Visa fullständig version : Blir galen på mina föräldrar helt sjukt ju behöver hjälp!
Hej alla!
Nu är det så att jag har tränat hemma seriös träning strikt kost 3-4 gånger i veckan varje vecka och nu har motivationen helt bort jag pallar inte kör 1 set dips längre ens, ska börja på gym men nu kommer problemet. Mina föräldrar som är helt off när det gäller sånt här. Kan börja med att säga att jag är 14 år, här har ni någon månad gammal bild på mig:
Bild 1:http://imageshack.us/photo/my-images/193/dsc01470s.jpg/
Bild 2:http://imageshack.us/photo/my-images/263/dsc01468n.jpg/
Bild 3:http://imageshack.us/photo/my-images/23/dsc01477f.jpg/
Mina föräldrar vill inte släppa in mig på gym, för det första
1. Dom säger när du slutar träna sen kommer skinnet hänga på dig och du blir fet.
2. Vassle protein är någon form av steroid enligt dom.
3. Dom tycker jag redan ser ut så här : http://www.google.se/imgres?imgurl=http://mannenmedstortd.blogg.se/images/2010/picture-2-kopiera_69478223.jpg&imgrefurl=http://mannenmedstortd.blogg.se/category/inlagg-1.html&usg=__uZnECU-ro-IvWHbGG6BwasgPt2E=&h=400&w=290&sz=116&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=HV0cydM28nEh0M:&tbnh=137&tbnw=99&ei=3CgCTpDMCIbAswa1hfjKDQ&prev=/search%3Fq%3Dbeach%2Bbody%2Bkillar%26um%3D1%26hl%3 Dsv%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26biw%3D1920%26bih%3D950%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=163&page=1&ndsp=72&ved=1t:429,r:2,s:0&tx=53&ty=75&biw=1920&bih=950
och massa annat skit som jag inte säger blir så jävla sur på det allt dom säger om det är ju myt. Nu låter mina föräldrar säkert dumma men normalt är dom som alla andra och mina pappa är rätt teknisk och kan det mesta. Men när det gäller träning så säger dom sånt. Hon säger att en 14 åring inte ska hålla på med sånt, men det är väl mitt eget val min egen hobby som jag tycker är kul , har inte tränat på 6 dagar nu för det suger. Jag började träna förra sommarlovet för jag ville få magrutor som sedan utvecklades till något helt mer
Vad ska jag göra ?
Trist, det är svårt det där med föräldrar, de borde peppa dig istället för göra tvärtom. Har tyvär ingen idé om hur man skall gå tillväga. Endel föräldrar struntar i hur mycket fakta man än lägger fram de vägrar byta åsikt iallafall. Hoppas så inte är fallet för dig.
inzaight
2011-06-22, 18:49
Känner igen det där med steroid i vasslen, hehe en klassiker:)
Nä men säg att du gör det för att du tycker det är kul, annars kan du göra en "strejk" genom att sitta inne vid datorn 24/7 och dricka chips och dricka läsk :)
Paperbasket
2011-06-22, 18:49
http://traningslara.se/styrketraning-for-barn-och-ungdomar-del-i-fordelar-risker-och-ogrundade-myter/
Läs igenom själv först. Presentera det sedan för dina föräldrar utan att håna eller vara spydig med "I told you so".
De vill dig bara väl men de har som så många andra snöat in sig på att styrketräning för unga är världens undergång.
Good luck.
Supermicke
2011-06-22, 18:51
fråga om dom hellre vill att du sitter inne vid datorn och spelar datorspel istället för att röra på sig. Den har jag kört med iaf :thumbup:
Sushipinne
2011-06-22, 18:51
Hej! kan börja med att säga att jag hade samma problem jag med för ett tag sen, nu har det mer blivit ett skämt i min familj om att jag tar steroider. Morsan fick för sig att jag tränade för mycket och var en träningsnarkoman eller vad man ska säga, hon fick också för sig att vassleprotein innehöll steroider. Vilket ABSOLUT inte är sant. Det är på flashback tror jag det var, en liten jävla snorvalp, 17åring som skrev för nått år sedan att elitidrottare hade tagit proteinpulver och blivit testade positivt. Men det är en ren myt, för det är ungefär som mjölk fast bättre.
Sen att när du slutat träna att skinnet kommer hänga och du blir fet är helt upp till dig och hur du håller din kost. Och om du kanske underhållstränar när du är äldre. Klart, när man är runt, 60+ är det svårt att träna, men då blir allas skinn hängigt och man börjar bygga på en liten kagge. Sen kan du även säga att det är bättre att träna på gym, för där kan man få hjälp så man bygger muskler på rätt sätt.
