom du själv verkar göra så kan det vara en poäng att se över kosten. Det handlar inte om att slå en mekanism ur spel, det handlar om att inte utlösa mekanismen i onödan.

Vinter
2011-06-23, 05:49
Ät aldrig fruktos.

Sverker
2011-06-23, 05:58
Då skjuter man sig själv i foten.
Frukt och grönsaker som innehåller antioxidanter innehåller också fruktos.

Bästa sättet att få ihop en bra sammansättning av antioxidanter är att äta lite av allt. Alla födoämnen har sina fördelar och nackdelar.

Generellt är det dumt att äta härsket fett och bränd mat. De är fulla med ämnen som kan starta radikalreaktioner och ge inflammationer helt i onödan.

Precis som Tolkia skriver är inflammationer viktiga för att läka skador i kroppen.

Zorgus
2011-06-23, 06:47
Om man exempelvis lider av kronisk ledvärk såsom du själv verkar göra så kan det vara en poäng att se över kosten. Det handlar inte om att slå en mekanism ur spel, det handlar om att inte utlösa mekanismen i onödan.
+1 på den.

maqan
2011-06-23, 07:20
http://coolinginflammation.blogspot.com/

Ola Wallengren
2011-06-23, 07:38

Du har förmodligen ett väldigt högt intag av arakidonsyra, flera gånger högre än de flesta andra. Hur tänker du kring det? Hur skulle det hjälpa till att lindra inflammationer?

Vinter
2011-06-23, 09:17
Då skjuter man sig själv i foten.
Frukt och grönsaker som innehåller antioxidanter innehåller också fruktos.

Bästa sättet att få ihop en bra sammansättning av antioxidanter är att äta lite av allt. Alla födoämnen har sina fördelar och nackdelar.

Generellt är det dumt att äta härsket fett och bränd mat. De är fulla med ämnen som kan starta radikalreaktioner och ge inflammationer helt i onödan.

Precis som Tolkia skriver är inflammationer viktiga för att läka skador i kroppen.

Nu menade jag iofs raffinerade produkter(socker) och inte frukt där man konsumerar fruktosen med fibrerna. Ska sluta skriva onliners.

Sniggel
2011-06-23, 09:57
Kan någon kunnig svara på om jag, med mina sjukdomar (atopiker - eksem, allergi, astma) har nytta av att äta antiinflammatoriskt. Själv tror jag det då jag tycker mig se ett visst samband när jag är "duktig" och äter mer av antioxidantrik mat och undviker mat som kan verka inflammatoriskt.
Utöver detta om jag utövar konditionsträning (som akut är inflammatoriskt, det är ju stress) så verkar det också bli bättre pga den långsiktiga effekten av sådan träning.

Luca Brasi
2011-06-23, 18:16
Man kanske vill hålla inflammationerna på en nivå som är lämplig snarare.
Det verkar ju som att många av våra välfärdssjukdomar innehåller en del av maladaptiv inflammation.Eller så kanske man kan se frågan som hypotetisk om man vill.
(Själv är jag intresserad av frågan eftersom att mitt immunförsvar verkar äta upp vissa delar av kroppen.Vilket inte är helt opti.)
Det skulle ju vara rätt meningslöst att ägna sig åt styrketräning eller träning överhuvudtaget om man kunde stänga ner inflammationsprocesserna totalt?

maqan
2011-06-24, 07:46
Man kanske vill hålla inflammationerna på en nivå som är lämplig snarare.
Det verkar ju som att många av våra välfärdssjukdomar innehåller en del av maladaptiv inflammation.Eller så kanske man kan se frågan som hypotetisk om man vill.
(Själv är jag intresserad av frågan eftersom att mitt immunförsvar verkar äta upp vissa delar av kroppen.Vilket inte är helt opti.)
Det skulle ju vara rätt meningslöst att ägna sig åt styrketräning eller träning överhuvudtaget om man kunde stänga ner inflammationsprocesserna totalt?

Kolla bloggen jag postade (här) (http://coolinginflammation.blogspot.com/), läs igenom. Angående autoimmunitet så är The Paleo Solution en bra bok om man är intresserad av ämnet, www.robbwolf.com.

