Visa fullständig version : Kommer SL funka?
BoxerKing
2011-06-20, 15:58
Tja, jag vill bygga upp min styrka inför nästa boxningssäsong som börkar i September. Så jag undrar om jag kan köra SL nu i sommar fram till Augusti?
För sen går boxningsträningarna igång o då kommer jag för de mesta bara boxas. Jag kommer gå ner en del i fett oxå, fast jag har inte så mycket nu man ser mitt 6pack. Eller det kanske nt e fett, för små muskler o för mkt hud?`
Hehe *flex*
Men kan man lägga upp det såhär? SL i sommar sen boxning, hoppas jag kmr bli starkare under dessa 10 veckorna iaf.
Flummigt skrivet men kom precis hem från sommarjobbet o är helt slut
Ja, du kommer att bli starkare. Däremot så kommer styrkan att försvinna lika fort om du inte fortsätter med styrketräningen under boxningsperioden (oavsett off/on-season).
BoxerKing
2011-06-20, 16:32
Hmm, jag kommer nog slänga in ett gympass per vecka under säsongen. Men vi kommer ha styrkeövningar/fys 3 gånger i veckan på boxningen.
Kommer den endå försvinna?
Toppstyrkan i de övningar du tränar kommer troligtvis att gå ned om du inte underhåller den på något sätt. Det krävs dock inte supermycket träning för underhåll, men den måste till.
BoxerKing
2011-06-20, 16:55
Hmm, kommer de räcka med mark, bröst, rygg o axlar på gymmet? Och Knäböj på boxningen med någonsorts medicinboll, ngn skivstång? Kanske inte sådan tyngd som jag skulle kört med på gymmet.
Hmm, kommer de räcka med mark, bröst, rygg o axlar på gymmet? Och Knäböj på boxningen med någonsorts medicinboll, ngn skivstång? Kanske inte sådan tyngd som jag skulle kört med på gymmet.
Bröst, rygg, axlar? Varför fokuserar du på muskelgrupper istället för rörelser du kan ha nytta av i boxningen?
Räcker för vad?
BoxerKing
2011-06-20, 17:05
Oj jag, menade basövningarna. Spec mark o böj. Viktigt att vara stark och explosive i bål, benmusklerna
Hmm, jag kommer nog slänga in ett gympass per vecka under säsongen. Men vi kommer ha styrkeövningar/fys 3 gånger i veckan på boxningen.
Det verkar en rimlig nivå för att behålla det mesta av styrkan.
Stefan J
2011-06-20, 20:28
Styrketräning 2-3 dagar i veckan som komplement till boxning räcker mer än väl för att bli avsevärt mycket starkare än du är idag. Och SL träning är ett bra tidssnålt alternativ. Tyngdlyftning vore kanske ett ännu bättre alternativ för din idrott men där måste du i princip ha en tränare som övervakar och lär dig teknik, annars kastar du bort din tid. Det är för svårt tekniskt helt enkelt, det är som att försöka bli en bra boxare hemma i källaren tillsammans med sina kompisar utan en tränare.
Du vill ha övningar som engagerar stora muskelgrupper och gör dig allmänstark och inte tar för lång tid då du ska orka med boxningsträningen och all konditionsträning. Knäböj, bänkpress, marklyft, militärpress och chins täcker det mesta och är relativt enkla att lära sig att utföra (jämfört med tyngdlyftning). Öka i dem och du ökar din totalstyrka.
Var sedan beredd på att det kommer bli jävligt segt med boxningen de första veckorna du styrketränar. Du kommer ha mördande träningsvärk och röra dig hälften så snabbt, men det släpper efter ett tag :)
BoxerKing
2011-06-20, 21:02
Mannen jag tackar, du får creds sen när jag e the champ, big love!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.