Så, kort och koncist, säg till dom att vassleprotein är ungefär som mjölk fast i pulver. Och innehåller absolut inte steroider, och fråga isåfall vart dom fått den informationen ifrån, och ring en kostrådgivare eller något i den stilen. Sen tycker jag du ska fråga dom vilket som är bäst, att vara tjock, och inte veta vad kost är, eller att vara vältränad och leva ett bättre liv, och hålla enn bra kost. Vilket som är bäst...
kettlebellGuden
2011-06-22, 18:53
Kan du inte bara gå till gymet och träna?
Jo men kostar och vill inte betala själv. Sen när jag säger att vassle är samma sak som mjölk gjort det innan så kommer dom på något annat att säga osv. Sen säger dom att jag kommer se konstig ut när jag blir äldre och att man blir koko av gå till gymmet. Jag spelar fotboll också så kommer dom med det du tränar för mycket jag vet redan att jag kan träna mycket mer än vad jag redan gör 3 fotbolls träningar i veckan och 3 gym pass är inte för mycket. Sen när jag blir bjuden på skräp brukar jag avstå så kommer kommentaren varför äter du inte sånt längre vad är det som har hänt med dig? det är också en sak alla andra föräldrar skulle jublat om ens barn skulle slutade äta skräp men inte mina.
väldigt tråkigt att dina föräldrar inte ser fördelarna med att ha en son som är fysiskt aktiv. Kul för dig dock att du har börjat i en så pass ung ålder, det kommer du att ha igen! lite avis faktiskt.
Hur som helst. Hur du löser problemet? Vette fan. Morsan var också tveksam där ett tag till att jag käkade kosttillskott men jag fräste väl i princip bara att hon var en idiot sen har vi aldrig pratat om det igen. Men detta är väl inte direkt någon rekommenderad väg att gå.
Är nog bättre att du läser på som övriga redan har sagt.
@Sushipinne: Var inte så snabb med att dra absoluta slutsatser. Nej vassleprotein är inte aas men det finns ett skrämmande stort antal produkter som visat sig innehålla spårämnen av aas.
EDIT: en annan sak du skulle kunna prova TS är att gå till biblioteket och fråga om litteratur som berör fysisk träning och välbefinnande. Du kommer, om det är ett bra bibliotek, få med dig en hel hög med böcker hem. Fysisk aktivitet (måttlig) höjer välbefinnandet och förbättrar hälsan.
läste också att du skrev att du spelar fotboll. Inom loppet av några år så kommer ni nog kliva in i gymmet med fotbollen också om ni inte redan gjort det.
kettlebellGuden
2011-06-22, 19:03
Helt klart är 3 fotboll + 3 gym inte för mycket.
Prova att skaffa lite arbete och betala själv.
Om något lär du se bättre ut när du blir äldre. Starka människor lever ju längre och bättre.
Verkar lite knas med skräpmaten där... Snart skickar de säkert dig på drogtest med :)
kettlebellGuden
2011-06-22, 19:05
Sen att när du slutat träna att skinnet kommer hänga och du blir fet är helt upp till dig och hur du håller din kost. Och om du kanske underhållstränar när du är äldre. Klart, när man är runt, 60+ är det svårt att träna, men då blir allas skinn hängigt och man börjar bygga på en liten kagge. Sen kan du även säga att det är bättre att träna på gym, för där kan man få hjälp så man bygger muskler på rätt sätt.
Varför skulle det vara svårt för 60+:are att träna?
Kolla på Steve Maxwell eller Jack LaLanne t.ex. Finns ingen anledning i världen till att ha kagge som 60-åring.
Din föräldrar är ett par nötter, nuff said.
Jag har redan sutit så skit många timmar och läst på om kost och träning och jag har tillräckligt mycket kunskap för att bygga en bra fysik inom kosten dock när det kommer till gymmet kan jag behöva hjälp med att utföra övningarna rätt men jag känner folk som gymmar så ska nog inte vara ett problem. En sak till min pappa har styrketränat i 10år när han var yngre förstår inte varför inte jag får han anser att jag är för liten vilket jag inte är .
kettlebellGuden
2011-06-22, 19:14
Kanske han lever i tron att det är skadligt att styrketräna när man inte är färdigväxt.