Sverker
2011-06-24, 08:23
Kolla bloggen jag postade (här) (http://coolinginflammation.blogspot.com/), läs igenom. Angående autoimmunitet så är The Paleo Solution en bra bok om man är intresserad av ämnet, www.robbwolf.com.

Ger man kor antibiotika i förebyggande syfte:confused: Verkar fånigt eftersom kor är idisslare och behöver en tarmflora.

Jag tror inte att det går att översätta hans blogg till svenska förhållanden, även om han varit på Ulltuna.

Varför skulle vår kost påverka E.coli ? Jag är mer av den uppfattningen att E.coli passerar igenom oss och vi har mindre förmåga att verka mot den genom vår tarmflora. Säkrare att motverka att EHEC kommer i oss genom säker mat.

Eddie Vedder
2011-06-24, 08:27
Varför skulle vår kost påverka E.coli ?

Tarmarna hanterar olika mat på olika sätt. Det är ju inget konstigt. Med mycket majs och soja, som är billigt, så bildas mer E. Coli av den mest toxiska sorten.

Fast du kanske pratar om människors magar nu? Vet inte om det är samma sak där.

Sverker
2011-06-24, 11:29
Ja. Det gällde matförgiftningar och kost. E.coli är har alltid funnits hos oss och räknats som harmlös.
Det tråkiga är att idisslare, som kor, har naturligt den toxinbildande varianten EHEC i sin tarm/magar.

Jag har aldrig direkt funderat på att styra min tarmflora genom någon speciell kost. Snarare att floran får förändras med det jag väljer att äta :D.

Rikard Jansson
2011-06-24, 11:32
borde inte massa anti-inflammatoriskt hämma proteinsyntesens tredje fas?

Cerberus
2011-06-24, 18:17
jag bryr mig inte specifikt men jag vet att kokning och ugn skapar mindre cancerogena ämnen bl.a .

Kokar och kör grejer i ugnen för jag är för lat för annat(om ja inte måste).

sen ska man ju inte hämma inflammation helt och hållet som några andra sagt.

Luca Brasi
2011-06-24, 20:14
Jag har börjat kolla in bloggen men det tar ett tag att smälta.

Doctor Snuggles
2011-06-24, 20:52
Kan någon kunnig svara på om jag, med mina sjukdomar (atopiker - eksem, allergi, astma) har nytta av att äta antiinflammatoriskt. Själv tror jag det då jag tycker mig se ett visst samband när jag är "duktig" och äter mer av antioxidantrik mat och undviker mat som kan verka inflammatoriskt.
Utöver detta om jag utövar konditionsträning (som akut är inflammatoriskt, det är ju stress) så verkar det också bli bättre pga den långsiktiga effekten av sådan träning.

Det finns väl ingen säkerställd kunskap inom ämnet, men troligen ja. Allergiker har väl visats må bättre av medelhavsdiet, t.ex. Atopi är ju dock snäppet värre, så svårt att säga. Om inte annat så verkar antiinflammatoriska dieter vara bra för allmänhälsan.

christofer79
2011-06-24, 21:35
Läs boken bränn fett - av Dr Mark Hyman - han beskriver mycket bra och lättläst om det du vill veta.

Klein
2011-06-25, 09:55
Som om att det skulle gå att hämma kroppens inflammationsmekanism genom kost. Det är det sista man behöver oroa sig för. Det handlar om att inte äta skit som ökar inflammationen i kroppen, inte att hämma mekanismen som sådan.

Klein
2011-06-25, 10:20
Jag kanske får äta upp mitt sista påstående ändå om att kosten inte skulle kunna slå ut mekanismen.

Tydligen så är den anti-inflammatoriska effekten från omega3-fettsyran EPA helt tillskriven dess blockering av arakidonsyrans konvertering till PGE2 i immuncellerna. Denna konvertering är en viktig intierare av inflammation men den aktiverar också gener som tillverkar de substanser som krävs för att göra slut på inflammationen. Dessa substanser tillverkas främst av arakidonsyra och DHA. Så det är frågan om ett kretslopp med start och slut, som allt annat i kroppen.

Lyckligtvis är min kost väldigt fattig på EPA och samtidigt rik på både DHA och Arakidonsyra så jag både initierar och förgör inflammation snabbt och effektivt precis som det ska vara.