Visa fullständig version : Telefon applikation: ShapeUp
madballz
2011-06-22, 16:52
Läste någonstans här på forumet i förra veckan om en app som heter ShapeUp, har använt den sedan i fredags förra veckan, men en sak jag tycker är konstig är att jag ligger på ungefär 1200 kcal under det jag får äta för att gå ner 1kg/vecka.
Man kan ställa in sin profil på vad man har för arbete, jag tog hårt arbete då jag jobbar i en betongfabrik och hackar, borrar, lyfter tunga grejer osv hela dagarna.
Jag vet inte om det kan vara detta som är felet? Kan också vara att jag skriver in styrketräning fria vikter tung 60 min (616 kcal bränner det enligt applikationen) 4 dagar i veckan.
Tycker att 1100-1500 kvar att äta per dag på ett strypt matschema låter mycket...
Vad ska du äta totalt om dagen?
Vad väger du?
Hur lång är du?
Läste någonstans här på forumet i förra veckan om en app som heter ShapeUp, har använt den sedan i fredags förra veckan, men en sak jag tycker är konstig är att jag ligger på ungefär 1200 kcal under det jag får äta för att gå ner 1kg/vecka.
Man kan ställa in sin profil på vad man har för arbete, jag tog hårt arbete då jag jobbar i en betongfabrik och hackar, borrar, lyfter tunga grejer osv hela dagarna.
Jag vet inte om det kan vara detta som är felet? Kan också vara att jag skriver in styrketräning fria vikter tung 60 min (616 kcal bränner det enligt applikationen) 4 dagar i veckan.
Tycker att 1100-1500 kvar att äta per dag på ett strypt matschema låter mycket...
Alltså 1200 kcal i underskott borde ge en viktminskning på 1kg i v eller lite mer.
Jag tjej, 169cm 57kg med stillasittande jobb (låg aktivitet) får 1730 kcal.
Om du inte tycker det stämmer kan du ange ett eget kcal värde/dagligt intag i profil tabben.
madballz
2011-06-22, 17:40
Jag är 180 cm, väger 87, ska äta 2439 kcal per dag enligt min applikation och enligt den så har jag 1200 kcal kvar att äta efter jag tränat, och jag ska ändå gå ner 1kg då, så dem 1200 kcal jag inte äter blir bara bonus på det.
Jag har alltså 1200 kalorier kvar att äta av dem 2439 kcal jag ska äta per dag för att gå ner ett kilo i veckan :)
Ja! Jättebra lösning! Undvik att äta efter träningen på din deff:thumbup:
madballz
2011-06-22, 17:44
Ja! Jättebra lösning! Undvik att äta efter träningen på din deff:thumbup:
Förstod inte vad du svarade på nu? :)
Förstod inte vad du svarade på nu? :)
Du redigerade efter jag svarat.
madballz
2011-06-22, 17:48
Du redigerade efter jag svarat.
Jaha, ja men det verkar som om jag får i mig sjukt lite energi om dagarna då...
isterbuk
2011-06-22, 18:19
Kör på Träning med LÄTTA vikter, det är närmare sanningen än vad träning med tunga vikter ger.
Men ni som använder programmet hur tycker ni att appen funkat till era mål? (deff/kaloribalans) Har den varit tillförlitlig så att säga?
madballz
2011-06-22, 18:28
Kör på Träning med LÄTTA vikter, det är närmare sanningen än vad träning med tunga vikter ger.
Men ni som använder programmet hur tycker ni att appen funkat till era mål? (deff/kaloribalans) Har den varit tillförlitlig så att säga?
Det är det jag vill få svar på med denna tråd, om jag verkligen kan ha så mycket kcal kvar att äta och gå ner 1kg i veckan, alltså borde jag gå ner 1.5kg nu i veckan om inte mer. Appen verkar ha brister.
För mig funkar den kanon. Använde den för tävling. Pröva my fitnesspal om du inte gillar ShapeUp.
kimozabe
2011-06-23, 04:25
All mat i ShapeUps databas är Tillagad mat va? tycker att det skiljer sig rejält i kcal/vikt om man jämför mot Livsmedelsdatabasen
Beror på vad man väljer.... Inte bara livsmedelsverket utan även USA och användardata.
Jag litar inte på den appen. Enligt den bränner man 500 kcal av en timmes tung styrketräning och dagsbehovet av protein är 1g/kg.
Har bara använt appen i några dagar. Tycker den är relativt bra men får dubbelkolla visa saker. Har i alla fall gått ner i vikt så den är inte helt åt skogen.
Sen går det ju att ställa in efter egna önskemål vilket gillas!
OneManArmy
2011-06-23, 13:21
Jag litar inte på den appen. Enligt den bränner man 500 kcal av en timmes tung styrketräning och dagsbehovet av protein är 1g/kg.
1g/kg är väl rekomendationerna för icke tränande människor.
Sen ska man aldrig lita fullt ut på kaloriberäkningar.. speciellt sånna som inte ens är beräkningar utan uppskattningar som shapeup har.
Själv lägger jag inte ens in träningen i kalorbehovet och justerar istället aktivitetsnivån beroende på om jag går upp eller ned i vikt
isterbuk
2011-06-23, 21:07
Som jag skrev tidigare som är LÄTT träning närmare sanningen när man räknar med Shape Up, så kör på det för ett ungefärligt värde.
Gillar databasen i vilket fall väldigt enkelt. Perfekt om man vill kika upp något livsmedel snabbt och enkelt. Värd att sparas på telefonen i alla fall, kan vara bra om man vill deffa någon gång framöver :)
Jag har använt mig av den ett tag nu, men inte varje dag. Vissa dagar har jag gjort det för att få en känsla för hur mycket saker och ting innehåller. I och med att jag saknar både personvåg och matvåg blir det grova uppskattningar. Nu under långsam och försiktig bulk känns det lite väl onödigt att räkna kalorier. Jag följer vågen på gymmet 3 ggr/vecka och justerar kaloriintaget genom hunger och genom att höfta efter min uppfattning jag fått genom att räkna kalorier. Kanske hade varit annorlunda om jag haft person- och matvåg hemma.
Funkar väldigt bra, använt sidan sen Januari. Självklart så ska man ju gå efter sina kcal & makronutrienter. Sen så stämde deras uträkning på kcal rätt bra på mig iaf, men det är ju inte samma för alla
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.