Tokruska
2011-06-22, 19:23
Har han tränat i 10 år borde han ha vett nog att låta sin son börja också, oavsett ålder..
Mina föräldrar var också så, är fortfarande men det har blivit lite bättre med tiden.
Har du kollat med gymmet vad deras instruktörer (om det finns några) säger? Jag har varit med om att prata med föräldrar och även satt upp villkoren för att deras barn ska få träna dvs villkor både från gymmets och föräldrarnas sida.
Däremot ser jag ingen anledning i världen att du ska börja med kosttillskott, det funkar bra utan bara du äter något så när vettigt.
Visa innehållsförteckning på vassleprotein.
Seriöst, fyfan vilka jobbiga föräldrar. Jag har "Anabolic Beast", och inte ens då säger föräldrarna något om att det skulle vara steroider/anabola.
Sushipinne
2011-06-22, 19:38
Men sånt är det ju tyvärr i dagens läge! Idag ska man:
1. SUPA TILLS DU DÖR!!!
2. äta god mat, och mycket godis!
3. Inte bry sig om kost.
4. VARA TJOCK!
Vi har bara ena sidan av diskussionen så jag vet inte riktigt vilka slutsatser man kan dra av det. Det är ingen som kan tänka sig att de själva varit lite väl låsta och påstridiga i sina samtal med föräldrarna när de var 10-25 år?
låt dom läääsa detta! Tycker synd om dig, hoppas de löser sig. Annars e de väl... bara å strejka, tjäna egna pengar, vänta ut tiden, tjata?
midwinterholes
2011-06-22, 19:50
Jag har redan sutit så skit många timmar och läst på om kost och träning och jag har tillräckligt mycket kunskap för att bygga en bra fysik inom kosten dock när det kommer till gymmet kan jag behöva hjälp med att utföra övningarna rätt men jag känner folk som gymmar så ska nog inte vara ett problem. En sak till min pappa har styrketränat i 10år när han var yngre förstår inte varför inte jag får han anser att jag är för liten vilket jag inte är .
På pappas tid kanske det florerade steroider på gymmet och han anser kanske att du inte ska börja med det eller är för ung för att vistas i sådana miljöer.
Att vassleprotein innehåller steroider... Fråga hur det kommer sig att du kan köpa vassleprotein i vilken mataffär som helst om det är steroider i det, men det är 20årsgräns på alkohol. Annars kan du ju visa en innehållsförteckning. Den är inte så komplicerad. Pulver från mjölk, aromer och aspartam samt soja-lecitin.
Dina föräldrar påminner om mina egna. Hatar dem. Inkompetenta människor med makt. Det blir aldrig bra i slutändan.
Tar vassle efter träningen för att inte alltid jag har mat direkt efter, vad kan man ersätta vassle med då? Ägg? Makrill?
Mjööölk!
Ang träningen så kan du ju köra hemma istället. Köp ett chinsräcke som du sätter i dörröppningen.
1. SUPA TILLS DU DÖR!!!
3. Inte bry sig om kost.
4. VARA TJOCK!
Tyvärr är det där jävligt sant.
Remokillen
2011-06-22, 20:28
Du kan ju alltid göra som min son gjorde med mig, tog med mig till
gymmet och tränade några pass. Jag har aldrig varit emot hans tränande men jag var nyfiken.
Angående kosttillskott och dylika saker har jag satt en gräns vid proteinpulver som han får köpa för egna pengar om han vill ha och eftersom han är för lat för att jobba och för snål för att köpa så blir det sällan han har något.
När det gäller Pre fakking X1000mega boooster anabolic mutant rage preparaten har jag sagt nej. jag är för lat att sätta mig in i allt skit som finns i och vad det har för effekter. Därför gör jag det enkelt för mig. Han får äta mat istället.
Big Sleazy
2011-06-22, 20:29
1. SUPA TILLS DU DÖR!!!
3. Inte bry sig om kost.
4. VARA TJOCK!
Ja, eller när man är på släktmiddag och får höra att man borde ta mer och gärna en extra bit efterrätt för att 1h senare få höra att man inte skulle må dåligt av att tappa lite vikt.
Jag hade önskat att jag vetat det jag vet idag, när jag var 6 år gammal. Helvete va najs det hade varit att börja så ung, man hade knäppt alla på näsan när det gäller smidighet, styrka och snabbhet.
sandberg93
2011-06-22, 20:38
Jag hade önskat att jag vetat det jag vet idag, när jag var 6 år gammal. Helvete va najs det hade varit att börja så ung, man hade knäppt alla på näsan när det gäller smidighet, styrka och snabbhet.
tänk om man började med golf när man var 6 :D
Be dom att låta dig prova på (klippkort?) och visa motsatta bevis för alla deras påhitt, så kommer de inse hur mycket du verkligen vill det.
