handdator

Visa fullständig version : Hantelrodd - ok ha foten lite längre ut för bättre balans?

svag74
2011-06-21, 16:35
Tycker det känns bra, säkrare och stabilare för ländryggen, samt mindre belastning på stödjearmen, om jag placerar foten ungefär en halvmeter ut från bänkkanten där knä/hand är.

Är detta helt ok, eller räknas det som fusk på något sätt?

Tack :)

aijou
2011-06-21, 16:51
Tror inte att det spelar någon större roll så länge du har en bra hållning i övrigt. Det är väl bara en fördel om du upplever det som bättre/stadigare.

Eira
2011-06-21, 16:54
Tar det bra i ryggen så kör på

ceejay
2011-06-21, 17:01
varför skulle det kallas fusk?

svag74
2011-06-21, 17:04
varför skulle det kallas fusk?

Jag bara blev lite rätt för att man gör något väldigt lätt för sig, att halva grejen med övningen försvinner om man ställer ut foten lite extra.
Blir ju inte samma vridande påfrestning på bålen.

Men bra om folk räknar det som ok, eller kanske tom helt normalt, för det känns säkrare för mig :)

Rusk
2011-06-21, 17:05
Hantelrodd är en övning du kan utföra på otroligt många sätt, det spelar med andra ord ingen roll hur du har foten sålänge du får armbågen ovanför ryggen så att säga.

svag74
2011-06-21, 17:07
Bra, tack för svaren killar :)
Skönt slippa sänka vikter när man nyss ökat ;)

Rickard
2011-06-21, 17:13
Lite svårt att fuska i något som man inte tävlar i då det inte finns något reglemente för hur övningen ska utföras.

rajjan_dammit
2011-06-21, 17:24
Lite svårt att fuska i något som man inte tävlar i då det inte finns något reglemente för hur övningen ska utföras.

Du förstår väl att han menar fusk som i att använda sig av andra muskler än den som det är tänkt att träna? Inte att bryta mot några imaginära regler utan att utföra övningen korrekt, no?

Rickard
2011-06-21, 17:28
Du förstår väl att han menar fusk som i att använda sig av andra muskler än den som det är tänkt att träna? Inte att bryta mot några imaginära regler utan att utföra övningen korrekt, no?

Frågan var ju om det räknas som fusk. ;)

Fultjack
2011-06-21, 18:01

Klockrent!

Vad är det för fel att involvera andra muskler? I övningar som tex hantelrodd där man kan hantera mycket vikt så kopplar jag hellre in fler muskler och lyfter mer vikt än att köra "super-slow-strikt" och försöka isolera ryggen.

rajjan_dammit
2011-06-21, 18:14
Vad är det för fel att involvera andra muskler? I övningar som tex hantelrodd där man kan hantera mycket vikt så kopplar jag hellre in fler muskler och lyfter mer vikt än att köra "super-slow-strikt" och försöka isolera ryggen.

Men plz. Om man är ute efter att göra just det då? Jag har väl för fan inte sagt att det är fel att göra så. Det är inte "coolt" att missförstå med flit för att kunna visa på sitt bättre vetande. *flex*

Sheogorath
2011-06-21, 18:16
Så här utför jag mina roddar. Hade jag trott att min ryggutveckling blivit lidande hade jag inte gjort det. Det samma gäller nog den tämligen starka herr Kroc. Jag har t.o.m. lite längre rörelselängd än så här för att få ut skulderbladet mer och involvera bålens rotatorer i lite större utsträckning. Faktiskt tror jag att det här är det bästa sättet att packa på sig massa med den här övningen.

D7jAIdoORxI

ceejay
2011-06-21, 18:27
jag kör typ också så, fast med lite mer rotation i överkroppen

svag74
2011-06-21, 18:35
Så här utför jag mina roddar. Hade jag trott att min ryggutveckling blivit lidande hade jag inte gjort det. Det samma gäller nog den tämligen starka herr Kroc. Jag har t.o.m. lite längre rörelselängd än så här för att få ut skulderbladet mer och involvera bålens rotatorer i lite större utsträckning. Faktiskt tror jag att det här är det bästa sättet att packa på sig massa med den här övningen.

