Visa fullständig version : Triceps före bröst
Fangface
2011-06-21, 11:42
Har en polare som bestämt hävdar att det inte spelar någon roll för bröstets utveckling att köra triceps innan. Han håller med om att man kanske inte klarar lika mycket vikt, men att man istället använder bröstet mer än om man körde med utvilad triceps. Jag hävdar att du har bättre förutsättningar att utveckla bröstet om du kör det först.
Vad säger ni?
Jag håller inte riktigt med, främst för att man kanske använder triceps/bröst olika mycket i olika delar av rörelsen. Exempelvis kanske man använder triceps + axlar mest i bottenläget, sen kommer brösten in osv. Om man då redan är trött i triceps så kommer det begränsa vikten man kan använda även för bröst. Eller så kanske man använder triceps i slutläget, om de redan är trötta kan man inte ha så mycket vikt för bröst-delen av rörelsen.
King Grub
2011-06-21, 11:48
Hur skulle bröstet få arbeta mer om triceps redan är föruttröttad och failar ännu tidigare?
Fangface
2011-06-21, 11:54
Han menar antagligen att tiden innan fail så kopplar du inte in triceps lika lätt/mycket och tvingar istället bröstet att jobba mer.....eller nåt sånt. Jag vet inte, hade hoppats på en studie eller nåt att trycka upp i fejset på honom...:)
Zorban: Håller med. Det är definitivt delar i rörelsen där triceps aktiveras mer eller mindre. Och med en föruttröttad triceps säger logiken att prestationen blir lidande.
Men "huvudsaken är att man blir trött" låter resonemanget.....
lorithas
2011-06-21, 11:56
Belasta brostmusklerna tyngre under traning --> Mer muskeltillvaxt vid aterhamtning.
Med utamattade triceps kan du inte satta lika mycket press pa brostet. Ergo, nej.
Din kompis menar nog pre-exhaustion, t.ex att man tröttar ut axlar/triceps innan bröst, för att brösten ska arbeta mer. Funkar i teorin, inte i praktiken.
King Grub
2011-06-21, 12:04
Din kompis menar nog pre-exhaustion, t.ex att man tröttar ut axlar/triceps innan bröst, för att brösten ska arbeta mer. Funkar i teorin, inte i praktiken.
Pre-exhaustion handlar inte om att föruttrötta en annan muskelgrupp, utan just bröstmuskulaturen. T ex genom att börja passet med cable-cross eller annan isolerande övning, för att därefter övergå till basövningarna, pressövningarna.
Fangface
2011-06-21, 12:21
Får försöka förklara igen för honom. Har iofs redan resonerat med samma argument som svaren jag fått, men nu har jag iaf lite backup :thumbup:
krokodille
2011-06-21, 12:35
Bröst före!
Pre-exhaustion handlar inte om att föruttrötta en annan muskelgrupp, utan just bröstmuskulaturen. T ex genom att börja passet med cable-cross eller annan isolerande övning, för att därefter övergå till basövningarna, pressövningarna.
Då har jag missuppfattat hela konceptet, mitt fel
I teorin är det nog bäst att börja med en övning som aktiverar många muskler, t ex en pressövning. Vill man sen se till att få maximal utdelning kan man lägga till isolationsövningar för de muskelgrupper man absolut inte vill ska släpa efter, t ex någon typ av flyes för bröst och kanske tricepsextensioner med hantel.
Gör man tvärtom så kan det ju faktiskt vara så som Grub säger att när du kör en pressövning och triceps är trött, då kommer man faila i den delen av lyftet där triceps är som viktigast och därmed faila setet helt och hållet, trots att där finns mer kvar att ge i bröstmusklerna.
Sheogorath
2011-06-21, 13:53
Grub har helt rätt. Den svagaste länken i kedjan kommer att belastas mest. Har man mörat slut på triceps innan man går på bröstpressarna kommer vikterna bli så futtiga att bröstet inte kommer utmanas ordentligt och istället för en bröstövning får man bara en tricepsövning till.
Donkey Kong
2011-06-21, 14:28
Större muskelgrupp före mindre skulle mitt enkronasråd bli. Sen tränar jag personligen sällan bröst och triceps samma dag, men det är en annan historia, jag gillar det inte helt enkelt, triceps är heliga för mig. ;)
Fangface
2011-06-21, 18:18
Där har vi ytterligare en grej. Han hävdar att det inte spelar någon roll vilken ordning du kör rent generellt. Han anser att så länge du kör slut på dig så bygger det lika bra, även om du då måste köra på en lättare vikt.... *bs*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.