Sen fråga om dom tycker det är bättre om du sitter inne 24/7 och spelar dator och äter onyttigt osv..... ;)
Jag fick då inte börja träna på gym pga gymmets regler före jag var 15.
tänk om man började med golf när man var 6 :D
jag började innan 6 års ålder...... ;)
sandberg93
2011-06-22, 20:54
jag började innan 6 års ålder...... ;)
omfg, började när jag var 12 :( bara 5 år :(
sandberg93
2011-06-22, 21:05
naaaw ;)
vad har du i hcp?
Livankaret
2011-06-22, 21:06
Skulle min 14-åriga son börja tjata om tillskott skulle jag med reagera. Håll dig borta från den biten. De närmsta 5-6 åren kommer du bygga muskler av tusan på korv och köttbullar. Låt inte nyttigheten gå till överdrift, det kommer du förlora mer på än vad du vinner.
vad har du i hcp?
hade 2 som bäst, men lirat 2 rundor senaste 2 åren :P Kör endast longdriving just nu
sandberg93
2011-06-22, 21:10
hade 2 som bäst, men lirat 2 rundor senaste 2 åren :P Kör endast longdriving just nu
aha, finns det junior longdriving?
låt dom läääsa detta!
Tyvärr så hjälper det ju troligtvis inte. Det verkar vara rätt så standard för föräldrar idag att om någon på ett forum säger något som är i fördel av något de inte vill att det ska vara fördel för, så blir de väldigt källkritiska (Som sig bör!) men sedan går de också vidare till en massa bullshit dietister som gjort sig ett namn i aftonbladet och hänvisar sedan gärna till dessa, helt ovetande om sitt hycklande.
Men med det sagt - Man ska inte döma föräldrarna för hårt, hur mycket vet gemene människa om gymmet egentligen? Att pappan säger sig ha tränat i tio år kan lika gärna varit att han hade en egenbyggd hantel i garaget som han tränade med.
Fråga dem om varför de anser att du inte ska träna, och säg inte emot dem. Skriv upp sakerna och plocka sedan fram fakta som stödjer din åsikt att du ska få lov att träna, som handlar om just dessa punkterna. T.ex. myten om att man slutar växa om man tränar i tonåren. Plocka fram fakta som visar att detta inte stämmer.
När du sedan gjort det för hela listan, så ge det till dina föräldrar (utan spydigheter) och säg att du har kollat upp de problem som de har pratat om och hittat lite intressant läsning. Är de någerlunda öppna och inte helt utan självinsikt så förstår de att de också kan ha fel och därmed så kommer de få mer insikt.
Big Sleazy
2011-06-22, 21:14
aha, finns det junior longdriving?
hahahaha
sandberg93
2011-06-22, 21:16
hahahaha
palla tävla mot vuxna, tar tid att slå långt ju :(
mpersson
2011-06-22, 21:16
Be dom läsa på lite innan de tar sig ton och skrik sedan Sitt kvinnna !
Hjälper kanske, kanske icke. Hur som helst så ser de nog kul ut ;)
Skulle min 14-åriga son börja tjata om tillskott skulle jag med reagera. Håll dig borta från den biten. De närmsta 5-6 åren kommer du bygga muskler av tusan på korv och köttbullar. Låt inte nyttigheten gå till överdrift, det kommer du förlora mer på än vad du vinner.
Varför? Vassle är ett högvärdigt protein som hjälper han att få i sig den mängden protein man behöver.
EAA är också bra skit, att neka detta är ju bara otroligt töntigt, det är ju iof vad svensken är idag.
Ja, eller när man är på släktmiddag och får höra att man borde ta mer och gärna en extra bit efterrätt för att 1h senare få höra att man inte skulle må dåligt av att tappa lite vikt.
Fan vad +1 alltså... Var på middag hos min mormor, och hon insisterade ständigt att ta med när det var efterrätt. Och när jag var där idag sa hon att jag har blivit lite stor, var faktiskt lite tråkigt att höra. Jaja.
Jag och många andra har varit i samma sits. (Jag är 15.). Och jag vet, det finns inget som i princip hjälper. Vad man än säger/(skriker :em:).