D7jAIdoORxI

Något liknande så har jag benet ut från bänken.....fast jag har aningen lättare hantel ;)

Och jag kör exrx-style, med så lite rotation av överkroppen som möjligt.

Danne E
2011-06-21, 21:27
Helt ok att ha foten längre ut för att få bättre balans, kör så det ryker :)
Har du provat utan bänk med båda fötterna i golvet?

http://www.youtube.com/watch?v=r-Yaawa8TGM

Tokruska
2011-06-21, 21:31

D7jAIdoORxI

Jäääävlar... där snackar vi massiv hantel. :smash:

Fordon
2011-06-22, 05:04
Jag bara blev lite rätt för att man gör något väldigt lätt för sig, att halva grejen med övningen försvinner om man ställer ut foten lite extra.
Blir ju inte samma vridande påfrestning på bålen.

Men bra om folk räknar det som ok, eller kanske tom helt normalt, för det känns säkrare för mig :)

Tur att det inte är en bålövning :)

Sverker
2011-06-22, 06:10
Frågan blir vad som händer ifall man har benet rakt ned, dvs foten under höftkulan.

Jag tror att man får en längre, och oftast bättre, rörelse i överkroppen. Att flytta ut benet gör att rörelsen blir kortare i överkroppen.
Det är bara att prova varieteterna och använda båda för att få omväxling.

Adama
2011-06-22, 06:30
D7jAIdoORxI

Kroc Rows är teh shit. Är dock lite förvånad att han använder remmar, iaf Wendler brukar ju rekommenda Kroc Rows för greppets skull... men detta kanske bara var uppvisning iofs.

Sheogorath
2011-06-22, 06:42
Kroc Rows är teh shit. Är dock lite förvånad att han använder remmar, iaf Wendler brukar ju rekommenda Kroc Rows för greppets skull... men detta kanske bara var uppvisning iofs.

Sen är jag allergisk mot att sätta sitt namn på övningar som man inte ligger bakom. Det där är en variant av hantelroddar som känns ganska basic. Jmf med Axon-curls osv. Dock kan det ju tolkas som att "rows" i titeln är adjektiv och inte substantiv. Då blir det typ som "Petter paddlar".

Adama
2011-06-22, 07:30
Sen är jag allergisk mot att sätta sitt namn på övningar som man inte ligger bakom. Det där är en variant av hantelroddar som känns ganska basic. Jmf med Axon-curls osv. Dock kan det ju tolkas som att "rows" i titeln är adjektiv och inte substantiv. Då blir det typ som "Petter paddlar".

Ja det är ju klart att det är en vanlig hantelrodd. För mig är just kroc rows en hantelrodd där man kör ett enda set där repsantalet ska vara högt, typ 20-30 reps.

Nitrometan
2011-06-22, 07:35
Sen är jag allergisk mot att sätta sitt namn på övningar som man inte ligger bakom.
Fast just Kroc-rows handlar inte bara om övningen utan också sättet...

Tung vikt (Matt Kroczaleski brukar använda 80-110 kg) och massa reps. I filmen t.ex. 102,5 kg och 25 reps.

Men som allt som sprids så bastardiseras det.

Sheogorath
2011-06-22, 07:37
fast just kroc-rows handlar inte bara om övningen utan också sättet...

Tung vikt (matt kroczaleski brukar använda 80-110 kg) och massa reps. I filmen t.ex. 102,5 kg och 25 reps.

Men som allt som sprids så bastardiseras det.

ok!

Arne Persson
2011-06-22, 09:49
Här är en fristående variant på hyfsat tung vikt med Dr Johan.

http://www.youtube.com/watch?v=YphqeaQr7yc

lorithas
2011-06-22, 09:55
Hyfsat tung var det ja. Vager mer an vad jag gor ^^:laugh:

ceejay
2011-06-22, 09:59
vid 5:05 i denna vid kör dom en rätt schysst fristående rodd också
1y9w_9EsKFM