Visa fullständig version : Stekt/rostat?
Tjena! Är ny på forumet och jag vet inte om det är rätt ställe att ställa denna frågan på.
Gör det någon skillnad om jag t.ex. rostar brödet eller låter det vara som det är? Går typ kcal värdet upp ? (Dum fråga, men jag kan inte så mycket :( )
En annan fråga är att om jag steker en kalkon skiva, är det samma kalorier och protein osv kvar som det var innan?
Tack!
King Grub
2011-06-22, 10:52
GI:t sjunker något på rostat bröd. Kalorivärdet påverkas inte.
Steket du en köttbit minskar den i vikt, men näringsvärdena är oförändrade, det är vattenvikt som försvinner. Om det drar åt sig något av stekfettet tillkommer förstås dom kalorierna.
vicarious
2011-06-22, 10:54
Tjena! Är ny på forumet och jag vet inte om det är rätt ställe att ställa denna frågan på.
Gör det någon skillnad om jag t.ex. rostar brödet eller låter det vara som det är? Går typ kcal värdet upp ? (Dum fråga, men jag kan inte så mycket :( )
En annan fråga är att om jag steker en kalkon skiva, är det samma kalorier och protein osv kvar som det var innan?
Tack!
Kcal värdet går upp per viktenhet. Det som händer vid rostningen är att vätska försvinner, vilket gör att brödskivan väger mindre. Energimängden är fortfarande densamma för brödskivan, men den väger mindre. Det innebär alltså att näringsvärdet per viktenhet blir högre.
Samma sak gäller om du steker kyckling till exempel. Om du har en fryst kycklingfilé som väger 100g och innehåller 20g protein, så kanske den väger 50g efter att du har stekt den. Den innehåller dock fortfarande 20g protein totalt sett. Det som förändras är näringsvärdet per 100g.
GI:t sjunker något på rostat bröd. Kalorivärdet påverkas inte.
Steket du en köttbit minskar den i vikt, men näringsvärdena är oförändrade, det är vattenvikt som försvinner. Om det drar åt sig något av stekfettet tillkommer förstås dom kalorierna.
Bara en fråga till... Vad är GI ?
Glykemiskt index, googla det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.