Slutar oftast i surhet hos båda parter. Rekommenderar att (Läsa här, (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4784390#post4784390) Här, (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4784390&postcount=1034) och här. (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4784278&postcount=1031))
Det enda man kan göra är att vara seriös, visa att man vet vad man pratar om i PRAKTIKEN. De ger med sig, det blir bättre.
På träningsdelen kan man ju gå och prata med en instruktör man litar på/har gott rykte. Och ta dit föräldrarna för "rådgivning". Vilket nämnts i tråden.
Eller besöka en atletklubb/träna hemma ett tag till och visa framfötterna.
Och när det gäller kosten(tillskotten.).. Har nog käbblat rejält, att jag äter för mycket för mycket protein blablablablablablabla. Det som hjälpt mig är tanken att jag vet att jag har rätt, och behöver inte berätta det för pappa ex. då de har sin åsikt klar.
Det här med vassle också, en kul parallell är ju att berätta att man klarar sig utan om man kan få tag på allt protein man behöver i en rimlig kcal-budget. Alltså etc. 200g kött om dagen eller 40g vassle. (Spela roll vilka mängder.) Vilket ofta(st) blir väldigt dyrt, det var väl så mina föräldrar. gav med sig.
Att få de förstå att det är enkelt,"säkert", billigt är prio. Sedan är ju värt att skriva att du klarar dig utan, men det är ett enkelt komplement. Men det kan inte någon i forumet avgöra.
Så summa summarum är att visa att du vet vad du pratar om i praktiken, allt måste du inte ta med de. Vill du käka 4 ägg extra? Fine, do it. Förstår du min poäng, tror det blev knasigt på slutet.
Och finally, hang in there bro!
Till TS. Har, likt alla andra, också drabbats av samma sak. Det är vanligare än vad man tror. Om man ska hårddra det lite så är mitt tips till dig att undvika allt vid namn attityd. Det stjälper mer än det hjälper, trust me. Jag själv tycker inte alls jag är spydig eller uppkäftig, men intrycket som mina föräldrar får är tydligen annorlunda. Därför kan det vara värt att tänka en andra gång, när man argumenterar (eller diskuterar, om man lyckas vara diplomatisk). Sen kan du också, med gott samvete, undvika i princip alla hälso- och kosttillskott. Om det är pengar bortkastade i sjön kan jag inte svara på – förmodligen är det dock extremt onödigt sett till priset – men du väcker onödig uppmärksamhet för i princip ingenting. Husmanskost ftw.
Okej tydligen inte bara jag som har problem, min vassle tog precis slut så blir 2-4 ägg efter träning direkt om det inte blir riktigt mat förens ett tag max 1 timme. Tackar väldigt mycket alla för all hjälpen jag fått :)
Varför? Vassle är ett högvärdigt protein som hjälper han att få i sig den mängden protein man behöver.
EAA är också bra skit, att neka detta är ju bara otroligt töntigt, det är ju iof vad svensken är idag.
Men herregud. :) Självklart kan ju vassle vara jättebra, men det är ju faktiskt inte det mest centrala i diskussionen. Är det värt all möda, när man har oroliga och döva föräldrar? Det lär ju vara smartare att bara lära sig grunderna istället.
Är EAA verkligen "the shit"? Jag menar, om jag inte missminner mig så finns det inga studier som undersöker bieffekter för längre bruk? Nu kanske det inte är så, men som en förvirrad och ung 14-15 åring så kanske man bara borde hålla det enkelt.
Okej tydligen inte bara jag som har problem, min vassle tog precis slut så blir 2-4 ägg efter träning direkt om det inte blir riktigt mat förens ett tag max 1 timme. Tackar väldigt mycket alla för all hjälpen jag fått :)
Läs länkarna i mitt inlägg, hjälpte mig en del.
Och att folk går off topic och hackar på att han inte behöver vassle, geez.
stahlberg
2011-06-22, 21:34
Som säkert alla vet vid dethär laget har jag varit styrkelyftstränare i snart 32 år. Min erfarenhet av föräldrar och deras inställning till deras tonoårsbarns styrketräning är överlag mycket positiv.
Detta hjälper förstås inte trådstartaren. Föräldrar som för det första är oroliga för sina barn (vilket är positivt) och för det andra har fördomar om styrketräning (vilket är negativt) kan försöka hindra sina barn att styrketräna. Att det gör det med tanke på sitt barns bästa är en mycket klen tröst.
Det är en aning konstigt att en pappa som styrketränat i tio år ska försöka hindra sitt eget barn att göra samma sak. Den som tränat i 10 år brukar ha vissa - ibland t.om ganska goda - kunskaper. Personligen tror jag din pappa ljuger, jag tror inte på att han styrketränat.
Nu är det tyvärr så att diskussion mellan föräldrar och barn lätt spårar ur. Istället för att diskutera sak så börjar man gräla eller också blir det en maktkamp. Dessutom kan det vara svårt för föräldrar att inför sina barn medge att de har fel ens om de blir överbevisade.
Detta innebär att fastän du vinner i sak - det måste du göra, eftersom de påståenden du sätter i deras mun är helt befängda - så kan det hända att de inte ger med sig ändå - inte ens om du tar fram ett ton skriftliga bevis för att du har rätt. Det klokaste är att gå till ett gym och låta en kunnig instruktör kontakta dina föräldrar. Föräldrar har lättare att hålla sig tilll sak när de talar med andra vuxna än när de talar med sina barn.
Men herregud. :) Självklart kan ju vassle vara jättebra, men det är ju faktiskt inte det mest centrala i diskussionen. Är det värt all möda, när man har oroliga och döva föräldrar? Det lär ju vara smartare att bara lära sig grunderna istället.
Är EAA verkligen "the shit"? Jag menar, om jag inte missminner mig så finns det inga studier som undersöker bieffekter för längre bruk? Nu kanske det inte är så, men som en förvirrad och ung 14-15 åring så kanske man bara borde hålla det enkelt.
Står allt du behöver veta -> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561
Okej tack så mycket ska testas.
Står allt du behöver veta -> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561
Menar du i stickys, så har du fel.
kosttillskotten är ju bara att släppa så länge.
är ju inte så att de måste till för att träningen ska ge något.
börja med att få tillgång till ett gym.
stahlberg
2011-06-22, 21:42
Jag ser för övrigt att Crocker länkat till trådar där bl.a jag kommenterar diskussionsteknik. Naturligtvis kan det vara bra att försöka diskutera, vilket tydligen gick för Crocker, som tycks ha ovanligt vettiga föräldrar. Egentligen borde det förstås vara föräldrarna som borde kunna kommunicera, men tyvärr är det ofta så att vuxna som har med barn/ungdomar att göra aldrig har tyckt att det är värt att lära sig hur man diskuterar med andra människor på ett vettigt sätt.
sp123ltd1
2011-06-22, 21:45
Gör bara inte samma fel som jag gjorde med dryga svar på deras frågor utan bevisa lugnt och sansat att dom har fel.
Linjedomarn
2011-06-22, 21:50
Dina föräldrar verkar inte ha alla bestick i lådan eller så har dom bara väldigt starka fördomar mot dom som tränar. Tycker dom ska oroa sig mer om att du inte skall vara ute och dricka alkohol eller att du tar upp rökning istället för att hålla dig borta från gymmet. Det där med kost-tillskott kan du ju släppa ett tag tills du har faktiskt tagit dig in till gymmet fast dina föräldrar kan väl läsa innehållsförteckningar? Försök att övertala dom på ett moget sätt, lär dig fakta och lyssna vad dom har att säga också innan alla börjar skrika på varandra.
Det är inte ovanligt med starka reaktioner från föräldrar, kom ihåg det. Går man in med inställningen att de är nötter så blir resultatet sällan bra.
Springer
2011-06-22, 22:06
Gör en deal, att du inte tar proteinpulver eller ngåra andra tillskott utan bara husman med lite större inslag av ägg och mjölk kanske, mot att du får träna på gym 2 dagar i veckan. Tror nog de nappar.
Tunnan90
2011-06-22, 22:09
Stackare ;o men borde väl finnas någon dokumentär du kan visa dom? Kommer inte på någon nu direkt.. Mina föräldrar tjatade på mig att jag skulle träna i din ålder!
Dricker redan mycket mjölk kan dricka ett paket på en dag ibland flera liter på några dagar, mina föräldrar har sagt vi har inte något emot att du tränar men du får ta det lite lugnt
mike mike
2011-06-22, 22:18
Fan vad jobbigt!!
Känner mig lyckligt lottad som har en pappa som är gammal elitidrottare och som verkligen förespråkar mitt tränande. Dock är varken han eller mamma så positiva till mina nyttiga matvanor, t.ex. säger mamma jämt "du måste äta mer!"
För det första - cred till dig TS!
Att du tar dig i kragen och visar viljan av att träna, dessutom i ung ålder.
Jag blir dock lite frustrerad och arg på dina föräldrars sätt att vara. Alla föräldrar vill sitt barns bästa och jag förstår de på ett sätt, men att neka till börja gymma för att må bättre och ett bättre välbefinnande är för mig ett absurt sätt att hindra sitt barn på.
Min pappa tjatade på mig i min ålder om att jag satt hemma ofta vid datorn och inte gjorde så mycket. Nu när jag däremot tränar 6 dagar i veckan får jag höra: "Ska du inte ta det lite lugnt, du tränar så mycket". De vet själva inte vad de vill. Som många tidigare sagt här, det är bättre att du får träna och må bra än att du söker dig till alkohol och rökning. Tycker det är fel sätt att agera på mot dig. Skit i pulver och allt vad det heter, du är fortfarande ung, se till att få det via vanlig föda så kanske dom går med på att du får träna några pass i veckan.
Till de som sagt kring mjölkdrickandet; jag var själv en stor konsumist kring mjölk förr, kunde dricka uppemot 2 liter per dag. Men har insett att allt för mycket drickande av kall god jävla mjölk inte är bra. Läste någonstans i nån studie att ett intag på mer än 0,6 dl per dag ökar prostatacancern med 50 %!
Om det är sant eller inte låter jag vara osagt, men intressant.
Mjölk är bra, men i måttliga mängder som med allt annat.
Uppdatera oss vad som sker med snacket med dina föräldrar och om det har lett någon vart!
NewGripper
2011-06-23, 08:01
fråga om dom hellre vill att du sitter inne vid datorn och spelar datorspel istället för att röra på sig. Den har jag kört med iaf :thumbup:
Alternativt att man börjar leva rövare, supa, knarka och begå brott.. :smash:
Turbo Rico
2011-06-23, 08:06
Hej! kan börja med att säga att jag hade samma problem jag med för ett tag sen, nu har det mer blivit ett skämt i min familj om att jag tar steroider. Morsan fick för sig att jag tränade för mycket och var en träningsnarkoman eller vad man ska säga, hon fick också för sig att vassleprotein innehöll steroider. Vilket ABSOLUT inte är sant. Det är på flashback tror jag det var, en liten jävla snorvalp, 17åring som skrev för nått år sedan att elitidrottare hade tagit proteinpulver och blivit testade positivt. Men det är en ren myt, för det är ungefär som mjölk fast bättre.
Så, kort och koncist, säg till dom att vassleprotein är ungefär som mjölk fast i pulver. Och innehåller absolut inte steroider, och fråga isåfall vart dom fått den informationen ifrån, och ring en kostrådgivare eller något i den stilen. Sen tycker jag du ska fråga dom vilket som är bäst, att vara tjock, och inte veta vad kost är, eller att vara vältränad och leva ett bättre liv, och hålla enn bra kost. Vilket som är bäst...
Vill då säga att vi har en handfull män kring 60 år på STK som böjer kring 200 kg så träna efter 60 går om man vill och håller sig skadefri.
Påminner om när jag själv var ung spoling och inte fick börja träna kung-fu, det var ju en livsfarlig mördar-kampsport, dessutom omoraliskt och bara allmänt fel.
Efter 1-2 veckor av att jag vägrade prata med mina föräldrar så gav dem med sig =D
Kom nyss på att min mamma gjorde en helt annan approach när jag var fjorton. Hon kom hem och lade ett gymkort på F&S framför mig och sade "Imorgon börjar du träna" :D
Kom nyss på att min mamma gjorde en helt annan approach när jag var fjorton. Hon kom hem och lade ett gymkort på F&S framför mig och sade "Imorgon börjar du träna" :D
Och se hur du håller på i cabelcrossen:D
Och se hur du håller på i cabelcrossen:D
:laugh:
Skulle ha varit ett gymkort på LTK istället :D
Ah well, man kan inte få allt!
beckman88
2011-06-23, 10:06
Haha bilden som dom tyckte att du ser ut nu = Most Airbrushed picture of the year!
lorithas
2011-06-23, 10:24
Lycka till med ditt problem kompis. Hoppas det loser sig ssa smaningom!
rajjan_dammit
2011-06-23, 10:36
Dina föräldrar är inte alls nötter. De har en ganska sund inställning till en sport som olyckligtvis är skamfilad och befläckad av steroider. För att inte tala om gemene mans uppfattning av korkade muskelberg som slår ihjäl sina flickvänner med fälgkors.
Du gör nog rätt i att släppa tanken på vassle och andra tillskott och visa att du bara vill träna för att må bra och få en sund kropp. Hos vanligt folk är det okej att träna för hälsans skull men inte för att bli stor och stark. Det är nog sunt att inte snöa in på kroppsbyggartugget om PWO och EAA i så ung ålder. Titta bara på någon tråd där det var någon som mer eller mindre fick panik för att hans PWO var slut och trodde att det inte gick att träna utan.
Oavsett hur många studier man slänger upp i någons ansikte så är den allmänna uppfattningen ändå rådande hos dessa individer. Kör på friskhetsargumentet, alla föräldrar vill att deras barn ska vara ute och röra på sig. Alternativet är att sitta inne i mörkret och spela WoW och dricka läsk.
Tänk om mina barn skulle fråga om dom fick börja träna... -> Lyckligaste farsan i världen!
Nåja, det är inte för sen ännu.
CharlieBB
2011-06-23, 11:38
Tänk om mina barn skulle fråga om dom fick börja träna... -> Lyckligaste farsan i världen!
Nåja, det är inte för sen ännu.
Adopt please? :naughty:
Känner igen mig. Min mor jobbade på ett sjukhus och hon träffade många "stora vältränade" killar med lever problem, och det måste ju vara pga all kreatin och protein drinkarna!! eller..? Anabola steroider verkar inte finnas i hennes värld, kan ju vara andra orsaker också men get mah po0int.
ThisIsTheOne
2011-06-23, 11:42
Dricker redan mycket mjölk kan dricka ett paket på en dag ibland flera liter på några dagar, mina föräldrar har sagt vi har inte något emot att du tränar men du får ta det lite lugnt
Om de inte har något emot att du tränar, men vill att du "tar det lite lugnt", vad är då problemet? Du är 14 år ung och har okunniga föräldrar som av förklarliga skäl inte köper att Anabolic Whey 100 Nitro-XX är torrmjölk bara för att deras son säger så.
Ni som i två meningar långa inlägg konstaterar att föräldrarna är dumma i huvudet är sannolikt själva i TS ålder och utan förståelse för problematiken.
Baskagge
2011-06-23, 12:54
Angående vassleproteinet så kan du låta dina föräldrar läsa på Arlas hemsida, det kanske kan övertyga dem om att det inte innehåller steroider.
http://www.arlafoods.se/om-arla/foretaget/koncernstrategi/valleproteiner/
perssonabbe
2011-06-23, 13:22
Köp en sån där stav som du kan kila fast mellan dörrarna, då kan du tjuvträna chins, dips å lite biceps tillsvidare du inväntar lvl16 eller nått sånt, då kanske dom tycker du är mer mogen kanske.
Men då kanske dom säger, se du blev ju biff utan att gå på gym....
stahlberg
2011-06-23, 13:56
Jag har på känn att jag är äldre än pojkens föräldrar. Det är en sak att tycka att det är naturligt att föräldrarna är oroliga för vad han sysslar med och en helt annan sak att tycka att deras inställning till styrketräning är förnuftig.
Alla människor har fördomar om olika saker. Men om man hamnar i en situation där ens fördomar ställer till konflikter men inte bryr sig om att försöka kontrollera om fördomarna är riktiga eller inte, så är man inte förnuftig utan oförnuftig.
Självfallet är kosttillskotten för denhär nybörjaren nödvändiga eller ens viktiga. Men därifrån till att proteintillskott på något sätt skulle vara skadliga är det en ganska lång väg.
Ungdomar blir ofta väldigt ivriga när de får ett intresse. Detta betyder att de ofta kan överdriva, t.ex när det gäller träningsfrekvens eller kost. Detta är ganska vanligt. Men att som förälder diskutera träningsfrekvens eller kosttillskott, och annars godkänna en i grunden sund sysselsättning, är en sak och att helt förkasta sysselsättningen är något helt annat.
Eftersom föräldrarna är vuxna kunde man vänta sig att de är mera psykiskt balanserade, förnuftigare, erfarnare/klokare än sin tonårsson. Men det verkar de inte vara, förutsatt att beskrivningen av deras beteende stämmer någotsånär.
Föräldrar har dessutom ofta ett autkoritetsproblem gentemot sina barn. De har fått för sig att deras auktoritet blir lidande om de diskuterar på ett vettigt sätt eller medger att också de kan ha fel. De är dåliga förebilder om de inte kan bete sig som förnuftiga människor också mot sina egna barn (som borde vara bland de viktigaste medmänniskorna för dem).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.